Spelenderwijs leerden we de begrippen "to catch" en "to throw".
And...let´s throw and catch the ball!
Throw and catch without dropping the ball! Let´s count and see which group(s) will win.
We gingen naar de turnzaal en probeerden met heel de klas 20 keer heen en weer te gooien.
Count the Easter eggs!
En tenslotte maakten we een dansje met 20 verschillende stappen.
22-03-2012
What´s your favorite fruit?
De leerlingen van de eerste graad kregen een tekening van hun lievelingsfruit en gaven hun vrucht de juiste kleur. Volgende week wordt het resultaat van elke leerling in de klas gehangen.
21-03-2012
Explaining the way and numbers from 1 to 20
Het vierde leerjaar A leerde met behulp van een stratenplan (met straten die zich in de omgeving van de school bevinden) de weg uitleggen. Na de les namen we een leuke klasfoto met de nieuwe woordenschat als achtergrond. Binnen enkele weken verkennen we buiten de omgeving. Met behulp van het stratenplan en onder Engelstalige begeleiding wandelen we naar een straat waar de leerlingen iets speciaal kunnen vinden;-).
Welke twee leerlingen kunnen 20 keer gooien zonder de bal te laten vallen? Op een speelse manier leerden alle leerlingen te tellen van 1 tot 20 en leerden ze ook de woorden "to throw" en "to catch".
En nu met heel de klas 20 keer gooien zonder de bal te laten vallen .
Observatie anderstalige nieuwkomers
De anderstalige nieuwkomers krijgen enkele uren per week Duitse les van juf Marina. Deze les leerden ze over het verkeer en andere woorden gebruiken die met een "V" beginnen. Hoewel deze leerlingen nog maar zes maanden tot een jaar in Wenen wonen, spreken ze al vlot Duits.
Een leerling was chauffeur en legde aan zijn passagiers de weg uit.
Geef me voorbeelden van woorden die met een "V" beginnen.
De anderstalige nieuwkomers van de tweede graad toonden enthousiast hun woordenschatkennis.
Enkele woorden met een "V" in een zin met voorzetsels gebruiken en de naamvallen ook correct toepassen.
19-03-2012
Voorzetsels
Vandaag leerden we de voorzetsels "behind, next to and in front of" gebruiken.
Met een grondplan van de klas leerden we de voorzetsels in een realistische context gebruiken.
"Who is sitting in front of me?"
Specialties 3C
Een week later hangen de specialiteiten van alle leerlingen van 3C op het prikbord.
16-03-2012
Happy Easter!
Tijdens deze les leerden de leerlingen over the Easter rabbit, Easter
eggs, Easter chick en tenslotte lazen we samen een Easter rhyme.
In 2C kregen de leerlingen vandaag leuke verrassingen van de paashaas. De paashaas kon niet mee naar de klas komen wegens ziekte. Hij heeft gevraagd aan de juf of zij zijn verrassingen aan de leerlingen wil uitdelen. Ze kregen een mooie paaskaart van de paashaas met gelukwensen voor Pasen.
Happy Easter! Open the Easter card for more messages ;-).
An Easter rhyme from the Easter rabbit and ......let´s find the Easter eggs behind the door.
De leerlingen waren allemaal tevreden nadat ze de 25 witte paaseieren achter de deur vonden. Deze eieren zullen ze tegen volgende week versieren voor de paashaas. Omdat de paashaas niet aanwezig kon zijn, maakte de juf een tekening van de haas zodat de leerlingen op het bord konden zien wie hen al deze mooie verrassingen heeft gegeven;-).
15-03-2012
Bezoek hogeschool in Wenen
Deze week bezocht ik de "Pedagogische Hochschule" in Wenen waar studenten de Lerarenopleiding volgen.
De ingang van de hogeschool
De studenten bespreken in groep waarom ze voor deze opleiding gekozen hebben en welke competenties ze belangrijk vinden om een goede leerkracht te zijn. Het was ook interessant om te weten wat hun opleidingsprogramma inhoudt en wat hun mening is over de opleiding en het onderwijs in Oostenrijk.
Een seminarie over motivatie. "Hoe blijf ik een gemotiveerde leerkracht en op welke manier kan ik mijn leerlingen na jaren lesgeven stimuleren?"
Leesopa
In 2B kwam een leesopa gedurende een lesuur vrijwillig een verhaaltje voorlezen.
Fruit
Vandaag leerden de leerlingen enkele soorten fruit in het Engels.
Een overzicht van alle nieuwe woordjes.
Alle leerlingen schreven de woorden over in hun schrift en maakten een tekening van alle soorten fruit die ze vandaag in het Engels leerden.
Onze flinke leerling loste zonder fouten de oefening op! "Connect the pictures with the right word."
12-03-2012
What´s the specialty of my parents´ country?
De leerlingen van het derde leerjaar stelden vandaag de specialiteiten van hun land van herkomst voor. Heerlijke Kroatische, Turkse, Servische, Macedonische, Bosnische, Tsjetsjeense en natuurlijk ook Oostenrijkse gerechten werden in de klas getoond. Ze vertelden eveneens in het Engels hoe de gerechten smaken.
Een leerling geeft uitleg over het Pools gerecht "Golabki"
De Serviërs van 3A vertelden enthousiast over Bürek, Sarmakraut en de bonensoep
De Turkse leerlingen tonen uitbundig hun specialiteiten: Baklava, Icli Köfte en Döner Kebab.
Een Turkse jongen uit de andere derde klas legt in detail uit hoe hij zijn döners maakt
Van het Iraans gerecht " Ashreshteh" heeft de juf nog nooit gehoord ;-).
En tenslotte de typische Weense gerechten: Wiener Schnitzel, Kaiserschmarrn en de heerlijke Sachtertorten
We zijn tevreden na de les...
En de jongens natuurlijk ook !
08-03-2012
The body
Vandaag leerden de eerste en tweede leerjaren de lichaamsdelen in het Engels benoemen. Maar de juf is vergeten een lichaam te tekenen!!
Een vrijwilliger geeft zich over ;-)
Heel de klas enthousiast wanneer ze zagen dat het lichaam van onze vrijwilliger een beetje vervormd was;-). Er ontbraken nog belangrijke lichaamsdelen in het gezicht.Enkele leerlingen mochten deze lichaamsdelen tekenen.
En het resultaat in een andere klas ;-). We overliepen samen de belangrijkste lichaamsdelen in het Engels.
De leerlingen de woorden laten onthouden door een leuk spelletje. Which part of the body do you feel and answer in English!
Daarna zongen we luidkeels het lied "head,shoulders, knees and toes". Deze les is een foto waard .
07-03-2012
Bezoek in andere school
Comenius collega
Bart komt ook uit België en was ook geselecteerd om aan het Comenius project deel te nemen. Hij is al sinds september 2011 in Wenen en doet het hier heel goed! Het was leerrijk om gisteren te zien wat zijn taken in de school inhouden. Nogmaals bedankt Bart voor de goede ontvangst .
De maaltafelronde
Tijdens het contractwerk mogen leerlingen ook buiten in de gang op de mat rekenen als ze zich in de klas niet kunnen concentreren. Voorwaarde: Alles is afgewerkt wanneer je terug binnenkomt;-).
06-03-2012
Where is the dino?
Prepositions De leerlingen van 2C leerden enkele voorzetsels in het Engels. Ze werkten afgelopen weken rond het thema dinosaurussen. Tyrecs en Platecs verloren hun vrienden. Met heel de klas gingen we op zoek naar de andere dino´s .
"Would you like to find our first friend?"
The dino is on the head!
The dino is in the book!
We leerden ook nog de voorzetsel "behind & under".
En in actie... let´s stand on the table!
03-03-2012
Smaken verschillen
Deze week kregen de leerlingen van het derde en vierde leerjaar een
introductie over Belgische specialiteiten en de verschillende smaken in
het Engels. Voor de meeste leerlingen was dit een moeilijke les met veel nieuwe woordenschat. Volgende week volgt een herhalingsles, gevolgd door een smaakspelletje!
01-03-2012
Old Macdonald had a farm
De leerlingen van het eerste en tweede leerjaar leerden in het Engels de vier dieren, die in het lied "Old Mcdonald" voorkomen. Na enkele keren herhalen zorgde ik ervoor dat ze de woorden vlot konden vertalen door "What´s missing" te spelen. Spelenderwijs onthielden de leerlingen de betekenis van Engels woorden.
"Which animal did you take away?" Uiteraard moest deze leerling in het Engels antwoorden! ;-)
Onze flinke meid stond buiten te wachten toen haar klasgenoot het paard van het bord haalde. "What´s missing?"
En onze boer heeft een mooie tekening gemaakt van zijn boerderij die hij jaren geleden had...... Kort daarna werd het lied voorgezongen en aangeleerd.
27-02-2012
Wereldoriëntatie in het Engels
De leerlingen in het derde en vierde leerjaar kregen de eerste les een korte introductie over België. Ze leerden veel nieuwe woorden en vertelden ook in het Engels over hun land van herkomst.
De woordenschat leren ze dit jaar spelenderwijs memoriseren met de "vocabulary game" . Dit spel zullen ze om de twee weken spelen na de introductie van een nieuw onderwerp, waarbij nieuwe woorden aan bod komen. Na vier games tellen we de punten op om te zien welke groep de hoogste score haalt !
De klas werd verdeeld in groepen en leerlingen spreidden de Duitse woorden op tafel.
De leerlingen kregen de woorden deze keer in het Duits. Volgende keer zullen ze de woorden in het Engels krijgen.
Ik zei een woord in het Engels en leerlingen zochten de vertaling van het woord in het Duits. Dit moest snel gebeuren want ze kregen maar 5 seconden om het juiste woord te vinden
En.... allemaal razendsnel en enthousiast om een punt te scoren.... De prijsuitreiking toon ik binnen enkele weken nadat we vier games gespeeld hebben!
21-02-2012
What´s your favorite color?
Alle leerlingen tonen hun favoriete kleur en zeggen in het Engels welke kleur ze hebben gekozen.
Alle leerlingen krijgen een letter die ze met hun lievelingskleur kleuren. De lege ruimte wordt versierd met een andere kleur of tekeningen naar keuze.
En het resultaat van 2D een week later. Dankzij de inspanningen van alle leerlingen bekomen we een mooi resultaat! Tot het einde van dit schooljaar leren we wekelijks Engels en maken we er samen het beste van !
WE LOVE TO LEARN ENGLISH
20-02-2012
Een les over kleuren in het eerste en tweede leerjaar
Vandaag is het zover! Mijn eerste stagedag na zeven dagen observatie in veertien verschillende klassen. In de eerste graad gaf ik een les over kleuren en probeerde het zo eenvoudig mogelijk te houden omdat de kinderen nog geen Engels kunnen.
De kleuren werden stap voor stap aangeleerd
....... En de tekeningen de juiste kleur geven!
Uiteraard vergeten we de Oostenrijkse en Belgische vlag niet.
16-02-2012
Observatie woensdag 01/02 - vrijdag 17/02
Middagpauze
Leerlingen betalen maandelijks voor hun middageten en krijgen elke dag warm eten in de refter. In elke klas wordt de weekmenu aan de muur gehangen zodat leerlingen op voorhand weten wat ze krijgen.