Social Media is in 2011 voor heel veel bedrijven een
belangrijk aspect geworden bij voornamelijk marketingdoeleinden. Inmiddels
heeft meer dan 90% van de topmerken in Nederland de consument online gevolgd op
de sociale platformen als Facebook, Twitter en Hyves. Bedrijven investeren fors
in social media door een Social Media Manager aan te nemen, software en tooling
aan te schaffen en zelfs campagnes via social media te voeren. Social Media
heeft een vaste plek gekregen binnen bedrijven. Vodafone is op dit moment
aanvoerder als meest actieve merk van Nederland. De verwachtingen blijven hoog
en bedrijven zijn van plan het social media budget in 2012 verder te verhogen,
zo blijkt uit onderzoek van Social Embassy.
Het onderzoek is beperkt tot de top 100 merken in Nederland
op basis van mediabudget. De merken zijn beoordeeld volgens een model dat is
gebaseerd op aanwezigheid, content, authenticiteit, activiteit en
interactiviteit op sociale media. De daadwerkelijke campagnes (actiematige
inzet) is hier niet in opgenomen.
De afdeling Marketing krijgt voornamelijk de
verantwoordelijkheid voor actief blijven op de verscheidene platformen. Deze
afdeling beheert ook in de meeste gevallen het budget.
Het onderzoek leverde ook een aantal grappige feiten en
weetjes op:
·40% van de Nederlandse merken heeft een Social
Media manager;
·16% van de topmerken heeft meer dan 100.000,-
beschikbaar gesteld voor Social Media Campagnes;
·69% van de topmerken verwacht het budget voor
Social Media te verhogen in 2012;
·Facebook is de snelste groeier waarop
geïnvesteerd wordt.
Merken zijn niet alleen actiever geworden op één bepaald
platform maar over de gehele linie. Op dit moment wordt YouTube nog het meest gebruikt,
gevolgd door LinkedIn en Twitter. Facebook is nogmaals het snelst groeiend en
62% van de onderzochte merken is daar inmiddels al actief op. Ook het inmiddels
geteisterde Hyves laat nog steeds een groei zien van 36%.
De grootste spelers op social media gebruiken de platformen
niet alleen voor marketingdoeleinden. Ook service en recruitment wordt alom
gebruikt door bijvoorbeeld Vodafone. De top van de ranglijst wordt gedomineerd
door dienstverlenende organisaties in telecom, energie of financiële
dienstverlening, FMCG merken worden echter ook steeds actiever. Wilt u meer
informatie over social media of de inzet hiervan, kijk eens op: Inzet Social Media
Hier vindt u handige tips voor het inzetten van een social media campagne maar
ook hoe het personeel met dit medium om moet gaan. Dit is namelijk van
essentieel belang voor het succesvol worden op sociale kanalen.
Steven Jongeneel van Social Embassy:
Social media is een enorme groeimarkt. Bedrijven stellen
zichzelf niet langer de vraag of zij er iets mee moeten, maar worstelen nog wel
met de uitvoering. Op dit moment is de focus bij de inzet van social media erg
intern gericht. Bedrijven zijn vooral bezig met organisatie en tooling. Slechts
35% van top 20 merken haalt meer dan de helft van het maximum aantal punten op
engagement. In 2012 zal daar de echte ontwikkeling plaatsvinden.
Social Embassy heeft alle scores per platform en merk
samengevoegd en is tot de volgende top 10 gekomen.
De top 10 van meest actieve bedrijven
in Nederland op Social Media zijn:
1. Vodafone
2. HEMA
3. Tele2
4. Essent
5. ABN AMRO
6. Citroën
7. Bijenkorf
8. Rabobank (vorig jaar nog 2)
9. T-Mobile
10. UPC
Bent u geïnteresseerd in het hele artikel? Kijk dan eens op: