Inhoud blog
  • Lezersbrief: klasse voor leerkrachten
  • Verplichte literatuur : Obama
  • Leervraag 2: hoe gaan mensen in andere culturen om met verlies?
  • Leervraag 1: op welke manier kan een kleuterleidster de kleuters helpen omgaan met verlies?
  • Verplichte literatuur : politieke partijen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    RZL: omgaan met verlies in de kleuterklas

    20-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eva in het land van de verloren zusjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Robberecht T., Goossens P. (2002). Eva in het land van de verloren zusjes. Hasselt, Clavis

    Eva in het land van de verloren zusjes is een prentenboek voor kleuters vanaf 4 jaar. In dit prentenboek krijgen kleuters een beeld van hoe een kleine meisje de dood van haar grote zus verwerkt. 

     

    Het verdriet dat Eva heeft over de dood van haar zus, wordt vergeleken met 'het land van de verloren zusjes'. Wanneer je in dit land terechtkomt, zullen er veel tranen vloeien en zullen mensen heel anders tegen je doen. De nachten zullen lang duren en kamers zullen veel te groot lijken. 

    Maar na een tijdje zal alles veranderen in het land, je zal minder huilen en er zal steeds vaker een glimlach op je gezicht komen. De nachten worden minder lang en het landschap verandert. Je kan nooit meer weggaan uit het land, maar met de tijd zal het verdriet een plaats krijgen in je hart.


    Ik vond dit prentenboek in de winkel en het sprak me meteen aan. Het heeft een groene cover met slechts één tekening op, namelijk Eva. Het is een sobere cover, maar voor een boek met deze inhoud is het perfect! 

    Ik denk dat je als kleuterleidster bij oudere kleuters zeker kan werken met dit boek. In het verhaal wordt er op een plastische wijze uitgelegd hoe Eva het verdriet rond de dood van haar zus verwerkt. Op een mooie manier wordt dit verdriet vergeleken met een land. Voor kleuters is het volgens mij ook beter om hiermee te werken, zo moet je niet steeds die zware woorden als 'dood' of 'gestorven' gebruiken. 

    Dit boek kan je bijvoorbeeld gebruiken wanneer er een kleuter te maken heeft met verlies, maar het moeilijk vind om erover te praten. Of wanneer je merkt dat de kleuter wel graag aandacht heeft rond het onderwerp, maar niet graag wordt geconfronteerd met deze verschrikkelijke woorden. 

    20-04-2014 om 14:11 geschreven door Elien Boonen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logboek
    Datum  STB Korte omschrijving activiteit

    21 februari 2014 2,5 uur Introles over opdracht RZL

    26 februari 2014  1,5 uur Onderwerp zoeken voor opdracht RZL

     27 februari 2014  30 minuten Aanmaak blog

    5 maart 2014  1,5 uur Nieuw onderwerp kiezen voor taak RZL

      Artikel zoeken dat aansluit bij nieuw onderwerp

    5 maart 2014  3 uur  Aanpassen blog aan nieuw onderwerp

      Bronnen opzoeken in bibliotheek rond onderwerp

    26 maart 2014 2 uur Welkomswoordje en motivering voor mijn keuze uitschrijven

    4 april 2014 1,5 uur  Artikel extra doornemen en korte voorstelling geven op blog

    13 april 2014 1,5 uur   Voorlopig standpunt innemen rond mijn onderwerp, laten nalezen en op blog 

      plaatsen

    13 april 2014 1,5 uur Leervragen bedenken rond onderwerp adhv cursus Leraar als onderzoeken, op blog 

      plaatsen

    17 april 2014  1 uur Korte reflectie schrijven rond fragment in de film 'The Broken Circle Breakdown'

    19 april 2014  1 uur Al enkele bronnen doornemen over onderwerp, korte samenvatting maken op papier

    20 april 2014 1,5 uur Prentenboek 'Eva in het land van de verloren zusjes' lezen en reflectie op blog 

        plaatsen

    20 april 2014  30 minuten Logboek aanvullen en op blog plaatsen

    21 april 2014 40 minuten Starten aan bronnenlijst met voorlopige bronnen

    21 april 2014  1,5 uur Prentenboek 'Slaap zacht, Piepje' lezen en reflectie op blog plaatsen

    12 mei 2014                             40 minuten              Prentenboek 'Een hemel voor beer' lezen en reflectie op blog plaatsen   

    12 mei 2014                             40 minuten              De samenvatting van 'Kinderen in spagaat' in een tekst gieten en op blog plaatsen

    12 mei 2014                             45 minuten              Interviewvragen opstellen voor de kleuterleidster 

    14 mei 2014                             1 uur                       Bron 'De vele gezichten van de dood' doornemen, korte samenvatting op papier en                                                                                     samenvatting in tekst gieten en op blog plaatsen 

    22 mei 2014                             1, 5 uur                   Interview afnemen met juf Loes

    25 mei 2014                             3 uur                       Opgenomen interviewvragen uitschrijven en op blog plaatsen   

    26 mei 2014                             1,5 uur                    Bron 'Veelkleurig verdriet' doornemen en korte samenvatting maken op papier

    26 mei 2014                             1,5 uur                    Bron 'Het boek van de troost' doornemen en korte samenvatting maken op papier

    29 mei 2014                             2 uur                       Verplichte literatuur: politieke partijen doornemen en hun standpunten samenvatten

    30 mei 2014                             1,5 uur                    Verplichte literatuur: politieke partijen eigen standpunt geven en op blog plaatsen  

    1 juni 2014                               1 uur                       Verplichte literatuur: Obama bekijken en vertalen

    3 juni 2014                               1,5 uur                    Verplichte literatuur: Obama samenvatten en eigen standpunt geven  

    5 juni 2014                               2 uur                       Antwoorden op leervraag 1 zoeken en samenvatten 

    6 juni 2014                               1 uur                Antwoorden op leervraag 1 in tekst gieten en op blog plaatsen

    6 juni 2014                               1,5 uur                    Antwoorden op leervraag 2 zoeken en samenvatten    

    6 juni 2014                               1 uur                       Antwoorden op leervraag 2 in tekst gieten en op blog plaatsen

    6 juni 2014                               3 uur                       Blog nalezen, schrijffouten eruit halen  

    6 juni 2014                               1 uur                       Verplichte literatuur: Obama in tekst gieten en op blog plaatsen

    9 juni 2014                               3 uur                       Schrijven van de lezersbrief, laten nalezen en op blog plaatsen

     

    20-04-2014 om 00:00 geschreven door Elien Boonen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Broken Circle Breakdown
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vorige zondag was de vlaamse topper, The Broken Circle Breakdown, op de televisie. Een film die ik heel graag voor een tweede keer bekeken heb. Met de taak van RZL in m'n achterhoofd viel er mij één bepaalde scène meteen op, namelijk diegene waar er een vogel tegen het venster van de veranda vliegt en sterft. Hieronder citeer ik even kort deze scène.

    Maybelle: "Waarom is dat vogeltje dood, papa?"

    Papa: "Ja meisje... Dat vogeltje is tegen het glas gevolgen. Zo'n vogeltje weet niet wat dat is, glas. En hij denkt van: als ik daar kan door kijken, kan ik daar ook door vliegen. En dan... Dat is niet zo slim, hè"

    Maybelle: "Waar gaat dat vogeltje naartoe als het dood is?"

    Papa: "Dat is... We moeten dat gewoon wegsmijten nu, hè? Maybelle? En dat mag niet bij de compost, dat weet je. Dat is zoals een kippetje, daar zitten botjes in. Dus dat gaan we in de vuilbak gooien. Kom, we gooien dat in de vuil..."

    Maybelle: "Nee, papa!"

    Papa: "Lieveke, dat is vies. Geef het aan mij, meisje. Ik ga dat in de vuilbak doen voor jou, hè? Wil jij het in de vuilbak gooien? Geef het aan mij. Geef het aan mij. Geen het aan mij."

    Maybelle:  "Nee!"

    (even verder)

    Maybelle: "Papa?"

    Papa: "Ja."

    Maybelle: "Dat vogeltje wordt nu een sterretje."

    Papa: "Oké, meisje. Als jij wil geloven dat dat vogeltje nu een sterretje is, dan is dat zo. Kies maar een sterretje uit."

    Maybelle: "Die!"

    Papa: "Die daar? Die grote daar? Die verre blinkende? Ja? Oké. Dag, vogeltje"

    Maybelle: "Dag vogeltje." 


    Uit deze scène blijkt nogmaals dat het heel moeilijk is om aan kinderen het begrip 'verlies' en 'dood' uit te leggen. Ik leer uit dit fragment dat het volgens mij erg belangrijk is om het kind hierover zelf te laten nadenken en zelf betekenis te geven aan de dood. Het is dan ook belangrijk het kind hierin te volgen en zeker niet af te blokken of tegenspreken van wat het kind gelooft.

    17-04-2014 om 22:50 geschreven door Elien Boonen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs