Alvorens je het mooie Kreta kan ontdekken moet je natuurlijk eerst je reis vastleggen. Hoe kom je naar Kreta? Ah met het vliegtuig natuurlijk! Goed en wel, maar toch willen wij wat tips meegeven die je wat centjes kunnen helpen besparen.
Er zijn 2 reismogelijkheden, met het vliegtuig of met de combinatie auto/boot.
1.Met het vliegtuig
Je kan een vakantie boeken eenvoudig en snel bij een touroperator, maar dit is niet altijd de goedkoopste oplossing. Je kan een all-in formule boeken en dan ben je gerust voor het ganse verlof. Eten en drinken betaald, meer moet dat niet zijn. Persoonlijk zullen wij nooit een all-in boeken, maar daarover zetten we later nog wel een alinea of berichtje op.
Ook kun je naar Kreta met een normale luchtvaartmaatschappij. Laten we ons beperken tot vluchten vanuit België en het houden bij Zaventem(Brussel nationaal) of Charleroi. Charleroi omdat je sinds kort van daaruit met de lowbudget Ryanair kan vliegen op Chania in Kreta. Spotgoedkoop, maar je moet er alle regels bijnemen in verband met bagage, comfort en dergelijke.
Interessant echter is eens te kijken bij de Griekse luchtvaartmaatschappij Aegean Airlines . Deze werkt ook samen met Brussels Airlines. Bij deze maatschappij kan je soms zeer goedkope vluchten boeken naar Kreta. Als je de reisdatums op voorhand kan vastleggen en bijgevolg vroeg, enkele maanden op voorhand, je tickets kunt boeken moet je de website van deze maatschappij zeker eens bekijken. Dit jaar vlogen ze tijdens de zomer rechtstreeks van Brussel naar Kreta. Buiten het seizoen heb je een overstap in Athene.
Regelmatig vindt je hier aanbiedingen die serieus onder de normale prijs zijn, soms onder de 100, zoals 69 of 89 euro.
Ik hoor je al zeggen, ja maar dan hebben we enkel de vlucht en geen hotel! Akkoord, wees een beetje inventief en ga zelf op zoek naar een hotel of appartement en boek rechstreeks via internet. Meestal ga je dan ook goedkoper kunnen boeken dan via de touroperator. Zoals gezegd via de touroperator gaat het snel en eenvoudig, geen zorgen, maar met een beetje zoekwerk via internet kun je toch wat uitsparen. We geven in een volgend bericht nog wel wat tips over verblijfsaccomodaties.
2.De combinatie auto/boot
Dit is natuurlijk weggelegd voor diegenen die een langer verlof kunnen plannen, aangezien men langer onderweg is dan met het vliegtuig, waarmee je op ongeveer drie uur en dertig minuten in Kreta bent.
De eerste optie en de minst aan te raden is met de auto door de balkanlanden naar Athene te rijden en daar in Piraeus de boot te nemen naar Kreta. Het is de langste reisweg en de gevaarlijkste want je moet altijd langs een of ander land zoals Kroatië, Bosnië, Servië, Macedonie, Bulgarije, Albanië.
De andere en beste mogelijkheid is naar Italië langs Zwitserland of Oostenrijk. Daar heb je de keuze uit 4 havens : Venetië, Ancona, Bari of Brindisi. De meesten kiezen uit de eerste twee, aangezien Bari en Brindisi zich redelijk ver in het zuiden van Italië bevinden en er bijgevolg dus een aantal uren langer moet gereden worden. Voor Venetië ga je best langs Oostenrijk over de mooie Brennerpas. Voor Ancona kun je dit ook doen en dan is de afstand een goede 200km langer dan over Zwitserland en de Gotthard tunnel (17km lang). In Zwitserland kost een wegenvignet 40CHF of 27 euro, geldig een gans jaar en in Oostenrijk is er de keuze tussen een 10-dagenvignet voor 8 euro, een 2-maandenvignet, 23,40 euro of een jaarvignet 77,80 euro.
reistijden met de boot:(duurtijd is verschillend bij de ferrymaatschappijen) Venetië - Patras : tussen 29 en 33 uur (hangt af van de eventuele tussenstops in Igoumenitsa en/of Corfu) Ancona - Patras : tussen 21 en 22 uur Bari - Patras : ongeveer 16 uur Brindisi - Patras : tussen 16 en 18 uur
Vanuit Patras moet je dan met de wagen naar Piraeus, een goede 200km en daar neem je dan de boot naar Heraklion. Naargelang de boot 's nachts vaart of overdag is de reistijd 8u30 of 6u30. Bij boeking van de boottickets dus altijd rekening houden met de reistijd Patras - Piraeus, zodat je niet verplicht bent een overnachting te zoeken tussen de twee boottochten. Het uur van aankomst in Patras en het uur van vertrek in Piraeus is dus belangrijk.
De maatschappijen die de overtochten doen zijn Minoan Lines en Anek Lines in samenwerking met Superfast Ferries
Een tip : tijdens je reis naar Piraeus, kan je even halt houden in Korintië om het aldaar met de hand uitgegraven kanaal van Korintië te bezoeken vanop de brug over het kanaal.
Nikos Kazantzakis - Zorba de Griek :
"Toen ik bij het aanbreken van de dag ontwaakte,breidde zich rechts voor ons het grote, majesteitelijke eiland uit, wild en trots en de bergen glimlachten omneveld en vredig in de herfstzon. Rondom ons schuimde de indigoblauwe zee."
Zoals je kan zien staan op deze blog momenteel vier vlaggen. Rechts de Griekse vlag, links de vlag van Kreta en een voorstel voor een nieuwe vlag. Griekse vlag: de 9 horizontale lijnen stellen de blauwe lucht voor en de zee. Zo lijkt de vlag, wapperend in de wind op de Egeische Zee. Het kruis verwijst naar het grote belang dat de godsdienst heeft voor de Grieken. Ook zouden de 9 lijnen overeenkomen met de lettergrepen van "Eleftheria i Thanatos" - vrijheid of dood - of de 9 letters van het woord vrijheid in het Grieks. In januari 1822 werd de nationale vlag ontworpen. Voor de nationale vlag te land koos men voor een ontwerp waarin een wit kruis op een blauw veld staat.
De marine kreeg een vlag met een wit kruis in een blauw kader met blauwe en witte banen in het veld van de vlag, zoals nu de nationale vlag.
In 1828 werd de vlag met kruis en banen de enige vlag ter zee. Deze vlag werd gelijk populair en vaak naast de nationale vlag gehangen. In de periode tussen 1969 en 1975 werd deze vlag 'gepromoveerd' tot enige nationale vlag. In 1975 werd de vlag van 1822 opnieuw de nationale vlag, maar sinds 1978 is dat de vlag met kruis en banen weer.
De soldaten van de landmacht dragen nog steeds bovenstaande vlag, links, op hun uniformen. De zeemacht daarentegen draagt de nieuwe nationale vlag(rechts).De politie draagt het wapenschild op de uniformen zoals hieronder afgebeeld.
De Kretenzische vlag : in 1998 werd Kreta een autonome staat onder het Ottomaanse Rijk en werd deze vlag gemaakt, gebaseerd op de Grieks maar met rechtsboven het rode vlak met witte ster, wijzend op de soevereniteit van het Ottomaanse Rijk. In 1913 werd Kreta opgenomen in het Griekse koninkrijk.
De derde vlag is een voorstel voor de nieuwe Kretenzische vlag, waarbij het rode vlak vervangen wordt door de witte "labrys" - dubbele bijlen - op een zwarte ondergond als symbool voor de Minoïsche beschaving, bakermat van onze Europese beschaving.
Ik heb deze vlag erbij geplaatst omdat dit jaar(einde 2013) het contract tussen Kreta en Griekenland ten einde loopt (1913 - 2013). Kreta kan dus in feite zijn eigen onafhankelijkheid opnieuw verwerven. Of Griekenland dit gaat willen toestaan en of de Kretenzers bij machte zijn hun eigen boontjes te doppen blijft natuurlijk de grote vraag. Er zijn mogelijkheden, financieel : als Kreta de volledige inkomsten van het toerisme kan beheren in plaats van te moete afstaan aan Athene en indien men overgaat tot ontginning van de gas en oliebronnen ten zuiden van Kreta moet er financieel ruimte komen om het eiland uit te bouwen en de nodige renoveringen door te voeren, zoals de nieuwe luchthaven en uitbreiding van de haven van Heraklion.
Twee andere vlaggen die, waarvan de Byzantijnse vlag overal opduikt naast de Griekse vlag bij de kerken, wil ik jullie niet onthouden. De Byzantijnse blijft men gebruiken als herinnering aan de hulp vanwege de kerk in de strijd tegen de turken. Ook de tweede vlag is een symbool van het heldhaftig en bloedig verzet tegen de Turken. Gemaakt na het heldhaftig verzet en de dood van velen Kretenzers in 1866 in het Arkadi klooster.De vier letters staan voor Kreta, Enosis, Vrijheid en Dood en in het midden een kruis met de tekst "Jezus-Christus verovert."
Enosis betekent aansluiting en symboliseerde de drang naar aansluiting van alles wat grieks was bij Griekenland.