Het kleinste kamertje, het meeste werk... Zo ziet het ernaar uit. Maar ook dat is zo goed als klaar, hier en daar (wil zeggen: nog enkele meters) afkitten, verlichting, wel of niet een dakluik, deurtjes afwerken en uiteraard een grote deur eraan. Hiervoor heb ik een PVC vouwdeur gekocht, de kleur is bijna perfect, maar... ofwel is ze veel te lang, ofwel als ik er twee elementen tussenuit laat, net te kort. 't Zal wel aan mij liggen, deurgat niet goed nagemeten. We vinden er nog wel iets op...
Licht, ja dat moet er ook zijn. Ik heb in de G.... goeikope ledspotjes gevonden, ongeveer 1watt verbruik per spotje. Die nu in 't plafond krijgen zonder één zichtbaar draadje is de volgende uitdaging. Gat van 30mm boren, enfin 4 gaten, met een verwarmde ijzerdraad, goed mikken, en zo door de isolatie van het sandwichpaneel van 't één gat naar 't ander en nog ne keer naar de kabelgoot. Het lukt en ze geven nog genoeg licht ook...
Ook boven de kleerkast moet extra verlichting komen, 't is daar een redelijk donker hoekje. Dit werk ik een beetje anders af. Ondertussen is al flink wat electriciteit aangesloten, toch ook en prutsjobke, en 't moet een beetje deftig zijn. Waterpomp werkt, alle reeds geplaatste verlichting werkt...
Is dat geen nummer van Clouseau??? Bij mij is't in ieder geval een flinke kortsluiting. Ja, en ik was nog zo fier dat enkele weken terug alle elektrische aansluitingen klaar en goed waren; nu springt de zekering van lichtcircuit 2. 20Amp pats kapot... Ik dacht de reden gevonden te hebben, een specialiteit van mij, een carrosseriebout waarmee de vloer aan het chassis bevestigd is los door één van de kabels geboord. Kabel vervangen (weer een dag werk), alles terug aangesloten, pats zekering weer weg! Heb ik de print kapot gedaan met de kabeldoorboring? Goed mogelijk,toch nog wat verder zoeken (weer een dat werk) en niks gevonden. We laten het efkens links liggen, ne mens moet prioriteiten stellen. Nee, hierbij geen foto!
Het schoenenkastje achter de zetel dient nog afgewerkt te worden, natuurlijk weer met een halfronde deur. We zijn intussen redelijk bedreven met het maken van afwijkende vormen, zou dat een afwijking van mij zijn???? Het lijkt allemaal simpel, maar ik kan u verzekeren dat er toch wel wat tijd in sluipt. Maar daar zitten we niet mee in!
Ook de elektrische aansluitingen moeten weggestopt worden, ditmaal met een rechte deur, ja moet altijd bereikbaar zijn! Ik heb nog twee ledspotjes over, die worden in de onderzijde van de elektriciteitskast gemonteerd, juist boven de deur. Met een magneetschakelaartje laat ik die aangaan wanneer de deur open gaat, altijd handig in het donker, en het verbruik telt niet mee. Schakelkamer is ook klaar
Er zijn al wat woorden vuil gemaakt over wel of niet een afvalwatertank. Mijn vorige camper had twee tankjes van 20 liter, stonden binnen en stonken. Ik kies resoluut voor WEL een afvalwatertank, maar dan een vaste onder de auto. In principe plaats genoeg en het meergewicht is amper te tellen. Aansluiting voor keuken, douche en wastafeltje, een ontluchting en inhoudsmeting. Ik maak me wel een beetje zorgen over het klotsen van het vuile water, geurtjes kunnen volgens mij zo door het waterslot van de sifons dringen, we zien wel wat voor resultaat dat oplevert, wat ik er in dat geval aan moet doen weet ik nog niet. Schotten in de tank zou een oplossing zijn, maar niet zo simpel te verwezenlijken. Iemand ervaring mee??? Oh ja, op Marktplaats.nl een elektrische valve gevonden voor een prikje, om de tank te ledigen, met afstandsbediening, 't leven kan toch mooi zijn....
Herinnert ge het koopje nog? Boiler/verwarming voor 65? Met kapotgevroren watervat.... Wel het nieuwe vat is intussen ook klaar, in RVS nog wel. Gaat een leven lang mee, als we het tenminste niet laten kapot vriezen... 'k Heb er nog wel wat nabewerking aan: doorvoering warme lucht/schouwke op maat maken, montage van thermostaten en montage van schakelkastje mogelijk maken, isoleren en uiteraard alle toeters en bellen monteren.
En dan uiteraard heel het ding monteren. Bij vorige werkzaamheden zijn alle luchtslangen op hun plaats gelegd, afvoer rookgassen, aanvoer frisse lucht, elektriciteit en kabel voor thermostaat lagen vorige winter al klaar, de combinatie heeft reeds gediend als verwarming. Enfin, qua montage is 't ketelhuis klaar. Testen is iets voor, wie weet, morgen???
Ketelhuis is klaar, koelkast wacht al lang op gas, het gasvuur ook, dus wordt het tijd om de gasaansluitingen reglementair te maken. Gaskast was al eerder in de garage voorzien, een collecteurke had ik nog liggen, ietwat aangepast: twee aansluitingen voor gasflessen, twee aansluitingen voor reduceerventielen (ik heb zowel 50 als 30 mbar nodig), monteren, fles vastzetten en de gaskamer is klaar. Enkel nog verluchting aan de buitenzijde maken! En uiteraard de gaskamer gasdicht maken.
Links van de zitbank is een ruimte voorzien, bereikbaar langs de buitenkant, waar de pomp en het expantievat moeten komen, de elektrische aansluitingen voor de linkerzijde van de camper zitten ook daar. Veel plaats is er niet, maar is ook niet echt nodig. Eenmaal alles aangesloten, moet ik daar enkel zijn voor onderhoud en voor noodgevallen, hopelijk niet dus! Alles is aangesloten, water en elektriciteit. Oh ja, de kortsluiting is intussen gevonden! Zoals gewoonlijk, iets stoms: vanuit het lichtcircuit 2 (is voorzien in de schakelcomputer) heb ik een 12v lijn naar links gestuurd voor aansturing van de elektrische valve van de afvalwatertank, en die lag bloot tegen het chassis...
Testen, de moment is aangebroken! Gaskraan op de fles open, gaskraan naar verwarming open, lijnen en koppeling afzepen.... (nog) geen lekken.... Thermostaat op 25°C, 't is buiten kouder.... tik, tik, en verwarming springt op (juich). Kraan van koelkast open, koelkast opzetten (is ook een koopje met AES) 220v en 12v even afzetten, na een tijdje tik tik tik (gaslijn moet nog ontluchten) koelkast aan op gas (weer gejuich). Ik merk wel dat de schouw van de kachel toch redelijk warm wordt, al is die dubbelwandig. Ik zal er een extra bescherming rond moeten maken, volgens mij gaan polyester jassen en van die andere rotzooi plakken tegen de schouw.
Nog wat testen, even spannend als de gastest. Oh ja, ik heb de koelkast heel de nacht op gas laten staan, op volle kracht, deze morgen was het vriesvakje licht aangevroren. Ik maak me sterk dat de koelkast werkt. Maar nu gaan we met water spelen, in feite even dodelijk voor de camper als spelen met gas, enkel zal het resultaat van mislukken op langere termijn zichtbaar zijn.... Watertank gevuld, is te volgen op het digitaal display van de schakelkomputer, pomp op, is ook daar te zien en trouwens ook te horen, de boel ontluchten.... en depomp springt om de paar seconden terug aan. Ik gebruik namelijk een drukcircuit, pomp schakelt op druk, niet op de schakelaartjes in de kranen. Dus, ofwel nog teveel lucht in de leidingen, ofwel een lek... 't Is dus een lek: een dichting boven op het expantievat ontbreekt. Euvel verholpen, nog een drupke op het watervat van de verwarming aangetrokken en de pomp springt niet meer aan. Nog een leuke test: warm water. Schakeling op warm water gezet en boilerke springt aan. Na ongeveer een 15-tal minuten stopt ie vanzelf (heeft twee thermostaatjes, dik in orde dus) en ik krijg warm water uit de beide kranen. Zoals al eerder gezegd: het leven kan toch mooi zijn... Op de foto kunt u zien dat het vullen van de tanks netjes kan gevolgd worden op het display.
We vorderen nog steeds, traag da wel, maar zeker. De eerste kast, rechts van de cabine, is bekleed en de deurtjes hangen eraan. Het ronde deurtje voor de bovenkast van de keuken is klaar, lattenbodems voor het bed achteraan zijn op maat en liggen op hun plaats, matras past perfect....
Helemaal in den beginne, bij het 'slopen' van diverse delen van de cabine, heb ik nagelaten het dashboard goed af te dekken. Het zag er eigenlijk al niet uit, nu helemaal nie meer. Het vuil bruin stond me eigenlijk ook al nie aan. Dus...vervangen heel die handel. Weer rapper gezegd dan gedaan: het dashboard op zich is niet zo'n probleem, een 10-tal boutjes en heel de boel is los. Echter de kachel moest ook mee vervangen worden. De 'nieuwe' kachel past uiteraard niet op de frontplaat, en die kachel moet wel erg juist opgesteld staan, zoeken, passen, meten, passen, vastboren. Het nieuwe dashbord monteren is bijna zo simpel als demonteren, maaaaaaaar... stekkers, kleurcodes, niks stemt nog overeen... Weer een weekje zoet met zoeken, uitmeten, nog eens nakijken; gokken is hier echt uit den boze, 't moet van de eerste keer juist zijn! En gelukt!
Sokkels en voorstoelen zijn gemonteerd, 5de versnelling en achteruit terug gevonden (met het dashboard en stuurkolom te veranderen was de schakelpook niet korrekt afgesteld). De camper mag nu van de blokken, tenminste nadat de wielen gemonteerd zijn. Nu wordt het even spannend: hij is volledig geassembleerd in mijn halfopen garage, de uitrit ligt niet recht voor mij. De vorige camper in en uit manouvreren was een hele bezigheid, hopelijk krijg ik den deze buiten, hij is namelijk ruim een meter langer....maar iets smaller... Het lukt... bijna: de dakgoot hangt te laag voor het grote Heki dakluik. Dakgoot snel wat hoger hangen, 3cm volstaat, en voila, hij is buiten. Het is zondag, 2 november, waarschijnlijk weinig politie op de baan, ideaal om eens een testritje te maken ('k heb nog geen plaat!) maar... een ferme olielek, komt van de stuurbekrachtiging. Pech, efkens de oprit op en af en terug binnen.
Dit hadden jullie nog tegoed van mij: de scharnieren van de garagepoort. Nu hij buiten staat en ik ruimte genoeg heb kan ik ook de gasdrukpompen monteren op de garagepoort. Ik heb jullie eerder beloofd als er meer ruimte is laat ik u zien dat het werkt, en voila: - Deur netjes gesloten, geen scharnieren, geen klinken of sloten te zien; - Trek aan dit hendeltje en - De deur springt open - Met zeer weinig mankracht kan men de deur verder openen, en zij blijft staan waar men wenst. Dit laatste is meer geluk dan kennis hoor. Ik had nog wat pompen liggen, maar had eigenlijk geen idee van de kracht die die pompen leveren en de kracht die ik nodig had. Eigenlijk een betrekkelijk simpel rekensommetje (last X arm = kracht) maar we hebben gegokt, en blijkbaar goed gegokt ('k had met de Lotto moeten spelen dit week-end)
Niet echt verplicht voor de homologatie, maar 't geen zicht en de kou komt binnen. Ik had eerder de originele hemel uitgesneden zoals het dak van de cabine uitgesneden was, echter 't paste van geen kanten meer. De zijstukken en de voorkant zijn uit hardboard op maat gemaakt, een dunne laag schuim erop gekleefd en daarover grijsblauw simileer gespannen. Oogt zelfs een beetje professioneel. De afwerking van de binnendeuren doen we op dezelfde manier.
Ooit heb ik er de achterlichting al in gezet, doch binnenin de garage leek de opstelling nogal kwetsbaar, de fietsen moeten daar komen staan en zouden de fittingen kunnen beschadigen. Een uit de kluiten gewassen kabelgoot er overheen en 't is beter beschermd. Ook de nummerplaatverlichting, reflectoren, kleine bumpertjes en achteruitrijsensoren zijn geplaatst. Achteruitrijsensoren, ook een leuk verhaal, vooral als je 't niet nodig vindt om de montagehandleiding te lezen... Alles gemonteerd, bedrading naar LCD schermpje verlengd, 12v via achteruitrijverlichting, en getest: het rotding geeft ALTIJD alarm, ook al staat er niks achter de auto! Nu staan de middelste sensoren juist boven de nummerplaatverlichting, zouden de sensoren die verlichting zien? Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat de sensoren zo zijn geconstrueerd dat ze de eventueel gemonteerde trekhaak niet zien, dan mogen ze mijn nummerplaatverlichting ook niet zien! Dan maar de handleiding erbij... blijkbaar hebben die sensoren een boven- en onderkant... en ja hoor, ze stonden onderstenboven Voertuigen langer dan 6 meter moeten ook voorzien van breedtelichten, 3 per zijkant. Nie aan gedacht bij het maken van de zijwanden, dus geen bedrading voorzien, lastig karwijtje.