Zelfbouw camper
Inhoud blog
  • Maidentrip
  • Homologatie
  • Garage
  • Trapje
  • Homologatie
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    30-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pompenkamer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Links van de zitbank is een ruimte voorzien, bereikbaar langs de buitenkant, waar de pomp en het expantievat moeten komen, de elektrische aansluitingen voor de linkerzijde van de camper zitten ook daar.
    Veel plaats is er niet, maar is ook niet echt nodig. Eenmaal alles aangesloten, moet ik daar enkel zijn voor onderhoud en voor noodgevallen, hopelijk niet dus! Alles is aangesloten, water en elektriciteit. Oh ja, de kortsluiting is intussen gevonden! Zoals gewoonlijk, iets stoms: vanuit het lichtcircuit 2 (is voorzien in de schakelcomputer) heb ik een 12v lijn naar links gestuurd voor aansturing van de elektrische valve van de afvalwatertank, en die lag bloot tegen het chassis...

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
    30-08-2008, 00:00 geschreven door Collega  
    01-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Testen
    Testen, de moment is aangebroken! Gaskraan op de fles open, gaskraan naar verwarming open, lijnen en koppeling afzepen.... (nog) geen lekken.... Thermostaat op 25°C, 't is buiten kouder.... tik, tik, en verwarming springt op (juich). Kraan van koelkast open, koelkast opzetten (is ook een koopje met AES) 220v en 12v even afzetten, na een tijdje tik tik tik (gaslijn moet nog ontluchten) koelkast aan op gas (weer gejuich).
    Ik merk wel dat de schouw van de kachel toch redelijk warm wordt, al is die dubbelwandig. Ik zal er een extra bescherming rond moeten maken, volgens mij gaan polyester jassen en van die andere rotzooi plakken tegen de schouw.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    01-09-2008, 00:00 geschreven door Collega  
    02-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Testen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog wat testen, even spannend als de gastest. Oh ja, ik heb de koelkast heel de nacht op gas laten staan, op volle kracht, deze morgen was het vriesvakje licht aangevroren. Ik maak me sterk dat de koelkast werkt.
    Maar nu gaan we met water spelen, in feite even dodelijk voor de camper als spelen met gas, enkel zal het resultaat van mislukken op langere termijn zichtbaar zijn....
    Watertank gevuld, is te volgen op het digitaal display van de schakelkomputer, pomp op, is ook daar te zien en trouwens ook te horen, de boel ontluchten.... en depomp springt om de paar seconden terug aan. Ik gebruik namelijk een drukcircuit, pomp schakelt op druk, niet op de schakelaartjes in de kranen. Dus, ofwel nog teveel lucht in de leidingen, ofwel een lek... 't Is dus een lek: een dichting boven op het expantievat ontbreekt. Euvel verholpen, nog een drupke op het watervat van de verwarming aangetrokken en de pomp springt niet meer aan.
    Nog een leuke test: warm water. Schakeling op warm water gezet en boilerke springt aan. Na ongeveer een 15-tal minuten stopt ie vanzelf (heeft twee thermostaatjes, dik in orde dus) en ik krijg warm water uit de beide kranen.
    Zoals al eerder gezegd: het leven kan toch mooi zijn...
    Op de foto kunt u zien dat het vullen van de tanks netjes kan gevolgd worden op het display.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (10 Stemmen)
    02-09-2008, 23:13 geschreven door Collega  
    25-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afwerking
    We vorderen nog steeds, traag da wel, maar zeker. De eerste kast, rechts van de cabine, is bekleed en de deurtjes hangen eraan. Het ronde deurtje voor de bovenkast van de keuken is klaar, lattenbodems voor het bed achteraan zijn op maat en liggen op hun plaats, matras past perfect....




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    25-10-2008, 06:20 geschreven door Collega  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dashboard
    Helemaal in den beginne, bij het 'slopen' van diverse delen van de cabine, heb ik nagelaten het dashboard goed af te dekken. Het zag er eigenlijk al niet uit, nu helemaal nie meer. Het vuil bruin stond me eigenlijk ook al nie aan. Dus...vervangen heel die handel.
    Weer rapper gezegd dan gedaan: het dashboard op zich is niet zo'n probleem, een 10-tal boutjes en heel de boel is los. Echter de kachel moest ook mee vervangen worden. De 'nieuwe' kachel past uiteraard niet op de frontplaat, en die kachel moet wel erg juist opgesteld staan, zoeken, passen, meten, passen, vastboren. Het nieuwe dashbord monteren is bijna zo simpel als demonteren, maaaaaaaar... stekkers, kleurcodes, niks stemt nog overeen... Weer een weekje zoet met zoeken, uitmeten, nog eens nakijken; gokken is hier echt uit den boze, 't moet van de eerste keer juist zijn! En gelukt!







    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (14 Stemmen)
    25-10-2008, 06:29 geschreven door Collega  
    02-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste meters
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sokkels en voorstoelen zijn gemonteerd, 5de versnelling en achteruit terug gevonden (met het dashboard en stuurkolom te veranderen was de schakelpook niet korrekt afgesteld). De camper mag nu van de blokken, tenminste nadat de wielen gemonteerd zijn. Nu wordt het even spannend: hij is volledig geassembleerd in mijn halfopen garage, de uitrit ligt niet recht voor mij. De vorige camper in en uit manouvreren was een hele bezigheid, hopelijk krijg ik den deze buiten, hij is namelijk ruim een meter langer....maar iets smaller... Het lukt... bijna: de dakgoot hangt te laag voor het grote Heki dakluik. Dakgoot snel wat hoger hangen, 3cm volstaat, en voila, hij is buiten. Het is zondag, 2 november, waarschijnlijk weinig politie op de baan, ideaal om eens een testritje te maken ('k heb nog geen plaat!) maar... een ferme olielek, komt van de stuurbekrachtiging. Pech, efkens de oprit op en af en terug binnen.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (4 Stemmen)
    02-11-2008, 21:01 geschreven door Collega  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste meters
    Dit hadden jullie nog tegoed van mij: de scharnieren van de garagepoort. Nu hij buiten staat en ik ruimte genoeg heb kan ik ook de gasdrukpompen monteren op de garagepoort. Ik heb jullie eerder beloofd als er meer ruimte is laat ik u zien dat het werkt, en voila:
    - Deur netjes gesloten, geen scharnieren, geen klinken of sloten te zien;
    - Trek aan dit hendeltje en
    - De deur springt open
    - Met zeer weinig mankracht kan men de deur verder openen, en zij blijft staan waar men wenst.
    Dit laatste is meer geluk dan kennis hoor. Ik had nog wat pompen liggen, maar had eigenlijk geen idee van de kracht die die pompen leveren en de kracht die ik nodig had. Eigenlijk een betrekkelijk simpel rekensommetje (last X arm = kracht) maar we hebben gegokt, en blijkbaar goed gegokt ('k had met de Lotto moeten spelen dit week-end)









    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    02-11-2008, 21:08 geschreven door Collega  
    16-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afwerking cabine
    Niet echt verplicht voor de homologatie, maar 't geen zicht en de kou komt binnen.
    Ik had eerder de originele hemel uitgesneden zoals het dak van de cabine uitgesneden was, echter 't paste van geen kanten meer. De zijstukken en de voorkant zijn uit hardboard op maat gemaakt, een dunne laag schuim erop gekleefd en daarover grijsblauw simileer gespannen. Oogt zelfs een beetje professioneel.
    De afwerking van de binnendeuren doen we op dezelfde manier.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    16-12-2008, 00:00 geschreven door Collega  
    20-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlichting

    Ooit heb ik er de achterlichting al in gezet, doch binnenin de garage leek de opstelling nogal kwetsbaar, de fietsen moeten daar komen staan en zouden de fittingen kunnen beschadigen. Een uit de kluiten gewassen kabelgoot er overheen en 't is beter beschermd. Ook de nummerplaatverlichting, reflectoren, kleine bumpertjes en achteruitrijsensoren zijn geplaatst.
    Achteruitrijsensoren, ook een leuk verhaal, vooral als je 't niet nodig vindt om de montagehandleiding te lezen...
    Alles gemonteerd, bedrading naar LCD schermpje verlengd, 12v via achteruitrijverlichting, en getest: het rotding geeft ALTIJD alarm, ook al staat er niks achter de auto! Nu staan de middelste sensoren juist boven de nummerplaatverlichting, zouden de sensoren die verlichting zien? Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat de sensoren zo zijn geconstrueerd dat ze de eventueel gemonteerde trekhaak niet zien, dan mogen ze mijn nummerplaatverlichting ook niet zien! Dan maar de handleiding erbij... blijkbaar hebben die sensoren een boven- en onderkant... en ja hoor, ze stonden onderstenboven
    Voertuigen langer dan 6 meter moeten ook voorzien van breedtelichten, 3 per zijkant. Nie aan gedacht bij het maken van de zijwanden, dus geen bedrading voorzien, lastig karwijtje.








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    20-12-2008, 00:00 geschreven door Collega  
    23-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herstelling...
    Nee, nie goed! Pijpops heeft bij wijze van spreken nog niet gebold en we moeten al herstellen...
    Bij montage van de rechterzijwand was een stukje polyester ingescheurd, onderaan aan de kromming tegen de cabine. Ik had er eerder al een ander plaatje ingelijmd doch dat was geen succes. Dus: een gat er inslijpen, polyester opruwen en herstellen met glasvlies en polyester. Nog nooit eerder gedaan, maar 't valt best mee.
    Ook de herstelling van de carrosserie (zie enkele jaren terug...) verdiende nog wat aandacht: hier en daar nog een laske properslijpen en dik in de verf zetten. Ik kan mijn camper niet op zijn kant zetten zoals onze collega uit Antwerpen met zijn MOG doet (zie http://campers-4x4-motoren.skyblogs.be )  en kan dus geen mooie foto maken van de onderkant.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    23-12-2008, 00:00 geschreven door Collega  
    24-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herstelling...
    Nog een herstelling, nie goed bezig zouden we zo zeggen...
    Het hendeltje om de garagepoort te openen was iets te licht, en brak natuurlijk. Intussen had ik al een alternatief gevonden, ietwat aangepast en gemonteerd, werkt vrij goed, en... brak ook! Afstappen van kunststofhendeltjes is de les die we hieruit geleerd hebben.Het laatste hendeltje heb ik dan maar gekopieërd in metaal, is gemonteerd en (nog) niet gebroken. Ook de scharnieren van de garagedeur wringen een klein beetje; hier en daar een stukje afslijpen en 't loopt weer vlot.
    Samen met de herstelling van de carrosserie, zijn we weer 2 dagen zoet...
    Eerste foto geeft de originele uitvoering weer, foto twee is het huidige hendeltje




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    24-12-2008, 00:00 geschreven door Collega  
    25-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergeten
    Vergeten te vermelden: de stuurbekrachtiging is intussen kompleet vervangen (gevonden voor 150€), startmotor ook.
    Ik ben even stout geweest en heb de nummerplaten van mijn auto geleend. Gemonteerd op Pijpops en ben er mee naar een weegbrug gereden...
    2860 kg geeft hij op de weegschaal. Doel bereikt? Ja en nee, ik ben eigenlijk tevreden, maar zou die 60 kg de struikelblok zijn voor homologatie op 3.5 ton? Ik moet namelijk een laadvermogen van 20% hebben en heb die dus eigenlijk net niet. 't Zal mogelijk van het humeur van de controleur afhangen, maar daar kan ik niet op mikken. We vinden er wel wat op.
    Ook nog 't vermelden waard: Pijpops rijdt als een luxevoiture, komfortabele stoelen, prima stabiliteit, vermogen genoeg; 't leven kan toch mooi zijn!
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    25-12-2008, 12:30 geschreven door Collega  
    15-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Homologatie

    We zijn intussen 2009, stilaan tijd om de  homologatieprocedure op te starten. Het kan namelijk enkele maanden aanslepen afhankelijk van de werklust van het ministerie. Een afspraak met het keuringstation in Deurne, eind februari mag ik komen. Na ongeveer een uur had men toch één opmerking: rechter ruitewisser is versleten... 't Ja, dat ik daar niks aan gedaan heb... Dossier wordt verstuurd naar Brussel en komt na een maand terug: aanpassing MTM van 4.8T naar 3.5T geweigerd. In België moet men 20% marge hebben tussen MTM en TARRA, rijklaar weegt Pijpops 2830kg, dus 30kg teveel. Discussie hierover zal waarschijnlijk de procedure nog langer laten aanslepen dus we aanvaarden. Het enige nadeel is dat er voor wie met Pijpops wil rijden, een C rijbewijs nodig zal hebben, het GROTE voordeel is dat ik naar niks meer moet kijken met betrekking tot overgewicht, ik heb zowat 2 ton laadvermogen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
    15-01-2009, 00:00 geschreven door Collega  
    25-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Homologatie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We zijn intussen april, de 25ste ontvang ik eindelijk de mededeling van FOD dat het dossier goedgekeurd is en dat het gelijkvormigheidsattest zal afgeleverd worden na betaling van 170€ dossierkosten. Kunt u geloven dat ik een vreugdedansje heb gedaan, toch een kroon op het werk.
    De betaling wordt onmiddelijk gedaan en dan is het.... wachten...
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    25-04-2009, 00:00 geschreven door Collega  
    16-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trapje
    Ik was eigenlijk niet van plan nog veel aan de camper te doen zolang de homologatie niet goedgekeurd is; nu dat echter achter de rug is begint het weer te kriebelen. Ik heb iets over het hoofd gezien: een trpje om in het bed te geraken, staat toch op een hoogte van 1,10meter. Eerst maken we 'voorlopig' een trapje dat in geval van niet nodig gewoon op het bed kan liggen. Echte dat ligt dan eigenlijk altijd in de weg, of als het tegen de wand staat kan de koelkast niet volledig open. Dus... een kleine modificatie. We zagen een mooi gat in de wand onder het bed, maken een nis waar via een stel geleiders een iets korter trapje netjes in kan opgeborden worden als het niet van toepassing is. Operatie geslaagd!








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (10 Stemmen)
    16-05-2009, 00:00 geschreven door Collega  
    20-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Garage
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu we toch weer bezig zijn, een beetje organisatie in de garage kan ook geen kwaad, men kan uiteindelijk al de 'rommel' niet zo maar in de berging smijten. De nis van het trapje is precies de maat van kunststoffen boxen die ik voor die organisatie heb gekocht. De wand wordt iets doorgetrokken in de garage, enkele latjes als geleiders erop en de boxen kunnen met een lichte klempassig netjes schuiven.
    Jaren geleden heb ik ook nog een zonnepaneeltje van 85wP gekocht, dat lijmen we ook nog 'vlug' op het dak.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    20-05-2009, 00:00 geschreven door Collega  
    01-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Homologatie
    Wachten tot... half juni. Het gelijkvormigheidsattest ligt eindelijk in mijn bus. Maar het leed is nog niet geleden: eerst terug naar het keuringstation in Deurne voor het identificatieplaatje; dit wordt onmiddelijk afgeleverd na voorlegging van de juiste dokumenten. Dan een afspraak met een keuringstation naar keuze, deze keer rij ik naar Malle, met de garageplaten van een vriend garagist, en hij als chauffeur. Het is een volledige tweedehandskeuring. Wel wat opmerkingen over de 'staat' van het voertuig (ik heb aan de buitenzijde nog niet te veel aandacht  besteed) maar er volgt toch een groene kaart en ik kan eindelijk mijn nummerplaat aanvragen. Aangezien het over een homologatie gaat kan ook de levering van de nummerplaat enkele weken duren... Mijn verlof nadert met rasse schreden en het is weer wachten... Eén juli is het zover: 773 ARK, mijn kamper is een feit, bijna 500€ armer enkel aan dossierkosten, maar 't kan de pret niet drukken; na zo ongeveer 3 jaar en een 6 maanden kunnen we er echt mee op verlof gaan.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (18 Stemmen)
    01-07-2009, 00:00 geschreven door Collega  
    21-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maidentrip

    De camper is dus eindelijk een feit. Van oorsprong een camionneke van de groendienst van onze gemeente; weet niet wat een snelweg is laat staan berg op en berg af. Ik heb er 'vlug' nog een luifel aan gehangen, deftig opgekuist binnen en mee helpen inladen. Eindelijk is het zover, 's avonds om 18.00h starten en maken de we weg zijn. Om een doel te  hebben gaan we gedag zeggen bij Jean en Yvette, vrienden die in Rivesaltes (Perpignan Nord) wonen.
    Het relaas:
    - na 200km  hevige trillingen in het stuur zelfs bij lage snelheid. Rechtervoorband was zwaar misvormd, een klapband voorkomen! Een bandenwissel en we kunnen weer verder.
    - Dag twee ontsteekt de koelkast niet meer, sproeiertje van het gas verstopt, doorblazen en OK
    - in Rivesaltes twee nieuwe voorbanden gekocht ('k was tocht niet erg gerust in de staat van de banden)
    - op de terugweg valt de achterste demper van de uitlaat eraf. Ik hoorde niet veel verschil, dus opruimen en doorrijden.
    Het gemiddelde verbruik schommelt rond de 11l/100km; op 3400km luste hij 1.5 liter olie, de moeite niet om de motor te reviseren. Hij haalt 130km/h op vlakke baan, doch een snelheid van 100 à 110km/h aanhouden is goed haalbaar. Ik voel wel een duidelijk verschil in vermogen tussen dag en nacht (warme en frissere buitenlucht) een intercooler, zoals ik van plan was, zal toch zijn nut bewijzen denk ik, uiteraard met de nodige aanpassingen aan inspuiting en turbodruk.
    Enige opmerking is het motorgeluid, na enige tijd gaat het toch was irriteren. Hij is niet echt luidruchtig maar 't is zeker voor verbetering vatbaar. Waarschijnlijk zal ik de motor er toch nog uitpeuteren, en het schutbord degelijk isoleren langs motorzijde.
    Wat het interieur betreft, de doorgang van de voorstoelen naar achter mag iets ruimer,verder zijn er eigenlijk geen opmerkingen, tja een camper van bijna 7meter, slechts te delen met twee personen, dan is er ruimte zat.
    Hetgeen me nog echt te doen valt is de buitenkant opknappen. Ook dit is voor discussie vatbaar: individuen met minder goede bedoelingen zullen eerder een blinkend voertuig van enkele 10 duizenden € lastig vallen dan oudere, niet opgeknapte C25.

    Ik sluit de blog hier nog niet af, slechts als ie helemaal in orde is (wie weet, nooit...) Als er nog wijzigingen gebeuren, zoals bv het opknappen van de buitenkant, vullen we nog wat aan

    Tot dan.






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (29 Stemmen)
    21-07-2009, 00:00 geschreven door Collega  
    Archief per week
  • 20/07-26/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 14/11-20/11 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 28/02-06/03 2005
  • 02/08-08/08 2004
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs