Partners in de opgroeien-opvoeden-leren-onderwijzen samenwerking POOLOS drijfkracht voor je zelfontwikkeling.
19-01-2009
Pooos
MOVED
Een programma Mobiliteits- en verkeerseducatie voor kinderen en jongeren van 2,5 tot 88 jaar
Kinderen en jongeren leren stap voor stap hoe veilig en verantwoord aan het verkeer deel te nemen.
Alle jongeren een rijbewijs aanhet einde van het secundair onderwijs, het moet!Maar wat heeft het voor zin als die jongeren niet grondig voorbereid worden?Hoe kan je kinderen en jongeren gepast toeleiden naar het theoretisch - en praktisch rijexamen? En daarna ? Welke zekerheid hebben we dat ze ook daarna verantwoord aan het verkeer gaan deelnemen?
In het kader van de samenwerkingbinnen de Brede School/Leerpleinwerkingontwikkelde Pooþs een totaalconcept waarmee steden en gemeenten alle betrokkenen (kinderen en jongeren, ouders, scholen, preventie en politiediensten, lokale economie, ) kunnen laten samenwerken om verkeers- en mobiliteitsdeelname verantwoord en veilig te laten verlopen. Het concept vertrekt vanuit 4 dimensies preventie remediatie therapie curatie. Repressie kan als alle voorgaandestappen mislukten.Met dit concept biedt Pooþs aan steden en gemeenten een pedagogisch-educatief programma conform de decretale opdrachten.Als noodzakelijke aanvulling ontwikkelden wij een format voor een beleidsplan met een inhoudelijk, een organisatorisch- , een personeels-, een huisvestings- en een financieel luik.
Kinderen en jongeren leren in gradatie aan het verkeer deelnemen. Afhankelijk van hun leeftijd doen ze dit met de verschillende middelen die hen ter beschikkingstaan. Kinderen leren wat ze moeten kennen enkunnen en wie en wat ze horen te zijn als ze als voetganger, als passagier, als fietser,bromfietser of autobestuurder aan dat verkeer deelnemen.
Door dit van jongs af aan op te bouwen willenwe hen op een bewuste manier metverkeer enmobiliteit leren omgaan. Defensief rijden als onderdeel van denken en deelnemen in functie van de andere gebruikers, is daarin een belangrijk onderdeel.Daarom kiezen we ervoor om alle onderdelen in drie weloverwogen gradaties uit te voeren: leren en oefenen in een gesloten situatie, in een semiopen situatie en in een open situatie.
Naast het strikt pedagogisch-educatief deel breiden we de mogelijkheden uit naar een pedagogisch verantwoord repressief model waarmee binnen alle categorieën aan de slag kan worden gegaan. Samenwerken is hierin de boodschap.
Centraal in Moved is een verkeerseducatief centrum dat naar keuze gemeentelijk of regionaal kan worden ontwikkeld. De inbreng van de lokale privépartners ligt daarbij
voor de hand .Ook hier trachten we het Brede Schoolprincipe zet elke expertise gepast inten volle te realiseren.We baseren ons hiervoor op de betrokkenheidschalen die we voor de Brede School en Leerpleinontwikkeling aanmaakten.
Op die manier wordtMovedeen totaalconcept voor de integrale benadering van de verkeers- en mobiliteitsproblemen door een geïntegreerde aanpak vanuit verschillende betrokken actoren. Diverse extra mogelijkheden naar vrijwilligerswerk, sociale tewerkstelling,alternatieve bestraffing en opvolging van bestraffing liggen voor de hand.
Pooþsstaat met Movedgarant voor
De proces- en trajectbegeleiding
De opmaak van het beleidsplan in participatie met de betrokkenen
De opmaak en de uitwerking van een samenwerkingsconvenant op alle deeldomeinen (ontwikkeling,financiering, personeel, huisvesting en beheer)
Tal van sprekers openen met deze zin als ze het over de invoering van het fenomeen Brede School hebben. Anderen gebruiken ze als conclusie bij de afsluiting van hun betoog of bij de opmaak van adviesnotas. Het is een eeuwigheid geleden dat in de onderwijswereld eenfenomeen voor zoveel controverse zorgde. De Brede School heeft in pakweg een vijftal jaar de Vlaamse onderwijsmiddens tot in de achterkamers geraakt. Onderwijs bevindt zich in een steeds feller draaiende maalstroom van hoge maatschappelijke verwachtingen, nationale en internationale ontwikkelingen gecombineerd met financiële en organisatorische beperkingen.
Velen voelen zich, mede onder de immense druk van maatschappelijke veranderingen en nieuwe tendensen, zowel aangetrokken als afgestoten.De titel geeft perfect weer hoe betrokkenen hiermee worstelen. Het gemeenschappelijk aanvoelen van noodzakelijke aanpassingen en veranderingen in onze visie op en onze aanpak van opvoeden en onderwijzen is toe aan kaders, concepten, methodieken en instrumenten die gepast ingaan op de uitdagingen waarmee onze multiculturele samenleving ons confronteert. Levert de brede school hiervoor de gepaste antwoorden? Wie is daar dan noodzakelijk bij betrokken? Wat is haar actieradius, wat zijn haar uitgangspunten?
Als sprekers dit bedoelen dan hebben ze allicht gelijk. De brede school die hierop inspeelt bestaat inderdaad niet nog niet! De fundamentele vraag: Een brede school, wat is dat nu eigenlijk? is nog steeds niet beantwoord. In dit artikel willen wij hierop dieper ingaan. De zoektocht naar het ware gelaat van het fenomeen brede school. We starten die vanuit een brede kijk op achterliggende visies om dan tot een gefundeerde definitie te komen. Als de brede school dan niet bestaat, de Brede School echter die is realiteit ... aan het worden!
Een vernieuwende kijk op leren.
Leren als onderdeel van OOLO.
Wat is OOLO?
Wat is leren? Staat leren op zich zelf of moeten Leren in een breder kader beschouwen? Antwoorden op deze vragen vinden we bij enkele onderzoekers. Decroly stelde reeds meer dqn een eeuw geleden dat leren, zeker voor kindere uit achterstandsposities, altijd een kwestie van confrontatie met de werkelijkheid is. Lerenden moeten die realiteit met al hun zintuigen kunnen aftasten. Leren is daarenboven niet los te zien van handelen. Of zoals Huberto Maturana stelt Elk handelen is weten en elk weten is handelen. [1]
Paolo Freire plaatst leren in het brede kader van armoedebestrijding en ontwikkelingshulp.Vanuit die invalshoek stelt hij Kennis en leren zijn levende systemen bestaande uit vaak onzichtbare netwerken en onderlinge verbanden.[2]
Dit grote levende systeem laat zich vatten in 4 doe-woorden: Opgroeien en Opvoeden, Leren en Onderwijzen, afgekort OOLO. Doe-woorden of werkwoorden staan synoniem voor drama in zijn puurste betekenis namelijk interactief handelen. Daardoor beweegt OOLO zich voortdurend opwisselende raakvlakken van brede sociale invloeden en complexe individuele systemen.