Hallo, Hou jij van spel en ontspanning ? Van eens even dieper bij de dingen stil te staan ? Van een babbel met toffe leeftijdsgenoten ? Van je uitleven, maar ook van een stiltemoment ? Van creatief bezig zijn ? Van mensen helpen en iets voor mekaar betekenen ? Lijkt dit je wel iets ? Dan is "Plus 13" de beste jongerenwerking voor jou !
Esther
Jana
Jasna
Jordi
Lise
Lotte
Rune
Sandra
Simon
Veerle
Christian
Plus 13 Kapellen
Welkom op de webstek van Plus 13 Kapellen ! Hallo allemaal ! Al meer dan 25 jaar ... bestaat in onze parochie, Sint-Jacobus Kapellen, een plussersgroep. Al die jaren kwamen toffe jonge mensen na hun vormsel samen op de vaste driewekelijkse zaterdagnamiddagen. Momenteel zijn we met een vijftiental gemotiveerde plussers en leiding. Nog nooit waren plussersgroepen op het internet zo goed vertegenwoordigd, nog nooit waren er zo veel sites met links voor materiaal, info, en zoveel meer. De bedoeling van deze webstek is bescheiden. We willen onszelf voorstellen, een kalender bieden van komende en voorbije evenementen, bruikbare voorbereiding online zetten zodat ook andere groepen ervan kunnen profiteren! Met een klein fotoarchief willen we ook laten zien wat we zoal op voorbije bijeenkomsten aan plezierige dingen hebben gedaan. Op een plezante manier heel serieuze dingen doen ... is dat geen mooie definitie van plusser-zijn?
25-10-2011
Bijeenkomst 22 oktober 2011 : Vertrouwen.
Bijeenkomst +13 22 oktober 2011
Thema: VERTROUWEN
16:05
Inleiding
16:10
Vertrouwensspelletjes
De spijker
Maak met zijn allen een kring. Eén persoon wordt geblinddoekt en moet in het midden van de kring gaan staan. Hij of zij doet net alsof er een spijker door de voeten is geslagen en maakt zich zo stijf mogelijk. Eén persoon van de kring geeft de persoon in het midden zachtjes een duwtje, zodat hij of zij omvalt. Degene waar de persoon heen valt, vangt zachtjes op en geeft de persoon weer zachtjes een duw een andere richting op. Op deze manier wordt de persoon zachtjes heen en weer geduwd. In het begin maak je de kring wat kleiner, om het vertrouwen te winnen. Als het goed gaat, kun je de kring ietsje wijder maken, zodat de persoon in het midden het gevoel krijgt dat hij of zij bijna valt, maar net op tijd weer wordt opgevangen.
Mensenmuur
Eén deelnemer wordt geblinddoekt. De rest vormt een lange rij. De begeleider zet de geblinddoekte persoon op ca.7 meter van de rij met het gezicht naar de rij gericht. De geblinddoekte persoon, moet nu zo snel als hij/zij durft naar de rij rennen. De rij zal hem/haar opvangen en tegenhouden.
Armenrij
Eén vrijwilliger loopt door een armenrij, gevormd door de overige plussers. Vlak voor de vrijwilliger de armen zal raken, doet de plusser zijn armen omhoog. De vrijwilliger moet de anderen vertrouwen.
Vallende plank
Zwevend blad
Blinde slang
16:45
Gesprek/ rustig spel vertrouwen:
Kaartjes met vragen. Iemand trekt een kaartje en beantwoordt de vraag.
·Zijn er dingen die je vertouwen groter maken, bv. een gelukspoppetje?
·Zijn er mensen die je altijd zal vertrouwen? Bv. je ouders
·Zou je een vreemdeling vertrouwen als die jou probeert te helpen?
·Hoe zou je reageren als een vertrouwenspersoon, bv. een goede vriendin, dat vertrouwen heeft geschonden?
·Ben je een wantrouwig persoon?
·Kan iemand jou in vertrouwen een geheim vertellen?
·Vertrouw jij mensen gemakkelijk? Ben je misschien goedgelovig?
·Denk je dat mensen vertrouwen in het leven halen uit hun geloof?
·
17:05 Pauze
17:15
Actieve vertrouwensspelletjes
Paardje
De plussers werken in paren. Eén persoon is geblinddoekt, hij is het paard. De ruiter leidt het paard door het parcours door met stokjes tegen de heupen van het paard te tikken. Er mag niet gesproken worden.
Monsterveld
De plussers werken weer in paren. Eén partner is geblinddoekt en moet door een monsterveld wandelen. Er liggen knuffels op de grond die de monsters voorstellen. De andere partner roept de geblinddoekte toe zodat hij weet waar hij moet lopen. Als hij een monster aanraakt, wordt hij opgegeten. De plussers moeten zich goed concentreren op de stem van hun partner.
17:35
Spelletje wantrouwen (na een tijd begint iedereen heel wantrouwig rond te kijken. Je voelt je de hele tijd in de gaten gehouden)
Moordenaartje
17:50
Bezinning
liedje over vertrouwen dat alles goed komt, vertrouwen in mensen, vertrouwen in het leven enz. Margriet Hermans en Paul De Leeuw: De wereld draait maar door.
De groep wordt in 2 verdeeld. Om te beurten trekt 1 iemand uit de groepen een kaartje. Op dat kaartje staat een opdracht. Diegene die het kaartje trekt heeft de leiding over de opdracht. De groepen moeten het meermaals tegen elkaar opnemen.
(Annelies maakt de kaartjes.)
Opdrachten:
1) Om ter eerste een mooie groepspiramide maken.
2) Per 2 een ballon zo snel mogelijk ter hoogte van het middel van punt A naar punt B brengen.
3) Appel doorgeven via de nek. Om ter snelst van de eerste persoon naar de laatste persoon van je groep.
4) Chaosspel: groep A verdeelt zich in 2 delen. groep B gaat in het midden staan.
A.1 roept een zin en groep A.2 probeert hem te verstaan. Groep B probeert dit te verhinderen door geluiden te maken.
5) Vlaggenspel. De 2 groepen worden genummerd. Er ligt een vlag in het midden en de jury zegt een nummer en dan moeten er 2 mensen uit elke groep de vlag zo snel mogelijk pakken en terug naar hun groep lopen.
6) Om ter eerste de 7 sacramenten opschrijven.
7) Parcour (geblinddoekt + 1 helper)
8) Een laken omdraaien met de groep erop.
9) Gazettendans (met muziek: An)
17.50u 18u : Bezinning
An zorgt voor een mooi rustgevend liedje met een betekenis.
Zaterdag 5 februari stond in het teken van Damiaan en de Damiaanactie. Een spel volgens het Mastermindsysteem bracht ons: nadenken, zingen, knutselen, imiteren, informeren... Met dank aan Ellen en Veerle voor hun gastoptreden bij het begeleiden van werkshops.
Ook blikten we vooruit naar ONZE Averbodedag, en maakte we kennis met het Stef Bos project (In een ander licht).
Op 15 januari starten me met vijf plussers het nieuwe kalenderjaar. DILEMMAs is het onderwerp van vandaag. Tijdens het dilemma-spel
(http://www.brussen.be/pdf/12plus/4%20dilemmaspel%20volledig.pdf) , een variatie op het bekende Scrupules, wisselen we van mening en proberen we zoveel mogelijk dilemmas kwijt te raken. Dat we zelf met zijn vijven behoorlijk beweeglijk kunnen zijn, bewees het balspel achteraf. Dan volgde nog een rollenspel/discussiespel over een aantal ethische dilemmas. En Papa van Stef Bos als sfeervolle afsluiter.
9 oktober 2010 : Ten voeten uit... en Les Hommes et les Dieux
Op deze stralende dag maken we een uurtje tijd voor een bordspel, voor ons ontwikkeld door IJD. Door spel en gesprek komen we te weten wat dienstbaarheid voor mekaar kan betekenen. Dat die dienstbaarheid heel ver kan gaan, werd duidelijk toen we de film les Hommes et les Dieux gingen bekijken in Cartoons, Antwerpen. Een pakkende film, die haaks staat op de snelle sensatie die we in veel films gewoon zijn. Neem daarbij dan nog de stralende nazomer, die maakte dat we ons bordspel buiten konden spelen en een heerlijk wandelingetje hadden in het stad. Het was een heerlijke dag!
14 u.:Spelend tegenwind ervaren. Een aantal plussers proberen om beurten door de cirkel te breken. Nadien ook even gesprek: hoe voelde het om tegen de cirkel, tegen de wind in te gaan? Wat kan in ons leven zo'n tegenwind zijn?
(Tom)
14.15 u.:Tegenwindmemory. We spelen in twee groepen het Tegenwind Memory spel. Als de plussers een juist koppel trekken, krijgen ze een vraag voorgeschoteld. De vragen hebben betrekking op tegenwind, moeilijke momenten, twijfel.
(Dries)
15 u.:Samen in de boot stappen.
Met vier stoelen en een touw bakenen we een boot af. Een speler is al in de boot, de anderen moeten door het samen goed vervullen van opdrachten mee in de boot geraken.
Opdrachten:
·In het begin van het spel. Letterkoekjes over en weer gooien, in en uit de boot. Wanneer op het einde geen letters in de boot liggen, is de opdracht geslaagd.
·De mensen in de groep bereken uit het hoofd het totaal van de leeftijden van de aanwezigen.
·Vier spreekwoorden waar water in voorkomt.
·Vijftien woorden waarin water voorkomt.
·Beeld uit (beroepen met water)
·De Marie-Louise
·Klerenketting maken.
(Ianthe)
15.30 u.:drankpauze.
15.45 u.:geloofsbingo.(Christ)
Allerhande persoonlijke, maar eenvoudige geloofsvragen worden in een 4 x 4 raster gezet. Alle plussers krijgen zo'n raster op papier. Er wordt ook een groot raster in het lokaal gehangen.
De plussers lopen door de ruimte. Ze stellen de vragen van het raster aan elkaar. Men mag maar een iemand per keer ondervragen en men moet altijd van persoon wisselen. Het antwoord van die persoon schrijft men in het raster bij de vraag.
Zodra iemand van drie verschillende mensen hetzelfde antwoord heeft gekregen op een vraag, wordt een vakje actief. Vier actieve vakjes, naast, onder of schuin naast elkaar geven een bingo. Wanneer men bingo heeft, mag de deelnemer zijn of haar naam in een van de vakjes van het grote rooster schrijven.
Wanneer een deelnemer zijn naam vier keer op een rij in het grote raster heeft, heeft hij gewonnen met superbingo.
16.15 u.:Bezinning April, SimonGarfunkel(Christ)
Voorstellen van Ianthe. Vertellen van 4 verhalen door de 4 wijzen over de Plusserstijd van Ianthe. De Plussers raden of de verhalen juist of fout zijn.
qverhaal 1: over de eerste bijeenkomst met een temperamentvolle Ianthe wordt verteld door Christian
qverhaal 2: over hoe Christian een slow danste met Ianthe en bibberde
qverhaal 3: Ianthe praat in haar slaap, zoals over een boterham met choco
qverhaal 4: het beroep van Ianthe is actrice bij het Antwerpse Toneelhuis (vroeger ook KNS of De Koninklijke Nederlandse Schouwburg genoemd)
14u25:
- Knutselmoment. De Plussers maken lantaarns die passen bij de figuur Sint-Maarten.
Uitleg bij werkwijze door Ianthe.
15u:
- Muzikaal moment door Ianthe en een lied van Sint-Maarten (met een link naar Hartenwens)
15u15.:
- Spel bij het leven en de figuur van Sint-Maarten - H. Martinus van Tours.
Er zijn vier posten waar telkens een opdracht en een vraag plaatsvindt.
1)In de school/turnzaal: Sint-Maarten schenkt een bedelaar een stuk van zijn kleed
Opdracht: Met de rug tegen elkaar gaan zitten en elkaar zo goed mogelijk proberen te beschrijven (en eventueel een make-over tekenen)
Vragen: - Aan welke materiële dingen hecht je veel waarde? Wat zou je moeilijk kunnen missen?
2)Oud-gemeentenhuis: Sint-Maarten en het ganzenhok
Opdracht: een boodschap proberen door te zeggen aan iemand maar ondertussen probeert een groepje als stoorzender dit te verhinderen door lawaai of tumult te maken
Vragen: - Wat vind je irriterend lawaai?
3)Nabij de spoorweg: Sint-Maarten ontmoette een melaatse en kust in het gezicht
14 u.:bij aanmelden geven de plussers uurwerken en gsm's af. Ze worden in groepjes van vier verdeeld voor de tijdsaanduiding. Het groepje dat als eerste half drie, drie uur en half vier kan afroepen, verkrijgt hiervoor per juist geraden half uur een snoepje.
14.10 u.: We beginnen met een jachtig spelletje, waar het element tijd een cruciale speelt een rol. (Tom)
14.30 u.: Stil gesprek over 'dagdromen'. Alle plussers krijgen ieder vijf kaartjes, met daarop
'bijna nooit', 'soms', 'regelmatig', 'dagelijks', en 'nooit'. Op een grote flap staat geschreven: "Ik en dagdromen". De plussers mogen slechts een kaartje houden, de rest wordt ingeleverd. Nadien vormen we groepjes per kaartjes, en wordt het gesprek over dagdromen verdergezet.(Dries)
14.45 u.: Iedere plusser maakt op een kaartje zijn/haar dagindeling van een doorsneeweekend.
Alle kaartjes worden in het midden gelegd. Door een systeem van sjaalworstelen, waarbij steeds een van elke ploeg tegen mekaar uitkomen, mag de overwinnaar van het duel steeds over één kaartje raden. Heeft hij het juist, dan gaat een punt naar zijn ploeg.(Christian)
15.10 u.:Tijd bij de trappisten.
Christian vertelt wat over de orde. Onze pauze (drank, eten) gebruiken we in volledige
stilte. Daarna volgt een kwis. Onderwerpen die aan bod komen zijn: plaatsen in België, gebedstijden, logo's, slaapzalen, voorwaarden trappistenbier.
15.45 u.:Bijbelse tijd.
De plussers worden in drie groepen verdeeld. Ze zijn alle drie werkeloos. Ze moeten om de tijd te doden kleine vakjes uit gekleurd papier knippen om een mozaïek te maken. Een man (Tom) komt met grote beloftes, en zet hen aan het werk. Slechts 1 groepje mag werken, namelijk verzetten van banken. De man komt nadien terug, en zet een tweede groep aan het werken (terwijl de eerste groep verdergaat). Nu gaat het om huisjes bouwen met de blokken. Uiteindelijk mag de overblijvende groep op een heel kort moment nog één bank verzetten. Dan is de tijd om. De weddes volgen en ieder krijgt evenveel het bijbelse verhaal van de werkers van het elfde uur.
(Tom, Dries licht toe)
16.20 u.:als bezinning, een stukje Mindfulness training (Christ)
Bob zet een stapje terug maar we zullen hem nog blijven zien voor hartenwens, weekend, bbq
Bob stond zomaar liefst achttien jaar in leiding, daarom is de eerste bijeenkomst natuurlijk vooral aan hem gewijd.
Verloop bijeenkomst:
Bob verschijnt voor het tribunaal voor het aan zijn laars lappen van 4 beschuldigingen: nl. gebrek aan sorteren afval(milieu);
snelheid auto ; voetbal;videocamera.
De aanklager is zuster Andrea, de rechter Christian. Er zijn 2 ploegen bestaande uit plussers met enerzijds aanklagers, anderzijds de verdedigingsamen met Bob.
Opdrachten:
1)afval sorteren & milieu:
De beide ploegen moeten 20 vragen i.v.m. het correct sorteren van afval oplossen door de kaartjes in de juiste bakjes te steken. Tom maakt 20 vragen+antwoorden.
2)snelheid auto: we zoeken een autoracebaan voor een wedstrijd tussen de beide teams
3)voetbal: spel met 2 varianten op voetbal met Bob en Dries in de goal. Dries zoekt 2 varianten+geeft de uitleg.
4) video-camera:
-aan een levende groepsfoto wordt iets veranderd en Bob zoekt het verschil
-Bob krijgt als opdracht maak met je video-camera een korte documentaire over Het leven zoals het is de GBA-supporter.
Beraad & verdict:
Op het einde gaat Bob als werkstraf met zn Tarotkaarten de toekomst van elke plusser voorspellen.
Varia:
- Ellen is nu materiaalmeester.
- Talia overweegt de leiding te vervoegen.
- Bob zorgt voor indienen v/h dossier subsidies en kas.
Wie doet wat?
- Tom: 20 vragen+antwoorden i.v.m. het correct sorteren van afval.
- Tom: brieven met uitnodiging plussers nieuw werkjaar bezorgen/posten
- Christian: algemeen deel uitnodigingen, poster met fotos Bob, Bob zijn spullen laten meebrengen(Tarotkaarten+videocamera), stiften die op een T-shirt kunnen schrijven
- Bob: Tarotkaarten, videocamera
- Dries: gepersonaliseerd deel uitnodigingen, fanshop GBA T-shirt Bob, autoracebaan, verslag
De slotbijeenkomst staat in het teken van De Roos van Leary, een knotsgek waterballonnengevecht en .. eeen heerlijke bbq, zoals altijd bereid door meesterchef Bob.
Vandaag trokken we naar domein de Uitlegger, voor een spel... dat reeds beloofd was voor het weekend, maar toen wegens tijdsgebrek niet kon doorgaan. Dus speelden we vandaag het Op zoek naar de Heilige Geest - spel dat je uitgelegd vindt in het weekendverslag van februari 2009.
2)De plussers krijgen een papiertje dat is verdeeld in een negental vakjes. Ze beantwoorden elk per vakje een aantal persoonlijke vragen zoals:
Wat is jouw favoriet (huis)dier?Wat is jouw haarkleur? Wat is jouw favoriete vakantiebestemming? Wat is jouw huisnummer?Wat is jouw lievelingseten? Welk beroep zou je later willen uitoefenen?Etc.
De papiertjes worden toe geplooid & opgehaald. De plussers proberen via de antwoorden te achterhalen van wie welk papiertje afkomstig is.
èSportmoment: Bob
è13 kartonnen dozen elk gevuld met items: De plussers zitten aan één kant van het muurtje van dozen, de nieuwe plussers aan de andere kant. Tennisbal (of zoiets) gooien en de geraakte doos doen we.
·3 plussers (Karen, Adinda, Evelien) zorgen elk voor een doos met een voorwerp dat voor hen +13 kan symboliseren. Ze leggen het zelf uit aan de groep.
·3 plussers (Lynn, Annelies, Ellen) zorgen elk voor een doos met een foto van iets uit hunplusserstijd. Ze leggen het zelf uit aan de groep.
·3 plussers (An, Benjamin, Veerle) zorgen elk voor een doos met een CD en de liedjestekst als bezinnend moment.
·4 dozen door leiding gevuld met elk één v/d 4 plussers-symbolen uit de flyer en met een groepsopdracht.Deze 4 symbolen en opdrachten gaan over:
(1) ontmoeten:per 2 even op stap buiten de school gedurende een 5-tal minuten gesprek en wandelen met iemand waarmee je normaal niet zo vaak babbelt. (eventueel als extra: spel blind geleiden)
(2) engagement: handen uit de mouwen, spel Bob met blok hout en nagels in spijkeren.
(3) eigenheid:plussers schrijven over zichzelf 3 positieve eigenschappen op een kaartje en steken dat in hun schoen. Vervolgens schrijven ze op een blad papier (met wasspeld op de rug vastgemaakt)enkele eigenschappen over de anderen plussers. Hierna gaan ze rond en stellen elkaar vragen om de eigenschappen die op hun rug staan geschreven te achterhalen. Tenslotte vergelijken ze het kaartje in hun schoen met het blad op hun rug.
(4) geloven: verschillende houdingen bespreken t.o.v. geloven via Emmaüsverhaal en kopiesvan het associatiespel Op weg met de kaart.
Benodigdheden:
* in totaal 13 kartonnen dozen, elk gevuld met items: door de leiding; Karen, Adinda, Evelien; Lynn, Annelies, Ellen; An, Benjamin, Veerle
* papier, schrijfgerief: school
* blinddoeken: kot
* tennisbal of voorwerp bij het gooien van de 13 dozen
* blok hout + hamer: Bob
* nagels: Christian pikt ze op uit kastje leraarskamer Dries
* wasspelden: Christian
* bezinning bij Emmaüsverhaal (Op weg met de kaart via associatie): Christian pikt kopies op uit kastje leraarskamer Dries
* kopie v/d 4 plussers-symbolen: Christian
* bal: kot
* drank: Bob
Christian stuurt plussers de mails (algemene uitnodiging + persoonlijk mee te brengen materiaal)
Als daguitstap trekken we naar Bokrijk. In de voormiddag bezoeken we een negentiende eeuws boerendorp! De namiddag brengt ons bij een uitgewerkt moordspel. In het dorp is een jong, zwanger meisje vermoord. Wie is de schuldige? De pastoor, haar zus, haar ouders, de vroedvrouw, de herenboer? We komen op alle mogelijke locaties, praten met de verdachten, en... vinden de schuldige!
Voor het begin van de paasvakantie zijn we met een klein groepje. Een ideale gelegenheid voor het betere gezelschapsspel. Samen spelen we Enterprise. Spel over handel en derde wereld. Met dit uitgewerkte monopolie zijn we wel twee uren zoet. En nadien... verwent Bob ons nog met een voetbalspel in klein teamverband.