Iedereen die in het bezit is van een iPhone of iPad zal
het gebruik van Flash weleens gemist hebben. De filmpjes op een website, de
gehele website zelf of de spelletjes in Flash; iedereen heeft er wel eens mee
te maken gehad. Voor een iOS-gebruiker hartstikke vervelend omdat Apple Flash
blokkeert. Apple deed dit omdat het bedrijf het te gevaarlijke software vindt.
Er zitten teveel lekken in waar hackers op in kunnen spelen.
Echter is het tij gekeerd, althans hopelijk! Deze week
heeft Adobe tijdens IBC bekend gemaakt dat het middels Adobe Flash Media Server
4.5 en Adobe Flash Access 3.0 mogelijk is om Flash beschikbaar te maken voor
alle Apple toestellen en apparaten. Dit is zowel goed nieuws voor Apple
gebruikers als voor Adobe zelf. In een klap kan zij gigantisch veel klanten
toevoegen aan haar bestand.
Het blijft natuurlijk nog even afwachten in hoeverre
Apple opnieuw met excuses zal komen om Adobe's Flash niet toe laten en kan het
ook nog wel even duren tot alle app ontwikkelaars dit hebben doorgevoerd maar
er is in ieder geval eindelijk hoop voor de gebruikers die Flash een groot
gemis vinden.
Tot op heden werkt Flash nog niet op een iOS apparaat
(iPhone of iPad). Pas hier dus voor op als u een onderneming hebt en u wilt
richten op de mobiele consument. Voor meer tips & tricks, het bouwen van
een (mobiele) website of ander advies, kijk eens op de website van
Web-Impact.nl
Inmiddels is het online kopen voor vrijwel iedereen al
net zo normaal als het normale shoppen. De onlinewinkels boekten in het eerste
halfjaar een omzet van 4,25 miljard euro, een stijging van 10 procent ten
opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Webwinkels rijzen de pan uit en alles
is tegenwoordig wel te koop op internet. Het kopen van artikelen brengt een
hoop voordelen met zich mee, maar er zijn ook addertjes onder het gras!
Een nadeel van het kopen op internet zijn de altijd
vervelende verzendkosten. Hoewel sommige webwinkels hier al slim op inspelen
(bijvoorbeeld www.MannenNu.nl) heeft het
gros nog altijd de vervelende 4,95 verzendkosten. Dit is een hele drempel voor
de consument bij de aanschaf van een product met een lage waarde.
Hier komt nog eens bij kijken dat indien een product niet
goed is, door ofwel de maat of de tevredenheid van de consument, hij op kosten
van de consument geretourneerd moet worden. Een artikel past vaak niet in de alom
bekende envelop van PostNL en zal daarom middels de pakketdienst verzonden
moeten worden. Een pakket laten versturen via deze organisatie kost (inmiddels)
6,75. Dit betekent dat wanneer u een artikel wilt kopen maar er niet tevreden
over bent, u al 11,70 kwijt bent.
Gelukkig is bovenstaande niet helemaal waar. Er wordt
namelijk al jarenlang vies misbruik gemaakt van de onwetendheid van de
consument. Indien je iets gekocht hebt
(en daar verzendkosten over betaald hebt) en je bent ontevreden, heb je recht
op deze gemaakte kosten. Je bent alleen verplicht de te maken kosten te betalen
van de retourkosten. Op de producten die
via een webshop aangeboden worden is namelijk de Wet koop op afstand van toepassing.
Dit is geregeld in art. 7:46a BW en verder. In het bijzonder wordt er gedoeld
op art. 7:46d lid 1 t/m 3 BW. Hierin staat dat de koper bij ontbinding van de
overeenkomst recht heeft op kosteloze teruggave van het door hem aan de
verkoper betaalde. De verkoper kan slechts de rechtstreekse kosten van het
terugzenden van de zaak aan de koper in rekening brengen. De kosten die een
webwinkel in rekening brengt voor het héénzenden dienen zij bij ontbinding zelf te dragen.
Laat u dus niet meer pakken bij online aankopen! Voor
meer tips hierover, nieuwsfeitjes of wanneer u zelf een webshop wilt starten,
kijk eens op www.web-impact.nl !
Het gaat slecht met
Facebook. Eenieder zal mij nu voor mijn hoofd slaan op dit moment.
Zevenhondervijftig miljoen leden! Wat wil een sociaal platform nog meer? Met
zoveel mensen kan een nieuw continent gemaakt worden. Het is heel wat, 750
miljoen, maar wie herinnert zich het oh zo bekende MySpace nog? In één keer was
MySpace niet meer leuk, spannend en interessant. Er stond een nieuwe speler op
en weg was MySpace. Nu is Google+ er en kopieert Facebook uit angst allerlei
implementaties van Google+.
Faecbook wint op
dit moment nog veel gebruikers wint.
Echter heeft zich in de meest invloedrijke landen een daling ingezet; dezelfde
landen waar het netwerk succesvol is geworden. Volgens de meest recente
gegevens voor de maand mei 2011 zouden al 5 miljoen Amerikanen, 1,5 miljoen
Canadezen en honderdduizenden Britten, Noren en Russen hebben afgehaakt.
Het nieuwe sociale netwerk Google Plus van Google is nu sinds eind juni live.
Volgens de laatste tussenstand heeft Google Plus meer dan 20 miljoen gebruikers. En dat binnen 23 dagen, terwijl twitter en
facebook daar jaren over deden.
Volgens Datamotion
zal Facebook niet verdwijnen en zal het verkeer en geld blijven genereren en is
het netwerk een lang leven beschoren. Net als Yahoo! trouwens, ooit het meest
hippe bedrijf van Silicon Valley al is er vandaag amper iemand die zich die
tijden kan herinneren. Toen kwam Google op het toneel en werd Yahoo! een
bedrijf dat alleen maar andere bedrijven opkocht om ze vervolgens weer te
sluiten. Zo zal het ook Facebook vergaan, want de nieuwe strategie bestaat
enkel uit het kopiëren van al het nieuwe dat Google+ brengt: zo integreerde
Facebook Skype een week nadat Google+ 'hangouts' lanceerde, een belsysteem dat
goedkoper is dan Skype. Ook daarna volgden nog meer wanhopige pogingen
om Google+ te imiteren, zoals
met een functionaliteit die toelaat vrienden te differentiëren door ze onder te
brengen in verschillende categorieën.
Mocht u actief zijn op social media, houd dan rekening met de opkomst van
andere platformen! Focus u niet alleen op de inzet van Facebook maar denk
verder. Er zijn nog tal van andere platformen. Denk aan Hyves (wint ook nog
steeds klanten!), Twitter, LinkedIn, YouTube, Google+ of begin met Bloggen.
Voor meer informatie over de inzet van social media, kijk op Inzet Social Media