Zelfbouw camper
Inhoud blog
  • Maidentrip
  • Homologatie
  • Garage
  • Trapje
  • Homologatie
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    24-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herstelling...
    Nog een herstelling, nie goed bezig zouden we zo zeggen...
    Het hendeltje om de garagepoort te openen was iets te licht, en brak natuurlijk. Intussen had ik al een alternatief gevonden, ietwat aangepast en gemonteerd, werkt vrij goed, en... brak ook! Afstappen van kunststofhendeltjes is de les die we hieruit geleerd hebben.Het laatste hendeltje heb ik dan maar gekopieërd in metaal, is gemonteerd en (nog) niet gebroken. Ook de scharnieren van de garagedeur wringen een klein beetje; hier en daar een stukje afslijpen en 't loopt weer vlot.
    Samen met de herstelling van de carrosserie, zijn we weer 2 dagen zoet...
    Eerste foto geeft de originele uitvoering weer, foto twee is het huidige hendeltje




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    24-12-2008, 00:00 geschreven door Collega  
    25-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergeten
    Vergeten te vermelden: de stuurbekrachtiging is intussen kompleet vervangen (gevonden voor 150€), startmotor ook.
    Ik ben even stout geweest en heb de nummerplaten van mijn auto geleend. Gemonteerd op Pijpops en ben er mee naar een weegbrug gereden...
    2860 kg geeft hij op de weegschaal. Doel bereikt? Ja en nee, ik ben eigenlijk tevreden, maar zou die 60 kg de struikelblok zijn voor homologatie op 3.5 ton? Ik moet namelijk een laadvermogen van 20% hebben en heb die dus eigenlijk net niet. 't Zal mogelijk van het humeur van de controleur afhangen, maar daar kan ik niet op mikken. We vinden er wel wat op.
    Ook nog 't vermelden waard: Pijpops rijdt als een luxevoiture, komfortabele stoelen, prima stabiliteit, vermogen genoeg; 't leven kan toch mooi zijn!
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    25-12-2008, 12:30 geschreven door Collega  
    15-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Homologatie

    We zijn intussen 2009, stilaan tijd om de  homologatieprocedure op te starten. Het kan namelijk enkele maanden aanslepen afhankelijk van de werklust van het ministerie. Een afspraak met het keuringstation in Deurne, eind februari mag ik komen. Na ongeveer een uur had men toch één opmerking: rechter ruitewisser is versleten... 't Ja, dat ik daar niks aan gedaan heb... Dossier wordt verstuurd naar Brussel en komt na een maand terug: aanpassing MTM van 4.8T naar 3.5T geweigerd. In België moet men 20% marge hebben tussen MTM en TARRA, rijklaar weegt Pijpops 2830kg, dus 30kg teveel. Discussie hierover zal waarschijnlijk de procedure nog langer laten aanslepen dus we aanvaarden. Het enige nadeel is dat er voor wie met Pijpops wil rijden, een C rijbewijs nodig zal hebben, het GROTE voordeel is dat ik naar niks meer moet kijken met betrekking tot overgewicht, ik heb zowat 2 ton laadvermogen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
    15-01-2009, 00:00 geschreven door Collega  
    25-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Homologatie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We zijn intussen april, de 25ste ontvang ik eindelijk de mededeling van FOD dat het dossier goedgekeurd is en dat het gelijkvormigheidsattest zal afgeleverd worden na betaling van 170€ dossierkosten. Kunt u geloven dat ik een vreugdedansje heb gedaan, toch een kroon op het werk.
    De betaling wordt onmiddelijk gedaan en dan is het.... wachten...
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    25-04-2009, 00:00 geschreven door Collega  
    16-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trapje
    Ik was eigenlijk niet van plan nog veel aan de camper te doen zolang de homologatie niet goedgekeurd is; nu dat echter achter de rug is begint het weer te kriebelen. Ik heb iets over het hoofd gezien: een trpje om in het bed te geraken, staat toch op een hoogte van 1,10meter. Eerst maken we 'voorlopig' een trapje dat in geval van niet nodig gewoon op het bed kan liggen. Echte dat ligt dan eigenlijk altijd in de weg, of als het tegen de wand staat kan de koelkast niet volledig open. Dus... een kleine modificatie. We zagen een mooi gat in de wand onder het bed, maken een nis waar via een stel geleiders een iets korter trapje netjes in kan opgeborden worden als het niet van toepassing is. Operatie geslaagd!








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (10 Stemmen)
    16-05-2009, 00:00 geschreven door Collega  
    20-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Garage
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu we toch weer bezig zijn, een beetje organisatie in de garage kan ook geen kwaad, men kan uiteindelijk al de 'rommel' niet zo maar in de berging smijten. De nis van het trapje is precies de maat van kunststoffen boxen die ik voor die organisatie heb gekocht. De wand wordt iets doorgetrokken in de garage, enkele latjes als geleiders erop en de boxen kunnen met een lichte klempassig netjes schuiven.
    Jaren geleden heb ik ook nog een zonnepaneeltje van 85wP gekocht, dat lijmen we ook nog 'vlug' op het dak.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    20-05-2009, 00:00 geschreven door Collega  
    01-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Homologatie
    Wachten tot... half juni. Het gelijkvormigheidsattest ligt eindelijk in mijn bus. Maar het leed is nog niet geleden: eerst terug naar het keuringstation in Deurne voor het identificatieplaatje; dit wordt onmiddelijk afgeleverd na voorlegging van de juiste dokumenten. Dan een afspraak met een keuringstation naar keuze, deze keer rij ik naar Malle, met de garageplaten van een vriend garagist, en hij als chauffeur. Het is een volledige tweedehandskeuring. Wel wat opmerkingen over de 'staat' van het voertuig (ik heb aan de buitenzijde nog niet te veel aandacht  besteed) maar er volgt toch een groene kaart en ik kan eindelijk mijn nummerplaat aanvragen. Aangezien het over een homologatie gaat kan ook de levering van de nummerplaat enkele weken duren... Mijn verlof nadert met rasse schreden en het is weer wachten... Eén juli is het zover: 773 ARK, mijn kamper is een feit, bijna 500€ armer enkel aan dossierkosten, maar 't kan de pret niet drukken; na zo ongeveer 3 jaar en een 6 maanden kunnen we er echt mee op verlof gaan.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (18 Stemmen)
    01-07-2009, 00:00 geschreven door Collega  
    21-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maidentrip

    De camper is dus eindelijk een feit. Van oorsprong een camionneke van de groendienst van onze gemeente; weet niet wat een snelweg is laat staan berg op en berg af. Ik heb er 'vlug' nog een luifel aan gehangen, deftig opgekuist binnen en mee helpen inladen. Eindelijk is het zover, 's avonds om 18.00h starten en maken de we weg zijn. Om een doel te  hebben gaan we gedag zeggen bij Jean en Yvette, vrienden die in Rivesaltes (Perpignan Nord) wonen.
    Het relaas:
    - na 200km  hevige trillingen in het stuur zelfs bij lage snelheid. Rechtervoorband was zwaar misvormd, een klapband voorkomen! Een bandenwissel en we kunnen weer verder.
    - Dag twee ontsteekt de koelkast niet meer, sproeiertje van het gas verstopt, doorblazen en OK
    - in Rivesaltes twee nieuwe voorbanden gekocht ('k was tocht niet erg gerust in de staat van de banden)
    - op de terugweg valt de achterste demper van de uitlaat eraf. Ik hoorde niet veel verschil, dus opruimen en doorrijden.
    Het gemiddelde verbruik schommelt rond de 11l/100km; op 3400km luste hij 1.5 liter olie, de moeite niet om de motor te reviseren. Hij haalt 130km/h op vlakke baan, doch een snelheid van 100 à 110km/h aanhouden is goed haalbaar. Ik voel wel een duidelijk verschil in vermogen tussen dag en nacht (warme en frissere buitenlucht) een intercooler, zoals ik van plan was, zal toch zijn nut bewijzen denk ik, uiteraard met de nodige aanpassingen aan inspuiting en turbodruk.
    Enige opmerking is het motorgeluid, na enige tijd gaat het toch was irriteren. Hij is niet echt luidruchtig maar 't is zeker voor verbetering vatbaar. Waarschijnlijk zal ik de motor er toch nog uitpeuteren, en het schutbord degelijk isoleren langs motorzijde.
    Wat het interieur betreft, de doorgang van de voorstoelen naar achter mag iets ruimer,verder zijn er eigenlijk geen opmerkingen, tja een camper van bijna 7meter, slechts te delen met twee personen, dan is er ruimte zat.
    Hetgeen me nog echt te doen valt is de buitenkant opknappen. Ook dit is voor discussie vatbaar: individuen met minder goede bedoelingen zullen eerder een blinkend voertuig van enkele 10 duizenden € lastig vallen dan oudere, niet opgeknapte C25.

    Ik sluit de blog hier nog niet af, slechts als ie helemaal in orde is (wie weet, nooit...) Als er nog wijzigingen gebeuren, zoals bv het opknappen van de buitenkant, vullen we nog wat aan

    Tot dan.






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (29 Stemmen)
    21-07-2009, 00:00 geschreven door Collega  
    Archief per week
  • 20/07-26/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 14/11-20/11 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 28/02-06/03 2005
  • 02/08-08/08 2004
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs