Partners in de opgroeien-opvoeden-leren-onderwijzen samenwerking POOLOS drijfkracht voor je zelfontwikkeling.
17-01-2009
Onze missie
Missie
Opgroeien-Opvoeden, Leren en Onderwijzen vormt een permanente opdracht binnen een breed maatschappelijk kader. Alle leden van de samenleving moeten hieraan kunnen participeren om aan die samenleving een hoopvol toekomstperspectief te bieden. Medewerkers vanPOOLOS, Partners in de Opgroeien-Opvoeden-Leren-Onderwijzen Samenwerking, adviseren lokale beleidsvoerders, scholen en andere organisaties uit de diverse betrokken sectoren en leveren een belangrijke bijdrage in de volledige traject- en procesontwikkeling die tot een gestroomlijnde samenwerking in dit partnership leidt. Zij ontwerpen hiervoor een passend kader op maat van onze relaties. Zij bevestigen de rol en de functies van allebetrokken actoren en ondersteunen hen om zelf via laagdrempelige projecten een kwalitatief hoogstaand programma van sectoroverschrijdende samenwerking te realiseren. De POOLOS-medewerkers ondersteunen de lokale beleidsvoerders om vanuit een neutrale positiede planning , de implementatie ,de realisatie, de monitoring en de evaluatievan deze integraleen geïntegreerde aanpak van OOLO mogelijk te maken .
Een nieuwe visie op opgroeien, opvoeden, leren en onderwijzen.
Voor een goed functionerende samenleving met een uitdagend toekomstperspectief zijn goed opgeleide en getalenteerde mensen onmisbaar.Vandaag laat onze samenleving echter nog heel wat creatief potentieel onbenut. Daarom is onderwijs en vormingzo belangrijk. Onderwijsstaat dan synoniem voorde zorg om allekinderen en jongeren, en bij uitbreiding allelerenden, alleen evenwaardige kansen te bieden om hun talenten in een breed veld te ontdekken, te ontwikkelen en in te zetten. Dat betekent dat allen die hierbij betrokken zijn openstaan voor hun mogelijkheden. Leren en onderwijzen krijgt een veel ruimere en rijkere invulling als alle betrokkenen in alle stadia hun leer-kracht hieraan vastkoppelen.Kinderen en jongeren kunnen dan op hun doorgaande ontwikkelingslijnhun ambitiesrealiseren, ongeacht hun grenzen, hun achtergrond en de obstakels die zich mogelijk op dittrajectvoordoen. Het onderwijs draagt er in belangrijke mate toe bij die doorgaande lijn te realiseren. Het beheer van deze lijnen komt de scholen toe.
Hiervoor is een nieuwe manier van denken, communiceren en handelen nodig. Tot op heden hebben alle betrokkenen binnen hun eigen vakgebied en werkdomein hun expertise ingezet. Om de bovenstaande visie te realiseren ligt intensieve samenwerking tussen alle betrokkenen voor de hand. Kinderen en jongeren leren van diverseleerkrachten in diverse settings , die al dan niet geclusterd worden aangeboden.Op die manier ontstaan sectoroverschrijdende transfers die aan leren-leren een extra dimensie geven, zeker alskinderen en jongeren kansen krijgen om de eigen leer-kracht hierop in te zetten. Op die wijze ontwikkelt zich een breed, eenkrachtig, een uitdagend en een inspirerend leerveld dat als Leren in Diversiteit omschreven wordt.De eigen expertise kennen en aanvullen met de aanwezige expertise, debrede scala aan competenties opzoeken, activeren, toeleiden,inzetten, op elkaar afstemmen en gepast clusteren,vergt een doordachte maat(aan)pak. De tijd die daardoor voor elke partner vrijkomt, wordtaangewend om de kwaliteit van de eigen expertisete optimaliseren waardoor de kwaliteit van het geheel op zich eveneens verhoogt. Het uiteindelijke doel is de ontwikkeling van een OOLO-biotoop. Alle experts gaan hiervoor een partnership aan om samen de diverse doorgaande lijnen die daarvoor nodig zijn uit te werken.
De school is de plaats waar al dezedoorgaande lijnen bijeen komen en vertrekken. De scholengroep of scholengemeenschapverweeft zetot een harmonieuze en uitgebalanceerde waaier van leerzones diecreatief en innoverend inspelen op de vragenen het aanbod van alle betrokken partners. Binnen deze zones zetten scholen hun expertise in om de leer-kracht van andere partners te ondersteunen, te verdiepen en uit te breiden. Dit heeft regelrechte gevolgen voor de spreidingen de bindingen, voorde financiering, het personeelskaderen de huisvesting.Het doet op die manier een krachtig appel aan het beleidsvoerend vermogen van de scholenen de scholengroepen om hiervoor de regie en de coördinatie op te nemen.
Opgroeien-Opvoeden, Leren-Onderwijzen overstijgt echter het schoolse niveau. Kennis en vaardigheden zitten verspreid over diverse maatschappelijke domeinen. Het is de opdracht en de taak van de overheid om vanuit een neutrale positie alle actoren uit die domeinen alle en evenwaardige kansen te bieden om hun competenties op mekaar af te stemmen. De lokale overheid ontwikkeltdeze samenwerking tot een structureel programma . Op deze manier ontstaat een geïntegreerde multi-service dienstverlening als onderdeel van een integralebenadering. Het initiatief, de opstart, de organisatie, de regievoering en de coördinatie van deze aanpak behoort, als meest neutrale actor, tot de verantwoordelijkheid van het lokale beleid en vormt daarin een belangrijk onderdeel van het participatiebeleid van elk beleidsniveau.