Inhoud blog
  • Epiloog
  • Arras - Ieper
  • Peronne-Arras
  • Soissons - Peronne
  • Reims - Soissons
  • Verdun - Reims
  • Metz - Verdun
  • Luneville - Metz
  • Gerardmer - Luneville
  • Rit 1 : Mulhouse - Gerardmer
    Foto
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Fietsreizen 2014, en wat daarbij komt kijken
    Van Mulhouse naar Ieper
    15-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog 50 dagen
    De tijd vliegt voorbij, zeker als je ergens naartoe leeft. Nog slechts 50 dagen, en we vertrekken naar Mulhouse, waar onze fietstocht start. Sinds de vorige stand van zaken -op 100 dagen voor het vertrek- hebben we niet stil gezeten. Als het weer het maar enigszins toelaat, fietsen we onze dagelijkse kilometers, en we konden twee keer een mooi fietsweekend met vooral veel klimkilometers inlassen. Veel grote tochten staan er nog niet op ons overzicht, een keer 100 en een keer 128 km, en verschillende kleinere ritten, maar dus wel al veel geklommen. Of dat allemaal voldoende is, zullen we snel weten.  Zaterdag staat immers de tweede groepstraining op het programma, in Houffalize deze keer. Dat dorp wordt geprezen als het 'Mekka voor de mountainbiker'. Daarbij denk ik dan onmiddellijk aan steile hellingen. Ik heb dan ook het voorgevoel dat het zwaar gaat worden, want er worden ons 'pittige' tochten beloofd.  Het is uitkijken naar de andere deelnemers, en ook naar onze conditie en die van de rest van de groep. We maken er weer een fietsweekend van, en vertrekken vrijdag al om drie dagen te fietsen. De zon zal van de partij zijn, nu hopen dat de benen ook mee willen. 

    15-05-2014 om 23:33 geschreven door Nora D.B.  


    >> Reageer (0)
    04-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een We in GHL : dag 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een straalblauwe hemel als we wakker worden, dat is voor ons voldoende om snel uit bed te wippen en ons klaar te maken voor een volgende fietstocht. We doen geen moeite meer om een van de schaarse fietsroutes te vinden, en rijden langs rustige landelijke wegen rond. Eerst opnieuw richting Eschdorf : het dorp is nu afgesloten, het is in de omgeving een drukte van jewelste, massa's autofanaten komen de bolides bewonderen. We zullen ook vandaag weer veel oude wagens en vooral sportkarren tegenkomen op de weg. Wij rijden in een boog om het dorp, richting Neunhausen. De weg is hier glooiend, het gaat op en neer, weer een goede oefening dus. En ook hier is het heel rustig en mooi, de velden koolzaad kleuren helder geel en steken fel af tegen de verschillende tinten lentegroen van de bomen en struiken. In Lutzhausen houden we halt bij het meer, enkele duikers maken zich klaar om met een instructeur het water in te gaan. Ondanks het zonneke lijkt me dat toch nog wat frisjes. Wij fietsen opnieuw langs de barrage naar Esch-sur-Sure, voor een terrasje met een lekker Weizenbier. We rijden verder richting Tadler. De weg is hier nog steiler als de route van gisteren, maar het klimmen gaat me ondertussen toch al beter af dan verleden jaar.  Op het hoogplateau overschouwen we nogmaals de omgeving, en ik weet het, ik val hier in herhaling, maar het uitzicht is hier dan ook magnifiek : velden vol koolzaad, graslanden, in de verte enkele naald -en loofbossen, en daartussen kleine dorpjes verbonden door kronkelende wegen. 
    We zijn vroeg terug aan ons buske, installeren ons in de zon en houden nog een bbq. Het verbaast me wel dat we vandaag slechts 654 hoogtemeters maakten, ik dacht echt evenveel als gisteren geklommen te hebben. Of waren het de vorige klimdagen die ik al in mijn benen voelde? 
    Dit We legden we maar weinig km af : op 3 dagen reden we  127 km, de trip naar Daun was op een dag al goed voor 128 km.  De snelheid was ook maar laag, maar we genoten wel van deze tochtjes ondanks de vele obstakels. De mooie omgeving deed de ergernis over de ontbrekende wegwijzers teniet. En de hoogtemeters kunnen tellen : 2675 in totaal, dat is echt wel een nieuw record voor ons. Toch is fietsen in Luxemburg niet onmiddellijk voor herhaling vatbaar, we houden het hier voortaan bij wandelen.

    Totaal km : 41  Gemiddelde : 16 km/u  Hoogtemeters : 654 

    04-05-2014 om 00:00 geschreven door Nora D.B.  


    >> Reageer (0)
    03-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een We in GHL : dag 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We worden wakker onder een lichtgrijze hemel, maar tijdens het ontbijt breekt de zon door, en als we vertrekken kleurt de lucht blauw. Maar er staat ook een harde, ijskoude wind, dus kleden we ons opnieuw warm aan. We wagen het nogmaals een route te zoeken : in Feulen zou route 16 vertrekken om ons langs het riviertje de Wark naar Bourscheid te brengen. Maar eerst weer een stuk langs de hoofdweg, bergaf nu, dat gaat vlotjes, we remmen wel af om niet sneller dan 35 te dalen, want het verkeer heeft hier weinig oog voor de fietsers en er is weer geen fietspad voorzien. (Kent men dat wel in Luxemburg?) In Feulen is het weer zoeken naar het beginpunt, op een wandelkaart zien we een parcours auto-pedestre staan dat min of meer overeenkomt met de fietsroute op onze kaart, en wat verderop buiten het dorp vinden we eindelijk een wegwijzer. We worden beloond voor onze zoektocht, want het is immens mooi en rustig rijden door de vallei van de Wark. Snelheid is niet van belang, we genieten volop van de omgeving. In Welscheid is het weer zoeken naar de weg, twee wandelaars uit Eeklo helpen ons verder : ze zijn net de wegwijzers gepasseerd. Ook zij klagen over de gebrekkige markeringen, vroeger werden die beter onderhouden. Vanaf nu is het steil omhoog, 5 km lang tot in Bourscheid. Moet ik nog melden dat het ook daar weer zoeken naar de weg is? Een lange afdaling door het bos brengt ons opnieuw op een hoofdweg, deze keer een heel rustige, en hier komen hele groepen wielertoeristen voorbij. Er wordt immers een grote tocht georganiseerd vandaag, 120 tot 180 km zagen we gisteren ergens staan. We besluiten toch de nationale weg te verlaten en via Ringel terug te keren. Eerst nog even picknicken op een van de vele banken die we tegenkomen, dat is hier wel goed geregeld. Eetgelegenheden vinden we nauwelijks in de kleine dorpjes, maar picknickplaatsen zijn er voldoende. Terug fameus klimmen nu, gelukkig met wind in de rug. We komen op een hoogplateau terecht waar we een mooi uitzicht hebben over de omgeving. We kunnen dankzij het heldere weer en de hoogte zeer ver zien, dit maakten we op onze vele wandelingen -die meestal door de bossen gingen- zelden mee. Het is een ander facet van Luxemburg dat we nu pas ontdekken. 

    Totaal km : 39  Gemiddelde : 14 km/u  hoogtemeters : 977

    03-05-2014 om 00:00 geschreven door Nora D.B.  


    >> Reageer (0)
    02-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een We in GHL : dag 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het heeft nog flink geregend vannacht, en daardoor is het ook afgekoeld. 's Morgens is het nog steeds zwaarbewolkt, er staat ook een flinke wind, hopelijk blaast die de wolken weg. We vertrekken pas rond 11u richting Eschdorf, eerst langs een grote baan, een nationale weg. Geen mm fietspad te zien, en er wordt hier flink doorgereden. Na een tweetal km kunnen we gelukkig afslaan naar een meer landelijke weg, en dan wordt het wel aangenaam rijden, want er is nauwelijks verkeer op, zodat het niet zo erg is dat er alweer geen fietspad is. In Eschdorf  wordt dit We een soort auto-rally georganiseerd, en dat is men nu al aan het voorbereiden : weg gebarricadeerd, gelukkig kunnen en mogen wij er met onze fietsen nog door. Er volgt een zeer steile afdaling naar Esch-sur-Sure, dat moeten we straks wel allemaal terug naar boven klimmen! In dat dorp begint het zoeken naar de weg, en dan ondervinden we hoe verwend we wel zijn met onze knooppunten, want meermaals moet de kaart open gevouwen worden, om ons te kunnen oriënteren. Bij de barrage nemen we de weg naar Kaundorf, en dat wordt direct een flinke klimpartij : 11 % omhoog aub, en dat 4 km lang! In de eerste bocht stop ik al om trui en lange broek uit te doen, want als ik het te warm heb, kan ik niet vooruit. Maar dan gaat het klimmen goed, en zowaar, het schakelen lukt nu ook! Algoed, anders was ik nooit boven geraakt. Vanaf nu gaan we afwisselend omhoog en omlaag, en aanhoudend moet de kaart ons verder helpen, want er ontbreken veel wegwijzers. Dat zijn we niet gewoon : de wandelingen die we vroeger maakten met het systeem 'auto-pedestre' waren steeds goed gemarkeerd, nu verliezen we zeer veel tijd, het schiet echt niet op. In Bavigne zoeken we tevergeefs naar de 'nationale radweg nr 19', een kleine fietsroute die langs het riviertje zou lopen. Niet te vinden, of zou dat smalle grindpaadje naast de baan voor een fietspad moeten doorgaan? . We stoppen bij het meer voor een fruit-picknick, het is er mooi en rustig zitten, het toeristisch seizoen is duidelijk nog niet begonnen, of zijn de hoogdagen van het toerisme hier voorbij? De zon doet ook moeite, hier en daar komen er blauwe gaten in het grijze wolkendek. Weer de weg zoeken, een flinke klim doen we tweemaal, want ook de volgende route is niet te vinden, waardoor we de verbinding met de uitgestippelde terugweg missen. Dan maar via Liefrange terug naar Esch-sur-Sure, waar we even stoppen voor een frisse pint op een terrasje. Het lijkt ons dat het hier vroeger veel drukker was, nu ziet de horeca er zeer vervallen en passé uit. Omhoog langs de drukke weg, die wel een brede pechstrook heeft die we dan maar inpalmen als fietspad. 7 % klimmen, 6 km lang, maar het lukt. Veel km hebben we niet afgelegd, en de snelheid was ook niet hoog, maar we hebben veel geklommen, en dat was de bedoeling van deze trip.

    Totaal km : 47  Gemiddelde : 14 km/u   Hoogtemeters : 1044 

    02-05-2014 om 00:00 geschreven door Nora D.B.  


    >> Reageer (0)
    01-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een We in het Groothertogdom Luxemburg
    Met 1 mei maken we de brug, zodat we een extra lang We hebben, en we hebben voorzien om dan naar Luxemburg te gaan. We kennen dit landje vooral van de vele wandelingen die we er al maakten : in het Mullerthal natuurlijk, maar ook Vianden, Clervaux, Larochette, Esch-sur-Sure, overal kwamen we al meermaals. Eerst zonder de kinderen, al bijna 40 jaar geleden, dan vele jaren lang met de kinderen, en nu al enkele jaren opnieuw met zijn tweeën. Vaak zeiden we dan dat fietsen hier toch ook leuk moet zijn, en eindelijk komt dat er dus van.
    We hebben een camperplaats ontdekt in Heiderscheid, nabij Esch-sur-Sure. Het is een fantastische plek, prachtig ingericht met alle voorzieningen voor slechts 10 euro per nacht. Volgens de website ideaal gelegen om te wandelen en fietsen. Maar bij aankomst pakken donkere regenzwangere wolken boven het dorp samen, en even later bevallen ze van een zware regenvlaag. Alles kletsnat, een klein verkennend tochtje zal dus niet meer voor vandaag zijn. Dan maar tochtjes voor de volgende dagen uitstippelen, en dat valt al direct tegen : zo gunstig is Heiderscheid niet gelegen, niet één gewone fietsroute komt er langs, wel een mountainbike-route, maar daar zijn we niets mee. Dus zelf ritten samenstellen op het goed gevoel. Morgen zien we wel of ze doenbaar zijn. 

    01-05-2014 om 00:00 geschreven door Nora D.B.  


    >> Reageer (0)
    23-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe 'derailleur'
    Eindelijk. 5 keer ben ik naar de fietsenmaker gereden, en eindelijk is er naar mij geluisterd en hebben ze iets meer gedaan dan wat aan vijsjes draaien. 
    4 keer ging ik rechtstreeks het herstelatelier binnen, en legde aan de technieker mijn probleem uit : quasi onmogelijk om te schakelen naar het kleinste tandwiel vooraan. 4 keer nam de technieker mijn fiets aan met een grijnslach op zijn gezicht, je zag hem telkens denken : 'weer een die niet schakelen kan'. Maar tot maart 2013 ging dat probleemloos, toen liet ik de fiets volledig nazien, en begonnen de problemen. Er kwam een nieuwe ketting en nieuwe tandwielen voor-en achteraan, behalve het kleinste tandwiel vooraan. Dat was niet nodig werd gezegd want : 'dat gebruikt u toch nauwelijks'.  Maar ik gebruik dat dus wel veel! Als ik een helling van meer dan 6% op fiets, schakel ik naar dat kleinste tandwiel, en dat gebeurt dus heel frekwent. Ik gebruik mijn fiets immers niet alleen om boodschappen te doen. Het tandwiel kan best nog in orde zijn, dat wil ik zeker geloven, maar waarom kon ik het niet meer gebruiken?  Dat er blijkbaar iets blokkeerde, ik niet volledig kon doorschakelen en de ketting precies tussen de twee tandwielen bleef hangen, er werd geen nota van genomen, even vijzen en met een 'nu schakelt die wel goed madam' moest ik het stellen. Niet dus! Er zat iets fout, ik suggereerde een probleem met de kabel of de overbrenging van de ketting tussen de tandwielen, het hielp niet, je zag hen denken : 'wat weet een vrouw daar nu van, en die heeft dat kleine tandwiel toch niet nodig? ' 
    De vijfde keer ben ik langs de showroom binnengestapt, en heb mijn beklag gedaan bij de baas. Die kon er niet mee lachen, een ontevreden klant is immers geen reclame voor zijn mooie zaak. Nu werd er wel verder gekeken. De technieker grijnsde nog wel toen hij mijn fiets aannam, maar een drie kwartier later kwam hij terug : de derailleur was verwrongen, en kwam tegen de kader, niet moeilijk dat het schakelen niet lukte! Nieuwe derailleur, en een nieuwe kabel (waar ook een klein knikje inzat).Verontschuldigingen van zijn kant kwamen er niet, wel van de baas want ik moest enkel het materiaal betalen, geen werkuren. Toen ik de fiets aannam, lachte de technieker weer, maar dan wel groen : moeten toegeven dat een vrouw iets van techniek weet, het blijft voor een man toch een harde noot om kraken. 

    23-04-2014 om 00:00 geschreven door Nora D.B.  


    >> Reageer (0)
    22-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar Scherpenheuvel
    Al 3 weken geen fietstocht van betekenis kunnen maken, wel de dagelijkse kleine ritjes op werkdagen om toch in beweging te blijven. Maar paasmaandag blijkt het weer beter mee te vallen dan voorspeld, dus laten we alle klusjes in huis en tuin liggen en vertrekken voor een fietstocht naar Scherpenheuvel. We krijgen het gezelschap van onze jongste dochter. In hun kinderjaren maakten we vele tochten met onze dochters : fietseling, zoektochten, en zelfs trektochten met pak en zak langs de trekkershutten. Maar eens ze puber werden, was fietsen met de oudjes niet meer cool genoeg. Nu heeft ze er opnieuw zin in om met ons een tochtje te maken. 
    Verleden jaar sloten we onze voorbereiding met deze tocht af. Het is een mooie combinatie van afstand en kleine, pittige hellingen. Er is veel volk op de been en de fiets, er worden duidelijk veel wandelingen en fietstochten georganiseerd. Het is weer heerlijk rijden, de zon schijnt volop en het frisse groen op bomen en struiken maakt de omgeving nog net iets mooier als anders. Het klimmen gaat vlotjes, alhoewel ik nog maar eens met de versnellingen sukkel, die raken echt niet juist afgesteld, morgen opnieuw richting fietsenmaker rijden dus. Via Rotselaar en Tielt bereiken we Scherpenheuvel, van oudsher een bedevaartplaats, en het is daar voor ons wat te druk en te commercieel. We rijden verder en vinden in Zichem een leuk terrasje. De zon heeft ondertussen wel plaats moeten ruimen voor donkere wolken, het wordt frisser, truitjes worden aangedaan, en even later de kw ook want het druppelt. Snel verder fietsen, wind mee gaat het vlot vooruit. Zeker als de hemelsluizen worden open getrokken trappen we nog wat harder, we vliegen vooruit zodat we bij thuiskomst net niet doorweekt zijn. 85 km in de zon, en 15 km in de regen, het had erger kunnen zijn. 


    Totaal km : 100. Gemiddelde 19 km/u.  hoogtemeters niet gekend (gps vergeten mee te nemen) 

    22-04-2014 om 00:00 geschreven door Nora D.B.  


    >> Reageer (0)


    Archief per maand
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Hoofdpunten blog Norapaullourdes
  • nieuw project voor 2016
  • Een dagje Lourdes
  • Rit 21 : Maubourget - Lourdes
  • Rit 20 : Cazoubon - Maubourget
  • Rit 19 : Bazas - Cazoubon


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs