Inhoud blog
  • Implementatie van het decreet betreffende het flankerend lokaal onderwijsbeleid zorgt voor verwarring.
  • Definitie van de Brede School en Het Leerplein
  • Poolosmedewerkers begeleiden lokale initiatieven om een vereniging waar armen het woord nemen op te richten
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    POOLOS
    Partners in de opgroeien-opvoeden-leren-onderwijzen samenwerking
    POOLOS drijfkracht voor je zelfontwikkeling.
    17-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze missie

    Missie

    Opgroeien-Opvoeden, Leren en Onderwijzen vormt  een permanente opdracht binnen een breed maatschappelijk kader. Alle leden van de samenleving moeten hieraan kunnen participeren om aan die samenleving een hoopvol toekomstperspectief te bieden. Medewerkers van  POOLOS, Partners in de Opgroeien-Opvoeden-Leren-Onderwijzen Samenwerking, adviseren lokale beleidsvoerders, scholen en andere organisaties uit de diverse betrokken sectoren en leveren een belangrijke bijdrage in de volledige traject- en procesontwikkeling die tot een gestroomlijnde samenwerking in dit partnership leidt.  Zij ontwerpen hiervoor een passend kader op maat van onze relaties. Zij bevestigen de rol en de functies van alle  betrokken actoren en ondersteunen hen om zelf via laagdrempelige projecten een kwalitatief hoogstaand programma van sectoroverschrijdende samenwerking te realiseren. De POOLOS-medewerkers ondersteunen de lokale beleidsvoerders om vanuit een neutrale positie  de planning , de implementatie ,de realisatie, de monitoring en de evaluatie  van deze integrale  en geïntegreerde aanpak van OOLO mogelijk te maken .

    17-01-2009 om 14:19 geschreven door POOLOS  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De POOLOSvisie

    Onze visie

    Een nieuwe visie op opgroeien, opvoeden, leren en onderwijzen.

     

    Voor een goed functionerende samenleving met een uitdagend toekomstperspectief zijn goed opgeleide en getalenteerde mensen onmisbaar.  Vandaag laat onze samenleving echter nog heel wat creatief potentieel onbenut. Daarom is onderwijs en vorming  zo belangrijk. Onderwijs  staat dan synoniem voor  de zorg om alle  kinderen en jongeren, en bij uitbreiding alle  lerenden, alle  en evenwaardige kansen te bieden om hun talenten in een breed veld te ontdekken, te ontwikkelen en in te zetten. Dat betekent dat allen die hierbij betrokken zijn open  staan voor hun mogelijkheden. Leren en onderwijzen krijgt een veel ruimere en rijkere invulling als alle betrokkenen in alle stadia hun leer-kracht hieraan vastkoppelen.  Kinderen en jongeren kunnen dan op hun doorgaande ontwikkelingslijn  hun ambities   realiseren, ongeacht hun grenzen, hun achtergrond en de obstakels die zich mogelijk op dit  traject  voordoen. Het onderwijs draagt er in belangrijke mate toe bij die doorgaande lijn te realiseren. Het beheer van deze lijnen komt de scholen toe.

    Hiervoor is een nieuwe manier van denken, communiceren en handelen nodig. Tot op heden hebben alle betrokkenen binnen hun eigen vakgebied en werkdomein hun expertise ingezet. Om de bovenstaande visie te realiseren ligt intensieve samenwerking tussen alle betrokkenen voor de hand. Kinderen en jongeren leren van diverse  leerkrachten in diverse settings , die al dan niet geclusterd worden aangeboden.  Op die manier ontstaan sectoroverschrijdende transfers die aan leren-leren een extra dimensie geven, zeker als  kinderen en jongeren kansen krijgen om de eigen leer-kracht hierop in te zetten. Op die wijze ontwikkelt zich een breed, een  krachtig, een uitdagend en een inspirerend leerveld dat als Leren in Diversiteit omschreven wordt.  De eigen expertise kennen en aanvullen met de aanwezige expertise, de  brede scala aan competenties opzoeken, activeren, toeleiden,  inzetten, op elkaar afstemmen en gepast clusteren,vergt een doordachte maat(aan)pak. De tijd die daardoor voor elke partner vrijkomt, wordt  aangewend om de kwaliteit van de eigen expertise  te optimaliseren waardoor de kwaliteit van het geheel op zich eveneens verhoogt. Het uiteindelijke doel is de ontwikkeling van een OOLO-biotoop. Alle experts gaan hiervoor een partnership aan om samen de diverse doorgaande lijnen die daarvoor nodig zijn uit te werken.

    De school is de plaats waar al deze  doorgaande lijnen bijeen komen en vertrekken. De scholengroep of scholengemeenschap  verweeft ze  tot een harmonieuze en uitgebalanceerde waaier van leerzones die  creatief en innoverend inspelen op de vragen  en het aanbod van alle betrokken partners. Binnen deze zones zetten scholen hun expertise in om de leer-kracht van andere partners te ondersteunen, te verdiepen en uit te breiden. Dit heeft regelrechte gevolgen voor de spreiding  en de bindingen, voor  de financiering, het personeelskader  en de huisvesting.  Het doet op die manier een krachtig appel aan het beleidsvoerend vermogen van de scholen  en de scholengroepen om hiervoor de regie en de coördinatie op te nemen.

    Opgroeien-Opvoeden, Leren-Onderwijzen overstijgt echter het schoolse niveau. Kennis en vaardigheden zitten verspreid over diverse maatschappelijke domeinen. Het is de opdracht en de taak van de overheid om vanuit een neutrale positie alle actoren uit die domeinen alle en evenwaardige kansen te bieden om hun competenties op mekaar af te stemmen. De lokale overheid ontwikkelt  deze samenwerking tot een structureel programma . Op deze manier ontstaat een geïntegreerde multi-service dienstverlening als onderdeel van een integrale  benadering. Het initiatief, de  opstart, de organisatie, de regievoering en de coördinatie van deze aanpak behoort, als meest neutrale actor, tot de verantwoordelijkheid van het lokale beleid en vormt daarin een belangrijk onderdeel van het participatiebeleid van elk beleidsniveau.

    17-01-2009 om 14:18 geschreven door POOLOS  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwjaarswensen

    Succes

    in 2009 een wens of een opdracht …

    S                    STERKE MOMENTEN BELEVEN MET

    U                    UITZONDERLIJKE MENSEN DIE

    S                    COOL BLIJVEN IN EXTREME SITUATIES EN

    S                    CERTITUDES IN VRAAG DURVEN STELLEN MAAR

    E    ZIJN IS …    EERLIJKE KEUZES MAKEN EN

    S                    SAMEN ERVOOR GAAN WAARDOOR ZE

    V                    VERSCHRIKKELIJK GENIETEN VAN

    O                   ONVERWACHTE RESULTATEN

    L                    LEUK …

     

    Als je’t zelf mee-maakt!

    Werner

    17-01-2009 om 14:17 geschreven door POOLOS  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per maand
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009

    Gastenboek
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Inhoud blog
  • Implementatie van het decreet betreffende het flankerend lokaal onderwijsbeleid zorgt voor verwarring.
  • Definitie van de Brede School en Het Leerplein
  • Poolosmedewerkers begeleiden lokale initiatieven om een vereniging waar armen het woord nemen op te richten

  • Laatste commentaren

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog




    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Poolos drijfkracht voor zelfontwikkeling van organisaties en instellingen.

    Een organisatie, een vereniging een instelling, samenwerking tussen verschillende organisaties opstarten en/of uitbouwen. Een realistisch plan van aanpak opmaken in participatie met alle betrokkenen, Poolos maakt er met u werk van. Enkele voorbeelden: hoe begin ik aan een Brede School? Welke mogelijkheden biedt een Leerplein? Hoe richten we een vereniging waar armen het woord nemen op?



    Startpagina !

    Rondvraag / Poll
    Waarom is een Brede School het instrument bij uitstek om gelijke kansen te realiseren?
    alle kinderen krijgen evenveel en evenwaardige kansen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
    De school kan in samenwerking met andere organisaties de nodige expertise binnenhalen.
    Werken en leren in een Brede School = werken en leren in diversiteit. Zo kunnen kinderen en jongeren later zelf gepast i
    De Brede School activeert en stimuleert de leer-kracht van alle betrokkenen.
    Brede Scholen zijn lerende scholen, in lerende scholen delen alle betrokkenen hun kennis. Kennis delen geeft kracht.
    In een Brede School komen alle doorgaande lijnen samen, daardoor krijgt de Brede School een "havenfunctie".
    De Brede School is een ontmoetingsplaats voor allen die bij Opgroeien-Opvoeden-Leren-Onderwijzen betrokken zijn. Elke be
    In een Brede School krijgen kinderen en jongeren alle kansen om zelf leerkracht te zijn.
    De Brede School is een een maatschappelijk labo waar nog kan en mag egëxperimenteerd worden.
    De Brede School biedt extra kansen aan verenigingen die armoede bestrijden om de talenten van mensen in die in armoede m
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs