Inhoud blog
  • Een klein geschenkje ...
  • Uitstap naar de supermarkt
  • Voorbereiding supermarkt
  • My personality
  • Excercise outside: The way
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Comenius Project in Vienna

    08-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The body
    Vandaag leerden de eerste en tweede leerjaren de lichaamsdelen in het Engels benoemen. Maar de juf is vergeten een lichaam te tekenen!!

    Een vrijwilliger geeft zich over ;-)


    Heel de klas enthousiast wanneer ze zagen dat het lichaam van onze vrijwilliger een beetje vervormd was;-).
    Er ontbraken nog belangrijke lichaamsdelen in het gezicht.Enkele leerlingen mochten deze lichaamsdelen tekenen.



    En het resultaat in een andere klas ;-). We overliepen samen de belangrijkste lichaamsdelen
    in het Engels.



    De leerlingen de woorden laten onthouden door een leuk spelletje.
                         Which part of the body do you feel and answer in English!



    Daarna zongen we luidkeels het lied "head,shoulders, knees and toes".
                                    Deze les is een foto waard .

    07-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek in andere school
    Comenius collega

    Bart komt ook uit België en was ook geselecteerd om aan het Comenius project deel te nemen. Hij is al sinds september 2011 in Wenen en doet het hier heel goed! Het was leerrijk om gisteren te zien wat zijn taken in de school inhouden. Nogmaals bedankt Bart voor de goede ontvangst .

    De maaltafelronde


    Tijdens het contractwerk mogen leerlingen ook buiten in de gang op de mat rekenen als ze zich in de klas niet
    kunnen concentreren.
    Voorwaarde: Alles is afgewerkt wanneer je terug binnenkomt;-).


    06-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Where is the dino?
    Prepositions
    De leerlingen van 2C leerden enkele voorzetsels in het Engels. Ze werkten afgelopen weken rond het thema dinosaurussen.
    Tyrecs en Platecs verloren hun vrienden. Met heel de klas gingen we op zoek naar de andere dino´s .




                          "Would you like to find our first friend?"



                                          The dino is on the head!


                                   The dino is in the book!


    We leerden ook nog de voorzetsel "behind & under".

    En in actie... let´s stand on the table!

    03-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smaken verschillen
    Deze week kregen de leerlingen van het derde en vierde leerjaar een introductie over Belgische specialiteiten en de verschillende smaken in het Engels.
    Voor de meeste leerlingen was dit een moeilijke les met veel nieuwe woordenschat. 
    Volgende week volgt een herhalingsles, gevolgd door een smaakspelletje!







    01-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Old Macdonald had a farm
    De leerlingen van het eerste en tweede leerjaar leerden in het Engels de vier dieren, die in het lied "Old Mcdonald" voorkomen.
    Na enkele keren herhalen zorgde ik ervoor dat ze de woorden vlot konden vertalen door "What´s missing" te spelen. Spelenderwijs onthielden de leerlingen de betekenis van Engels woorden.

                                               "Which animal did you take away?"
    Uiteraard moest deze leerling in het Engels antwoorden! ;-)




    Onze flinke meid stond buiten te wachten toen haar klasgenoot het paard van het bord haalde.
                                                           "What´s missing?"




                En onze boer heeft een mooie tekening gemaakt van zijn boerderij die hij jaren geleden had......
    Kort daarna werd het lied voorgezongen en aangeleerd.

    27-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wereldoriëntatie in het Engels
    De leerlingen in het derde en vierde leerjaar kregen de eerste les een korte introductie over België.
    Ze leerden veel nieuwe woorden en vertelden ook in het Engels over hun land van herkomst.




    De woordenschat leren ze dit jaar spelenderwijs memoriseren met de "vocabulary game" .
    Dit spel zullen ze om de twee weken spelen na de introductie van een nieuw onderwerp, waarbij nieuwe woorden aan bod komen. 
    Na vier games tellen we de punten op om te zien welke groep de hoogste score haalt !



    De klas werd verdeeld in groepen en leerlingen spreidden de Duitse woorden op tafel.


    De leerlingen kregen de woorden deze keer in het Duits.
    Volgende keer zullen ze de woorden in het Engels krijgen.



    Ik zei een woord in het Engels en leerlingen zochten de vertaling van het woord in het Duits.
    Dit moest snel gebeuren want ze kregen maar 5 seconden om het juiste woord te vinden



    En.... allemaal razendsnel en enthousiast om een punt te scoren....
    De prijsuitreiking toon ik binnen enkele weken nadat we vier games gespeeld hebben!


    21-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.What´s your favorite color?

    Alle leerlingen tonen hun favoriete kleur en zeggen in het Engels welke kleur ze hebben gekozen.



    Alle leerlingen krijgen een letter die ze met hun lievelingskleur kleuren. De lege ruimte wordt versierd met een andere kleur of tekeningen naar keuze.



    En het resultaat van 2D een week later. Dankzij de inspanningen van alle leerlingen bekomen we een mooi resultaat!
    Tot het einde van dit schooljaar leren we wekelijks Engels en maken we er samen het beste van !


                                              WE LOVE TO LEARN ENGLISH

    20-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een les over kleuren in het eerste en tweede leerjaar
    Vandaag is het zover! Mijn eerste stagedag na zeven dagen observatie in veertien verschillende klassen.
    In de eerste graad gaf ik een les over kleuren en probeerde het zo eenvoudig mogelijk te houden omdat de kinderen nog geen Engels kunnen.

    De kleuren werden stap voor stap aangeleerd




    ....... En de tekeningen de juiste kleur geven!




    Uiteraard vergeten we de Oostenrijkse en Belgische vlag niet.






    16-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Observatie woensdag 01/02 - vrijdag 17/02
    Middagpauze

    Leerlingen betalen maandelijks voor hun middageten en krijgen elke dag warm eten in de refter. In elke klas wordt de weekmenu aan de muur gehangen zodat leerlingen op voorhand weten wat ze krijgen.






    14-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Observatie woensdag 01/02 - vrijdag 17/02
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dinsdag 14/02 : Een leerling van 4A gaf me heel verlegen een Valentijnsgeschenk

    13-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Observatie woensdag 1/02 - vrijdag 17/02
    De klassen en leerkrachten
    De basisschool in Oostenrijk eindigt al in het vierde leerjaar. Elke klas telt twee leerkrachten, die gedurende vier jaar dezelfde leerlingen meenemen naar het volgende jaar. Er is geen samenwerking met andere leerkrachten van hetzelfde leerjaar. Elke klas heeft immers een ander groep van leerlingen en de leerstof wordt aangepast aan het niveau van de leerlingen.
    Doordat er twee leerkrachten aanwezig zijn, wordt de klas regelmatig opgesplitst zodat zowel de sterke als de zwakker leerlingen opgevangen worden.
    Ik geef in 14 verschillende klassen les (+/- 4 klassen per leerjaar). De komende maanden zal ik dus 315 leerlingen leren kennen en met ongeveer 30 leerkrachten samenwerken.



    10-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kennismaking met de huisgenoten
    Ik deel een internationale flat met drie meisjes.
    Zij werken hier in Wenen of doen een stage bij een internationale organisatie.

    De eerste week na mijn aankomst in Wenen kookte ik Viëtnamees voor hen .
    Links achteraan zit Hannah. Zij komt uit Duitsland en werkt sinds januari in Wenen als "Financial Advisor" in een internationale financiële onderneming. Ze volgde de richting "International Business Administration" aan de universiteit in Duitsland.
    Links vooraan zit Emily. Ze komt uit Zweden en zit in haar laatste jaar rechten.
    Ze doet haar stage bij de Verenigde Naties en zal de tweede week van maart spijtig genoeg terugkeren.
    Rechts achteraan zit Carina. Ze komt ook uit Duitsland en doet haar stage op de HR afdeling van Hilton.
    Ze zit in haar laatste jaar "International Business Administration" en zal eind februari terugkeren naar Duitsland.
    Het zijn alle drie fantastische mensen om mee samen te wonen! Hoewel we alle vier verschillend zijn, klikt het heel goed.
    In maart krijg ik twee nieuwe huisgenoten die tot eind juni zullen blijven. Hopelijk zijn ze even aangenaam als Hannah, Carina en Emily!




    En natuurlijk maken we zondagmiddag ook tijd voor de lekkere Weense gebakjes in het Mozart koffiehuisje !

    08-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Observatie woensdag 01/02 - vrijdag 17/02
    Speelplaats en speeltijden
    De leerlingen hebben geen speeltijd op een grote speelplaats. De kinderen spelen in hun eigen klas of in de gang. Sommige klassen beschikken ook over een "Freizeitraum" waar de kinderen tijdens de pauze ook terecht kunnen. Elke leerkracht bewaakt zijn eigen leerlingen, dus er is geen gemeenschappelijk overleg in de school om bewakingen te doen.
    Tijdens het middageten heeft elke klas zijn eigen "Freizeitlehrer". Dit is een leerkracht die de kinderen opvangt tijdens de middagpauze en tijdens de "Freizeituren". In mijn gastschool gaan 80% van de leerlingen elke dag naar school van 8u tot 15u30. Ook op woensdag hebben ze heel de dag les, dus is het belangrijk dat er in de namiddag speeluren (Freizeit) op de planning staan.
    Er zijn dus geen momenten waarbij alle leerkrachten op hetzelfde moment in de leraarskamer zitten.


    De leerlingen van 2D spelen tijdens de speeltijd in de gang naast hun klas.



    De "Freizautraum" van 2D die zich aan de overkant van de klas bevindt.



    Leerlingen van het vierde leerjaar hebben een naast hun klassen een open ruimte om te spelen.


    06-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Observatie woensdag 01/02 - vrijdag 17/02

    Pantoffels
    Wanneer leerlingen en leerkrachten ´s morgen aankomen, begeven ze zich naar hun kastje en doen ze hun pantoffels aan. Dit is blijkbaar een gewoonte in alle scholen in Oostenrijk





    02-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste stagedag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mijn eerste stagedag vandaag! Ik kreeg onmiddellijk de taak van de directie om tot eind juni in alle klassen van deze school Engelse lessen te geven.
    De eerste weken moest ik dus zo goed mogelijk observeren en contacten leggen met alle leerkrachten om mijn weekschema en lessen met hen te overleggen.
    De eerste contacten en indrukken zijn de eerste dagen zo intensief waardoor ik elke avond onmiddellijk in slaap viel.
    Gelukkig is het "semester break" van 6/02 - 13/02 zodat ik tijd heb om alles een plaats te geven en mijn eerste lessen voor te bereiden.


    01-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Op zaterdag 28 januari vertrokken mijn broer, zijn vrouw en ik met de auto richting Wenen.
    De eerste dagen achterhaalden we hoe het openbaar vervoer in Wenen geregeld is, verkenden we een deel van Wenen en gingen we op zoek naar verschillende supermarkten zodat ik de komende maanden wist waar ik inkopen moest doen.

    Nogmaals een dikke merci voor het aangenaam gezelschap in de talrijke restaurants die we bezochten en voor jullie behulpzaamheid!

    Op woensdag 1 februari namen we spijtig genoeg afscheid, maar half mei keer ik terug voor een weekendje naar België voor een familiebezoek.
    Het was tijd om de rest alleen te verkennen en de uitdaging aan te gaan om gedurende vijf maanden in een wereldstad te leven zonder goede vrienden en familie.
    I´m ready for it..... !!!!!! 







    Archief per week
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012

    Gastenboek
  • waaaaaw
  • Taarten
  • Tof!!!
  • Hoi
  • Woooooow

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs