Hieronder zal ik kort de belangrijkste punten uit de bron 'Kinderen in spagaat' toelichten.
De manier waarop kinderen en volwassenen het verlies van een persoon integreren in hun leven, gebeurt vrijwel op dezelfde manier. Het verschil zit eerder in de uitingsvormen hiervan. De manier waarop een kind hiermee omgaat is afhankelijk van een aantal factoren:
- de ontwikkelingsfase waarin het kind zich bevindt
- het voorbeeld dat het kind te zien krijgt
- de omgeving waarin het kind zich bevindt
- de mate waarin het kind zich veilig voelt
- de manier waarop en waaraan de persoon is overleden
- het karakter van het kind zelf.
De bedoeling is dat de kleuterleidster gaat uitzoeken, voor elk kind specifiek, op welk manier het hiermee om gaat. Elk kind is verschillend, dus elk kind zal ook een andere aanpak vragen van de kleuterleidster.
Wel kenmerkend voor de kleuter, is dat hij magisch denkt. Dit wil zeggen dat de kleuter denkt dat de dood omkeerbaar is, dat het maar voor even is en dat de persoon wel terug komt. Ook stelt de kleuter veel vragen. Vaak gaat de kleuter dezelfde vragen stellen, dit om te weten te komen of wat er eerder was vertelt nog steeds klopt. Hierin merk je dus ook het magische denken, de kleuter denkt dat de antwoorden wel zullen veranderen omdat de persoon terugkomt.
Wanneer het kind door heeft dat de dood niet omkeert, zullen er ernstige driftbuien optreden, het is voor een kind echter heel moeilijk om dit te begrijpen. Hier is het dan ook erg belangrijk dat er veel lichamelijk contact is met de kleuter, dit zorgt voor een gevoel van veiligheid en geborgenheid.
De school is voor het kind een tweede leefwereld, het is dus ook heel erg belangrijk dat het kind hier op een goede en gepaste manier wordt opgevangen. De kleuterleidster moet zich op een meelevende en begrijpende manier opstellen. Het allerbelangrijkste is, dat ze luistert naar de kleuter en er is voor hem. Wanneer het kind in de periode van het onderwijs te maken krijgt met verlies en hij krijgt veel steun van de juf, zal deze juf ook heel de schoolcarrière een belangrijke persoon voor hem blijven.
Een nog erg belangrijk punt over de school, is het gedrag en de woorden die andere kinderen gebruiken tegenover het rouwende kind. Als leerkracht kan je helaas niet beïnvloeden wat de kinderen tegen elkaar zullen zeggen, maar je kan hen wel leren wat het betekent als je minder fijne dingen zegt. Ik denk ook dat het belangrijk is dat wanneer je in de klas te maken krijgt met een verlies, dat je hier rond werkt en het niet in het ongewisse laat.