Inhoud blog
  • Epiloog
  • Arras - Ieper
  • Peronne-Arras
  • Soissons - Peronne
  • Reims - Soissons
  • Verdun - Reims
  • Metz - Verdun
  • Luneville - Metz
  • Gerardmer - Luneville
  • Rit 1 : Mulhouse - Gerardmer
    Foto
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Fietsreizen 2014, en wat daarbij komt kijken
    Van Mulhouse naar Ieper
    18-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trainingsschema
    Om deze tocht tot een goed einde te brengen, moet er flink geoefend worden. Er moet immers 80 tot 125 km per dag afgelegd worden, en dat is toch al wel een behoorlijke afstand. Snelheid - 18 km gemiddeld - kunnen we aan. Maar er moet ook geklommen worden, flink geklommen zelfs, want de Vogezen en de Champagne-streek zijn niet bepaald vlak te noemen. We vrezen zelfs dat de beklimmingen zwaarder zullen zijn dan verleden jaar : er zal wel geen lange klim van 25 km zoals de Ibaneta-pas bij zijn, maar wel kortere, steilere hellingen, en dat is nu niet bepaald mijn sterkste punt. (Die lange klim was dat trouwens ook niet).
    De combinatie afstand, snelheid en parcours maakt deze tocht zwaar, zeker omdat we die inspanning 9 dagen na elkaar, zonder rustdag, moeten volhouden. En wij zijn geen professionals, geen doorwinterde sporters, enkel amateurkes.
    Trainen dus, maar een echt schema volgen, waarin de conditie wordt opgebouwd volgens beproefde methodes, is niet aan ons besteed. Wegens werk, slecht weer, vele sociale verplichtingen, renovatiewerken in huis en tuin, en duizend andere excuses. We doen het dus op onze manier.
    Prioriteit : de uithouding verbeteren want aan die 125 km komen we nog  niet. Dat betekent in eerste instantie kilometers vreten, elke trip wat meer. En pas als we probleemloos 100 km verteren, kunnen we met het klimmen beginnen. Eerst zachtjes aan, in onze omgeving zijn er enkele heuveltjes die daarvoor in aanmerking komen. Vooral rond Leuven en Aarschot en in het Heuvelland weten we mooie stukken liggen, en die nemen we in onze route op. Dankzij het systeem van de knooppunten - die man verdient een standbeeld voor zijn uitvinding! - kunnen we mooie, uitdagende tochten samenstellen. Gelukkig heb ik deze van het vorige jaar bijgehouden zodat we niet van nul moeten beginnen. Als we die hellingen ook vlot (nou ja, vlot ...) op raken, kunnen we aan het betere werk beginnen : een tochtje in de Ardennen, een trip in de Moezelstreek (vooral de hellingen om vanuit de vallei naar een dorpje te fietsen, lonen de moeite), misschien dit jaar ook het Groothertogdom aandoen. En tussendoor, regelmatig de home-trainer op. Tweemaal per week een uurtje gas geven op dit toestel, het is saai, maar het is de beste methode om in deze regenachtige wintermaanden de conditie op te bouwen. Want dat daar nog aan gewerkt moet worden, daar zijn we ons ten volle van bewust.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per maand
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Hoofdpunten blog Norapaullourdes
  • nieuw project voor 2016
  • Een dagje Lourdes
  • Rit 21 : Maubourget - Lourdes
  • Rit 20 : Cazoubon - Maubourget
  • Rit 19 : Bazas - Cazoubon


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs