In de krant Nea Kriti verschenen de laatste dagen nieuwe plannen voor de toekomst van Kreta. Worden ze werkelijkheid of blijft het bij dromen?
In een eerste planning en die wordt waarschijnlijk wel doorgevoerd, moet de nieuwe hoofdweg van Kreta verder verwezenlijkt worden tussen Kissamos in het Westen en Sitia in het Oosten. De volledige afwerking staat prioritair op de agenda. Daarenboven en het meest dringende is echter de verbetering en onderhoud van het wegennet. Het afgelopen jaar zijn er weer veel te veel dodelijke ongevallen geweest op de wegen van Kreta. Deels door de slechte toestand van het wegennet, vooral de lokale wegen, deels door gevaarlijke punten zoals kruispunten en gevaarlijke bochten op de nationale weg.
Natuurlijk wordt ook gewezen op het roekeloze rijgedrag van vele bestuurders, het gebrek aan rijervaring, het niet dragen van de gordels en het telefoneren achter het stuur.
Daarenboven wil men ook een zuidelijke nationale route aanleggen van het Westen naar het Oosten. De nationale verbindingswegen tussen Noord en Zuid zijn reeds in aanleg.
Een tweede verwezenlijking is het invoeren van het gebruik van watervliegtuigen voor het vervoer tussen de eilanden onderling en voor Kreta ook de verbinding tussen Oost en West. Dit plan is al enkele jaren bekend en zou nu in 2018 van start gaan tussen enkele locaties die er al klaar voor zijn zoals Patras en Corfu.
In Heraklion moeten nog de nodige pontons worden aangelegd en de nodige voorzieningen voor de controle van de passagiers en bagage. Later volgen dan waarschijnlijk Chania en Sitia.
Een ander futuristisch plan is de aanleg van een Sky trein. Een hoge snelheidstrein op een spoorweg gebouwd op pijlers en waar de trein als het ware over zweeft . De afstand Chania - Heraklion zou afgelegd worden tegen een snelheid van meer dan 300 km/uur en slecht 22 minuten duren. Kostprijs van de rit wordt geschat op 15 euro.

Mooie plannen maar in hoeverre worden ze ooit werkelijkheid?
Zo is er over de nieuw te bouwen luchthaven in Kastelli ook jaren gepraat. Nu zou er toch een aanbesteding uitgeschreven zijn. Benieuwd wanneer er vooruitgang wordt geboekt in dit prestigieuze plan. Het is een gigantische onderneming want naast de nieuwe luchthaven op de plaats waar nu de militaire luchthaven van Kastelli is, moet er een gans nieuwe infrastructuur voor het wegennet worden uitgetekend voor de verbinding van en naar de luchthaven in alle richtingen. De huidige luchthaven in Heraklion zou voorlopig actief blijven voor locale vluchten.

|