De brede school bestaat niet
Lang Leve de Brede School
De brede school bestaat niet
Tal van sprekers openen met deze zin als ze het over de invoering van het fenomeen Brede School hebben. Anderen gebruiken ze als conclusie bij de afsluiting van hun betoog of bij de opmaak van adviesnotas. Het is een eeuwigheid geleden dat in de onderwijswereld eenfenomeen voor zoveel controverse zorgde. De Brede School heeft in pakweg een vijftal jaar de Vlaamse onderwijsmiddens tot in de achterkamers geraakt. Onderwijs bevindt zich in een steeds feller draaiende maalstroom van hoge maatschappelijke verwachtingen, nationale en internationale ontwikkelingen gecombineerd met financiële en organisatorische beperkingen.
Velen voelen zich, mede onder de immense druk van maatschappelijke veranderingen en nieuwe tendensen, zowel aangetrokken als afgestoten. De titel geeft perfect weer hoe betrokkenen hiermee worstelen. Het gemeenschappelijk aanvoelen van noodzakelijke aanpassingen en veranderingen in onze visie op en onze aanpak van opvoeden en onderwijzen is toe aan kaders, concepten, methodieken en instrumenten die gepast ingaan op de uitdagingen waarmee onze multiculturele samenleving ons confronteert. Levert de brede school hiervoor de gepaste antwoorden? Wie is daar dan noodzakelijk bij betrokken? Wat is haar actieradius, wat zijn haar uitgangspunten?
Als sprekers dit bedoelen dan hebben ze allicht gelijk. De brede school die hierop inspeelt bestaat inderdaad niet
nog niet! De fundamentele vraag: Een brede school, wat is dat nu eigenlijk? is nog steeds niet beantwoord. In dit artikel willen wij hierop dieper ingaan. De zoektocht naar het ware gelaat van het fenomeen brede school. We starten die vanuit een brede kijk op achterliggende visies om dan tot een gefundeerde definitie te komen. Als de brede school dan niet bestaat, de Brede School echter die is realiteit ... aan het worden!
Een vernieuwende kijk op leren.
Leren als onderdeel van OOLO.
Wat is OOLO?
Wat is leren? Staat leren op zich zelf of moeten Leren in een breder kader beschouwen? Antwoorden op deze vragen vinden we bij enkele onderzoekers. Decroly stelde reeds meer dqn een eeuw geleden dat leren, zeker voor kindere uit achterstandsposities, altijd een kwestie van confrontatie met de werkelijkheid is. Lerenden moeten die realiteit met al hun zintuigen kunnen aftasten. Leren is daarenboven niet los te zien van handelen. Of zoals Huberto Maturana stelt Elk handelen is weten en elk weten is handelen.
Paolo Freire plaatst leren in het brede kader van armoedebestrijding en ontwikkelingshulp.Vanuit die invalshoek stelt hij Kennis en leren zijn levende systemen bestaande uit vaak onzichtbare netwerken en onderlinge verbanden.
Dit grote levende systeem laat zich vatten in 4 doe-woorden: Opgroeien en Opvoeden, Leren en Onderwijzen, afgekort OOLO. Doe-woorden of werkwoorden staan synoniem voor drama in zijn puurste betekenis namelijk interactief handelen. Daardoor beweegt OOLO zich voortdurend op wisselende raakvlakken van brede sociale invloeden en complexe individuele systemen.
een kwestie van betrokkenheid.
|