Peter Gysbrechts, Vlaams Volksvertegenwoordiger voor Open VLD
30-03-2010
Bewegen!
De standaard blokletterde vandaag:Vlaamse kleuters bewegen
te weinig.. Terecht, maar een flinke
understatement wat mij betreft. Het zijn
namelijk niet alleen de kleuters die te weinig bewegen, veel Vlamingen bewegen
veel te weinig. Maar het artikel toont
wel een bepaalde tendens aan. Een
kleuter moet twee uur per dag bewegen, maar speelt op een weekdag nauwelijks 16
minuten buiten. Hij zit wel twee uur
voor het televisietoestel. In de lagere
en de middelbare school trekt die tendens zich voort. In de werkgroep sport van de Open Vld kwam
dit al eerder aan bod. Ik was verrast om
te horen dat een lesuur lichamelijke opvoeding slechts 6 minuten lichamelijke
inspanning betekent. De rest van de tijd
wordt gespendeerd aan techniek, luisteren, groepjes vormen, uitkleden en
aankleden. Op de universiteit vervalt
elke verplichting tot beweging. Veel
studenten beperken zich daar meestal tot een ééntonige armbeweging aan den toog, die soms
tot in de late uurtjes wordt beoefend, maar weinig goeds doet aan de fysieke
conditie. Uiteraard wel aan het gemoed,
het is hen ook gegund natuurlijk.
Maar we moeten dan ook niet echt verbaasd zijn dat we dan
met zoveel overgewicht bij jongeren te kampen hebben. In het onderwijs wil men daar wel iets aan
doen, maar men focust zich teveel op het educatieve aspect van gezond
leven. Want diezelfde onderwijsnetten
onderschatten telkens het belang van het effectief doen bewegen van
jongeren. Leren doe je niet alleen
achter de schoolbanken, dat doe je vooral in je hoofd, een hoofd dat beroep
moet kunnen doen op een gezond lichaam.
Waarom moet sport trouwens telkens knokken om een
rechtmatige plaats te krijgen in het onderwijsveld. Ergens denken velen in het onderwijs nog
steeds dat sporten ondergeschikt is aan het echte studeren. Ondanks een berg studies die het belang van
sporten aantonen, het feit dat in belgië er een tekort is aan goede atleten,
enz zijn allemaal goede argumenten. Maar het onderwijs blijft vooral een
zoektocht naar datgene waar je goed in bent, het opsporen van talenten. Ik ben er van overtuigd dat we op sportief
vlak vele talenten laten verloren lopen in het onderwijs, omdat we nog steeds
weigeren om de kennis van sport te erkennen als een volwaardig talent.