Onderstaande tekst is een beschrijving van 8 van de steunpunten van de sociaal-culturele sector. Hun website wordt kort besproken en hun doelstellingen of missie komt ook aan bod.
De Steunpunten van het
sociaal-culturele werkveld
Socius
Socius is
het Steunpunt voor sociaal-cultureel volwassenenwerk, en heeft een overeenkomst
met de Vlaamse regering om het erkende/gesubsidieerde sociaal-cultureel
volwassenenwerk te ondersteunen. Als kerntaken heeft het
praktijkondersteuning,parktijkontwikkeling en communicatie. Maar lees het
onderdeel praktijk als methodiek. Al deze kerntaken worden door Socius
uitgevoerd in overleg met het werkveld en de sociaal-cultureel werkers.
In het
Socius e-zine van oktober 2009 staat een heel interresant artikkel over
leesmateriaal voor de sociaal-cultureel werker. Socius bekeek een heel aantal
publicaties over het sociaal-cultureel werk van iets dichterbij, en vormde een
soort van overzicht van interresante werken.
Steunpunt
Jeugd is het kennis- en expertisecentrum over jeugd,jeugdwerk en jeugdbeleid.
Ze ondersteunt alle actoren die met kinderen, jongeren en hun organisaties
bezig zijn, met als doel het versterken van de positie van kinderen, jongeren
en het jeugdwerk in de samenleving. Ze is ook gesubsidieerd door de Vlaamse
overheid.
In de
Jet-update, een nieuwsbrief over het JET-congres (een tweedaags congres over jeugd,
jeugdsector en het jeugdbeleid) van het Steunpunt Jeugd, staat deze maand een
aankondiging voor een gesprek over de nieuwe visietekst inzake alles met jeugd.
Daar zal een eerste versie worden voorgelegd aan jongeren, sociaal-cultureel
werkers en andere om ook hen inspraak te verlenen in deze toekomstvisie.
Muziekcentrum
Vlaanderen is het steunpunt voor het hele Vlaamse muzikale landschap. Ze
ondersteunt hen in de vorm van promotie (zowel buitenland als binnenland),
informatie (via online databank en nieuwsbrief), advies, begeleiding en
overleg.
Op hun
website is heel wat te vinden rond het Belgische muzieklandschap. Dit gaat van
alle nieuwe releases tot een heel infoplatform over beleid enz. . Het is een
uiterst ideale site voor wie op zoek is naar muzikaal talent uit eigen streek,
voor wie ondersteuning zoekt met zijn band, voor wie een concert wil
organiseren, en ga zo maar verder!
BAM is het
Vlaamse steunpunt voor beeldende, audiovisuele en mediakunst. anuit een grondige kennis van sector
en beleid verstrekt het informatie, bevordert het ontwikkeling, samenwerking en
netwerking en gaan ze in dialoog met verschillende overheden.
Op hun site
is er o.a. een databank met gegevens van personen, groeperingen en creatis uit
de sector. Er is ook heel wat informatie te vinden over heel uiteenlopende
onderwerpen uit de sectoren die BAM ondersteunt. Er is ook heel wat informatie
te vinden over activiteiten, over mensen in het buitenland,...
Werken in
op een vraag van de Vlaamse overheid, om te proberen meer mensen aan cultuur te
doen participiëren. Hun voornaamste taken zijn informeren en stimuleren. Het
informeren gebeurt op 3 niveaus. Het eerste niveau is een Uitnetwerk dat voor
iedere gemeente een aparte agenda met de culturele activiteiten wil zijn. Op
het tweede niveau zit de UiTdatabank. Daarin kan je heel wat culturele
activiteiten van over heel Vlaanderen vinden. (UiTinVlaanderen.be) Op
het derde niveau vinden we het infokanaal voor kinderen, de Vlieg.
Op hun site
vind je dan ook heel wat publicaties inzake cultuur over bijvoorbeeld hoe je de
cultuurparticipatie van bepaalde groepen uit onze samenleving kan vergroten.
Nog heel wat andere thematieken komen aan bod in de grote lijst van literaire
werken op Cultuurnetvlaanderen.
FARO is het
Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed. De organisatie wil bijdragen tot een
democratische en open samenleving, ijvert voor een duurzame zorg en ontlsuiting
van het erfgoed, ondersteunt het erfgoed werkveld en communiceert met de
overheden. Ze staat ook in contact met een ruim internationaal netwerk.
Op hun
sites zijn heel wat publicaties te vinden inzake cultureel erfgoed. Er is ook
een ruim overzicht van projecten, activiteiten en een bibliotheek met heel wat
info over erfgoed organisaties in binnen- en buitenland.
VOBK is de
belangenbehartiger en het overlegplatform van professionele organisaties in het
domein van de beeldende, audiovisuele en mediakunst en de professionele musea.
Ze is een spreekbuis naar de overheden toe, ze is een aanspreekpunt voor haar
leden en organiseert samen met haar leden debatten over beleid.
Op de
website staat heel wat informatie over musea en organisaties. Ook de
standpunten van het VOBK zijn er te vinden. Opvallend is wel dat deze
organisatie heel veel bezig is met de politieke aangelegenheden van haar
doelstellingen. Er is op de site ook een databank met informatie voor leden van
het VOBK.
Het forum
heeft als missie het stimuleren van overleg
tussen de 9 pijlers. Ze behartigt ook de belangen van de hele
amateurskunstensector in Vlaanderen. Ze helpt hen subsidies te vinden (zowel
Europees als Vlaams) bezorgt hen via
studiedagen en workshops ook heel wat informatie.
Op de
website vinden we heel wat informatie over amateurskunsten in het algemeen, de
9 pijlers, de projecten en vormingen en heel wat praktijkvoorbeelden. Er is ook
een heuse subsidiewijzer, die organisaties moet helpen om het maximum aan
subsidies te bemachtigen.
De persoonlijke doelstellingen voor het partim Cultuur & Beleid
Doelstellingen die ik wil bereikt hebben
na afloop van de cursus cultuur & beleid
Na enkele weken beginnen de doelstellingen, die ik wil
bereiken via het vak cultuur en beleid, eindelijk wat vorm te krijgen. Ik heb
ze opgedeeld per alinea.
De eerste doelstelling is voor mij persoonlijk ook de
belangrijkste doelstelling. Het vormen van een visie inzake cultuur en
cultuurbeleid. Natuurlijk bezat ik voor deze cursus begon reeds een visie over
deze onderwerpen, toch was die visie ver van gedetailleerd en waarschijnlijk
nog veel minder onderbouwd. Over enkele onderdelen van cultuur was hij dan
misschien wel onderbouwd, toch had ik bij vele simpele aspecten van cultuur en
beleid totaal geen visie, gewoon al omdat ik er nooit over nagedacht had.
Ook details leren over het cultuurbeleid in ons kleine
landje is een leuke doelstelling. Het cultuurbeleid in België, dat overigens in
heel wat domeinen werd opgesplitst, is iets wat je als sociaal cultureel
werker moet begrijpen. Het beleid moet transparant zijn voor jezelf, en dat
moet er voor zorgen dat je er dan ook een visie over kunt vormen, en dat je ook
met anderen kunt praten over dat cultuurbeleid, en wie weet ooit wel zelf
meebouwen eraan.
Hoe mensen te laten participeren aan cultuur? Het antwoord
op deze vraag hoop ik tevens terug te vinden in deze lessen. Het klinkt eerder simpel, maar toch vrees ik
ervoor dat, om de grote meerderheid van het publiek te bereiken, er wel
degelijk grote inspanningen moeten worden geleverd. Wanneer ik dit terug koppel
naar mijn eigen vrije tijd, en in het specifiek HYPNOIZ, kan ik wel zeggen dat
die inspanningen noodzakelijk zijn, en dat veel van die inspanningen wanneer ze
niet goed gebeuren, een groot verlies van energie zijn.
Een even belangrijke vraag en een beetje in dezelfde trend als de
vorige: "hoe kunnen we cultuur gebruiken om bepaalde doelstellingen te bereiken?"
Wat is de beste manier om die cultuur ook effectief over te brengen en op welke
manier haal je er het meest profijt uit? Deze vragen leunen allemaal aan tegen
de methodieken van het sociaal culturele werk.Toch hoop ik dat het ook wat aan bod komt in het vak cultuur.
En natuurlijk de grote vraag voor ieder sociaal cultureel
werker: Kan cultuur de wereld redden?. Is cultuur een hulpmiddel bij het
redden van onze wereld en onze maatschappij. Kan het helpen de verzuring te
stoppen, mensen attent te maken op wereldproblemen en ga zo maar verder. Reeds op
dit moment heb ik het gevoel dat cultuur de wereld kan redden, toch weet ik nog
niet echt goed te verwoorden goed. En dit laatste zal ook het onderwerp zijn
van een van mijn volgende berichten hier in deze portfolio.
Mijn persoonlijke doelstellingen zijn zeer ruim
geformuleerd, omdat ik ook nog totaal niet weet in welke richting alles zal
evolueren. Wie weet zullen deze doelstellingen ook nog wat worden aangepast in
de loop van de volgende twee maanden.. Tussendoor zal ik proberen met wat
artikels enkele van deze vragen te beantwoorden of op zijn minst wat te
staven. Ik zal proberen om voor mijzelf al deze doelstellingen te bereiken,
natuurlijk in de mate van het mogelijk en in de mate van relevantie.
Deze recensie komt uit De morgen (klik op recensie om ze ook effectief te lezen) en bekijkt de passage van The Pixies, afgelopen woensdag in Vorst, even kritisch. Ik ben het over de grote lijnen met hen eens. Toch even snel mijn eigen bedenkingen bij het concert.
Zoals de reporter schrijft waren de meningen inderdaad redelijk verdeeld. De meeste mensen die in de arena stonden, zo ook mijzelf, vonden het concert veel beter dan diegenen die neerzaten op de tribunes. Vorst heeft sowieso een diepe indruk nagelaten op mij door zijn extreem goede klank. Niet zo heel veel van die grote zalen hebben ook effectief zo'n goeie klank.
Nu, terug naar de Pixies. De B-sides waren de drijfkracht achter deze tour, en toch kon het publiek ze wel smaken. Een persoonlijk hoogtepunt voor mij was "HEY", dat ondersteund door een leuke/simpele videoclip het nummer echt op zijn best deed aanvoelen. Natuurlijk gaven ook nummers als Debaser, Tame en Monkey gone to heaven mij wel wat rillingen. Een resem super nummers die op ons werden afgevuurd en die menig publieksmens ingewijd hebben in de wereld van de genialiteit. Ik denk dat we de set het best op de manier kunnen verwoorden.
Jammer dat er op een gegeven moment 10 minuten niet gespeeld werd (tijdens bis-ronde al). We weten nu niet of het lag aan hen of aan iets dat misgegaan was op het podium, maar ik hoop stiekem op dat tweede. Anders zal ik hen helaas het metallica-stempeltje moeten toekennen (20 minuten het publiek laten applaudisseren. en dan nog 1 nummer spelen..). Sowieso was dit een van de toppers van mijn concertjaar 2009.
Achter bovenstaande link bevindt zich de state of the union van onze allerliefste premier. Zeker even de moeite om te lezen, omdat het eigenlijk de visietekst van het Belgisch beleid is voor de volgende twee jaar. Laat het mij anders stellen, het is de geruststelling of de paniekzaaier waar u al lang op wacht, want het document vertelt waar het geld, dat nodig is voor de begroting, al dan wel of niet gehaald zal worden. Onderstaande alinea is een beschrijving van mijn eigen mening die ik gevormd heb na het lezen van het bestand. Dus best nu even de link aanklikken en even lezen wat de premier en zijn trawanten naar voor schuiven.
mijn mening: Sta mij toe om, het gebeurt niet veel, eerst even stil te staan bij de positieve punten: ---- De visie (lees manier van oplossen van) op de economische crisis zit goed. De uitgewerkte noodplannen voor banken en de maatregelen die getroffen zullen worden, laat ons hopen, om gedupeerden te vergoeden zijn ok. ---- De hervorming binnen het justitiewezen, die broodnodig is, zal er redelijk snel komen, wat op zich positief is, als we zien wat de laatste maanden is gebeurt. Toch hoop ik dat het verder gaat dan een consensus, en dat de hervorming ook de wortels even aanpakt. ---- In de economie zal worden geïnvesteerd. Ook zullen banen in de welzijnssector worden bijgevormd. Op zich een goed punt.
Het negatieve dat ik heb gezien: ---- De kerncentrales die open zullen blijven tot 2025.. op zich een schande. De geleverde inspanningen inzake alternatieve groene energievormen zijn zeer ondermaats en zullen zo te zien wel nog even op de lange baan worden geschoven. Helaas, zullen wij waarschijnlijk binnen hier en enkele jaren, tot het besef moeten komen dat onze plijster-politiek niet werkt. ----Zowel de banken als de energieleveranciers zullen een grote bijdrage moeten leveren om het begrotingstekort op te vullen. Zij zullen het waarschijnlijk ook wel ergens doorrekenen, en op die manier zal het waarschijnlijk weeral de gewone burger zijn die zal mogen opdraaien voor de kosten.
Een zielig feit als je ziet hoe meer en meer mensen moeten knokken om mee te kunnen draaien in onze prestatie-gerichte maatschappij. Zij moeten nu reeds pompen of verzuipen, want meer en meer mensen beginnen te lijden onder deze vorm van pijnigend, denigrerend kapitalisme. En laat mij via deze weg dan ook eens een dankwoordje betuigen aan de paniekzaaiende topmedia bedrijven, die reeds een jaar terug met veel plezier bijdroegen tot deze economische crisis. Zij waren het die van de bult een cirkel maakten, en die de cirkel dan ook in stand hielden en houden. Wordt het niet eens tijd dat zij hiermee stoppen? Maar kom, dit zou mij net iets te ver afleiden van de topic van deze blog.
Zie dit dus als een intermezzo, een verplicht neer te pennen stuk, over een onderwerp dat bij mij toch wel redelijke vraagtekens oproept..
Zoals te lezen staat op de rechterkant van deze blog, ben ik dus Sander Nolf. Ik studeer sociaal-cultureel werk aan de Howest, afdeling Renaat de Rudderlaan (Kortrijk).
Deze blog ligt in het verlengde van die opleiding sociaal-cultureel werk. Het wordt een portfolio, een vorming van een eigen visie, voor het vak cultuur en beleid. De bedoeling is dat ik enkele keren per week een post plaats op dit blog, om zo tegen eind december mijn visie inzake cultuur en cultuurbeleid wat te hervormen en vooral verbeteren.
De berichten die ik zal plaatsen, kunnen vele verschillende vormen aannemen. Zo heb ik nu reeds een basis idee van wat voor berichten ik hier zal plaatsen, gaande van schoolopdrachten tot cultuurrecensies en reacties op actualiteit. Alvast bedankt voor het bezoeken van deze blog.
Ik ben Sander
Ik ben een man en woon in Ieper () en mijn beroep is Student SCW.
Ik ben geboren op 25/08/1990 en ben nu dus 34 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Muziek, hypnoiz, polyfinario, ....
Ik Ben Sander, student 2 SCW aan het Hiepso te Kortrijk. Deze blog dient dan ook voor deze opleiding.
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek