Schakelaartje voor licht en optioneel een stopcontact voor 220v in keuken. De deur er even terug uit, groef frezen in de zijkant, bedrading netjes wegstoppen. Toch proper niewaar...
Hetgeen niet goed is moet overdaan worden! De ronde hoeken van de douche zijn echt niet goed; niet mooi rond, formica hecht niet overal (stoot ge onvermijkdelijk gaten in), dus opnieuw... Een beetje per toeval vind ik buigmultiplex van 5mm dik. Ongelooflijk spul, dat ik dat niet eerder heb gebruikt... In één richting is het zo slap als een vod, enfin bij wijze van spreken, maar plooien gaat vanzelf. Op de plaat lijm ik stroken van 6mm dik, dan met enkele mallen de plaat in de juiste ronding dwingen, en dan nog een plaat erop lijmen. Als alles droog is kan het geen kant meer uit...
Dan formica erop lijmen, geen simpele klus, de ronding heeft een straal van 12cm, toch kort om de hoek voor de formica. Hard labeur, maar 't lukt, voor 90%. Niet perfect strak maar veeeeeel beter dan 't was.
Dan de 'oude' hoek slopen, en de nieuwe plaatsen. Het uitzagen doe ik met een geweldig machientje, eigenlijk een schuurzooltje, maar met verwisselbare onderdelen, oa een segmentzaagje waarmee je perfect tot in de hoeken kunt komen, gewoon geweldig. De nieuwe hoek passen, vrij lastig want hij moet de precieze maat van de hoogte van de camper hebben, en krijg zo'n stuk maar eens binnen... Terug eruit om hier en daar nog iets af te frezen, en dan definitief op zijn plaats
Ik heb nog enkele centimeters over tussen de (nog te plaatsen) bank en de douchecabine. Ook tegen de zijwand. Dit laatste was wel voorzien voor plaatsing van waterpomp, expantievatje, elektriciteit rechts,... Ik heb hdaar trouwens al een luikje in de buitenwand voorzien. In de hoogte is ook nog wat plaats over: nog een kastje. Gebrek aan bergruimte kunnen ze me niet aansmeren tijdens de homologatie.... De ruimte tussen bank en douche kan een schoenenkast worden. Deurtje is nog te fabriceren, maar met de ontdekking van de buigmultiplex mag dat niet zo'n probleem meer zijn.
Nu nog de ruimte boven de originele cabine dichtmaken. Eerst een mal in hardboard, aftekenen op multiplex, uitzagen en passen. De achterkant werk ik ook rond af, 't zou anders allemaal te rap af zijn...
De formica plakken, deurtje en toegang tot (later te maken) mechanisme voor het hefbed uitzagen, nog eens passen en de overgebleven ruimte tussen die kast en douchewand opmeten. Nog een kastje maken volgens de ondertussen gekende wijze (begin er stillaan bedreven in te worden) Enig probleempje hier is de afwerking onderaan, met de wandbekleding. Hier moet ik een toegift doen, met de kunststofafboording, te koop in elke MH zaak, zal 't wel lukken. Ik heb het groefje iets te breed gefreesd de boord blijft niet zitten, ik zal hem hier wel lijmen als ook de randen boven voorruit en voorportieren afgewerkt zijn. Eerlijk gezegd, ik ben zelf een beetje fier op het resultaat...
'Vlug' een chassieke in elkaar gelast voor de zitbank. Eigenlijk, vlug is nog niet zo overdreven, met een halfautomaatje gaat het bijna vanzelf. Nu efkens goed meten, dat chassieke moet vastgeschroefd worden aan 't hulpchassis; alle vloerbedekking ligt, boutgaten van de vloer en hulpchassis zijn weggewerkt, dus: meten, nameten en nog eens nameten, voor alle zekerheid; er zitten ook nog wachtbuizen in de vloer, ja juist daar...
Chassieke geschilderd, bank gepast en voorgeboord, en watertank gepast. Geloof het of niet, bij het maken van dat chassieke heb ik eigenlijk niet naar de watertank gekeken, terwijl die er wel onder moet komen, en wonder boven wonder: past precies... De aansluitingen voor drinkwater kunnen we ineens mee voorzien, vulleiding, ontluchting, aftap Onlangs, via Markplaats.nl, nog een mooie tafel gevonden, die mag ook al eens gepast worden. 't Gaat hier een gezellige boel worden.
Ik heb van CBE een schakelkast met de nodige toeters en bellen gekocht, ja, nieuw deze keer. Maar voor ongeveer 300 een elektronische schakelkast met erg veel functies, een digitaal display, temperatuursensoren, en nog van alles, wees nu eerlijk, zo duur is dat nu ook weer niet. Alle bedrading kan aangesloten worden, en functies getest worden; geen vonken, geen rook, alles werkt...
De bovenzijde van de cabine, rechterzijde wordt ongeveer op dezelfde manier als de linkerkant afgewerkt. Nu enkel nog de elektriciteit aan het oog ontrekken en het meubilair is praktisch af (hier en daar nog een schabje in de kasten, da's alles)
't weer efkens geleden, maar tussen de soep en de patatten doen we verder. De badkamer/WC, oftewel de natte ruimte is nu aan de orde. De wanden zijn geëgaliseerd met de kurk, elektriciteit is gelegd waar nodig. Ik plak er nu polyesterplaat van 1mm op. Perfect watervast en goed te onderhouden, alhoewel, geen schurende middelen gebruiken.... De plaat wordt met polymeer (TEC 7 of een equivalent) gelijmd, en met veel stutten... gestut.
De wanden zijn klaar. Weer iets simpel neergeschreven maar niet simpel gedaan. De polyesterplaat was opgerold met de gladde kant naar buiten, en stond daar al enige tijd zo. Blijft natuurlijk liefst zo bol staan, en juist naar de verkeerde kant... Maar 't is gelukt. Nu de douchebak op maat maken: stukske afzagen, passen, nog een stukske afzagen, passen, een beetje afslijpen, passen, enz... De opstaande kant is wat aan de slappe kant. Als de douche gekit is, en die opstaande kant wordt ingedrukt dan lost de kit en een lek als gevolg. We gaan die verstevigen, met PU schuim en dan mooi recht afsnijden. Nu kan er veel meer kit tussen de wand en de douchebak, en 't is vormvast.
Op bijgevoegde foto is het niet heel duidelijk te zien, maar ik heb een trukje toegepast. Het toilet is gemaakt van PP (PolyPropyleen), zeer goede kunststof maar chemisch inert. Dwz dat er niks, maar dan ook niks op hecht, ook de siliconen of polymeren niet. En kit dat dan maar eens goed af... Lukt NIET. Ongeveer halverwege het vast gedeelte van het toilet is een rand, ik heb een polyesterstrook van +/- 12cm op een stukje multiplex gelijmd dat ruw de vorm heeft van het toilet. Het toilet kan hier in, de rand valt netjes over de polyesterboord, water druipt dan van het toilet langs de polyesterstrook in de douchebak. En polyester, mits ietwat opgeruwd laat zich wel kitten op de douchebak.
Chaos in de badkamer, zo lijkt het tenminste. Voordat het meubilair geplaatst wordt moeten alle nutsvoorzieningen liggen waar ze moeten liggen: alle elektriciteit naar achter, water naar achter, koud en warm water naar voor, afloop van wasbak en niet te vergeten verwarming naar voor.
Orde in de badkamer, alles ligt vast en waar het hoort. In een ver verleden heb ik een volledige badkamer op de kop kunnen tikken. Wegens de veel te grote wielkasten kon de douchebak van die badkamer al niet dienen, en bij presentatie van de rest van het meubilair dacht ik... nee dat wil ik niet. Dus, weerom, waarom gemakkelijk als het moeilijk ook kan... Weer zelfbouw: kastje maken, passen, stukje eraf, nog eens passen, een beetje bijwerken. Enfin het komt goed
Het kleinste kamertje, het meeste werk... Zo ziet het ernaar uit. Maar ook dat is zo goed als klaar, hier en daar (wil zeggen: nog enkele meters) afkitten, verlichting, wel of niet een dakluik, deurtjes afwerken en uiteraard een grote deur eraan. Hiervoor heb ik een PVC vouwdeur gekocht, de kleur is bijna perfect, maar... ofwel is ze veel te lang, ofwel als ik er twee elementen tussenuit laat, net te kort. 't Zal wel aan mij liggen, deurgat niet goed nagemeten. We vinden er nog wel iets op...
Licht, ja dat moet er ook zijn. Ik heb in de G.... goeikope ledspotjes gevonden, ongeveer 1watt verbruik per spotje. Die nu in 't plafond krijgen zonder één zichtbaar draadje is de volgende uitdaging. Gat van 30mm boren, enfin 4 gaten, met een verwarmde ijzerdraad, goed mikken, en zo door de isolatie van het sandwichpaneel van 't één gat naar 't ander en nog ne keer naar de kabelgoot. Het lukt en ze geven nog genoeg licht ook...
Ook boven de kleerkast moet extra verlichting komen, 't is daar een redelijk donker hoekje. Dit werk ik een beetje anders af. Ondertussen is al flink wat electriciteit aangesloten, toch ook en prutsjobke, en 't moet een beetje deftig zijn. Waterpomp werkt, alle reeds geplaatste verlichting werkt...