Driekwart van social mediaproblemen kan worden vermeden
De grote populariteit van Social Media
inzet brengt tegenwoordig ook zijn problemen teweeg: er ontstaan
zogeheten social media crisissen. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de politiek
rechtse uitingen van een politieagent onlangs. Ook klachten jegens in veel
gevallen consumentengoederen worden veelal zichtbaar middels social
media.
De sociale mediacrisissen bij bedrijven blijft toenemen, maar
het gros (76%) van de incidenten had met de nodige maatregelen kunnen worden
vermeden. Dat is de conclusie van een rapport van Altimeter Group. De slachtoffers hebben in
de meeste gevallen geen intern voorlichtingsbeleid. Ook een gebrek aan deskundig
personeel en het gebrek aan een social mediabeleid zouden een rol spelen. Voor
tips hierover kijk op de informatiepagina over de inzet van social
media. Hier vindt u allerlei tips omtrent de inzet van
social media.
Vorig jaar werden in totaal tien grote crisissen met
sociale media opgetekend. Dat aantal blijkt volgens het rapport dit jaar
minstens geëvenaard te zullen worden. Uit het onderzoek is gebleken dat de
crisissen niet op een bepaald platform plaatsvinden maar evenwichtig is verdeeld
over communities, blogs, Facebook, Twitter en YouTube.
De sectoren die het meest de dupe zijn van crisissen zijn
consumentengoederen, mode en kleding, restaurants, internet en retail. De
crisissen bestaan in de meeste gevallen uit klachten van sociale
mediagebruikers over slechte ervaringen met het bedrijf. Vaak lagen ook de
werknemers ten grondslag aan de veroorzaakte crisissen. In een aantal gevallen
was er ook sprake van ongepaste content. 52% Van de crisissen hebben geleid tot
een belangrijke beleidswijziging bij de getroffen onderneming. Een groep van 40%
voerde beperktere bijsturingen door. Bij 8% van de getroffen bedrijven hadden de
sociale crisissen op korte termijn een impact op de financiële prestaties. Zorg
hierom altijd dat u duidelijk aan kunt geven waar uw grenzen liggen als
onderneming en in hoeverre u accepteert dat uw personeel actief is op social
media (en hierop communiceert over de organisatie). Hebt u vragen hierover? Neem
dan contact met een bedrijf die hierin gespecialiseerd is. U kunt op de internet marketing pagina van
Web-Impact meer informatie vinden en een gratis advies opvragen.