Online winkels gaan fysieke winkels overnemen. Het is tegenwoordig niet
meer weg te denken dat je ook online je producten en diensten kunt verkrijgen,
waar je eerder voor naar de winkels moest. Inmiddels wordt bijna 33% procent
van alle producten via internet gedaan, dit is 10% meer dan in 2009. Deze groei
komt voornamelijk voort uit de producten die men voorheen nog wel in de winkels
kocht, zoals schoenen & kleding. Bij ruim twee derde van de aankopen via
een winkel is de website van deze winkel (wel eens) bezocht.
De producten die zo sterk groeien, zijn de producten waar men in eerste
instantie misschien niet over nadacht om te kopen via het internet. Het is toch
normaal dat er eerst schoenen gepast worden alvorens over te gaan tot een koop?
Misschien zitten ze niet lekker of neem ik niet de juiste maat. Dit zijn vragen
waar men tegenwoordig risico voor wilt lopen. Het is algemeen geaccepteerd dat
alles verkrijgbaar is via het internet en er wordt dus ook steeds op meer
dingen gezocht. Ook opvallend is de toename internetaankopen van
computers/computer hardware. Dit is met 18% (!) gestegen ten opzichte van vorig
jaar. Vermoedelijk wordt dit veroorzaakt door de nieuwe generatie hardware: de
tablets (iPad).
De sociale omgeving speelt ook een steeds belangrijkere rol bij het
aankoopproces. De keuze van de aankoopplaats door uitwisseling van meningen of
ervaringen van anderen is belangrijk! Het gebeurt voornamelijk door de personen
uit de directe omgeving. Een ander zeer cruciaal aspect voor een onderneming is
dat bij ruim een kwart van de aankopen de ervaring gedeeld wordt met anderen.
Hoewel dit vergelijkbaar is met voorgaande jaren, is het bereik nu veel groter
doordat men het gaat delen via zijn social media. In plaats van het vertellen
op een verjaardag (bereik: 10 personen) bereikt hij/zij gelijk een paar honderd
personen.
Het internet
heeft nog niet gewonnen qua aankopen van de fysieke winkel. Echter wordt het
kanaal wel het meest gebruik ter oriëntatie van de aankoop van
producten/diensten, ook als de uiteindelijke aankoop in een fysieke winkel
wordt gedaan. Bovendien is het gebruik waarin dit gebeurt toegenomen ten
opzichte van vorig jaar. De overgrote meerderheid oriënteert zich op de prijs,
ongeacht of dit via de winkel of via het internet is. Voor het eerst is de
informatie verkregen via het internetkanaal vaker een doorslaggevende
oriëntatiebron dan de fysieke winkel.
Mocht u geïnteresseerd
zijn is het hele onderzoek, het rapport is vanaf morgen te downloaden op de
site van Thuiswinkel. Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research.
Wilt u meer
informatie over ondernemen op internet, kijk dan voor tips & tricks op de
website van web-impact
De laatste
tijd worden er steeds meer accounts gekraakt of lui die door simpelweg gewoon
wat wachtwoorden te raden, in uw persoonlijke informatie kunnen duiken. Vooral
op Twitter zijn deze mensen actief en naar aanleiding daarvan heeft Infographic
in samenwerking met Twitter een onderzoek gedaan.
Uit het
onderzoek bleek dat het niet de schuld van Twitter of de grote aantallen
hackers was, echter was het te wijten aan de gebruiker zelf. Men kiest voor een
wel heel gemakkelijk wachtwoord namelijk. Het blijkt dat men voor een heel
groot aantal fora/websites dezelfde inloggegevens gebruiken en slechts voor een
enkele iets anders.
Sinds
januari van vorig jaar heeft Twitter ondertussen al 370 wachtwoorden op de
zwarte lijst gezet waarmee je je dus niet meer kan aanmelden. Het gaat hier om
simpel te herkennen wachtwoorden als 000000, twitter, helpme, password en
123456 waarbij de laatste het meest gebruikte wachtwoord betrof.
Grappig feitje Ook het
Twitter account van Justin Bieber is ooit gekraakt geweest waarbij de hackers
zijn mobiele nummer konden achterhalen en dit op zijn eigen Twitter account
hadden geplaatst waardoor opeens 4,5 miljoen volgers zijn mobiele
telefoonnummer konden zien.
Justin
Bieber sloeg echter terug door het telefoonnummer van de hacker op zijn Twitter
account te plaatsen waardoor de hacker ruim 26.000 SMS berichten ontving.
Deze maand
bestaat het door Web-Impact oh zo gewaardeerde Google 13 jaar. De exacte datum
dat Google dit viert is volgens het bedrijf met de jaren veranderd: "Depending
on when people feel like having cake." Al lijkt
de laatste jaren nu toch voor een vaste datum, 27 september, te zijn gekozen.
En al sinds 2002 maakt Google ieder jaar een nieuwe Doodle.
Men kan het
zich al bijna niet meer voorstellen: een leven zonder Google. Waar zijn we nog
zonder deze internetgigant? De website die ons voorziet van al onze informatie,
links en overige diensten. In slechts 13 jaar zijn de meeste internetgebruikers
afhankelijk geworden van dit bedrijf.
Wij van Web-Impact zijn ook zoals de meeste mensen; afhankelijk geworden van
deze reus. We hebben er ons enthousiasme in gevonden, ons werk. Laten we dus
hopen dat Google nog heel veel jaartjes met ons is.