Groen!
Hun standpunt:
We leven in een multiculturele samenleving met verschillende religieuze overtuigingen en dat moet ook weerspiegeld worden in het onderwijs. Jongeren moeten de kans krijgen levensbeschouwelijke vakken te volgen op school en daarover in dialoog kunnen gaan.
Mijn mening:
Ik vind dat Groen! zeker gelijk heeft in zijn betoog. In de hedendaagse samenleving krijgen we te maken met heel veel verschillende culturen en religies, het is dan ook belangrijk dat jongeren op school de kans krijgen om hierover te praten en hun mening hierover kwijt te kunnen. Wanneer ze hiertoe niet de kans zouden krijgen, zouden er volgens mij veel meer problemen zijn rond het verschil in cultuur en religie.
Belgische Alliantie
Hun standpunt:
Volgens hen zijn levensbeschouwelijke vakken vandaag de dag nog belangrijker dan vroeger. Jongeren moeten de kans krijgen op zoek te gaan naar "wie kan ik zijn" en niet alleen naar "wat moet ik hebben".
Mijn mening: Hierin zit tevens een grond van waarheid! Tegenwoordig denkt men enkel aan wat je allemaal kan hebben en wat je allemaal zou willen. Maar om goed te kunnen ontplooien en goed te kunnen groeien, is het volgens mij erg belangrijk om op zoek te gaan naar jezelf. In de puberteit zijn jongeren vaak op zoek naar wie ze zijn en wie ze willen zijn, dit is soms in strijd met hun gevoelens. Het is volgens mij dan ook belangrijk dat de jongeren in het onderwijs de kans krijgen om kennis te maken met verschillende religies en culturen in levensbeschouwelijke vakken.
Open VLD
Hun standpunt:
Levensbeschouwelijk onderwijs is zeer belangrijk, maar moet de maatschappelijke evoluties volgen. Enkel zo blijft dit onderwijs betekenisvol.
Mijn mening: Net zoals bij de bovenstaande partijen ben ik het eens met dit standpunt. Tegenwoordig zijn er zo veel verschillende culturen in onze maatschappij, dat we hier ook in het onderwijs mee moeten worden geconfronteerd.
SPA
Hun standpunt:
Omdat we steeds meer leven in een multiculturele samenleving is het belangrijk kennis te hebben over de verschillende levensbeschouwingen en culturen. Hoe meer een levensbeschouwing voorkomt op ons grondgebied, hoe belangrijker het is er iets over te weten (islam, vrijzinnigheid, rooms-katholicisme...). Leerkrachten moeten opgeleid zijn om de verschillende levensbeschouwingen te kunnen vergelijken. Jongeren moeten de kans krijgen opgevoed te worden in een levensbeschouwing naar keuze, maar er kunnen wel overkoepelende leerdoelen zijn.
Mijn mening:
Dit klopt inderdaad, hoe meer een levensbeschouwing voorkomt, hoe belangrijker het is voor ons om er iets over te weten. Ook al vind ik misschien dat we over elke levensbeschouwing of cultuur wel een beetje achtergrond moeten hebben, dit moet daarom niet heel erg uitgebreid zijn, maar een basis is volgens mij wel noodzakelijk. Het is uiteraard normaal dat er overkoepelende leerdoelen zijn, maar er kan wel een verschil zijn tussen de vakinhoud die gegeven wordt. Ik vind ook dat elke leerkracht een stukje achtergrond moet kennen over de culturen, zeker de veelvoorkomende.
CD&V
Hun standpunt:
De christen-democratische partij draagt vier waarden hoog in het vaandel: gemeenschap, solidariteit, ondersteuning en duurzaamheid, als het ware vier pedagogische kapstokken.
Levensbeschouwing moet blijvend gegeven worden in het onderwijs, zeker omdat de kans bestaat dat het verdrongen wordt door de exacte wetenschappen. Geesteswetenschappen leren jongeren relativeren, waarderen, verwonderen... maar moeten de multiculturele maatschappij en dus ook jongerenpopulatie op school weerspiegelen.
Mijn mening: Het is zeker een feit dat levensbeschouwing altijd in het onderwijs moet worden aangeboden, deze zijn minstens even belangrijk als de wetenschappelijke vakken.
Vlaams belang
Hun standpunt:
De inhoud van de rooms-katholieke godsdienstlessen moet vrij kunnen bepaald worden in het vrij onderwijs. De grondwet voorziet dat in het gemeenschapsonderwijs er tot de leeftijd van 18 jaar een keuze moet zijn tot het volgen van een van de erkende godsdiensten en de niet-confessionele zedenleer. Dat brengt inhoudelijke en praktische problemen met zich mee bij de lessen islamitische godsdienst. Bij alle andere godsdienstlessen wordt er plaats gemaakt voor verschillende levensbeschouwelijke visies, bij de islamitische godsdienst vrijwel nergens. Bovendien wordt de inhoud, de kwaliteit van de lessen en de kwalificaties van de lesgevers in vraag gesteld.
In het gemeenschapsonderwijs zou men dus liever naar één levensbeschouwelijk vak gaan, maar grondwettelijk kan dit niet.
Mijn mening:
Jammer dat het Vlaams Belang zo negatief is over de islam. De fundamentalistische leer buiten beschouwing gelaten is het de moeite om ook aan deze godsdienst aandacht te besteden tijdens de lessen levensbeschouwing.
NVA
Hun standpunt:
Open VLD en Groen! dienden een voorstel van decreet in om in de derde graad van het secundair onderwijs in ten minste de helft van de uren godsdienst of niet-confessionele zedenleer de andere godsdiensten uitgebreid aan bod te laten komen. NVA gaat hier niet mee akkoord. Jongeren die voor een bepaald type onderwijs kiezen, bijvoorbeeld rooms-katholiek, moeten over dat vak onderwezen worden. Onderzoek heeft uitgewezen dat ouders bewust kiezen voor een pedagogisch project. Er wordt binnen de lessen godsdienst al voldoende aandacht besteed aan religieuze diversiteit.
Politiek mag zich niet moeien met het aanpassen van de eindtermen om maatschappelijke ontwikkelingen aan te moedigen.
Mijn mening:
Ik ben het hier helemaal niet mee eens. Door onze multiculturele samenleving is het een 'must' om kennis te maken met de verschillende godsdiensten en religies. Ook al kies je voor een katholieke school, volgens mij is het toch nog steeds belangrijk om ook een achtergrond te hebben over de andere religies. Je komt hier namelijk dagelijks mee in contact, dus waarom zou je hier dan niets over willen bij leren.
|