Vandaag leerden de eerste en tweede leerjaren de lichaamsdelen in het Engels benoemen. Maar de juf is vergeten een lichaam te tekenen!!
Een vrijwilliger geeft zich over ;-)
Heel de klas enthousiast wanneer ze zagen dat het lichaam van onze vrijwilliger een beetje vervormd was;-). Er ontbraken nog belangrijke lichaamsdelen in het gezicht.Enkele leerlingen mochten deze lichaamsdelen tekenen.
En het resultaat in een andere klas ;-). We overliepen samen de belangrijkste lichaamsdelen in het Engels.
De leerlingen de woorden laten onthouden door een leuk spelletje. Which part of the body do you feel and answer in English!
Daarna zongen we luidkeels het lied "head,shoulders, knees and toes". Deze les is een foto waard .
07-03-2012
Bezoek in andere school
Comenius collega
Bart komt ook uit België en was ook geselecteerd om aan het Comenius project deel te nemen. Hij is al sinds september 2011 in Wenen en doet het hier heel goed! Het was leerrijk om gisteren te zien wat zijn taken in de school inhouden. Nogmaals bedankt Bart voor de goede ontvangst .
De maaltafelronde
Tijdens het contractwerk mogen leerlingen ook buiten in de gang op de mat rekenen als ze zich in de klas niet kunnen concentreren. Voorwaarde: Alles is afgewerkt wanneer je terug binnenkomt;-).
06-03-2012
Where is the dino?
Prepositions De leerlingen van 2C leerden enkele voorzetsels in het Engels. Ze werkten afgelopen weken rond het thema dinosaurussen. Tyrecs en Platecs verloren hun vrienden. Met heel de klas gingen we op zoek naar de andere dino´s .
"Would you like to find our first friend?"
The dino is on the head!
The dino is in the book!
We leerden ook nog de voorzetsel "behind & under".
En in actie... let´s stand on the table!
03-03-2012
Smaken verschillen
Deze week kregen de leerlingen van het derde en vierde leerjaar een
introductie over Belgische specialiteiten en de verschillende smaken in
het Engels. Voor de meeste leerlingen was dit een moeilijke les met veel nieuwe woordenschat. Volgende week volgt een herhalingsles, gevolgd door een smaakspelletje!
01-03-2012
Old Macdonald had a farm
De leerlingen van het eerste en tweede leerjaar leerden in het Engels de vier dieren, die in het lied "Old Mcdonald" voorkomen. Na enkele keren herhalen zorgde ik ervoor dat ze de woorden vlot konden vertalen door "What´s missing" te spelen. Spelenderwijs onthielden de leerlingen de betekenis van Engels woorden.
"Which animal did you take away?" Uiteraard moest deze leerling in het Engels antwoorden! ;-)
Onze flinke meid stond buiten te wachten toen haar klasgenoot het paard van het bord haalde. "What´s missing?"
En onze boer heeft een mooie tekening gemaakt van zijn boerderij die hij jaren geleden had...... Kort daarna werd het lied voorgezongen en aangeleerd.
27-02-2012
Wereldoriëntatie in het Engels
De leerlingen in het derde en vierde leerjaar kregen de eerste les een korte introductie over België. Ze leerden veel nieuwe woorden en vertelden ook in het Engels over hun land van herkomst.
De woordenschat leren ze dit jaar spelenderwijs memoriseren met de "vocabulary game" . Dit spel zullen ze om de twee weken spelen na de introductie van een nieuw onderwerp, waarbij nieuwe woorden aan bod komen. Na vier games tellen we de punten op om te zien welke groep de hoogste score haalt !
De klas werd verdeeld in groepen en leerlingen spreidden de Duitse woorden op tafel.
De leerlingen kregen de woorden deze keer in het Duits. Volgende keer zullen ze de woorden in het Engels krijgen.
Ik zei een woord in het Engels en leerlingen zochten de vertaling van het woord in het Duits. Dit moest snel gebeuren want ze kregen maar 5 seconden om het juiste woord te vinden
En.... allemaal razendsnel en enthousiast om een punt te scoren.... De prijsuitreiking toon ik binnen enkele weken nadat we vier games gespeeld hebben!
21-02-2012
What´s your favorite color?
Alle leerlingen tonen hun favoriete kleur en zeggen in het Engels welke kleur ze hebben gekozen.
Alle leerlingen krijgen een letter die ze met hun lievelingskleur kleuren. De lege ruimte wordt versierd met een andere kleur of tekeningen naar keuze.
En het resultaat van 2D een week later. Dankzij de inspanningen van alle leerlingen bekomen we een mooi resultaat! Tot het einde van dit schooljaar leren we wekelijks Engels en maken we er samen het beste van !
WE LOVE TO LEARN ENGLISH
20-02-2012
Een les over kleuren in het eerste en tweede leerjaar
Vandaag is het zover! Mijn eerste stagedag na zeven dagen observatie in veertien verschillende klassen. In de eerste graad gaf ik een les over kleuren en probeerde het zo eenvoudig mogelijk te houden omdat de kinderen nog geen Engels kunnen.
De kleuren werden stap voor stap aangeleerd
....... En de tekeningen de juiste kleur geven!
Uiteraard vergeten we de Oostenrijkse en Belgische vlag niet.
16-02-2012
Observatie woensdag 01/02 - vrijdag 17/02
Middagpauze
Leerlingen betalen maandelijks voor hun middageten en krijgen elke dag warm eten in de refter. In elke klas wordt de weekmenu aan de muur gehangen zodat leerlingen op voorhand weten wat ze krijgen.
14-02-2012
Observatie woensdag 01/02 - vrijdag 17/02
Dinsdag 14/02 : Een leerling van 4A gaf me heel verlegen een Valentijnsgeschenk
13-02-2012
Observatie woensdag 1/02 - vrijdag 17/02
De klassen en leerkrachten De basisschool in Oostenrijk eindigt al in het vierde leerjaar. Elke klas telt twee leerkrachten, die gedurende vier jaar dezelfde leerlingen meenemen naar het volgende jaar. Er is geen samenwerking met andere leerkrachten van hetzelfde leerjaar. Elke klas heeft immers een ander groep van leerlingen en de leerstof wordt aangepast aan het niveau van de leerlingen. Doordat er twee leerkrachten aanwezig zijn, wordt de klas regelmatig opgesplitst zodat zowel de sterke als de zwakker leerlingen opgevangen worden. Ik geef in 14 verschillende klassen les (+/- 4 klassen per leerjaar). De komende maanden zal ik dus 315 leerlingen leren kennen en met ongeveer 30 leerkrachten samenwerken.
10-02-2012
Kennismaking met de huisgenoten
Ik deel een internationale flat met drie meisjes. Zij werken hier in Wenen of doen een stage bij een internationale organisatie.
De eerste week na mijn aankomst in Wenen kookte ik Viëtnamees voor hen . Links achteraan zit Hannah. Zij komt uit Duitsland en werkt sinds januari in Wenen als "Financial Advisor" in een internationale financiële onderneming. Ze volgde de richting "International Business Administration" aan de universiteit in Duitsland. Links vooraan zit Emily. Ze komt uit Zweden en zit in haar laatste jaar rechten. Ze doet haar stage bij de Verenigde Naties en zal de tweede week van maart spijtig genoeg terugkeren. Rechts achteraan zit Carina. Ze komt ook uit Duitsland en doet haar stage op de HR afdeling van Hilton. Ze zit in haar laatste jaar "International Business Administration" en zal eind februari terugkeren naar Duitsland. Het zijn alle drie fantastische mensen om mee samen te wonen! Hoewel we alle vier verschillend zijn, klikt het heel goed. In maart krijg ik twee nieuwe huisgenoten die tot eind juni zullen blijven. Hopelijk zijn ze even aangenaam als Hannah, Carina en Emily!
En natuurlijk maken we zondagmiddag ook tijd voor de lekkere Weense gebakjes in het Mozart koffiehuisje !
08-02-2012
Observatie woensdag 01/02 - vrijdag 17/02
Speelplaats en speeltijden De leerlingen hebben geen speeltijd op een grote speelplaats. De kinderen spelen in hun eigen klas of in de gang. Sommige klassen beschikken ook over een "Freizeitraum" waar de kinderen tijdens de pauze ook terecht kunnen. Elke leerkracht bewaakt zijn eigen leerlingen, dus er is geen gemeenschappelijk overleg in de school om bewakingen te doen. Tijdens het middageten heeft elke klas zijn eigen "Freizeitlehrer". Dit is een leerkracht die de kinderen opvangt tijdens de middagpauze en tijdens de "Freizeituren". In mijn gastschool gaan 80% van de leerlingen elke dag naar school van 8u tot 15u30. Ook op woensdag hebben ze heel de dag les, dus is het belangrijk dat er in de namiddag speeluren (Freizeit) op de planning staan. Er zijn dus geen momenten waarbij alle leerkrachten op hetzelfde moment in de leraarskamer zitten.
De leerlingen van 2D spelen tijdens de speeltijd in de gang naast hun klas.
De "Freizautraum" van 2D die zich aan de overkant van de klas bevindt.
Leerlingen van het vierde leerjaar hebben een naast hun klassen een open ruimte om te spelen.
06-02-2012
Observatie woensdag 01/02 - vrijdag 17/02
Pantoffels Wanneer leerlingen en leerkrachten
´s morgen aankomen, begeven ze zich naar hun kastje en doen ze hun
pantoffels aan. Dit is blijkbaar een gewoonte in alle scholen in
Oostenrijk
02-02-2012
Eerste stagedag
Mijn eerste stagedag vandaag! Ik kreeg onmiddellijk de taak van de
directie om tot eind juni in alle klassen van deze school Engelse lessen
te geven. De eerste weken moest ik dus zo goed mogelijk observeren
en contacten leggen met alle leerkrachten om mijn weekschema en lessen
met hen te overleggen. De eerste contacten en indrukken zijn de eerste dagen zo intensief waardoor ik elke avond onmiddellijk in slaap viel. Gelukkig
is het "semester break" van 6/02 - 13/02 zodat ik tijd heb om alles een
plaats te geven en mijn eerste lessen voor te bereiden.
01-02-2012
Op zaterdag 28 januari vertrokken mijn broer, zijn vrouw en ik met de auto richting Wenen. De
eerste dagen achterhaalden we hoe het openbaar vervoer in Wenen
geregeld is, verkenden we een deel van Wenen en gingen we op zoek naar
verschillende supermarkten zodat ik de komende maanden wist waar ik
inkopen moest doen.
Nogmaals een dikke merci voor het aangenaam
gezelschap in de talrijke restaurants die we bezochten en voor jullie
behulpzaamheid!
Op woensdag 1 februari namen we spijtig genoeg
afscheid, maar half mei keer ik terug voor een weekendje naar België
voor een familiebezoek. Het was tijd om de rest alleen te verkennen
en de uitdaging aan te gaan om gedurende vijf maanden in een wereldstad
te leven zonder goede vrienden en familie. I´m ready for it..... !!!!!!