Zelfhulpgroep voor mensen met faalangst, sociale angst, agorafobie, straatvrees, hoogtevrees, claustrofobie, angst om te blozen, angst om te zweten, angst om te trillen, angst om te slikken, angst om te spreken, angst om te stotteren, angst voor slangen, angst voor bijen, angst voor spinnen, angst voor muizen, angst voor honden, angst voor katten, angst voor de dood, mensen die lijden aan hypochondrie, mensen die lijden aan hyperventilatie, mensen die lijden aan smetvrees, mensen die lijden aan paniek, mensen die lijden aan paniekaanvallen, gegeneraliseerde of algemene angststoornis.
In deze pagina's heb ik een vooruitgave van mijn boek over "negatieve gevoelens" on-line geplaatst. Het is nog niet helemaal af. Ik doe mijn best om regelmatig het vervolg te schrijven en te publiceren. Klik alsjebief de GoogleAds als kleine financiële ondersteuning.
Mijn naam is Genis. Ik heb een praktijk in Antwerpen waar ik hypnotherapie, regressie- en reïncarnatietherapie toepas. Mijn hobby's zijn : bewustwording, innerlijke vrede en mensen helpen op hun pad naar heelwording. Wie ben ik? Ik ben net zoals jij, een geest die in een lichaam zit, een geest die in zijn menselijke gedaante probeert uit te vissen wat hij op deze aarde eigenlijk komt doen. Voor een groot deel heb ik het antwoord hierop al gevonden: leven, zijn, liefde en helen.
Al duizenden jaren zijn mensen spiritueel zoekend en voor velen is het een zoeken gebleven.
Alleen hebben er enkelen, verdwaald in een woestijn, hun zoektocht moeten loslaten en zijn daardoor tot inzicht kunnen komen.
Dood gaan, dood gaan is niet eng.
Voor dood gaan ben ik niet bang, het leven duurt al zo lang.
Dood gaan is makkelijk, dood gaan is fijn,
maar je doet het niet voor de gein.
Je gaat pas dood als je klaar bent met leven,
als je gedaan hebt waarvoor je gekomen bent.
Dan slaap je wel 100 jaren
en word je als Doornroosje weer wakker.
Dan ga je weer,
langs een zilveren koord naar beneden
en je ligt in je wieg.
Dat is lang geleden.
Je begint te huilen,
waarom moest ik nou wakker worden,
waarom ben ik terug ?
Dat merk je later wel.
Ik hou van het leven.
Maar toch ben ik altijd klaar om dood te gaan.
Nawoord :
Ik moet nog heel veel leren
en ik zal ook altijd blijven leren.
Ik hoop dat jullie ook altijd mogen blijven leren.
Maar ik kom er wel,
al ben ik nog niet ver.
Gebed van een klein meisje
”Lieve God,
maak de slechte mensen goed
en de goede lief.”
God said No...
(Author Unknown)
I asked God to take away my pain.
God said, No.
It is not for me to take away, but for you to give it up.
I asked God to make my handicapped child whole.
God said, No.
Her spirit was whole, her body was only temporary.
I asked God to grant me patience.
God said, No.
Patience is a by-product of tribulations; it isn't granted, it is earned.
I asked God to give me happiness.
God said, No.
I give you blessings. Happiness is up to you.
I asked God to spare me pain.
God said, No.
Suffering draws you apart from worldly cares and brings you closer to me.
I asked God to make my spirit grow.
God said, No.
You must grow on your own, but I will prune you to make you fruitful.
I asked God for all things that I might enjoy life.
God said, No.
I will give you life so that you may enjoy all things.
I asked God to help me love others, as much as he loves me.
God said...
Ahhhh, finally you have the idea.
Iedereen zou beter
in de eerste plaats proberen zijn eigen aard te verbeteren,
daarna pas die van anderen.
(Geplukt uit De Druivelaar)
Uit de Goudkorrel
(Valeer Deschacht)
De dagen kunnen grijs
en zelfs heel donker zijn.
We kijken te veel
naar wat ons tegengaat,
naar de teleurstellingen
die onze verwachtingen doorkruisen
en naar wat niet heeft mogen zijn.
Te weinig zien we
wat we zomaar krijgen:
de gave van het leven,
de trouw van vrienden
die ons niet in de steek laten
en met wie we de uitdagingen van het leven
aandurven.
Te weinig zien we
wat we zelf mogen geven:
de aandacht voor anderen
die ons laat ervaren:
“Ik heb niet vergeefs geleefd.”
Leven en sterven is één
(Inayat Khan)
Treur niet over de dood van uw geliefde.
Roep de reiziger niet terug die op reis is naar zijn bestemming,
want gij weet niet wat hij zoekt,
gij zijt van de aarde, maar hij is nu van de hemel.
Door over de dood van hem te wenen,
bedroeft gij de ziel van hem, die niet op aarde terug kan keren;
doch door naar gemeenschap met hem te verlangen,
kunt gij hem niets anders dan hinderen.
Hij is gelukkig in de plaats, waar hij is aangeland.
Het verlangen naar hem toe te gaan, helpt hem niet ;
uw levensdoel houdt u nog op aarde.
Geen schepsel dat ooit geboren is,
heeft in werkelijkheid ooit aan een ander behoord.
Iedere ziel is de geliefde van God.
Heeft God niet lief, zoals wij mensen dat niet kunnen ?
De dood daarom doet niet anders dan de mens met God verenigen.
Want aan wie de ziel in waarheid toebehoort,
aan hem keert zij vroeger of later terug.
Waarlijk achter de sluier van de dood, is een leven verbonden
dat het begrip van de mens op aarde te boven gaat.
Indien gij de vrijheid van die wereld kende en wist
hoe de bedroefde harten van hun lasten worden bevrijd.
Indien gij wist hoe de zieken daar worden genezen
en wonden worden geheeld ;
indien gij de vrijheid kende en begreep, die de ziel ervaart naarmate zij zich
van dit aardse leven van begrenzingen verwijdert,
gij zoudt niet meer treuren over hen, die zijn heengegaan, maar bidden voor het geluk en de vrede van deze ziel
op zijn verdere reis.
14-08-2006
13. Schuldgevoelens
13. Schuldgevoelens
Schuldgevoel komt -meestal- voort uit schuld. Je doet iets verkeerd
of mensen maken je er op attent dat je iets verkeerd doet.Dit is een definitie die ik ergens van een
christelijk geïnspireerde website haalde. Gelukkig zat ik neer toen ik het las want ik
ben het daar helemaal niet mee eens. Vaak
hebben mensen die echt schuldig zijn geen schuldgevoel en zij die er wel mee opgezadeld
zitten treft meestal geen schuld. Overigens
worden talloze schuldgevoelens aangepraat
door anderen omdat zij de zaken verkeerd zien.
Als je met opzet wat verkeerd doet dan mag je je inderdaad schuldig
voelen, maar het is niet omdat je iets
verkeerd doet dat je schuldig bent. Iedereen
maakt wel eens fouten.We zijn maar
mensen. Hoewel volmaakt, zijn we niet
perfect. Ten andere, wat is perfectie? Wie nooit fouten begaat, werpe de eerste
steen.Wanneer je wat verkeerd doet, laat
dat dan gewoon een les zijn voor de volgende keer.
Veel vrouwen bijvoorbeeld voelen zich schuldig omdat ze van hun ex-man
onderhoudsgeld krijgen (als ze het al krijgen) voor hun kinderen en mogelijk
voor zichzelf.Anderen hebben daar geen
scrupules over en het zijn juist diegenen die het waarschijnlijk het minst
nodig hebben, terwijl de vrouwen met schuldgevoelens dikwijls krap bij kas
zitten.Als je dat geld echt nodig hebt,
doe er dan beroep op, zelfs al moet je ex wat luxe inleveren, zolang hij zelf
niets wezenlijks tekort komt is er niets aan de hand.
Stel je even voor dat je met de auto rijdt en door een korte
verstrooidheid een kind doodrijdt.Dat is
verschrikkelijk en ik zou het niet willen meemaken, noch als chauffeur, noch
als ouder van dat kind, maar het is gebeurd. Daar sta je dan, totaal machteloos.Je zal al dan niet door de rechtbank een
straf opgelegd krijgen en hoewel je niet echt schuldig kan genoemd worden zal je
vooral barsten van de schuldgevoelens en meer dan waarschijnlijk zullen de
ouders van het slachtoffer vinden dat de opgelegde straf niet zwaar genoeg is waardoor
je met een nog zwaarder schuldgevoel beladen wordt.
Wat doe je daar nu mee? Hoe kom
je van dat verdomde schuldgevoel af? Wel
in dit geval gaat het over de dood en we moeten leren om met de dood wat
luchtiger om te gaan. In hetGrote Plan was het vast wel de bedoeling dat
dit kind jong zou sterven. Waarom?Mogelijk omdat de ouders een les in verdriet
of in omgang met de dood moeten ondergaan, alsook om jou te leren omgaan met de
dood en met schuldgevoelens. Wie zal het
zeggen?Til daar niet zo zwaar aan en
laat de schuldgevoelens varen. Het heeft
geen zin om daar nog jaren lang van wakker te liggen. Je zal vast nooit meer onoplettend zijn achter
het stuur, als je überhaupt nog ooit zal autorijden. Ook dat laatste zou de bedoeling in het Grote
Plan kunnen zijn.
Het is niet met schuldgevoelens dat je de wereld kan verbeteren. Natuurlijk moet je respect opbrengen voor
alles en iedereen en zolang je dat doet treft jou geen blaam. Laat je vooral nooit schuldgevoelens aanpraten
door anderen want elkeen ziet meestal beter de splinter in andermans oog dan de
balk bij zichzelf.Sommigen zijn zelfs
heel goed in het aanpraten van schuldgevoelens. Daarmee kunnen zij de schuld van zichzelf afschudden.Let daar maar eens op.Zij hebben geen last van schuldgevoelens
meer.
Een schuldgevoel hebben voor eventjes is eigenlijk wel goed want het
kerft de les die je eruit moet leren dieper in het geheugen, maar het heeft niet
de minste zin om ermee te blijven zitten. Het schept enkel een gevoel van onbehagen dat
totaal nutteloos is.Het belemmert jou
in velerlei opzichten en het weegt als een zware last op jouw schouders. Daar wordt niemand beter van, jij in het
allerminst.
Onderzoek eerst of wat je verkeerd gedaan hebt wel echt verkeerd
was. Het kan een interpretatie zijn die
jou door een ander of door je verleden werd ingefluisterd en helemaal geen fout
was.Als je werkelijk meent een fout
begaan te hebben dan is het enige dat je kan doen aanvaarden dat je een fout
gemaakt hebt en er alles aan doen om die fout te herstellen of er zo goed als
mogelijk voor te compenseren door bijvoorbeeld iets in de plaatst te doen.Je kan dan jezelf in eer en geweten vergeven,
maar blijf er in hemelsnaam niet mee zitten. De rechter in ons ego herinnert ons maar al te
graag aan onze fouten. Eén keer ervoor
gestraft is voldoende.Voor elke begane
fout hoef je niet honderden malen te boeten.
Net zoals aanvaarden, is loslaten een heel belangrijke vorm van
levenskunst.Niet enkel uit gemakzucht,
maar ook door het aannemen van patronen, hechten we ons aan allerlei dingen,
gewoonten en personen.We hebben onze
favoriete bezittingen, een bepaalde luxe die we niet echt kunnen missen.Toch dienen we er ons heel goed van bewust te
zijn dat de mogelijkheid bestaat dat ons alles ontnomen wordt.De holocaust is misschien niet het mooiste
voorbeeld hiervan, maar zeker het meest treffende.De overgrote meerderheid van de joden kon het
gewoon niet geloven dat zij alles zouden afgepakt worden en nog minder wat er
met hen ging gebeuren en toch is het gebeurd
Evenzo kennen wij de toekomst niet en weten we niet of er ons een
dergelijke tegenslag ooit te wachten staat.Dat betekent niet dat we nu meteen zwartkijkers moeten worden.Wat we wel kunnen doen is leren aanvaarden
dat al wat we hier op aarde aan stoffelijke bezittingen hebben ons te aller
tijde kan ontnomen worden.We hoeven
daar niet bang voor te zijn, maar we moeten er wel op voorbereid zijn dat ons
leventje wel eens zodanig zou kunnen veranderen dat de dingen waar we ons zo
aan gehecht hebben ons ontnomen worden.Wie zal het zeggen of dat ooit gebeurt?Komt er een natuurramp in onze regio, een oorlog of een economische
teloorgang?Moet je daar nu van wakker
liggen?Natuurlijk niet, maar als je in
staat bent om je niet aan bezittingen, luxe, macht en rijkdom te hechten kan
jouw op dat gebied alvast niets overkomen.
Een heel stuk ingewikkelder ligt het met menselijke relaties.Je kan zo aan iemand gehecht geraken dat je
niet meer weet hoe je verder zou kunnen leven zonder die persoon.Vaak wordt dit verward met liefde, maar dit
is geen zuivere vorm van liefde.Het is een
behoeftige liefde, een liefde die berust op eigen incompleetheid.Je hebt die ander nodig om je zelf volledig
te voelen, terwijl zuivere liefde geen enkele behoefte kent.Zuivere liefde is onvoorwaardelijk, laat
degene die je liefhebt volledig vrij en heeft niets van een verslaving.Als je op die manier van iemand kan houden,
dan kan je die persoon altijd loslaten en dat geldt zowel voor een partner als
een kind, een ouder of een vriend.
Als je dat onder de knie kan krijgen, dan is er geen plaats meer
voor verdriet.Natuurlijk mag je het
spijtig vinden als een geliefd persoon jou verlaat, sterft of een eigen weg
gaat en je zal hem of haar missen, maar jouw liefde zal jou helpen om die
persoon al de vrijheid te gunnen die hij of zij nodig heeft en alle geluk en
liefde toe te wensen.Als je kan
loslaten is er geen verdriet.Dan is er
alleen liefde, onvoorwaardelijke liefde.
Er zijn zoveel ouders die niet in staat zijn om hun kinderen los te
laten.Ze maken zich allerlei zorgen en
oefenen nog steeds controle uit op al hun doen en laten, ook al zijn ze al
twintig jaar of ouder.Dit is niet uit
liefde, hoegenaamd niet, maar uit een behoefte aan controle en macht om de
leegte in hun eigen leven op te vullen of de angst om hun kind op welke manier
ook te verliezen.Liefde is ook kunnen
loslaten.
Loslaten is ook vergeven.Wat
baat het om met haat of wrok te blijven zitten?Sommigen denken weer op te leven als ze iemand die ze haten een fikse
hak gezet hebben.Hoe lang duurt die
roes?Alvast niet langer dan tot wanneer
de ander zich gerevancheerd heeft.Vaak
zijn anderen daar mee het slachtoffer van.Denk maar aan de talloze (v)echtscheidingen waarbij de kinderen het gelag
betalen.
Het is onvoorstelbaar hoeveel energie er gestoken wordt in die negatieve
gevoelens van haat en wrok.Het is zo
een verspilde energie die alleen maar leidt tot nieuwe verspilling van energie
door de reactie van de tegenpartij.We
schreeuwen om wereldvrede en zijn niet eens in staat om de vrede in onze eigen
omgeving en familie te bewaren.Ik moet
voor mezelf bekennen dat er in mijn leven een aantal mensen zijn waar ik niet zo
best mee overweg kan of kon en omgekeerd, maar daarom ga ik mijn energie niet
verspillen met hen de duvel aan te doen.Omdat ik weet dat ik niet op dezelfde golflengte sta met die mensen, zal
ik hen zoveel mogelijk mijden zonder echter te vergeten dat zij mijn medemensen
zijn en evenveel recht hebben als eender wie anders op mijn steun en hulp
wanneer zij die zouden nodig hebben.
Vergeven is niet moeilijk.Het vraagt ettelijke hoeveelheden minder energie dan haat of wrok
koesteren.Het geeft je innerlijke
vrede, het gevoel om verder te kunnen.Vergeven
is loslaten.Voor vergeving is schuld
nodig en schuld bestaat niet eens.Ieder
handelt uit zijn beste weten en kunnen van het moment.En eenieder maakt wel eens fouten, maar is
daarom niet schuldig.We kennen het
grote plan van God niet.We weten niet
waarom de dingen gebeuren zoals ze zijn.Wie geeft ons het recht om te beweren dat bijvoorbeeld een pedofiel
schuld treft.Hij heeft er ook niet om
gevraagd om zo te zijn.Natuurlijk dient
zo iemand van rechtswege gestraft te worden en dient er zonder enige twijfel
voor gezorgd te worden dat zo iemand niet in herhaling valt, maar dat geeft ons
niet het recht om die persoon als mens te beschuldigen of te haten, want wij
weten niet of in het Grote Plan het niet zijn taak was om leed te berokkenen
aan een aantal kinderen, zichzelf en andere mensen die met die kinderen of de
pedofiel verbonden zijn.Dit is in het
allerminst een pleidooi voor pedofilieIk
wil alleen maar de nadruk leggen op een aantal andere aspecten die de meeste
mensen niet zien of niet willen zien.
Men heeft mij ooit gevraagd wat ik zou doen als een van mijn
dochters verkracht werd. Dat ligt voor
mij voor de hand.Er bestaat een
rechtssysteem dat zich met de vervolging van de dader zou bezighouden. Daar hoef ik mij dus niet op te concentreren.De dader haten en op wraak zinnen, wie zou
daar mee gebaat zijn? Het enige waarin
ik al mijn energie zou steken is in het welzijn van mijn dochter: hoe ik haar
in al mijn mogelijkheden zou kunnen bijstaan in het verwerken van haar trauma,
ervoor zorgen dat zij niet in elke man een potentiële verkrachter ziet, een
mannenhaatster of mannenschuw wordt, haar ervan overtuigen dat zij geen schuld treft
en geen schaamte hoeft te hebben, als ik haar zelf niet zou kunnen helpen de
juiste mensen vinden die dat wel kunnen en zomeer... Kortom ik zou er alles voor in het werk
stellen om haar in staat te stellen weer haar leven te kunnen opnemen. Dat is het enige dat werkelijk van belang is
voor mij.
Eigenlijk ben ik zelf al lang opgehouden met vergeven. Als er geen schuld is hoef je ook niet te vergeven.
Laat God maar de rechter zijn die oordeelt
over schuld.Hij heeft overzicht over
wat hij met elk van ons van plan is.Dat
is een zware last die van mijn schouders gevallen is, een last die ik samen met
een hoop andere lasten geheel heb losgelaten.Loslaten is dan ook een stukje verlossing.
In het algemeen hebben de meeste mensen het zeer moeilijk om te
aanvaarden wat is.Het kan raar klinken,
maar eigenlijk is daar niets moeilijks aan.Het is zelfs zo dat je geen keuze hebt.Elke situatie is wat ze is en daar kan je met de beste wil van de wereld
op het moment zelf niets aan veranderen.Misschien ga je nu wel denken dat ik gek ben, maar het is de volle
waarheid.Stel nu je nu even een man voor
die met iets bezig is dat hem erg interesseert en dat al zijn belangstelling
van het moment krijgt.Zijn vrouw staat in
de keuken te kokkerellen en door een ongelukje breekt er brand uit.Plots roept ze luidkeels Brand!Help, de keuken staat in brand! en slaat in
paniek.Zolang haar man niet aanvaard heeft
dat die brand er werkelijk is, zal hij niets ondernemen want voor hem brandt het
niet in de keuken en heeft hij bijgevolg ook geen reden om te blussen.Pas wanneer hij voor zichzelf heeft
toegegeven dat er brand is, gaat hij over tot actie.
Nu komt het volgende aspect.Veel situaties willen we niet aanvaarden omdat we ze niet in ons leven
willen.We willen het niet geloven of we
maken ons kwaad en gaan in het verzet of geraken gefrustreerd omdat we geen
voldoeningschenkende oplossing kunnen vinden.We binden dan de strijd aan met diegene die voor deze onaanvaardbare situatie verantwoordelijk
is.En ik zal mij niet laten doen!Wat denkt die wel van mij?
We keren nu terug naar de keukenbrand.Gaat de man rustig verder doen waarmee hij
bezig was omdat hij niet kan geloven dat de keuken in brand staat?Of gaat hij eerst zijn vrouw wat staan
uitschelden omdat hij van oordeel is dat het haar schuld is?Of scheldend en vloekend beginnen blussen
zodat door zijn woede zijn bluswerk niet erg effectief is.In al deze gevallen zou hij de situatie niet
aanvaarden en zou hij niet op doeltreffende wijze handelen.Als hij gelooft dat de brand echt is, niet
gaat oordelen en zich niet tegen de situatie verzet dan aanvaard hij wat aan de
hand is en kan hij onmiddellijk en op gepaste wijze maatregelen nemen om de
schade zoveel mogelijk te beperken.Hoe
zou jij reageren?
Net zoals in het voorbeeld van de keukenbrand vergaat het ons met
alle andere situaties die we niet aanvaarden.Door ongeloof, verzet of woede gaan we de verkeerde stappen zetten en
zullen we in plaats van de situatie op een verstandige en vreedzame manier aan
te pakken haar verzieken of verergeren.Misschien was de vrouw in paniek uit angst voor de reactie van haar man
en had ze zelf onmiddellijk het vuur gedoofd indien ze alleen was geweest.Als de man woedend werd, was dat een reactie
om zijn eigen angst te verbergen.
Het komt er dus op neer om
eerst elke situatie die zich voordoet in eerste instantie te accepteren.Het is wat het is.Onderneem niets totdat je zover bent.Handel niet uit een impuls van woede, haat,
machteloosheid, vooringenomenheid, jaloezie, frustratie of noem maar op, want
dan doe je beslist de verkeerde dingen.Laat de zaken eerst wat bekoelen als daar de tijd voor is.Laat al je negatieve gevoelens maar even
wegebben.Je zal merken dat de
oplossingen zich dan veel gemakkelijker aandienen en dat ze ook veel beter en
eenvoudiger zullen zijn.Het zal je
leven rustiger maken.
Een ander probleem van aanvaarden is mensen te aanvaarden zoals ze
zijn.Zelf ben jij een mens en bijgevolg
hoor je daar ook bij.Leer dus in eerste
instantie jezelf te aanvaarden.Dat is
al een hele klus want niemand kent beter jouw gebreken dan jijzelf.Maar je bent wie je bent en daar moet je het
op dit moment mee stellen.
Als je jezelf niet goed
vindt, stel dan een lijst op van wat je allemaal slecht of verkeerd vindt aan jezelf.Maak een nieuw lijstje met wat je allemaal
goed vindt aan jezelf.Vraag nu aan
iemand die jou goed kent en waarvan je veronderstelt dat hij of zij een
objectieve mening over jou kan uiten hetzelfde te doen.Wees allebei zo eerlijk mogelijk en probeer
elkaar niet te beïnvloeden.Je zal
moeten vaststellen dat die ander een heel verschillend beeld over jouw heeft,
een beeld dat er veel positiever uitziet dan jij over jezelf gevormd hebt. Kijk nu ook eens naar de
positieve punten van beide lijsten en aanvaardt deze aspecten.Het is heel belangrijk om jouw positieve
kanten te accepteren om jouw zelfbeeld bij te schaven.Je bent veel meer waard dan je denkt! Nu overloop je de minpunten
over jezelf.Ook die dien je zonder
enige vorm van negatieve gevoelens te aanvaarden.Je bent wat je bent en dat is okay.Je kan er wel eens over nadenken wat je aan
jezelf wil en kan veranderen.Vergeet
niet dat je niets wil veranderen omwille van anderen, omwille van hoe anderen
over jou oordelen of denken.Het moeten
dingen zijn die jij zelf echt niet goedvindt en waar je iets wil aan doen omdat
jij er last mee hebt.Je moet het zelf
als een minpunt beschouwen.Begin met
dingen die gemakkelijk zijn, waarvan je denkt dat ze jou niet al te veel moeite
zullen kosten om naartoe te groeien.Gun
jezelf ook de tijd.Rome is niet in één
dag gebouwd.Zo kunnen evenmin
ingebakken patronen in een mum van tijd afgebouwd worden.
Als je een tijdje op die manier aan jezelf gewerkt hebt, zal je het
veel gemakkelijker hebben om de minpunten van anderen te aanvaarden.Door meer inzicht in jezelf te verwerven,
krijg je meer mededogen voor anderen.De
minpunten die je in anderen ziet zal je herkennen bij jezelf want vaak is
datgene waardoor anderen jou irriteren iets dat je zelf verkeerd doet en nu je
er bewust van bent, zal het jou niet meer zo storen bij anderen.
Zodra je hebt kennis gemaakt met jezelf, zal je andere mensen
gemakkelijker aanvaarden, maar bij sommigen, waarmee je nauw samenleeft, zullen
er nog wel dingen zijn waar je het moeilijk mee hebt.Je kan alleen jezelf veranderen.Probeer niet om anderen te veranderen, want
dan voelen zij zich niet meer goed in hun huid.Je kan er enkel met hen over praten en duidelijk stellen wat jouw probleem is met hun gedrag en of zij er alsjeblief wat willen aan
doen.Willen ze er niets aan veranderen,
dan zal je het wel moeten aanvaarden of je moet je conclusies trekken en
afstand nemen met alle gevolgen van dien.
Veel mensen hebben een verkeerd beeld over wat aanvaarden is.Aanvaarden betekent niet dat je iets leuk
moet vinden of dat je je gelukkig moet voelen met de persoon of de
situatie.Als mijn been zou geamputeerd
worden zou ik dat helemáál niet leuk vinden en ik zou er ook niet echt
gelukkiger om kunnen worden, maar ik zou het wel kunnen aanvaarden.Want hoezeer ik diegene die hiervoor
verantwoordelijk is (ikzelf of iemand anders) verwens, verwijt en wrok of haat
blijf koesteren, het zal mij nooit of te nimmer mijn been terugbezorgen.Ik heb dus de keuze om of te aanvaarden of
een hoop nutteloze energie te steken in het mij verzetten tegen de
situatie.Aanvaarden schept vrede, innerlijke vrede.Dat is waar ik voor kies.
Bij wie of wat je aanvaardt moet je wel opletten dat je geen emoties
meer hebt.Het betekent dat je niet
oordeelten je niet verzet tegen wat
is.Het volstaat niet om te zeggen dat
alles in orde is, terwijl je dat diep van binnen niet echt gelooft waardoor je
een slecht gevoel krijgt.Als je iets aanvaard hebt, doet het jou echt
niets meer.Het is wat het is.
Voor je iets wezenlijks kan veranderen aan je negatieve gevoelens
van angst, verdriet, woede, haat, wrok, machteloosheid enzovoort, dien je die
allereerst te aanvaarden. Eerder kan je
er niet op de juiste manier aan werken. Aanvaard
ze, omarm ze, verwelkom ze.Ze hebben
jou iets te leren in dit leven. Leer
ermee te leven en probeer het positieve eruit te halen. Wat kan je ervan leren?Hoe kan je dankzij die negatieve gevoelens
een bewuster mens worden?Gebruik deze
uitdaging ter bevordering van jouw bewustwording.
De meest gebruikelijke vraag van iemand die angstig is begint met
En wat als .Je gaat hier zuiver uit
van een veronderstelling in de toekomst.Tegen dergelijke vragen die toekomstgericht zijn kan je nooit op.Alles kan inderdaad gebeuren, maar er zijn
nog zoveel andere scenarios mogelijk.Je mag alle veronderstellingen voorzien die je in de toekomst mogelijk
acht, maar het zal waarschijnlijk toch anders uitdraaien.
Wat voor zin heeft het om je zorgen te maken om iets dat nog niet is
en dat zeer waarschijnlijk nooit zal zijn.Als er iets verkeerd loopt, dan zal je dat dan wel merken.Je kan onmogelijk alles van te voren in de
hand hebben.Je zoekt ernaar om goed
voorbereid te zijn op alle mogelijke gevallen en je teistert je gedachten om
daar dan oplossingen voor te vinden.Uiteindelijk
zoek je naar de zekerheid dat er niets onverwachts zal gebeuren, hetgeen op
zich totaal onmogelijk is.Je kan nooit
op alles voorbereid zijn.Er kan altijd
wel iets mislopen.En dan?Is dat zo erg dat iets niet naar wens
afloopt?Ben je dan zo bang om geen
oplossing te kunnen vinden op het moment dat het uit de hand begint te
lopen?Denk je echt over zo weinig
creativiteit te beschikken?
Waarom zou je bang moeten zijn dat bij alles wat je onderneemt er
iets verkeerd gaat lopen?Het is niet
prettig als dat zo zou zijn.Dat is
waar, maar als je er op voorhand bang voor bent, dan zal het constant door je
hoofd spelen en de kans dat daadwerkelijk iets verkeerd loopt wordt hierdoor
aanzienlijk vergroot omdat je telkens weer de doemscenarios voor ogen houdt en
je op die manier zelf de verkeerde afloop in de hand werkt.Aanvaard
dat er altijd wel iets kan mislopen, maar verwacht het toch niet als een
vanzelfsprekendheid.
Een tweede vorm van En als is die waarbij men bezorgd is over wat
anderen zullen denken of zeggen als jij iets niet volgens plan laat
uitkomen.Zijn al die anderen dan zo
perfect dat bij hen nooit wat mislukt?Wie niets doet kan ook niets misdoen en al doende leert men.Bega fouten en leer eruit.Corrigeer waar mogelijk.De meeste fouten zijn zelden van catastrofale
aard.Als je piloot bent van een
tweemotorig vliegtuig waarvan een motor in brand staat en je blust de motor die
niet brandt, dan zit je met een groot probleem want je hebt nu geen aandrijving
meer waardoor het leven van passagiers en bemanning op het spel komen te
staan.Is jouw situatie van die aard dat
er doden of gewonden kunnen vallen?
Relativeer elke situatie
tot zijn reële waarde.Maak geen drama
van een beetje eerverlies of gezichtsverlies.We zijn allemaal maar mensen.Niemand is perfect en die dat wel meent te zijn mag de eerste steen
werpen.
In relaties wordt heel vaak uitgegaan van veronderstellingen.Met relaties bedoel ik elke relatie tussen
mensen, dus niet uitsluitend binnen huwelijken of tussen partners.Maar al te vaak wordt van de veronderstelling
uitgegaan te weten wat de ander gaat doen, wat die bedoelt, wat die denkt of,
erger nog, dat die weet wat jij verlangt zonder het expliciet te zeggen.Hierbij speelt een andere factor een zeer
belangrijke rol, namelijk communicatie,
wat het moeilijkste is dat er kan bestaan.Taal is zo ontoereikend om goed te communiceren.Doe maar eens de test met een groepje
mensen.De eerste fluistert een zinnetje
in het oor van de tweede.Die moet het
dan weer fluisterend doorgeven aan een derde, enz.Gegarandeerd is het zinnetje na een tiental
doorgaven iets totaal anders geworden.
Als ik jou iets vertel over mezelf, dan doe ik dat met mijn kennis over mezelf, met mijn denkwijze en vanuit mijn leefwereld.Wanneer jij dat verhaal hoort, hoor je dat
via jouw eigen denk- en
leefwereld.Dat betekent dat je een
eigen betekenis gaat geven aan mijn verhaal.Je gaat het hoe dan ook subjectief interpreteren, zelfs al neem je een
objectieve houding aan.Destijds
solliciteerde ik voor een functie waarbij ik de verantwoordelijkheid zou
krijgen om statistieken over de vertragingen in de Europese luchtvaart te
publiceren.In de loop van het gesprek zei
ik dat die statistieken zo objectief mogelijk moesten opgesteld worden.Mijn toekomstige baas onderbrak mij met de
vraag: Ben jij wel objectief?, waarop ik prompt antwoordde: Niemand is
objectief.Iedereen schoot meteen in
een gulle lach en ik was aangeworven omdat dit waarschijnlijk het meest
objectieve antwoord is dat op die vraag bestaat.Wij zijn allemaal individuen en zodra wij
iets met ons verstand aanraken krijgt dat een subjectieve wending.Alles wat in ons hoofd binnenkomt wordt niet
door onze anderhalve kilogram hersenen geïnterpreteerd, maar door ons hele
leven dat ons in elke gedachte beïnvloedt.
Uitgaan van veronderstellingen is echt uit den boze.Doordat communicatie zo ontzettend
gemakkelijk kan mislopen, kan je je beter eerst verzekeren van de juistheid van
jouw interpretatie en vragen wat die ander precies bedoelt wanneer je daar de
minste twijfel aan hebt.Niemand zal jou
dat kwalijk nemen.En als iemand zich
daar toch aan irriteert en zegt dat iedereen toch weet wat hij of zij bedoelt,
kan je onmiddellijk repliceren met: Ja, maar het had ook ( zo ) gekund.Probeer zelf ook duidelijk te zijn in wat je
zegt en hoe je het zegt.Ook al ben je overtuigd
je mening heel duidelijk te uiten, anderen kunnen haar geheel anders opvatten.Wees dus nooit zuinig op een paar woorden als
die klaarheid kunnen scheppen.Het zal je
helpen om veel misverstanden te voorkomen en de daarmee gepaard gaande
frustratie, woede, achterdocht, jaloezie, angst, verdriet, het gevoel niet
begrepen te worden,
Een ander typisch voorbeeld is Als je niet weet waarom ik boos op
je ben, dan zal ik het jou nu zeker niet vertellen!Tja, alweer veronderstellingen.Je gaat ervan uit dat er een juiste
communicatie geweest is, maar als de ander niet weet waarom je boos bent heeft
die meer dan waarschijnlijk iets gemist.Mogelijk heeft die jou niet goed begrepen of misschien heb je het niet
duidelijk genoeg gemaakt, maar vast staat dat je de bestaande
communicatiestoornis op die manier niet gaat oplossen.Als je
absoluut wil uitgaan van veronderstellingen, veronderstel dan even dat jouw
boodschap niet is aangekomen zoals jij ze bedoeld hebt.Volgende keer beter.Je weet nu hoe.
Als je ergens mee zit, ga je heel gemakkelijk al je aandacht hieraan
besteden.Dat geldt voor zorgen,
verdriet, maar ook voor angst.Je laat
je volledig opslorpen door je zorgen, verdriet of angst.Bijna niets anders kan jou nog weghalen van
de gedachten daarover.Alles herinnert
jou aan het probleem waar je mee zit.Hoe
meer je erop focust, hoe erger de emotie wordt.Ook jouw lichaam gaat reageren op jouw gedachten en je krijgt allerlei
lichamelijke symptomen die met de emotie gepaard gaan.Je bent niet meer in staat om afstand te
nemen van het probleem.Het probleem is
meester geworden over jou.Je wordt jouw gedachten en emoties.
De oorzaak van het controleverlies over jouw denken ligt bij het
feit dat je alleen maar focust op het probleem.Het is alsof al het andere wegvalt en alleen maar jouw probleem nog
bestaat, alsof je door de kier van een deur kijkt en slechts een fragment kan
zien van het geheel dat zich achter die deur afspeelt.Je hebt geen algemeen beeld meer.Je ziet maar één detail: jouw probleem.Merk op dat in een dergelijke situatie je
eigenlijk niet veel meer ziet.Je bent
zodanig in gedachten verzonken dat horen en zien vergaan zijn.Je hebt jezelf afgesloten voor al de andere
dingen in de wereld en je leven.
Om het niet zo ver te laten
komen, dien je opnieuw beroep te doen op je zintuigen.Het gemakkelijkste gaat het door weer te
kijken.Kijk naar alles om je heen.Doe dat intensief.Neem dingen waar die je anders misschien
nooit zou zien.Draai je hoofd in de
richting naar waar je kijkt.Ben je in
een kamer, kijk dan naar alles wat erin staat.Bestudeer ze als het ware en bedenk er dingen bij als Oh, dat is mooi
of Nou, dat had beter gekund.Loop je
over straat, kijk dan naar datgene wat jou geen angst inboezemt.Dat kunnen zijn: de mensen of juist niet, de
autos, de gevels, de bomen (als die er zijn), de winkelvitrines, de
reclamepanelen, Je kan ook luisteren
naar de geluiden, dingen ruiken of de wind en de temperatuur voelen.Kortom, als je gedachten een loopje met je
nemen, observeer alles wat er te observeren valt, zodat je probleemgedachten
naar de achtergrond worden geschoven.
Het zal je verbazen hoe dat rondkijken en observeren een belangrijke
verandering kan teweegbrengen in je dwanggedachten.Je zal door deze techniek toe te passen niet
volledig van het probleem verlost geraken, maar je zal het er aardig mee kunnen
intomen.Alle beetjes helpen, zeker als
zo een beetje heel gemakkelijk is om toe te passen.
Het warhoofd
aanpakken
Als je met angst of zorgen zit, heb je de indruk dat er wel
duizenden gedachten op je afkomen, stuk voor stuk onoverkomelijke problemen die
door jouw hoofd spoken.Je kan voor geen
enkel een afdoende oplossing vinden want je krijgt gewoon de tijd niet om het
ene probleem aan te pakken als het volgende reeds de kop opsteekt.Het is een wirwar van gedachten geworden die
niet meer te overzien is en waarin een kat haar jongen zou verliezen.Wat je hier nodig hebt is structuur.Net zoals een manager die soms met meerdere
problemen tegelijk geconfronteerd wordt, zo ook moet jij er nu werk van maken
om al je gedachten eens grondig te structureren.
Begin met een vel papier te
nemen of, zo je wenst, een heel kladblok.Schrijf elke angst- of zorgwekkende gedachte op.Doe dat bondig met een soort van
titelzinnetje of kernwoord(en).Je weet
tenslotte wat er allemaal achterzit en hoeft niet die volledige gedachte met alle
details neer te pennen.Als je hiermee
klaar bent, overloop dan eens het lijstje en kijk of er geen terugkerende
punten zijn die je kan schrappen.Je zal
al gauw merken dat het er zeker geen duizenden zijn.Je had alleen maar het gevoel dat het er zoveel
waren.
Nu ga je deze gedachten
ordenen volgens hun urgentie om afgehandeld te worden.Welk probleem is het dringendst? Zet naast
het probleem het tijdstip waarop je je er ten laatste moet beginnen op te
concentreren om het tijdig in orde te krijgen.Zijn er problemen die ongeveer rond hetzelfde tijdstip dienen aangepakt
te worden, orden die dan volgens hun belangrijkheid en wijs er een letter A,
een B enz. aan toe, zodat je een duidelijke rangorde krijgt van de volgorde
waarin je jouw problemen gaat aanpakken.Herschrijf nu je lijstje in volgorde van vroegste tijdstip en eventueel toegevoegde
letter naar laatste tijdstip of plaats het gewoon in je agenda.
Op deze manier heb je een
duidelijke en overzichtelijke lijst samengesteld van alle problemen waar je mee
zit en met een precieze volgorde waarin je er gaat over nadenken.Je kan je nu concentreren op één enkel
probleem.Je begint met het eerste en je
weet dat je voorlopig al de andere problemen kan vergeten want je hebt nu jouw
agenda van problemen aanpakken opgesteld.
Je hebt nu structuur
gebracht in de wirwar van al je problemen en weet precies wanneer je er moet
aan denken.Je bent nu in staat om al de
volgende problemen los te laten want ze staan veilig in je agenda waardoor je
ze niet zal vergeten.Als je dat wenst
kan je gerust wat voorsprong nemen en eerder beginnen denken over een volgend
probleem, zolang je de volgorde maar respecteert en alle eerdere problemen maar
hebt verwerkt.
Het is aan te raden om al
je taken in een agenda te noteren.Dan
kan je die, eens je ze er hebt in genoteerd, rustig vergeten.Alzo maak je plaats in je hoofd en hoef je
niet meer bang te zijn dat je wat gaat vergeten of te laat zal zijn om ergens
aan te beginnen.Je hebt nu structuur
gebracht in je leven waardoor je een hoop zorgen kan vergeten.
Je kan nog een stapje
verder gaan en bij elk probleem een maximale tijd toevoegen die je aan dat
probleem wil besteden.Dit moet beletten
dat je te lang blijft doormalen over één en hetzelfde onderwerp waardoor je
riskeert niet tijdig tot een conclusie gekomen te zijn.Wanneer je dan een probleem aanpakt, begin
dan met een soort crisisplan op te stellen dat bestaat uit de meest noodwendige
aanpak van het probleem zonder naar perfectie te streven.Wat je daar voorbereidt is het absoluut
noodzakelijke.Met minder kan je je niet
tevreden stellen.Daarna kan je de rest
van de voorziene tijd gebruiken om je oplossing of aanpak te verfijnen en te
verbeteren.
Zij die sterk in de ratio zitten zullen dit misschien wel de meest
aangewezen methode vinden, maar zij is minstens even geschikt voor
gevoelsmensen.Deze methode laat jou in
vijf stappen ontdekken hoe je angst, maar ook andere negatieve emoties kan
leren overwinnen.Het beste kan je deze
oefening doen zo snel mogelijk nadat je bekomen bent van een angst- of
paniekaanval.Elke stap wordt
geïllustreerd met een voorbeeld, namelijk de
angst om alleen naar buiten te gaan voor een boodschap.Het voorbeeld toont een meervoudige angst die
samengesteld is uit faalangst, agorafobie (plein- en straatvrees) en angst om
bewusteloos te vallen met als voornaamste oorzaken een uitermate laag
zelfbeeld, onzekerheid en negatieve gedachten.De nummeringen binnen de voorbeelden verwijzen naar dezelfde nummering
van de voorbeelden in de andere stappen.
Stap 1: Ga na welke gevoelens
door je heen gegaan zijn voor en tijdens de aanval.Verwar gevoelens niet met gedachten.Die komen uitgebreid aan bod in de volgende
stappen. Voorbeeld:
angst
een onzeker gevoel, versterkt door fysieke symptomen als
hartkloppingen, spanning, zweten, een mistig beeld, ter plaatse draaierig
worden
toenemende paniek
Stap 2: Ga na welke gedachten
door je heen gegaan zijn voor en tijdens de aanval.Verwar gedachten niet met gevoelens.Die kwamen aan bod in stap 1. Voorbeeld:
1. Ik zal er nooit geraken
2. Ik moet zoveel meer inspanning
leveren dan anderen.
3. Dit is niet normaal.Hoelang zal ik dit nog volhouden?
4. Als ik dat nog niet kan, wat
moet ik dan in geval van een zwaardere taak?
Stap 3: Zoek nu uit wat de gevolgen
van deze gedachten zouden zijn als ze uitkwamen. Voorbeeld:
1. Dan moet ik ergens gaan zitten
en raak ik in een paniek van wat nu?.
2. Dan ben ik zwakker dan
anderen.Door mijn fysieke belemmering
kan ik niet zelfstandig functioneren.
3. Dan ga ik instorten.
4. Dan krijg ik nog meer angst.
Stap 4: Mochten die gedachten en hun gevolgen uitkomen, hoe erg zou dat dan wel zijn? Voorbeeld:
1. Ik denk dat ik nooit meer ga
recht geraken (dat vind ik heel erg!)
2. Ik ga werkelijk afhankelijk
worden van anderen.
3. Misschien word ik wel (weer)
opgenomen in een psychiatrische instelling, wat ik helemaal niet aankan omdat
ik mij daar gevangen voel, er steeds wil vluchten of er zelfmoord wil plegen.
4. Ik zal het dan helemaal niet
meer kunnen.
Stap 5: Probeer dit alles nu te relativeren en zo mogelijk zelfs om te
polen. Voorbeeld:
1. Als het al zover komt dat ik
moet gaan zitten, kan ik die tijd gebruiken om te kalmeren, te mediteren, mijn
gedachten op een rijtje te zetten of mezelf moed in te spreken.Ik ben in deze opdracht (alleen boodschappen
doen) al eerder geslaagd.Waarom zou het
mij nu niet lukken.Er zijn anderen die
het nog moeilijker hebben dan ik en het ook waarmaken.Bovendien, als ik niet zou recht geraken, kan
ik nog altijd iemand vragen mij te helpen.
2. Ik moet mijn grenzen
bewaken.Als ik iets doe, moet ik het
rustig aan doen.Als ik hier voldoende
aan werk zal mijn angst vanzelf verminderen en zal ik me zelfzekerder voelen
zodat ik zelfstandig kan zijn en handelen.
3. Dat is niet het probleem van
dit moment.Nu moet ik iets doen aan
mijn huidige situatie (kalmeren en mijn grenzen bewaken).
4. Ik moet nu niet denken aan
andere, mogelijk zwaardere opdrachten, die zich in de toekomst kunnen
voordoen.Alleen mijn huidige situatie
is NU van belang.Laat ik mij daar op
concentreren.
Maak deze analyse na elke aanval van angst of paniek.Je zal merken dat je bij een volgende aanval
beter in staat zal zijn je angsten te relativeren en af te zwakken.Je zal sneller tot rust komen en doorgaan met
de opdracht waar je mee bezig was.
Er zijn talloze manieren om je angst te ontvluchten: alcohol, drugs,
workaholic, koopwoede, gokken, bezigheidstherapie, de problemen van anderen
aanpakken, zelfdoding,...Heel vaak
wordt ook de directe vlucht gekozen: een taak of afspraak uitstellen of
annuleren.
Hubert belt Femke om te
vragen of het past om volgende zondag eens langs te komen met zijn vrouw
Bea.Femke, die zeer gesteld is op
Hubert en Bea. gaat hier zeer enthousiast op in.Ze is er blij mee en zegt nog: Dat zijn nu
eens mensen die ik graag ontvang.Ik kan
bij hen zo mezelf zijn.Zelfs als ik mij
na een uurtje niet goed voel, kan ik hen gewoon zeggen dat het niet meer gaat en
dan gaan ze gewoon weg. s Anderendaags komt echter
de angst op dat het allemaal verkeerd zal aflopen.Tientallen
angstige gedachten komen bij haar op en ze wil Hubert terugbellen om de
afspraak een week te verlaten
Als vlucht een uitstekende oplossing, maar hoe zal het volgende
zondag zijn?Zullen die angsten dan
afgenomen zijn?Natuurlijk niet.Uiteindelijk zal de afspraak helemaal niet
meer doorgaan en tenslotte zal Femke niemand nog durven te ontvangen.Het kan dus alleen maar van kwaad naar
erger.Als het maar enigszins mogelijk
is, is doorbijten de beste oplossing.Vooral als het om ontmoetingen met mensen gaat waarbij je je goed voelt,
zou je niet mogen toegeven aan jouw angsten.Kies de gemakkelijkste opdrachten om door je angsten heen te breken.
Op zelfdoding na, zijn al de andere opgenoemde vluchtwegen een
manier om de pijn te verdoven en de miserie even te vergeten.Zodra je ontnuchtert, stopt met pillen nemen
of een moment niet bezig bent is er weer tijd om te denken en zien de negatieve
en beangstigende gedachten wederom de kans om naar de oppervlakte te komen.Zolang je door de vlucht afgeleid bent, ga je
ook niets constructiefs ondernemen om het probleem aan te pakken en op te
lossen.Uit zichzelf zal het
waarschijnlijk niet verbeteren, maar eerder verergeren.
Zelfdoding is een radicale vlucht voor het leven.De situatie is zo wanhopig, uitzichtloos
geworden dat men ervan overtuigd is het leven niet meer aan te kunnen.Zelfdoding heeft een bivalent karakter.Enerzijds vergt het enorm veel moed om de
hand aan zichzelf te leggen, maar anderzijds is het ook een laffe vlucht om te
ontkomen aan de problemen waarmee men te kampen heeft.Opgeven is gemakkelijker dan strijden.Hoe uitzichtloos de situatie ook is, er is
altijd een oplossing.De oplossing kan
voor een grote omwenteling in het leven zorgen, maar de kans dat dat leven weer
een positieve wending krijgt is reëel.Het vergt inderdaad veel moed om voor die omwenteling te kiezen, soms
zelfs meer moed om zichzelf van het leven te beroven, maar het leven is die
moeilijke periode meer dan waard.
Pillen
slikken
In geval van angsten of depressiviteit zal de dokter, indien er geen
fysieke kwaal kan vastgesteld worden, gemakkelijk zijn of haar toevlucht zoeken
in het voorschrijven van antidepressiva.Hetzelfde gebeurt als je naar een psychiater of een psychiatrische instelling
gaat.Vaak geven zij de indruk dat die
pillen alles weer in orde zullen brengen.Spijtig genoeg is dat niet zo.Je
zal je misschien wel een tijdje beter voelen, maar als je niets wezenlijks
onderneemt, zal het na verloop van tijd weer bergaf met je gaan en zal de dosis
van de antidepressiva dienen verhoogd te worden.Op de duur loop je er versuft en willoos bij
en ga je nog maar weinig van het leven waarnemen.Kies je voor de wetenschappelijke benadering,
ga dan naar een psychotherapeut of een psychiater waarvan je zeker bent dat die
ook psychotherapie of gedragstherapie geeft.
Het is inderdaad verkeerd om antidepressiva te nemen als je van het
idee vertrekt dat die de oplossing gaan brengen.De pillen lossen het niet op.Zolang je ze neemt en op voorwaarde dat ze
bij jou aanslaan, dimmen zij alleen maar bepaalde symptomen.Zij creëren wel, als ze de gewenste
uitwerking hebben natuurlijk, meer ademruimte om aan jezelf te gaan werken of
om bereikbaar te worden voor de hulpverleners zodat je weer in staat bent om jou
denken weer in een goede richting te sturen.Antidepressiva kunnen dus alleen als hulpmiddel beschouwd worden om het
eigenlijke herstellingsproces een kans te geven wanneer je werkelijk te diep
gezakt bent om er nog zonder pillen uit te geraken.
Zoeken
naar affectie, aandacht of medelijden
Er is helemaal niets mis met het zoeken naar een beetje affectie of
aandacht bij anderen.Op zich is het
zelfs goed om eens over jouw gevoelens met iemand te praten, om jou eens
begrepen te voelen en mogelijk zelfs met iemand te praten die gelijkaardige
problemen heeft waardoor er een uitwisseling van informatie ontstaat.Dat kan opluchten, bevrijden, een gevoel
geven van Ik sta niet alleen met mijn
probleem op de wereld.
Verval echter niet in een duet van klaagliederen waardoor jullie
elkaar zelfs nog meer naar beneden halen.Zoek niet naar medelijden alleen.Een beetje medelijden mag af en toe wel eens, maar het mag geen doel
worden.Door de bevestiging van de ander
zou het probleem als normaal kunnen geïntegreerd worden en dat is zeker niet de
bedoeling.
Misbruik deze aandacht dus niet om je nog dieper te nestelen in je
problemen.Op die manier wordt het weer
een vlucht voor de dagdagelijkse hel van lijden.Gebruik deze aandacht als een constructief
middel om positief aan jezelf te werken en om positieve ervaringen te delen
zodat het veeleer een hulp tot herstel wordt dan een vlucht.
Let wel op dat je de raad van anderen niet zomaar opvolgt.Gebruik alleen wat goed voor jou
aanvoelt.Als je met een methode werkt
om jouw problemen aan te pakken waarbij je je goed voelt, schakel dan niet
meteen over naar een andere methode die jou aangeraden wordt, maar voel eerst
goed aan of die nieuwe methode jou ligt en goed aanvoelt.Schakel pas over naar een andere werkwijze
als je grondig overwogen hebt of je daar inderdaad baat kan uithalen en als je
die beter vindt dan je huidige werkwijze.
Hoewel de externe oorzaken ertoe leiden dat we angstig worden,
kunnen we daar toch weinig of niets aan veranderen.Waar we wel iets kunnen aan doen zijn de
interne oorzaken van angst omdat die de enige zijn waarover we controle kunnen
krijgen.Eigenlijk is er maar één echte
interne oorzaak van angst, namelijk ons eigen denken.Dit kunnen we opsplitsen in tal van vormen
van verkeerd denken.Ik zal hier de
voornaamste overlopen.
De
gekleurde bril
Als we naar de wereld kijken, zien we hem niet zoals hij werkelijk
is.We hebben ons in de loop der jaren
een idee gevormd over alles en nog wat en we nemen dat aan voor waarheid.Je kan het vergelijken met een gekleurde bril
die het echte beeld vervormt tot wat wij zien.Door al onze bedenkingen, vooroordelen en veronderstellingen zijn we
niet meer in staat een zuiver beeld te vormen van wat werkelijk is.Ons beeld is vertroebeld door de bril die we
opzetten.Doordat we niet meer de
zuivere werkelijkheid zien, blijven we oude angsten voeden.Zodra we in staat zijn de bril af te zetten,
kunnen we opnieuw de werkelijkheid zien en zullen onze angsten smelten als
sneeuw voor de zon.
Materieel
bezit
Wij leven op aarde en dat is inderdaad in de materie.We vergeten dat wij die materie niet zullen
kunnen meenemen wanneer wij sterven.We
doen ons best om bezittingen te verwerven en ze te behouden. Maar zelfs al hebben we die bezittingen met
vaak zuurverdiende centjes moeten kopen, toch bezitten wij niets.Wij mogen dat alles gebruiken tot de dag dat
we deze aarde weer verlaten, tot de dag dat we uit de materie stappen.Het heeft dus weinig zin om ons eraan te
hechten.Het heeft nog minder zin om met
deze materie te pogen een status of een imago te creëren, want hierdoor wenden
we ons alleen maar af van het ware leven door middel van afleiding van de
werkelijkheid.We creëren een illusie
die ons van het ene moment op het andere kan ontnomen worden.Het ergste is dat we dat weten en toch maakt
het ons angstig om die illusie te verliezen.
Meningen en visies
We hebben allemaal onze eigen gedachten, meningen en visies.Bij de een zijn die al wat sterker
uitgesproken dan bij de ander, maar verschillen doen ze.Sommigen hebben meer behoefte om hun mening
aan anderen door te geven.Sommigen
laten zich eerder de mening van anderen opdringen of gaan er zelfs vanuit dat
ze geen eigen mening hebben.
Het is goed om jouw mening te willen doorgeven.Dat getuigt van een sterk geloof in jezelf,
maar bedenk steeds dat jouw mening, alhoewel ze nu voor jou heel goed aanvoelt,
niet noodzakelijk goed is voor een ander of althans niet op dit moment.Jouw mening kan trouwens over enkele dagen,
weken of jaren sterk wijzigen en zal dan zelfs niet meer goed aanvoelen voor
jezelf.Hoe kan jij dan weten of jouw
mening nu goed is voor die ander?Als je
dus jouw mening doorgeeft, doe het dan zo dat de ander nog steeds het gevoel
heeft dat hij of zij met die mening kan doen wat goed aanvoelt voor zichzelf,
want wanneer ons meningen opgedrongen worden waarbij we ons niet goed voelen,
kan dat enorme chaos en verwarring, dus onzekerheid, teweegbrengen en
onzekerheid creëert angst.
Schuldgevoelens
Van in onze prilste jeugd worden we opgezadeld met
schuldgevoelens.Het wordt ons niet
altijd zo letterlijk gezegd, maar voor talloze incidenten nemen we als kind de
schuld voor onze rekening.Het is mijn schuld dat mijn ouders ruzie
maken want ik heb daarnet iets gedaan dat zij niet leuk vonden.Ook God wordt dikwijls gebruikt om ons met
schuldgevoelens te beladen.De Kerk
heeft daar lange tijd haar best voor gedaan om de gelovigen onder de knoet te
houden.Gelukkig zijn mensen
verstandiger geworden zodat de macht van de Kerk door onderdrukking niet zo
succesvol meer is.Keerzijde van de
medaille is dat het merendeel zich van de Kerk heeft afgewend, wat wil zeggen
dat de positieve kanten van de Kerk geen impact meer hebben.
We hebben allemaal een geweten en maar goed ook.We dienen te beseffen dat we alles en
iedereen dienen te respecteren, maar dat bij die iedereen ook ik bedoeld
wordt gaat vaak verloren in de massa.Voor alles wat wij verkeerd doen voelen wij ons schuldig.Het werd ons zo geleerd.En alle schuld vraagt om boete, straf.Het is niet omdat anderen dat beweren dat dit
berust op waarheid.Natuurlijk moet
iemand die misdadige feiten pleegt gestraft worden.Niet iedereen luistert naar de regel om alles
en iedereen te respecteren en daarvoor bestaat een rechtssysteem om die mensen
in eerste instantie daarin te ontmoedigen en zonodig te straffen.
Het probleem is echter dat wij voornamelijk door de Kerk en onze
ouders zijn opgevoed met de gedachte dat alles wat wij verkeerd doen onze
schuld is en dat daarbij de nodige straf hoort.Het is ons zo goed meegegeven dat we onszelf gaan straffen als we denken
dat we iets verkeerd gedaan hebben.We
gaan ons dus straffen met schuldgevoelens.Hierdoor geraken we op de duur nog onzekerder over onszelf, dus nog
angstiger.
Angst
voor de dood
Hoewel we weten dat we vroeg of laat er het bijltje zullen bij
neerleggen, blijven heel wat mensen angst hebben voor de dood.De Katholieke Kerk gelooft niet in
reïncarnatie, maar eerder in een soort leven na de dood dat zich zal voltrekken
in de hel, het vagevuur of de hemel.Er
zijn in de loop der jaren en in verschillende religies tal van theorieën
verkondigd.
Persoonlijk geloof ik dat wij in eerste instantie geest zijn, op
zoek naar bewustwording die in een geestelijk bestaan niet kan ervaren
worden.Als geest kan je geen emoties
hebben, want er is geen lichaam.Als
geest kan je ook niets verbergen voor de anderen, want elke geest is als een
open boek voor de anderen.
Daarom zijn we hier op aarde, om lessen te leren.Ons leven is te vergelijken met, zeg maar,
een leerjaar op school waarin we een aantal dingen leren.Als we slagen dan mogen we overgaan naar het
volgende leerjaar.Zoniet worden we
geplaagd met herexamens en als we daar ook niet in slagen moeten we dat jaar
nog eens overdoen.Wel zo ongeveer zie
ik het leven ook.We worden
verondersteld om uit de lessen die ons aangeboden worden te leren.Als we niet ingaan op die lessen of we
blijven voortdurend dezelfde fouten herhalen, dan komen er herexamens, d.w.z.
dat we met onze neus op de feiten gedrukt worden om ons zo nog een kans te
geven die lessen in dit leven te leren.Dat gebeurt dan door ziekte of tegenslag.Slagen we er dan nog niet in, dan zullen we
in een volgend leven dezelfde lessen opnieuw aangeboden krijgen (bissen).Tussen onze levens in zit meestal een periode
die ons toelaat over het voorbije leven na te denken en te beslissen hoe we het
volgende leven zullen aanpakken.Hierbij
krijgen we de steun van verder geëvolueerde zielen die ons ook tijdens ons
aardse leven bijstaan en sturing geven.
De bedoeling is dus niet dat wij in ons leven moeten lijden, zoals
sommige mensen dat denken, maar dat wij ons uit ons lijden kunnen verlossen
door zelfontplooiing en bewustwording.Hoe langer wij daarover doen, des te langer zullen we in ons lijden
blijven steken.De hel bestaat niet na
de dood, maar wij creëren haar zelf hier op aarde door ons leven verkeerd aan
te pakken.Na de dood bestaat er enkel
de hemel, maar we zullen telkens opnieuw moeten terugkeren naar een menselijk
bestaan totdat we ook daarin de hemel gevonden hebben.Het heeft dus ook geen enkel nut om dit leven
eigenhandig in te korten, want dezelfde lessen zullen opnieuw moeten geleerd
worden in een volgend leven.
Als je met de dood op die manier kan omgaan, dan is de dood eerder
een opluchting in plaats van dat het een onzekerheid is of zelfs een zekerheid
dat het er minder goed zou zijn dan hier.Hoewel het leven kostbaar is en dient gerespecteerd te worden is de dood
toch niets anders dan een soort van thuiskomen.We keren terug van waar we gekomen zijn.Als je de dood beschouwt als het grote onbekende of eraan twijfelt dat
de dood iets goeds te bieden heeft kan het niet anders dan een bron van angst
zijn.
Angst om te
leven
Nog meer dan voor de dood hebben vele mensen angst om te leven.Wat belet hen te leven?Allerlei dingen, maar vooral tijd en zekerheid,
of tenminste de illusie van tijd en zekerheid, want zekerheid bestaat niet,
behalve dat we op een dag zullen sterven en tijd bestaat al evenmin.
Laten we het eerst eens hebben over zekerheid.We stellen ons voor dat het leventje dat we
nu leiden ons zekerheid biedt.We
proberen alles onder controle te houden zodat we zeker zijn dat er niets zal
fout lopen.Maar wat hebben we onder
controle?Een geliefde die ons verlaat
door weg te gaan of te sterven, of die door ziekte of ongeval plots zwaar hulpbehoevend
wordt, of ons werk dat ons wordt ontnomen, een financiële blunder waardoor we
blut geraken, Hebben we dat alles onder
controle?En als het zich voordoet, hoe ingrijpend
zou dat ons leven niet veranderen?
We hebben niets onder controle.We kunnen onze gedachten, gevoelens en emoties niet eens onder controle
houden. Hoe zouden we dan andere mensen
en externe gebeurtenissen kunnen controleren.Moeten we daar angst voor hebben?Natuurlijk niet, maar de nood aan zekerheid belet ons te leven, want we
houden ons zo sterk bezig met het pogen alles onder controle te houden dat we
leven als robots.We houden onszelf
gevangen.We durven niet meer afwijken
van het stramien, het programma waarin we verstrikt zitten.Echt leven, denken we later wel te zullen doen,
als de kinderen het huis uit zijn of als we met pensioen zijn, maar dan komen
de kleinkinderen, dan worden we ouder, futlozer en moedelozer en komt het er
ook niet meer van.
Dat brengt ons bij het begrip tijd.Nu hebben we daar allemaal geen tijd voor om te leven, om eens een
risicootje te nemen of om ons eens in het leven te verdiepen.Nu hebben we zoveel andere dingen te doen dat
we zelfs geen tijd meer hebben om een boswandeling te maken, om eens rustig over
onszelf na te denken, om even te bezinnen, om eens te doen wat we werkelijk
graag doen.Alles is in functie van de
zekerheid opbouwen en vasthouden.We
kunnen niet meer genieten van de kleine dingen, van de natuur, van onze
kinderen.We hebben geen tijd meer om
het leven te observeren.We hebben van
zoveel dingen afstand genomen, want de weinige momenten dat we tijd hebben,
moeten we die doorbrengen om maximaal te genieten, spectaculaire dingen te
doen, op zoek te gaan naar duur vertier.
Hoewel we in een wereld leven waar communicatiemiddelen een
hoogtepunt bereikt hebben, slagen we er niet meer in om tijd te vinden om met
elkaar eens echt te praten.Een goed
gesprek vergt tijd, maar dat wordt tegenwoordig gezien als tijdverlies, want
het moet kort gehouden worden en dus kan het niet anders dan of oppervlakkig
zijn (een beleefdheidsgesprekje) of functioneel.Met dat laatste bedoel ik dat het een extra
waarde moet toevoegen aan onze illusie van controle, macht, imago, status en
we mogen vooral onze gevoelens niet prijsgeven want dat zou de illusie die we
naar de anderen toe creëren kunnen ondermijnen.
We durven niet te leven uit angst dat we de controle zouden
verliezen en aldus uit angst voor het onbekende en tevens uit angst onvoldoende
tijd over te houden om die controle te kunnen handhaven.
Het
ego
Het ego is onze persoonlijkheid, datgene wat ons eigenlijk uniek
maakt.Het ego bepaalt hoe we ons gaan
gedragen, hoe we handelen en wat we beslissen.Het ego bepaalt niet wat we voelen, maar of we bepaalde gevoelens al dan
niet toelaten, hoe we er verder mee omgaan en in welke mate we er rekening willen
mee houden.Het ego bepaalt dus hoe we
naar buiten treden, hoe we ons naar anderen toe presenteren.Het bepaalt de rol die we willen spelen in de
maatschappij.
Er zijn tal van opvattingen over het ego.Daarover is het laatste woord nog lang niet
gezegd.De een zegt Het ego is je
vijand die je moet onderdrukken.Het ego
dient afgelegd te worden. De ander beweert Zonder ego kan je niet geestelijk
gezond zijn.Wie heeft gelijk?In elk geval voel ik het meest voor die
laatste uitspraak, op voorwaarde dat het ego niet overontwikkeld geraakt.
Als we geen ego hebben, zijn we niet in staat ons eigen leven te
leiden.We hebben een sterk ego nodig om
ons door het leven te gidsen, beslissingen te nemen, keuzes te maken en te
handelen.Zonder ego zijn we daar niet
toe in staat.Sommige mensen verhullen
hiermee hun futloosheid, hun twijfels en schuiven daarmee elke
verantwoordelijkheid voor hun eigen leven af.Om tot bij ons Ware Zelf te
komen hebben we dus absoluut een gezond ego nodig.Zonder ego kunnen we geheel niet ons Ware
Zelf ontdekken en dat Ware Zelf is nu juist onze essentie, onze natuurlijke
bron, onze goddelijkheid.Vergeet niet
dat wij geschapen zijn naar Gods gelijkenis.Die gelijkenis is vast niet te vinden in onze menselijke gedaante, maar
in ons Ware Zelf.
Een te sterk ego heeft dan ook zijn nadelen.Wie zijn ego centraal stelt en geen respect
meer opbrengt voor de medemens, voor alles wat leeft en onze aarde die voor
voeding en schoonheid zorgt, kan ook niet bij zijn Ware Zelf komen.Al te zeer geconcentreerd zijn op
eigenbelang, roem en macht belet het Ware Zelf te leren ontdekken.
Dat we ons ego moeten afleggen, zoals in de eerste stelling staat,
is ook juist.Dit kan men pas doen als
het ego voldoende ontwikkeld is.Iemand
met een zwak ego zal die stap graag willen overslaan, misschien uit luiheid,
maar mogelijk ook omdat het als een te zware klus wordt ervaren.Het is een stap die niet mag overgeslagen
worden, omdat dat tot nog meer zwakheid zou leiden.
Gebrek aan ego schept angst door twijfels, zwakheid en
onzekerheid.Een te sterk ego creëert
een gevoel van macht en zoals eerder reeds gezegd, macht is angst.
Het
denken
Een belangrijk deel van het ego is het denken.Dat denken is sinds onze kindertijd beïnvloed
door onze ouders, leraars, familie en kennissen.Als klein kind denken we nog niet erg voor
onszelf.We laten dat over aan de
anderen, de ouderen die het allemaal weten.En als we al eigen gedachten hebben die conflicteren met die van onze
opvoeders, dan worden die vaak in de kiem gesmoord.We nemen dus aanvankelijk sterk het denken
over van onze opvoeders en later laten we onze gedachten beïnvloeden door onze
omgeving.
We slorpen al die invloeden op zoals een droge spons water
opslorpt.Een groot deel van dat water
is zuiver, maar we nemen ook het vuil op, net zoals wanneer we met een spons
over een vuile venster wrijven.Als de
spons dan tijdig weer met schoon water gespoeld wordt gaat het meeste vuil wel
weg, maar gebeurt dat niet grondig genoeg, dan blijft dat vuil hangen en
krijgen we de spons tenslotte niet meer helemaal schoon.Zo ook blijven bij ons bepaalde negatieve
invloeden hangen: vernederingen, minderwaardigheid, faalangst, inprentingen,
Al naargelang onze opvoeders onze spons weer schoon konden maken,
zal meer of minder van dat vuil blijven zitten.Ook de mate waarin we in staat waren naar ons Ware Zelf te luisteren en
zelf onze spons konden schoonspoelen, zal bepalen hoezeer dat vuil in onze
spons van gedachten kon blijven steken.Plaats twee kinderen in identiek dezelfde omstandigheden en toch zullen
zij er verschillend uitkomen.Zelfs een
eeneiige tweeling, die meestal alles samen doet in een identieke omgeving, zal
verschil in gedachten hebben.De ene
spons is de andere niet.
Wat wij ons denken noemen is niet meer ons denken, maar het denken van ons ego dat zich gevoed heeft met
tal van gedachten, illusies en meningen van buitenaf.Al deze externe informatie heeft ons
ingepalmd en we geloven dat die de waarheid is.De waarheid komt niet van buitenaf, maar zit binnen in ons.Het is ons Ware Zelf.En hoewel we niet veel meer van ons Ware Zelf
kunnen horen omdat de stem van ons Ware Zelf overdonderd is door die van ons
individuele denken, voelen we toch dat ons denken in conflict is met ons Ware
Zelf.We voelen dat het niet klopt.We voelen dat wat we geloven niet de waarheid
is, maar we weten van niet beter en geloven dat zwakke stemmetje van ons Ware
Zelf niet meer omdat het zo nietig is en omdat ons ego het telkens opnieuw
negeert, overbluft en vooral veel luider en overtuigender doorkomt.Zelfs al geloven we ons Ware Zelf niet meer,
het gevoel van dat conflict blijft en een conflict dat blijft hangen schept
onbehagen dat overgaat in twijfel en onzekerheid en hoeft het nog gezegd: dat
alles is een vruchtbare bodem voor angst.
Verschillende
persoonlijkheden tegelijk
We merken dat wanneer we denken dit vaak geschiedt in de vorm van
een dialoog.Wie spreekt er?Wie luistert?Als we even stilstaan bij de verschillende manieren waarop we met mensen
omgaan en de soms totaal verschillende houdingen die we dan aannemen, kunnen we
vaststellen dat we precies een rol spelen: bij de een zijn we de leraar of de
wijze, bij de ander de leerling, soms worden we slachtoffer, dan weer rechter of
redder, bij de een voelen we ons het kleintje, bij de ander de gelijke of misschien
de grote broer of zus, We kunnen zelfs
bij bijna iedere persoon elk van deze rollen aannemen, maar voor elke persoon
die we kennen gaan we een basisrol aannemen.Is dat niet vreemd?
Zelf kan ik hieruit alleen maar besluiten dat we in wezen
opgesplitst zijn in een aantal deelpersoonlijkheden waarbij al naargelang de
situatie en onze gemoedstoestand een bepaalde deelpersoonlijkheid naar de
voorgrond schuift.Zijn we dan met zijn
allen schizofreen?In zekere zin wel,
maar schizofrenie is een veel extremere vorm waarbij een of meerdere
deelpersoonlijkheden totaal overnemen ofwel ervaren worden als echte levende
mensen, die natuurlijk alleen maar door de schizofrene persoon kunnen
waargenomen worden.
Je kan je dus voorstellen dat met zon bende volk in huis de
meningen nogal eens kunnen verschillen.Soms kunnen hun stemmen weerklinken als een marktplein dat overspoeld is
met mensen en waar marktkramers tegen elkaar opschreeuwen om hun waar aan te
prijzen.Zo kunnen ook onze
deelpersoonlijkheden hun meningen opdringen en ware discussies en conflicten in
ons hoofdje veroorzaken.Chaos, twijfel
en conflict werken beangstigend.
Oordelen
Tussen al onze deelpersoonlijkheden bevindt zich ook de
rechter.Als we die niet in de gaten
houden, dan oordeelt en veroordeelt die er op los zonder blikken of
blozen.Hij oordeelt over alles en
iedereen, met de nadruk op iedereen, want hij oordeelt niet alleen over de
anderen, maar voornamelijk ook over ons.De rechter heeft de wetteksten uit onze jeugd en ons verdere leven goed
onthouden en refereert voortdurend naar de precedenten die er toen geweest
zijn.Niet alleen zijn we vroeger
gestraft geworden voor hetgeen wij verkeerd deden in de ogen van de anderen,
maar nu, vele jaren later, blijft onze innerlijke rechter ons daarover
beschuldigen en ervoor straffen.Telkens
opnieuw haalt hij uit naar wat wij verkeerd doen of niet kunnen, hij haalt naar
ons uit en verwijt ons dat we laf zijn, dat we zwak zijn en totale
nietsnutten.Hij duwt ons in de
slachtofferrol, we voelen ons onderdrukt, niet meer in staat om tegen te
pruttelen.We worden bang voor onszelf.
Ons
zelfbeeld
We streven allen naar volmaaktheid, maar beseffen niet dat we
volmaakt geschapen zijn.We laten ons
beïnvloeden door de media, waar (behalve in de nieuwsberichten) een beeld van
volmaaktheid gecreëerd wordt dat geen weerga vindt.In films, series en reclames ziet men bijna
uitsluitend wondermooie, gelukkige, sterke, succesvolle en in luxe badende
mensen.Wij willen ook zo volmaakt
zijn.Alleen beseffen we maar al te
weinig dat televisie en reclame pure illusie zijn.Het ziet er allemaal zo echt uit, maar het is
fictie, show.Toch is het dat beeld van
volmaaktheid dat wij ons voorhouden.Zo
willen wij ook zijn.Die illusie van
volmaaktheid wordt echter continu doorprikt door de werkelijkheid waarin wij
leven.We worden bang die volmaaktheid
nooit te zullen bereiken.
Zoals ik eerder al zei: alsof het nog niet erg genoeg geweest is dat
ons zelfbeeld door anderen werd neergehaald in het verleden, blijft onze
innerlijke rechter ons herinneren aan onze fouten, mislukkingen en
minpunten.Telkens opnieuw herhaalt hij
die negatieve elementen of incidenten.We worden niet eenmalig gestraft, maar de rechter straft ons honderden,
misschien wel duizenden keren voor de dingen uit het verleden.Omdat de rechter deel is van onszelf, doen we
het dus ook zelf.We halen ons zelfbeeld
volledig onderuit omdat we ons vastklampen aan ons verleden.We worden zwak, kroppen een hoop
schuldgevoelens op en vinden onszelf maar niets.We leren onszelf te haten.
We zijn niet meer in staat om van onszelf te houden.Nochtans heeft Jezus ooit gezegd Bemin uw
naaste als uzelf.Als we niet van
onszelf houden, hoe kunnen we dan van iemand anders houden?Moeten we iedereen dan haten en afwijzen
zoals onszelf?God heeft ons geschapen
naar zijn eigen beeltenis.God is
liefde.Ons Ware Zelf is liefde.Dat kunnen we toch niet weggooien. Het tegendeel van liefde is angst.
Angst is een emotie.Daarover
bestaat niet de minste twijfel.Maar wat
is een emotie?Carl Gustav Jung maakt
een onderscheid tussen gevoel en emotie.Een emotie, zegt hij, is een gevoel waarbij er een lichamelijke reactie
is.Je voelt het in je lichaam:
hartkloppingen, beklemdheid, versnelde of stokkende ademhaling, hyperventilatie
en noem maar op.Angst brengt ook
lichamelijke reacties teweeg.
Een emotie is echt en op het moment dat die er is, kan je er met de
rede weinig aan veranderen.Dit is
vooral het geval bij angst omdat die alles overheerst.Je bent niet in staat om die emotie eventjes
opzij te zetten en rustig na te denken wat je er nu aan kan doen.Het is als een storm die moet uitrazen en die
je niet kan tegenhouden.Pas achteraf
kan je de schade vaststellen en jezelf afvragen wat je bezield heeft om je zo
te laten meeslepen met die verpletterende emotie.
Angst is een natuurlijk ingebouwd mechanisme dat ons is meegegeven
om ons te beschermen.Door angst wordt
een pijnlijke of gevaarlijke situatie in
ons geheugen gegrift om te voorkomen dat ons een volgende keer hetzelfde
zou overkomen.Voornamelijk kinderen
hebben hier baat bij om te onthouden dat bvb de kachel zo heet is dat zij er
zich kunnen aan verbranden.Als zij zich
eenmaal verbrand hebben of gevoeld hebben dat dat ding heet is, zullen ze bang
zijn om zich opnieuw te verbranden of die onaangename prikkel van hitte te
voelen en zullen zelfs als de kachel niet brandt er niet te kortbij komen.Wanneer we ouder worden hoeven we geen angst
meer te hebben voor die kachel.We
beseffen dat die kachel alleen maar gevaarlijk is wanneer die aanstaat.Het verstand neemt over.De angst verandert in voorzichtigheid.Dat is althans de bedoeling.
Gelukkig hoeven we ons niet allemaal eerst eens te verbranden aan
die kachel om te weten dat er verbrandingsgevaar is.Daarvoor bestaat een ander hulpmiddel:
opvoeding.Om te voorkomen dat onze
kinderen die uiterst onaangename ervaring moeten meemaken, zullen we hen
hiervoor waarschuwen en hen proberen in te prenten dat wanneer zij die kachel
aanraken ze daardoor pijn moeten voelen.Opvoeding is dus een zegen.Misschien is het toch voorzichtiger om deze uitspraak niet zomaar te
aanvaarden zonder haar eerst aan een kritische analyse te onderwerpen.De volgende hoofdstukken zullen daar nader op
ingaan.
Wie voortdurend twijfelt aan zichzelf of zich onzeker voelt,
vertoont onvermijdelijk tekenen van angst.Iedereen twijfelt wel eens of staat eens langer stil bij de vraag Ben
ik nu wel goed bezig?Dat is niet meer
dan normaal.Het is zelfs goed om even
bij die vraag stil te staan en een beetje aan zelfkritiek te doen.We willen immers onze verantwoordelijkheid
nemen en ervoor zorgen dat er geen stommiteiten of zelfs ongelukken
gebeuren.Ik kan me niet voorstellen dat
een automechanicus de remmen van mijn auto vervangt zonder ze eerst uit te
testen.
Wanneer het echter een constant patroon geworden is om aan alles in
het leven te gaan twijfelen en zich onzeker te voelen bij alles wat men doet of
moet beslissen dan is er duidelijk sprake van angst.Men is bang geworden om iets verkeerd te
doen.Niet zozeer is men bang dat wat
men gedaan heeft iemand zou kunnen schaden (zoals de automechanicus er zich wil
van verzekeren dat de remmen die hij net verving wel goed functioneren), maar
gewoon dat men het niet goed doet.Men
zou wel eens kunnen verweten worden dat het eten niet lekker is of dat een
formulier voor een of andere instantie niet correct ingevuld is.Erger nog: Voed ik mijn kinderen wel goed
op?Ben ik wel een goede
vader/moeder?
En het wordt alsmaar erger.Je raakt niet meer tot bij de bakker want je zou onderweg wel eens
kunnen gaan hyperventileren of flauwvallen.De kinderen van school afhalen met de auto, een presentatie voor een
kleine groep mensen, allemaal dingen die je vroeger misschien wel kon en nu
ineens lijken die kleine molshoopjes wel Kilimanjaros.
Op de duur wordt het nog erger.Je durft
nergens nog aan te beginnen want er kan altijd iets mislopen.Wat
als ? is de typische vraag voor iemand met faalangst.
Woedeuitbarstingen
Elke vorm van woede is een uiting van machteloosheid of frustratie.We slagen er niet in de dingen te laten
verlopen zoals we dat wensen en reageren dat af in een woedebui of we laten ons
op stang jagen door een futiliteit.Of
we zijn door omstandigheden in een rotbui waardoor we voor het minste dat ons
stoort ontploffen.Alles kan ons plots
mateloos irriteren.We zijn onze
innerlijke vrede totaal verloren, geraken gefrustreerd en lopen rond als een
tikkende tijdbom.
Elkeen wordt al eens woedend, maar sommige mensen verkeren bijna in
een ononderbroken staat van woede.Het
is hen niet meer mogelijk om op een kalme manier te reageren op situaties die
daar in feite het beste mee zouden gediend zijn.In het verkeer komt het zo vaak voor dat
mensen nogal brutale lichaamstaal gebruiken, terwijl zij vaak zelf de oorzaak
zijn van de door hen aangeklaagde situatie, om nog maar te zwijgen van
verkeersagressie en gevaarlijke manoeuvres.Frustratie alom.
Perfectie,
zekerheid
Als je de dingen zelf doet ben je zeker dat ze goed gedaan
zijn.Je kan op niemand rekenen, want
dan loopt het met zekerheid verkeerd af.Je voelt je mateloos verantwoordelijk voor alles dat je opgedragen
is.Het moet allemaal perfect in orde
zijn, anders is het niet goed genoeg.Voor wie?Voor jezelf
natuurlijk.Je baas, partner, ouders of
leraar zouden met veel minder inspanning van jou al meer dan tevreden
zijn.Perfectie is zeer uitputtend en
kan je naasten vaak sterk op de heupen gaan werken.
Tegenwoordig kan je voor alles en nog wat een verzekering nemen,
zelfs een uitvaartverzekering.Wel, als
ik doodga en dat ik op een dag zal sterven, is het enige dat ik met zekerheid
weet hoef ik geen grootse begrafenis in een pracht van een mahoniehouten
kist of zo.Ik zal het toch niet meer
weten en hoe minder die ganse onderneming kost, hoe meer mijn nabestaanden
overhouden om van hun leven te kunnen genieten, of niet soms?
Voor velen biedt geld de zekerheid op een gelukkig leven.Is dat zo?Word je gelukkig omdat je veel geld hebt?Dat weet ik niet.Geld maakt het leven gemakkelijker, dat is
waar, want alles kost geld, maar wat moet je er allemaal niet voor opofferen om
véél geld te verdienen?Dure jobs vergen
het onderste uit de kan en eisen dat je voor je werk leeft.En je gezin dan?En jij zelf dan?Nou ja, je verwent je dan maar met een
peperdure auto, een mooie villa en een super-de-luxe vakantie om dat allemaal
te compenseren.In plaats van s avonds
gezellig wat te koken, haal je er nog maar eens een babysit bij en ga je uit
eten.Geen tijd meer voor de kinderen,
geen tijd meer voor elkaar, geen tijd meer voor een diepgaand gesprek.Alles voor het werk en het luxeleventje dat
het meebrengt.Dat heet dan gelukkig
zijn, zeker.
En dan pech: herstructurering, faillissement, loonsinlevering,noem maar
op.Job kwijt, dure afbetalingen met
alle gevolgen van dien.Zekerheid
bestaat nu eenmaal niet.Het is pure
menselijke illusie.Sorry als ik jou
hierdoor nog meer angst bezorg, maar het zal verder nog wel duidelijk worden
waarom dat niet zo hoeft te zijn.
Controle,
macht
Een andere vorm van zekerheid is de uitoefening van controle en in
ergere mate, macht.Als je alles onder
controle houdt dan heb je macht.Dat kan
zijn macht over anderen, macht over een situatie, macht over jezelf (jezelf
onder controle hebben).Jezelf, je
gedachten en handelingen onder controle krijgen is ten zeerste aan te bevelen
ter bevordering van zelfontplooiing en bewustwording.Anderen kan je nooit echt onder controle
houden.Je kan daar misschien vanuit
gaan, maar vroeg of laat verlies je die controle en dan ruimt het gevoel van
veiligheid en zekerheid het veld voor onzekerheid, angst.
De meeste mensen beseffen niet eens dat die hunker naar controle en
macht gevoed wordt door hun angst om de grond onder hun voeten te
verliezen.Als zij enkele keren de controle
verloren hebben, worden ze onzekerder en bij de minste tegenkanting gaan ze er
tienvoudig op achteruit, waardoor zij aan zichzelf gaan twijfelen, de verkeerde
besluiten trekken en de verkeerde beslissingen nemen met als gevolg
dat zij de moed verliezen en wegzinken naar een bodem van machteloosheid,
futloosheid en angst om dit nooit te boven te kunnen komen.Het komt niet zelden voor dat succesvolle
managers en hooggeplaatsten in de psychiatrie belanden.Burn-out is ook een typische aandoening van
managers.
Verdriet
Als we verdriet hebben om een dierbaar iemand die ons verlaten
heeft, is dat niet voor die persoon, maar om onszelf.We zullen het vanaf nu moeten stellen zonder
die persoon.Van nature staan wij
wantrouwig en onrustig voor het onbekende en dat is waar we angst voor hebben
en wat ons verdriet veroorzaakt.We
komen in een nieuwe situatie waarbij we al het oude vertrouwde kwijt zijn.We kunnen er niet meer op rekenen dat die
persoon ons zal koesteren, steunen, zijn of haar gebruikelijke klusjes
doen.Kortom we hebben het gevoel er nu
alleen voor te staan.Dit gevoel maakt
ons verdrietig en is in wezen angst voor het onbekende.
Een nieuwe situatie kan ons ook verdrietig maken.Er is iets veranderd, maar niet ten
goede.We missen de dingen zoals ze
vroeger waren, maar zijn niet in staat om ze terug te halen.We kunnen de nieuwe situatie misschien wel
aanvaarden met ons verstand, maar niet met ons hart.We voelen er ons rot en verdrietig bij en
worden op de duur neerslachtig.Tenslotte
komt de vrees dat we niet meer uit die neerslachtigheid zullen geraken en
zakken mogelijk weg in een depressie.Een voorbeeld:
Els heeft een baantje als
secretaresse waarbij ze zich tamelijk goed voelt.Ze verdient wel niet zoveel, maar vindt er
toch haar draai.Haar man, krijgt op
zijn kantoor een aanbod om in Azië te gaan werken, waardoor hij niet alleen een
flinke promotie maakt, maar meer dan het dubbele kan verdienen dan wat zij nu
samen verdienen.Hij bespreekt het met
Els en ze besluiten het erop te wagen.Eens ter bestemming aangekomen verloopt alles prima, maar na een tijdje
is Els er nog steeds niet in geslaagd om vrienden te maken.Ze leert de lokale taal, maar die is voor
haar zo moeilijk dat ze er niet veel van bakt.Op die manier is het moeilijk om vrienden te maken, maar zelfs al kende
ze de taal heel goed, dan nog zou ze het moeilijk hebben om door de lokale bevolking
echt aanvaard te worden.Ze mist haar
familie en vrienden uit haar vaderland.Het is niet wat ze zich ingebeeld had.Haar man heeft het druk en ze zit vele avonden alleen.Ze wil ook niet bij hem klagen, want hij
lijkt er geen problemen mee te hebben en ze wil hem daar niet mee lastig
vallen, want hij heeft het al druk genoeg.Dus slikt Els het maar in haar eentje door
Dit lijkt misschien een extreem geval, maar mensen die bijvoorbeeld bij
de ambassades werken en om de drie, vier jaar naar een ander land verhuizen hebben
het niet zo gemakkelijk als ze het allemaal laten uitschijnen.Tal van hen zijn in psychotherapeutische
behandeling, net zoals hun partners.
Achter een opwelling van verdriet kan ook een ander verdriet
schuilen, een verdriet dat nog onverwerkt is en sluimerend onder de oppervlakte
leefde.Dat oude verdriet zat te wachten
om weer naar boven te komen en heeft gretig gebruik gemaakt van de huidige
verdrietig makende situatie om mee uit te breken en aldus het huidig verdriet
veel heviger te maken dan men normaal zou kunnen verwachten.Het verdriet staat buiten proportie voor de
actuele situatie die eerder fungeert als een soort dekmantel voor het oude
verdriet.Zonder het te beseffen schuift
men de totaliteit van het verdriet op de nieuwe situatie en is men er zich niet
van bewust dat er nog iets anders kan zijn dat dit verdriet veroorzaakt.Zo een oud verdriet kan ook losbarsten zonder
enige directe aanleiding.Als extraatje
komt er dan nog onbegrip bovenop.Wat gebeurt er toch met mij? of Wat heb jij toch zeg?
Een bijkomende moeilijkheid is dat elkeen zijn eigen tijd nodig
heeft om dingen te verwerken, dus ook verdriet.Hoe lang moet je verdriet hebben?Hoe lang mag je verdriet tonen?
Schuldgevoelens
Telkens wanneer we het gevoel hebben niet te voldoen aan wat onze
naaste omgeving van ons verwacht krijgen we te maken met schuldgevoelens.We voelen ons schuldig omdat we faalden,
omdat we zonder rede boos werden, omdat we iemand verwijten naar het hoofd
geslingerd hebben die we niet echt meenden, omdat we iemand tot last zijn,
omdat we tekort geschoten zijn, omdat we anderen in moeilijke situaties
brengen.Zijn er nog redenen om
schuldgevoelens te krijgen?Heel zeker,
ik ken er nog geen honderdste van.Schuldgevoelens creëren angst want we zijn bang dat de anderen ons
zullen in de steek laten, ons niet meer zullen accepteren, ons als een blok aan
hun been zullen zien.We zijn ook bang
dat we telkens opnieuw diezelfde fouten zullen maken, dat we het nooit zullen
leren en dat we alleen maar een last zijn voor onze naasten en de
omgeving.We zijn lang niet zoveel waard
als de anderen want wij doen niets dan stommiteiten, we kunnen niets doen dat
goed is.Hoe zou er in Gods naam toch iemand van mij kunnen houden?Hoe zou ik van mezelf kunnen houden?Klinkt dat bekend?
Zorgen,
zorgen en nog eens zorgen
Ons zorgen maken is een soort bedekte vorm van angst.Wie zorgen heeft beseft vaak niet dat het
stuk voor stuk angstgedachten zijn.Als dat maar goed afloopt! en En wat als ? en Waarom ? zijn de zorgverwekkers.
Gaat het niet over onszelf, dan gaat het wel over onze partner, de
kinderen, de kleinkinderen, ouders, enz...Er is wel altijd iets of iemand waarover we ons zorgen kunnen maken.We zijn vaak niet in staat om het leven van
anderen los te laten.Ook al willen we
er ons niet eens mee bemoeien, het baart ons toch zorgen.En bemoeien we er ons wel mee en uiten we
onze zorgen (die toch op jarenlange ervaring berusten!!!), ze willen verdorie
niet luisteren en ze zullen met open ogen hun hoofd tegen de muur stoten
We kunnen ons suf piekeren over de zorgen die we ons baren.Steeds opnieuw draaien ze als een molentje
rond in onze hersenen.We geraken er
niet doorheen.We vinden geen sluitende
oplossing.Alvast niet voor de zorgen
over onszelf.Voor de problemen van
anderen vinden we wel pasklare oplossingen, maar ja, die willen niet
luisteren.In beide gevallen geraken we
gefrustreerd.Zo lang we die zorgen niet
kunnen loslaten zakken we alsmaar dieper, worden we ziek of krijgen
psychosomatische klachten en zakken langzaam weg in een depressie.
Depressie
Depressie is geen angst op zich, maar is vaak een gevolg van angst,
zorgen of verdriet.De opstapeling en
lange duur hiervan kan gemakkelijk leiden tot neerslachtigheid of wanhoop die
op hun beurt een depressie in de hand werken.
Anderzijds kan depressie ook een gevolg van levensmoeheid zijn, geen
doel meer hebben of door zoveel tegenslagen de kern van het leven verloren
zijn.Depressie kan veel aanleidingen
hebben die niets met angst te maken hebben, maar toch kan er een parallel
getrokken worden in het ontstijgen van een depressie met het overwinnen van
angst op het gebied van de methoden die hiertoe zullen omschreven worden.
Paniekaanvallen
zonder schijnbare oorzaak
Op onverklaarbare wijze worden sommige mensen overvallen door een
paniekaanval die uit het niets opduikt.Meestal kan men wel ergens een aanleiding vinden, maar de intensiteit
van de paniekaanval staat dan wel geheel buiten proportie met die mogelijke
aanleiding.Het kan gaan om een lichte
mentale verzwakking door bijvoorbeeld stress ofwel is de aanleiding een
bepaalde gebeurtenis of een uitspraak door iemand.
In vele gevallen gaat het om een eenmalige aanval of vermindert de
frequentie en intensiteit van de aanvallen door er niet te veel aandacht aan te
besteden en het zoveel mogelijk los te laten.Blijft het probleem echter aanhouden dan is er gevaar dat deze aanvallen
uitmonden in een angstpsychose.Voorzichtigheid is hier dus zeker geboden.
Meer dan waarschijnlijk ontstaat de eerste paniekaanval tengevolge
van iets dat een verband legt met een oud trauma dat op zich niet meer in het
geheugen aanwezig is, maar wel nog ergens in een schuifje van het geheugen zit.De herinnering zelf zit te diep in de schuif
opgeborgen om eruit te geraken, maar de emotionele reactie op het trauma ontsnapt
wel zoals de stoom met grote kracht uit een snelkookpan vliegt terwijl de
inhoud ervan niet onmiddellijk bereikbaar is.Het betreft dan een niet of slecht verwerkt trauma dat via
regressietherapie een goede kans maakt om nog op een degelijke manier verwerkt
te worden.
Andere
vormen van angst
Er zijn uiteraard nog een heleboel andere vormen van angst, zoals
hoogtevrees, claustrofobie, agorafobie, smetvrees, angst voor bepaalde
diersoorten, om er slechts enkele te noemen.Op zich genomen zijn die niet altijd zo erg, maar je zal er maar mee
zitten.Je moet er dag in dag uit mee
leven en het maakt het moeilijk om op een normale manier die dingen te doen
waar anderen geen probleem mee (lijken te) hebben.Het is op zijn minst hinderlijk en je zal je
zeker beter af voelen zonder.
De titel van dit boek zou wel eens oordelend of zelfs veroordelend
kunnen overkomen.Toch is het geenszins
de bedoeling om een oordeel te vellen of je met een schuldgevoel hierover op te
zadelen.Het is inderdaad zo dat je
jezelf een en ander aandoet, maar dat gebeurt niet bewust.Wel is het zo dat als je door het lezen van
dit boek je ervan bewust wordt dat het inderdaad zo is dat je het jezelf
aandoet en je er iets kan aan veranderen met de technieken die in dit boek
aangeboden worden.
Bijna iedereen heeft vroeg of laat te kampen met enigerlei vorm van
angst, al dan niet in sterke mate.Natuurlijk spreek ik hier niet over onze instinctieve, gezonde angst die
bedoeld is om ons te beschermen voor allerlei gevaren.Zo is er uiteraard een hemelsbreed verschil
tussen een zekere angst als men zich op een onbeschermde plaats op grote hoogte
bevindt - waar ik evenmin de clown zal uithangen - en hoogtevrees als men nog
maar op een stoel staat.
Er bestaan zoveel vormen van angst.Voor
de buitenstaander zijn ze meestal totaal onverklaarbaar, op niets steunend of
gewoon zelfs absurd.Wie met angst zit
kan er vaak zelf geen verklaring voor geven.Het is gewoon zo.
Angst toont geen enkele fysieke tekortkoming.Men kan het dus niet zien, behalve als er
zich paniekbuien voordoen, maar dan is dat voor de buitenwereld ook maar een
waanbeeld dat men met een druk op de juiste knop kan afzetten.Er zal wel een pilletje zijn dat de oplossing
biedt.Sorry hoor, pillen kunnen
misschien wat soelaas bieden, maar zullen je niet uit jouw lijden halen.Mocht je kiezen voor erkende psychische
begeleiding, zoek dan een goede psychotherapeut of een goede psychiater die
tevens psychotherapie of gedragstherapie doet, want anders riskeer je binnen
het kwartier weer buiten te zijn met alleen maar een voorschrift voor bij de
apotheek.
Het ergste is dat diegenen die met angst zitten zich niet begrepen
voelen.Vaak zal hun omgeving hen
onbewust nog meer angst bezorgen, alleen al omdat die hen niet begrijpt.De
anderen zijn normaal en ik ben dat niet.De anderen kunnen alles en ik kan niets
Zij die angst hebben, kunnen meestal zichzelf niet helpen omdat ze
er zo door opgeslorpt worden, erdoor in beslag genomen worden, dat zij niet
meer in staat zijn op een redelijke manier te denken.Paniek is allesoverheersend, totaal
verlammend.Wanneer ze niet angstig zijn
willen ze er niet aan denken.Ze willen
het zo snel mogelijk vergeten.Uit
zichzelf kunnen zij dus de oplossing niet vinden.
Daarvoor is dit boek bedoeld.Het is gericht aan diegenen die angst hebben, maar evenzeer of zelfs
meer aan diegenen die leven met iemand die angst heeft.Angstige mensen hebben voortdurend
bevestiging en herhaling nodig.De
oplossingen moeten hen voortdurend weer ingeprent worden als een soort
hersenspoeling.Zij hebben een absolute
behoefte aan een coach waarop zij
bijna te allen tijde kunnen terugvallen.
Angst en depressie zijn geen ziekten.Het is belangrijk om dit te weten om zich
niet te laten wegglijden in de persoonlijke onmacht tegen ziekte met de gedachte
dat de dokter het zal oplossen.De enige
die er iets kan aan doen is de persoon zelf.Juiste steun en hulp van buitenaf zullen zeker een snellere herstelling
teweegbrengen, maar niemand anders kan het doen in plaats van de persoon
zelf.Dit wil niet zeggen dat de persoon
zich schuldig dient te voelen om tot die geestelijke toestand teruggeslagen te
zijn.Schuld bestaat niet, tenzij er
opzet mee gemoeid is en ik geloof niet dat iemand met opzet angstig of
depressief wordt.
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.
Hoe overwin je onzekerheid ?
(“The Masters”, Brian Weiss, uit “Achter de waarheid van de dood”)
“Bedenk”, zei de stem, “bedenk dat steeds iemand van je houdt. Je wordt steeds beschermd, je bent nooit
alleen… je bent een wezen van licht, wijsheid en liefde… je kunt niet vergeten
worden. Je wordt niet over het hoofd
gezien of genegeerd. Je bent immers niet
je lichaam; niet eens je hersenen, alleen je geest. En al wat je hoeft te doen is ontwaken, je
alles herinneren. Geest heeft geen
ruimte, geen grenzen, niet die van je lichaam, niet van het intellect of van je
gedachten.
Als een Kind
(Jedidja)
‘k Wil zijn als een kind
als het spelende kind
dat lacht naar het leven,
dat alles bemint.
‘k Wil zijn als het kind
dat door liefde gevoed,
de vreugde bezit
van een zuiver gemoed.
‘k Wil zijn als het kind
met zijn open gezicht,
zijn heldere lach
en zijn ogen vol licht.
‘k Wil zijn als het kind
dat eenvoudig en rein
de kleinste,
de minste, van allen wil zijn.
Vrees niet
(Monda De Munck)
De beproevingen die wij op onze weg ontmoetten,
zijn niet deze die wij verwachtten,
en het geluk dat ons te beurt valt,
hadden wij nooit vermoed.
Gevoel en intellect, de menselijke kwaal
(Ramesh Balsekar)
Menselijke wezens gaan er in beginsel vanuit dat ze verschillend zijn van andere objecten. Maar ze zijn alleen in zoverre verschillend, dat menselijke wezens net als dieren en insecten extra uitgerust zijn met het vermogen te voelen.
Het menselijk wezen heeft het vermogen te voelen én hij heeft intellect. Als gevolg van de aanwezigheid van intellect wil het menselijk wezen vragen stellen.
Evenzeer is het het intellect dat hem zich ellendig laat voelen. Als er een dreigend gevaar gevoeld wordt, is het dier onmiddellijk waakzaam. Maar zodra het gevaar geweken is, ontspant het dier zich. Onder die omstandigheden laat bij het menselijk wezen het intellect hem vooruit blikken. Hij zegt: "Wat zal ik doen als er iets gebeurt? Wat zal ik doen als het niet gebeurt?"
Dus het intellect brengt een gevoel van angst met zich mee, omdat het intellect zekerheid wil. Het intellect verwerpt verandering en wil zekerheid. Omdat dat soort van denken bij het dier er niet is, maakt het zich geen zorgen over zekerheid.
Daar is geen bezorgdheid.
Er is geen bezorgdheid, omdat er geen verstand is dat denkt of begrippen en denkbeelden maakt.
Ik ben dat niets
(Ramesh Balsekar)
In het tijdperk van kleine koninkrijken was er eens een gelegenheid om feest te vieren. De koning, zijn ministers en alle belangrijke mensen zouden bijeenkomen. Alle mensen kregen een plaats toegewezen volgens de hiërarchie. Er was een troon voor de koning. De eerste minister wachtte op de komst van de vorst en het begin van de plechtigheid.
Plotseling komt er een soefi mysticus in haveloze kledij binnenwandelen. Tot afgrijzen van de premier loopt hij recht op de troon af en neemt plaats.
"Wat denk jij dat je doet?" De soefi zegt: "Ik zit hier alleen maar."
De minister zegt: "Je bent niet eens de premier, want dat ben ik." De soefi zegt: "Ik ben meer dan de eerste minister."
De minister vraagt: "Ben jij soms de koning?" De soefi antwoordt: "Nee, ik ben niet de koning. Ik ben meer dan de koning."
De minister vraagt: "Ben jij de keizer?" De soefi antwoordt: "Ik ben niet de keizer. Ik ben meer dan dat."
Dus vraagt de minister: "Ben jij dan de profeet?" "Nee, ik ben niet de profeet. Ik ben meer dan dat."
Uiteindelijk vraagt de eerste minister ten einde raad: "Ben jij dan God?" De soefi antwoordt: "Nee, ik ben niet God. Ik ben meer dan dat."
Vervuld van ergernis roept de minister uit: "Maar niets is meer dan God!"
Zegt de soefi: "Precies, ik ben dat niets."