Inhoud blog
  • groei
  • Foto's gek van liefde
  • Toneelvoorstelling Gek van liefde
  • Toneelvoorstelling eigen niveau: Thuis
  • Toneelvoorstelling: We gaan op berenjacht
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    muvo2010

    26-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project de 3 rovers

    Elk jaar werkt het tweede jaar kleuteronderwijs een project uit voor de kleuterschool van onze hogeschool. Dit jaar inspireerden we ons op de film en het boek ‘ De drie rovers’. Donderdag 18 maart keken we ’s middags met heel 2 BAKO naar de film, daarna werkten we in groepen het scenario van de voorstelling uit en bedachten we activiteiten voor in de klas en op de speelplaats. Vrijdag 19 maart moesten we een hele dag materialen verzamelen, zelf maken en repeteren voor de voorstelling.

    Het verhaal ging over Tiffany die op weg naar het weeshuis overvallen wordt door drie rovers. De rovers denken dat Tiffany geld heeft, maar dit is niet het geval. Na lang nadenken besluiten de rovers Tiffany mee te nemen naar hun hol. Enkele dagen later komen de drie rovers en Tiffany twee weeskinderen tegen. Dezen zijn weggelopen uit het vreselijke weeshuis. De rovers en Tiffany beslissen om de weeskinderen te helpen en bedenken een plan.

    Uit dit project  heb ik vooral geleerd dat je op korte tijd met enkele mensen wel een project uit de grond kan stampen. Een film of boek kan hier als een goede basis dienen.  Ik neem ook mee dat je een week of enkele dagen met vijfjarigen rond een voorstelling kan werken.  Ik kon deze informatie ook gebruiken voor ons onderzoek van het vak CUMAWE, waar we rond ‘toneel voor kinderen’ werken. 

     







    26-03-2010 om 00:00 geschreven door hannelore  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MUHKA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 16 maart gingen we met heel 2 BAKO onder leiding van de lector muziek naar het MUHKA. Het MUHKA is het museum voor hedendaagse kunst van Antwerpen. In het museum leiden ze groepen rond van alle leeftijden op hun eigen niveau. Je kan hier dus ook met kleuters komen kijken. Om ons hiermee kennis te laten maken, werden wij zelf rondgeleid zoals ze kleuters rondleiden. Ik vond dit wel interessant en zie het zeker zitten om dit eens met een klas te doen. Door de opdrachten leer je echt naar de werken die er hangen kijken en er linken bij te zoeken. Je krijgt uitleg bij de werken die je zelf leuk en interessant vindt. Dit alles wordt op een speelse manier en op kleuterniveau aangebracht. Kleuters mogen iets tekenen, een voorwerp bij een schilderij plaatsen en zeggen waarom ze vinden dat het erbij hoort…
    Ik vond het wel spijtig dat er niet zoveel werken in het museum aanwezig waren. Op de bovenverdieping waren ze bezig om een nieuwe tentoonstelling op te zetten. Je had op weinig tijd bijna alles wel gezie

    26-03-2010 om 00:00 geschreven door hannelore  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto's Neuze neuze











    http://www.demaan.be/multimedia-/foto/neuze-neuze.html

    05-02-2010 om 00:00 geschreven door hannelore  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toneelvoorstelling NEUZE NEUZE

    Op 21 december 2009 ben ik samen met enkelen van de klas naar het toneelstuk ‘NeuzeNeuze’ gaan kijken in de Maan in Mechelen. Het was een toneelstuk voor 4-jarige kleuters.

    Om te neuze neuze heb je twee neuzen nodig. In Groenland is het de normaalste zaak van de wereld. Het is er ijskoud, en van neuze neuze krijg je het helemaal warm. Neuze neuze is knuffelen en kussen in één. Het is superleuk! Vraag maar aan de twee eskimobroertjes: “Freek en Ward”. Zij hebben er een neus voor!

    Doorheen 10 eenvoudige verhaaltjes gaan Freek en Ward op zoek naar een land waar het warm is, maar waar ze toch volop neuze neuze. Ze neuze neuze met de gekste dieren; de éne heeft een grote neus, de andere een kleine, de neushoorn heeft een lange puntige neus, de walrus een vieze vuile vochtige, …

    Weet jij waar het snikheet is en ze toch neuze neuze tegen de sterren op?

    Het decor bestaat uit allerlei kussens, doeken, blokken. Alles bij elkaar is het een groot rommeltje, waar een tweetal kinderen met veel fantasie in spelen.

    Na het toneelstuk mochten we met de regisseur en de twee acteurs praten. Ze vertelden ons het verleden van het stuk en hoe ze er aan begonnen waren. We kregen ook de gelegenheid om hen vragen te stellen. Na het gesprek kregen we een rondleiding achter de schermen van de Maan.

    Uit deze voorstelling heb ik geleerd dat je met heel wat doeken en kussens een verhaal kunt vertellen. Een deken met bloemen kan een bloementuin zijn, een wit dekentje is de Noordpool. Zelf vul jij het personage in en voeg je materialen bij. Zo spelen kleuters ook hun spel in de huishoek of thuis.


    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=hueCKDowsqk&feature=player_embedded   

    05-02-2010 om 00:00 geschreven door hannelore  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Creastage
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Van 28 tot 30 september zijn wij met heel 2BAKO op creastage geweest in Brussel. In deze driedaagse zouden we alles leren over het poppenspel en de verschillende soorten. Ik keek hier wel een beetje naar uit, omdat alles wat met theater te maken heeft me wel interesseert.

    In de loop van de driedaagse brachten we knuffelberen tot leven, we kropen in een donkere doos voor fluotheater, we hanteerden lepels en ander kosteloos materiaal als echte mannetjes… Maar nog het belangrijkste van al, we maakten onze eigen handpop.
    Tijdens het oefenen en spelen kregen we ook een hele hoop tips mee, waar je tijdens het poppenspel op moet letten om het zo echt mogelijk te laten lijken voor kleuters. Enkele hiervan zijn: je handpop moet de kleuters aankijken, luid praten, een bekpop moet juist bekken wat je zegt, de speciale techniek van het afgaan enzovoort. Wanneer je zelf poppentheater speelt let je hier meestal niet op, maar nu je dit weet besef je ook dat door deze tips je pop echt tot leven komt en voor de kleuters echt een ‘levende’ persoon/ beest is. Het spreekt hen aan en boeit hen.

    Op de laatste dag hebben we ook voor kleuters een poppenspel gemaakt. Hier konden we echt tonen wat we  geleerd hadden en tijdens het repeteren enkele zaken uitproberen. We discussieerden over wat zou werken bij de kleuters en wat niet.

    Ik heb ontzettend veel geleerd tijdens deze driedaagse en wil het ook gebruiken in mijn stage.  In elke kleuterklas krijg je wel eens te maken met een klaspop. Door deze ‘stage’ weet ik deze pop op een goede manier te gebruiken en te hanteren.  Dit geldt niet alleen voor een klaspop, maar ook gewoon tijdens een poppenspel.  Het leren praten met een pop vond ik ook zeer leuk. Voor deze stage zou ik gewoon de mond een beetje mee hebben laten bewegen, nu weet ik hoe ik wat ik zeg, zo kan laten overbrengen dat de pop het precies echt zegt.
    Verder heb ik ook geleerd, dat je niet altijd een pop moet hebben als personage. Het kan ook even goed een lepel of een spons zijn dat je personage is. Door het zo juist mogelijk vast te houden en het zo goed mogelijk te bewegen, is het geen gewoon materiaal meer maar een echt mannetje.
    Ik ga zeker nog veel oefenen met poppen, zodat ik het bekken en hanteren nog goed onder de knie krijg. Deze ‘stage’ was een goeie basis.


    05-02-2010 om 00:00 geschreven door hannelore  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alternatief vertellen stage 3-jarigen

    Tijdens de stage  moesten we een boekje/ verhaal alternatief vertellen. Ik en kim kozen ervoor om een verhaal als poppenspel te vertellen. In onze klassen was het de gewoonte dat de kleutertjes op donderdag naar een poppenspel kwamen kijken van Nellie en Cezar. Het leek ons een hele uitdagen om dit ook een keertje te proberen.
    Tijdens de oriëntatiestage zagen we een poppenspel gespeeld door onze mentoren. Het leek ons niet zo heel moeilijk.

    Voor ons verhaal baseerden we ons op het boekje: Nellie en Cezar in bad. We gebruiken het verhaal als basis en verzonnen een verhaal  er rond.

    Tijdens het poppenspel hebben we er vooral opgelet dat wij zelf ook plezier beleefden aan het spelen. Zo hielden we ons niet echt heel hard vast aan onze tekst. We improviseerden ook een beetje tijdens de voorstelling.

    Voor de eerste keer was dit poppenspel zeker geslaagd en vraagt het om dit meer te doen. Ik ben wel niet zeker of ik dit alleen wel zou kunnen!


    Scenario:

    Nellie en Cezar komen vuil de kamer binnen.

    Nellie(N): Dat was fijn he Cezar! Zo buiten spelen.
    Cezar (C): Jaja! Maar Nellie wat zit er daar in je oor?
    N: In mijn oor?
    C: Ja! Wacht eens maar niet alleen je oor, ook je staart! Nellie jij bent vies zeg!
    N: Wat?! Maar Cezar heb jij al in de spiegel gekeken? jij bent ook vies hoor!
     N+C: wat moeten we nu doen?

    (Nellie en Cezar kijken vragend naar de kls)

    Nellie en Cezar denken na.

    N: Ik denk dat ik iets weet.
    C: oh wat dan?
    N: Wacht Cezar, ik ga het halen! ogen toe doen!!
         Niet piepen hé!
    C: Neenee, ga het nu maar halen!
    Nellie verdwijnt! Cezar piept eventjes.
    C: (tegen de kls) Wat gaat Nellie halen? Weten jullie dat?
    Geluid van Nellie, die iets zwaars draagt en terugkomt.
    C: Ohow, Nellie komt terug! Ik heb niet gekeken he!!
    Nellie komt terug de kamer binnen. Ze draagt iets heel zwaars en er is een doek over.
    N: Cezar ik ben terug! Kijk eens wat ik heb meegebracht!

    C: Hoe maar Nellie je hebt een tafel meegebracht, daar kunnen wij ons toch niet mee wassen…
    N: Maar nee Cezar dit is geen tafel. Kijk eens goed.
    C: euhm… Ik zie niks hoor. Wat is dat?
    N: Dat is een bad!
    C: hahaha Nellie zotteke! Dat is toch geen bad zeker hahaha
    N: Maar jawel Cezar!
    C: Maar Nellie toch!
    Nellie haalt het doek van het bad…
    N: Kijk dan Cezar!
    C: Maar Nellie dat is euhm dat is een bad!
    N: Jaja. Cezar we gaan ons wassen.
    C: Ja leuk! maar euhm Nellie hoe gaan wij ons wassen?
    N: Cezar, met water natuurlijk!
    C: Maar er is toch geen water?
    N: Ohjee vergeten! Wacht even Cezar, ik ga water halen!
    Nellie verdwijnt en komt terug met een glas water
    N: Zo nu hebben we water en kunnen we ons wassen
    C: Maar wacht Nellie! Je kan je toch zo niet wassen!
    N: Hoe ik heb toch water?
    C: Ja maar en de zeep en je kleren.
    N: Ohja oeps vergeten
    Nellie en Cezar kleden zich uit. Cezar haalt zeep boven en dan gaan ze zich wassen.
    Ze spelen met het water, en hebben veel plezier in het bad.
    C: In bad gaan is toch leuk he
    N: Ja!

    Nellie en Cezar drogen zich af en kleden zich terug aan.
    N: Zeg Cezar? Weet je waar ik zin in heb?
    C: euhm.. In een lekkere koek/ taart?
    N: Nee Cezar! In een feestje en dan kunnen we ons mooi maken. Cezar gaan we niet naar een feestje?
    C: Ohja Nellie! Dat doen we! Ik ga mijn strik zoeken.
    N: Joepie! Ik ga mijn mooiste schoenen en mijn lippenstift zoeken.
    C: Tot straks he Nellie! Zeg Nellie… Kunnen we de kls ook niet naar een feestje laten gaan of zo zich laten mooi maken?
    N: Ohja en dan kunne we samen iets doen? Kei tof Cezar! Tot straks

    20-12-2009 om 00:00 geschreven door hannelore  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto's
    hier volgen een aantal foto's van het Sintfeest:















    10-12-2009 om 00:00 geschreven door hannelore  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sintfeest

    Op 1 december 2009 kregen we de opdracht om een Sinterklaasshow voor te breiden voor onze kleuterschool. Met een vijftigtal studenten gingen we aan het werk. Om beter te kunnen werken verdeelden de lectoren ons in groepen. In deze groepen moesten we een brainstorm houden. Hierna werden alle papieren opgehangen en kreeg je stickers om aan te duiden wat je leuk vond. Uit deze ideeën werden er zeven à acht ideeën gekozen die we zouden verwerken in de show.
    Snel werd duidelijk dat het hele concept zou draaien rond een hoofdpiet die van alles vergeten was of verkeerd deed.

    Hierna kregen we ook ‘les’ in hoe we zwarte piet kunnen spelen. Iedereen zocht zelf een eigen typetje, dat je later zou kunnen uitspelen tijdens het Sinterklaasfeest. We leerden lopen als een zwarte piet, handelen… Door elkaar goed te observeren konden we ons zeer goed voorbereiden. Ik vond het zeer leuk om  naar elkaar te kijken en van elkaar te leren. Sommige studenten deden andere studenten na en zo leer je ook een stukje van jezelf kennen. Soms had ik het wel moeilijk om iets voor een grote groep te doen. Wanneer ik denk dat er niemand zit, lukt het me wel om me volledig in mijn rol in te leven.

    Het scenario van de show werd in groepen geschreven of uitgedacht. Daarna werden alles verzameld door een centrale groep regisseurs. Zij beslisten wat er goed was en welk idee overdreven of niet echt goed was voor de kleuters.
    Heel het gebeuren was een samenwerking van alle studenten, die één voor één hun bijdrage leverden om op korte tijd een fantastische show in elkaar te steken.
    Na het scenario kwam het echte werk aan bod. In kleine groepjes werd er lustig gerepeteerd, dansen werden gemaakt en de spullen voor het decor werden verzameld.
    ’s Avonds werd er samen gegeten en nog een laatste repetitie gehouden. De Sint kwam ook een kijkje nemen om kennis te maken met zijn zwarte pieten.

    4 december was de grote dag. Heel vroeg in de morgen werden wij, zwarte pieten, klaar gemaakt voor onze show. Er heerste een toffe sfeer tussen de studenten. Iedereen hielp iedereen een beetje. Tussen de voorbereidingen door werden er door Radio 2 nog interviews afgenomen en dan was het tijd om Sinterklaas op te halen.
    Wanneer je zwartepietenkleren aan hebt,  gaat het heel wat makkelijker om je in te leven in de rol. Je mag gek doen. Tijdens het Sintfeest was ik de hoofdpiet. Ik vond het een hele uitdagende rol en heb er ook veel van geleerd. Ik kan echt wel voor een groep mensen staan en mijn rol spelen. Ik hoop dat ik dit ook ga kunnen na het Sintfeest en wanneer ik niet verkleed ben als Zwarte piet.

    07-12-2009 om 00:00 geschreven door hannelore  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.welkom
    Hallo

    Ik heet je van harte welkom op mijn blog!
    Een heel jaar lang ga ik hier vertellen hoe ik groei op muzisch vlak!
    veel plezier!

    02-12-2009 om 00:00 geschreven door hannelore  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 31/05-06/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs