Inhoud blog
  • 13/3/'08: Evaluatie
  • woensdag 12 maart: afwerking
  • maandag 10 maart: vervaardigen affiche
  • 10 en 11 maart: de muzische dagen
  • weekend 8 en 9 maart: oefenen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Welkom op onze muzische blog!
    vol nieuwtjes en weetjes
    27-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27/2/'08: begeleide werktijd
    Om 9.00u kwamen we allen samen om te werken aan de muzische dagen.

    Alles kwam aan bod (de workshops, het toneel, vervoer, decor, ...)

    We hebben goed kunnen doorwerken, en heel wat taken zijn verdeeld. Het begint stilaan vorm te krijgen.
    Ons toneel is zo goed als uitgeschreven, en de ideeën van de workshops stromen binnen.
    Morgen gaan we langs te Loppem en zullen we de posters ophangen in de klas, waar het thema van de muzische dagen op staat.

    'De wondere, kleurrijke wereld van... Alfred'

    Cha had vandaag een dipje. De kijkdoos krijgt maar geen vorm, en de twijfels bleven maar komen. Mijn idee van het mode atelier was helemaal niet haalbaar en realiseerbaar. Aan het eind van de dag kreeg ik een nieuwe ingeving
    Details omtrent de ingeving volgen...

    Groetjes

    Jo en Cha

    27-02-2008 om 22:23 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26/2/'08: update over de kijkkast/kijkdoos

    Op dinsdag 26 februari staan we al een stapje verder met onze kijkdoos/kijkkast

     

    Een korte update:

     

    Jo heeft een prachtig kader van een schilderij helemaal goud geschilderd. Daar heeft hij zwarte platen aan verbonden, en zo heeft Jo zijn eigen kijkkast. Vandaag zijn we gaan shoppen om een blacklight om in de kijkkast te leggen. Dit zal uiteraard een prachtig resultaat weergeven. Oh ja en niet te vergeten, er zijn ook al gordijntjes aan bevestigd, zodat de kijkkast een heel gezellige sfeer weergeeft.

     

    Cha weet eindelijk wat ze nu definitief zal maken. Ik heb werkelijk bij iedereen aangeklopt, elk thema overwogen, maar nu staat het helemaal vast. Ik maak een eigen crea atelier.

    Verdere info en eventuele foto’s volgen.

     

    Groetjes

    26-02-2008 om 22:03 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    22-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22/2/'08 les muziek en media

    Op vrijdag 22 februari stond er een les media op het programma.

     

    Meneer Dewitte had ons allen een programma doorgemaild, en via dit programma konden we leuke muziekstukjes maken.

     

    Samen met Thomas maakte Cha het liedje ‘struggle for pleasure’

    Jo probeerde samen met Barbara en Marieke iets in elkaar te stoppen.

     

    Daarna toonde meneer Dewitte ons een stukje uit de tekenfilm Tom en Jerry. We hoorden geen muziek. Dit was uiteraard onze taak. Wij moesten samen muziek componeren die bij de tekenfilm paste.

     

    Jo speelde leeuw en brulde er op los.

    Ik was vertelster en mocht met de deuren slaan (tot ergernis van de poetsvrouwen)

     

    Dit was een leuke activiteit, en zouden we heel graag zelf in de klas uitvoeren. Een nadeel is wel het materiaal die je nodig hebt om alles tot een goed einde te brengen, maar met een goede organisatie lijkt ons dit leuk en boeiend om in de klas uit te proberen.

     

    Groetjes

    22-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21/2/'08: muzische: woord en beeld

    Op donderdag 21 februari hadden we een les expressie van dhr. Koen Crul.

     

    De noot van de les was onmiddellijk gezet van zodra we al het materiaal zagen dat meneer Crul bij had.

     

    Er was direct een aangename sfeer wanneer we een blacklight en zwarte lampen zagen. Meneer Crul demonstreerde een poppenkast sketch met blacklights.

     

    Daarna zette hij ons aan het werk. Hij toonde ons voor hoe we met fluorpapier en saté stokjes makkelijk een mooi ontwerp konden maken om mee te spelen. We gingen aan het werk.

     

    Jo maakte een driedimensionaal kroontje

    Cha een wolk met een bliksem.

     

    We mochten onze figuren uittesten. Meneer Crul had een poppenkastscène gemaakt. We mochten onze figuurtjes uittesten.

     

    Daarna gaven we elkaar wat tips om de figuurtjes zo goed mogelijk te zien.

    We werden in groepjes verdeeld, en mochten met alle figuren een toneelstukje maken à la tik tak. (een heel makkelijke situatie)

     

    Jo had samen met Marieke en Thomas iets in elkaar gestopt

    Cha samen met Hanne en Lore.

     

    Het was heel leuk en mooi om te zien. De bijhorende muziek maakte het ook heel aangenaam.

     

    Daarna bespraken we nog hoe we met kinderen met de domeinen woord en beeld konden werken. Meneer Crul gaf ons enkele titels van boeken (die jo natuurlijk ook direct besteld heeft)

     

    Het was een aangename en nuttige les. De zaken die we gezien zullen we in ons muzisch project aanwenden. Jo kreeg er zelf een idee voor om in zijn kijkkast te stoppen, en Cha zal dit uitwerken in haar stage!

     

    Xxxxxxxx

    groetjes

    21-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20/2/'08: verslag muzische dagen

    Module: Muzische

    Uitwerken van het toneelstuk

     

    Thema: Alle kleuren zijn door een slechte koningin gevangen genomen in een grote glazen bol. De hele wereld is nu zwart gekleurd. De mensen zijn heel erg somber en mogen niet meer lachten.

     

    Opbouw van het verhaal:

     

    plaats

    gebeurtenis

    verteller

    De verteller geeft de voorgeschiedenis van het kasteel.

    Er zijn al verschillende koningen geweest die altijd goed regeerden over het land. Nu is een slechte vrouw koningin die niet houdt van kleuren. Deze vrouw heeft dan ook alle kleuren uit de wereld gevangen genomen in een glazen bol.

    kasteel van de koningin

    De koningin staat samen met haar hulpje (speelt piano) op het podium. Ze leest de wet voor die ze juist gemaakt heeft.

    De kleuren zijn we en blijven weg, er mag niemand meer lachen. Kortom, de wereld moet somber en zwart zijn.

    huis van ‘de held’

    Het licht gaat uit op het podium. Aan de andere kant van de zaal staat ‘de held’. Deze zal het probleem moeten oplossen. Hij krijgt een brief.

    verteller

    Er wordt verteld wat er in de brief staat.

    Er is een groot probleem in het land. Alle kleuren zijn weg en alles is zwart geworden. De held moet op zoek naar de kleuren in het sprookjesbos.

    huis van ‘de held’

    De held maakt zich klaar voor de toch. Hij doet zijn (zwarte) trekkleren en rugzak aan. MUZIEK

    sprookjesbos

    De held gaat op zoek naar de kleuren, maar dit zal een hele lange en zware tocht worden. MUZIEK

    Terwijl hij aan het wandelen is ziet hij plots een meisje bloemen plukken. Ze heeft een mooi rood jasje aan. Hij ziet dat het roodkapje is. De held wil dat rode jasje hebben, maar dat kan niet. Om de rode kleur terug te krijgen moet hij een opdracht uitvoeren.

    Na het uitvoeren van de opdracht gaat hij verder. MUZIEK

    OPDRACHT 1: In de zaal zijn allemaal rode vlinders en bloemen. Deze moet de held kunnen vangen en in zijn rugzak stoppen. Zo zal rood terugkomen.

    MUZIEK

    (voor het toneel wordt aan een bepaalde klas bloemen en vlinders gegeven, deze lln kunnen de rode bloemen en vlinders in de lucht houden)

    kasteel van de koningin

    In het kasteel is een voorwerp en een kledingstuk rood geworden. Ze kijkt in haar bol en ziet dat er al een kleur teruggekomen is. Dit is een grote ramp voor haar en mag zeker niet gebeuren.

    sprookjesbos

    De held wandelt verder, op zoek naar een nieuwe kleur. Plots valt hij over iets heel lang en dik. Het is een lange vlecht van een prinses. Deze vlecht heeft een mooie gele kleur. (we zien de prinses niet, alleen de vlecht).

    Als de opdracht gelukt is, mag hij een stukje van haar gele haar hebben. Daarna wandelt hij gelukkig verder. MUZIEK

    OPDRACHT 2: De prinses is al haar hele leven ongelukkig omdat ze opgesloten zit. De held moet haar kunnen doen lachen. Hiervoor gaat hij op zoek naar een mop in het publiek.

    kasteel van de koningin

    De koningin kijkt in haar bol en ziet dat er terug een kleur is. dit kan niet. In haar kasteel is er een voorwerp geel geworden, ook iets van haar kleren is geel geworden.

    sprookjesbos

    De held merkt iemand op met blauwe duimen, het is blauw duimpje. De held wil van hem de kleur blauw hebben.

    Als de opdracht gelukt is, wandelt hij stevig door naar het kasteel. MUZIEK

    OPDRACHT 3:

     

     

     

    kasteel van de koningin

    Ze merkt dat er terug een kleur bij is. De koningin merkt dat haar plan zal mislukken. De held brengt alles in de war. Ze denkt na over een nieuw plan.

    verteller

    De verteller vertelt verder.

    De held gaat naar het kasteel en komt binnen bij de koningin die heel erg boos is.

    kasteel van de koningin

    De koningin probeert er alles aan te doen zodat ze de held kan doden en de kleuren kan wegtoveren. Ze probeert alles, maar niets lukt. Door de kleuren zijn al haar krachten weg.

    Ze stort in elkaar en valt neer…

    Wat gebeurt er met de rol?!

     MUZIEK

    verteller

    Er wordt verder verteld.

    De koningin haalt het niet tegen de held. De mensen zijn zo blij dat alles opgelost is dat ze een groot feest houden. De held mag de nieuwe koning worden.

    kasteel van de koningin

    Er wordt een groot feest gehouden met heel veel kleur. Hierbij wordt ook een lied gezongen met iedereen, dat lied zorgt ervoor dat alle kleuren terugkomen en gemengd worden.

     

     Rolverdeling:

     

    • verteller: Charlotte
    • held: Joannes
    • koningin: Marieke
    • hulpje: Thomas
    • roodkapje: Barbara
    • geellokje:Lore
    • blauw duimpje: Lore

     

    20-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20/2/'08: naar de kringloopwinkel

    Op 20 februari gingen we in de namiddag naar de kringloopwinkel.

     

    We zagen het beiden zitten om eens de kringloopwinkel binnen te gaan. We konden misschien daar nog wat ideetjes opdoen (goedkope ideetjes weliswaar) we gingen echt naar de kringloopwinkel in functie van onze kijkkast. We zagen bijvoorbeeld kastjes, spiegels, kaders van schilderijen, en we fantaseerden er op los wat er precies mee konden aanvangen. We hebben niets gekocht, maar we weten wat er allemaal te zien was. We hebben er nog veel van opgestoken en misschien zien ze ons daar wel nog terug.

     

    ….

     

    Groetjes

    20-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 20/2/'08 atelier beeld

    Op woensdag 20 februari werden we verwacht in de Maagdenstraat voor het verder vervaardigen van de kijkdoos.

     

    Jo heeft inmiddels al zijn kader in het goud geschilderd.

    Cha heeft inmiddels een idee ontwikkeld

     

    Tijdens de les kregen we de kans om onze ideeën te bespreken met mevrouw Vanhalewyn.

     

    Toch zaten we daar weer wat voor choco. Het lokaal was te klein om goed aan de slag te kunnen gaan en echt werken deed niemand. Velen zaten hun portfolio aan te vullen en dergelijke.

     

    Mevrouw Vanhalewyn probeerde ons opnieuw zo goed mogelijk te entertainen en ze had enorm veel materiaal mee waarmee we mochten experimenteren. Enorm leuk dat ze dit allemaal mee had, maar ons interesseerde het niet echt. Wij houden ons niet graag bezig met zaken die ons op het eerste zicht nutteloos lijken. Wij zagen geen doel voor ogen. Mevrouw Vanhalewyn probeerde ons te overtuigen, maar dit lukte slechts gedeeltelijk.

     

    Ik stelde voor om tijdens de beeld lessen decor te maken voor het toneel, dit lijkt mij en anderen veel functioneler. Dit zou een veel betere invulling zijn van de tijd die we hebben.

    Misschien een tip naar volgend jaar toe.

     

    Groetjes

    20-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19/2/'08: afspraak te Loppem

    Dinsdag 19 februari ’08: afspraak te Loppem

     

    We werden heel vriendelijk verwelkomd door de directrice. We hadden al onze vragen op een blad opgeschreven.

     

    Techniek: is er een muziekinstallatie? Is er een micro, camera aanwezig?

    Welke ruimte hebben we voor het toneel?

    Welke ruimte hebben we voor de workshops?

    Dekken jullie de kosten?

    Wanneer kunnen wij alle leerkrachten eens spreken?

    Wanneer kunnen we de zaal klaarzetten?

    …

     

    De directrice gaf ons het antwoord op bijna al onze vragen, we gaven haar ons e mailadres en ze zou zo vlug mogelijk contact met ons opnemen om ons de nodige info te verschaffen.

     

    Toen we buiten kwamen, hadden we allen het gevoel dat alles goed zat en waren we heel enthousiast over de samenwerking met het schooltje te Loppem.

     

    Groetjes

    Jo en Cha

    19-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19/2/'08 les muzische

    Op dinsdag 19 februari hadden opnieuw een les muzische (8.30 – 11.30)

     

    Ons thema hebben we wat moeten aanpassen, daar de andere groep juist hetzelfde idee en thema voor ogen had. Wij stelden ons flexibel op en wilden onze voorstelling aanpassen.

    (zie verslag woensdag 20 februari)

     

    We hadden ons thema en moesten nu nog enkel discussiëren over onze workshops. Vragen die bij ons opkwamen.

     

    Workshops? Ateliers? Hoeveel? Hoeveel leerlingen zijn er? Welke domeinen moeten aan bod komen? Wie neemt welk domein?

     

    We moesten weten hoeveel kinderen we wel moesten entertainen en ik belde de school op. We schrokken ons een hoedje toen we te horen kregen dat er van elk jaar maar liefs 3 klassen van ongeveer 20 leerlingen waren.

     

    Dit zorgde voor een aanpassing in ons werkplan. Daar er opeens zoveel leerlingen waren, moeten we kijken voor haalbare maar toch intense workhops. We verdeelden de domeinen onder elkaar.

     

    Cha krijgt dans voor haar rekening.

    Jo neemt beeld voor zijn rekening.

     

    ’s Middags hadden we een afspraak met de directrice te Loppem

    ….

     

    19-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18/2/'08: les expressie

    Op maandag 18 februari hadden we een les EXPRESSIE

     

    We zaten allen in een kring en luisterden geboeid naar mevrouw Thoen. Zij gaf ons eerst wat theorie mee aan de hand van een powerpoint.

     

    Het thema van de dag was ‘patronen’

    We kregen elk een blad papier en daarop moesten we een patroon tekenen.

     

    Ik tekende allemaal hartjes (was nog in de Valentijns stemming)

     

    Ik tekende een soort keitjes (duidelijk niet meer in de Valentijns stemming)

     

    We bespraken de patronen met elkaar, en vertelden wat dit allemaal bij ons teweegbracht.

     

    We deden daarna nog enkele bewegingsoefeningen waar patronen aan vast gingen.

     

    Groetjes Jo en Cha

    18-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15/2/'08 les muzische

    Op vrijdag 15 februari hadden we een les muzische.

     

    Dhr. Dewitte had allerlei kisten bij zich waarin we mochten snuisteren. Er was onder andere de Hans Memling koffer, 2 kunstkoffers, de stoffenkoffer en de fotografiekoffer. In een groepje van 3 mochten we de koffers bekijken en dan aan elkaar voorstellen.

     

    Jo, Thomas en Lore bekeken de kunstkoffer. De koffer was mooi gemaakt, en er zaten een paar dure kunstwerken bij. De handleiding was wel boeiend en ik heb er nog veel ideeën kunnen uithalen.

     

    Cha, Marieke en Barbara bekeken de textielkoffer. Wat op het eerste zicht wel enorm leuk en boeiend leek, was bij nader inzien toch niet zo. De koffer was mooi vervaardigd, maar ik vond er niet echt activiteiten in terug voor de kinderen. Ik vond wel enkele opdrachten, maar daar heb ik zo’n grote koffer zeker niet voor nodig. Ik vond de koffer niet zo handig zoals ze eruit zag.

     

    De andere groepjes bespraken ook hun koffer, en de Hans Memling koffer trok nog het meeste aandacht van allemaal. De koffer is ideaal om in de klas te gebruiken alvorens of misschien na een bezoek aan het museum.

     

    We evalueerde de koffers, en de conclusie was dat sommige koffers enorm verouderd waren, en eigenlijk niet zo normaalfunctioneel waren als ze oogden.

     

    Groetjes

     

    Jo en Cha

    15-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14/2/'08: VALENTIJN + beeld

    We hadden beeld van 8.30 tot en met 11.30.

    We kregen uitleg over het vervaardigen van onze kijkkast, kijkdoos. Velen hadden al ideeën en die deelden we met elkaar.

    Jo heeft thuis een groot kader van een schilderij en had al vlug het idee om er een kijkdoos van te maken. Aan hat kader van het schilderij ga wanden bevestigen (hout) en daarin maak ik dan iets. Ik had eerst het idee om het vol te proppen met kastjes en dergelijke, maar ik zal nog eens moeten beraadslagen over het idee. Ik vind het nuttig wat ik zal maken, want ik zou het ook telkens op stage kunnen gebruiken als kijkdoos.

    Cha had een lijstje vol ideeën, maar nog niets concreet.

    Ik schreef op welke thema’s mij zouden bevallen, met welk materialen ik zou werken, maar ik kreeg niets concreets, wat heel frustrerend werkte. Jo probeerde mij te helpen, maar ik wil echt iets vervaardigen wat van mezelf is.

    We kregen allen wat klei en moesten proberen om met klei een idee te scheppen over hoe onze kijkdoos/kast er zou moeten uitzien.

    Het liefst gingen we eigenlijk naar huis. We vonden dat we daar maar wat geforceerd zaten, en hadden de materialen niet om eraan te werken. Mevrouw Vanhalewyn probeerde ons zo goed mogelijk te entertainen en ons te helpen, maar na een uur hadden we het wel al gezien, en vonden we het wat nutteloos om daar te zitten.

    Morgen misschien beter

    Groetjes

    14-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13/2/'07: bezoek PMMK museum

    Woensdag 13 feb ’07: bezoek aan het PMMK museum.

    Om 10 uur werden we in het PMMK museum verwacht. Ik had er nog nooit van gehoord, en blijkt dat dit dus een museum voor moderne kunst is. Al vlug zag ik enkele kunstwerken pronken, en zag ik dat het niet direct mijn ding was. Het zag er voor mij allemaal nogal wat abstract uit.

    Toch liet mevrouw Vanhaelewyn (VH) het beste in ons naar boven komen, en probeerde ons te stimuleren met verhalen over de kunstenaar en de manier waarop het werk vervaardigd werd.

    We overliepen samen de twee bundeltjes die we gekregen hadden. Dit was voor mij al direct minder leuk. Ik haat het als ik met papieren moet lopen, en ik denk dat kinderen er net zo over denken. Mevrouw VH gaf wat uitleg over de dagplanning. Daarna kregen en een halfuurtje de tijd om het museum te ontdekken.

    Geen enkel kunstwerk kon mij in het begin boeien. Ik liep dan ook haastig door het museum. Ik was vaak gechoqueerd door het vele naakt dat ik zag. Vaak vond ik de kunstwerken absurd en kon in mij niet inleven. Af en toe was er eens een kunstenaar die een lichtje bij mee deed branden zoals Constant Permeke en Roger Raveel.

    Na het halfuurtje vrij rondlopen vroeg mevrouw VH. naar onze bevindingen. Bij de meesten waren die indrukken negatief. Niemand was echt geboeid door het museum. Bij een museum associëren wij direct saaiheid en iets niet leuks.

    We konden er met elkaar over praten, en mevrouw VH. luisterde naar ons. Daarna heeft ze het over een andere boeg gegooid. We hebben met zen allen samen kunstwerken bekeken, en er samen over gepraat en gediscussieerd. Dit vond ik wel heel leuk. Samen zagen we dingen die we individueel niet zouden zien. We gaven elkaar ideeën, en bekeken de zaken anders. Dat vond ik wel heel boeiend.

    We stonden stil bij een werk van Vlaamse expressionist

    We bekeken 2 schilderijen

    ‘De eeuwige vagebond’: daar had ik het ontzettend moeilijk mee. Ik begreep het schilderij maar niet. Ik zag een boot, een zwerver in een net pak, vissen en een vrouw zonder hoofd. De kleuren waren vooral bruin, oranje, aardetinten. De tijdsgeest van de kunstenaars is ook handig om te weten, om zo te weten in welke omstandigheden het schilderij kan gemaakt zijn. We konden hier vertellen dat dit rond de wereldoorlog vervaardigd werd. Ik ben zo realistisch dat ik mijn fantasie niet kon laten merken, en ik vond het heel vervelend dat ik maar niet te weten kwam hoe dit schilderij ontstaan is.

    Een tweede schilderij was ‘De zaaier’. Op het eerste zicht vond ik het schilderij niets zeggend, en zelfs wat choquerend. Het thema dat we allemaal dachten was ‘seks.’ De rode lippen van de vrouw was de eye catcher. mevrouw VH probeerde ons toch te inspireren door een toneeltje van 10 regels te maken, dat vond ik een hele leuke opdracht. Het deed ons beter kijken naar het schilderij en het deed ons dingen interpreteren.

    Daarna bekeken we een kunstwerk van Roger Raveel.

    ‘Tuintje met karretje om de hemel te vervoeren.’

    Dit kunstwerk viel me nog in de smaak. Ik zag een kar op een grasveld, en een uitstekende boom met een wit vierkant. Ik vond het al wat mooier omdat ik wat realistische zaken zag, en zo samenhang met mijn leefwereld kon vinden. Samen bespraken we het kunstwerk. Mevrouw VH kon mij boeien door haar leuke vragen, en opdrachten. We moesten ons bijvoorbeeld inbeelden dat we in het witte vierkant zaten, en dan moesten we zeggen hoe we ons voelden. Dit kan ook met kinderen gedaan worden, dus dat vond ik heel leerrijk.

    We zagen ook ‘een gebeuren in het groen van mijn poort’ van 1984. we vermoeden dat we zijn eigen vrouw Zulma zien. Rechts staat Raveel zelf. Het handvat in het werk vond ik wel leuk gevonden, en verfrissend.

    drie werken van Jan Fabre zijn mij ook bijgebleven.

    Namelijk een schilderij dat gemaakt is uit bic balpennen. Op het eerste zicht zag ik niets, maar daarna een bed, en dat intrigeerde mij wel.

    Dan zagen wij ook nog een werk van hem. De schelde. Hé, wat een plezierige zottigheid’, 1988 Ik vond het absurd. Het waren allemaal badkuipen geschilderd in paarse/groene tinten. Ik wist helemaal niet wat de betekenis hiervan zou zijn, maar mevr. VH vertelde ons dat dit de Schelde voorstelde. Voor mij enorm absurd, maar toch interessant om te zien. Het deed mij eventjes anders de dingen bekijken.

    Daarna zagen we ook nog een werk van hem hangen, met allemaal echte kevers. Ik kreeg er kippenvel van. ‘Beekeeper’ 1998. de kleuren die overheersten waren groen. Zijn werk met kevers zien we ook in het Koninklijke paleis.

    Een werk van Paul Van Hoeydonck greep ook mijn aandacht. Ik vond het een griezelig zicht, want ik vond de gezichten echt griezelig. Anderen vonden het dan wel mooi. Ik vond het interessant om in debat met elkaar te treden. Ik vond het wel een goed idee, en het wit vond ik mooi, maar ik begreep er opnieuw niets van.

    Mijn lievelingskunstwerk was er een van Guy Degabet. Het heette Bonbons 2. Ik zag gewoon allemaal bonbond en snoepjes. Het was olieverf op doek. Ik denk dat ik dit schilderij het mooiste vond omdat dit het meest aansluiting had met mijn eigen leefwereld. Ik kon mezelf erin terugvinden.

    Voor ons toneelstuk hebben wij de bouwstenen structuur en compositie. Een kunstwerk dat we er in groep hebben uitgekozen is er één van Mark Verstockt. We zagen allerlei zwarte kubussen, geplaats in rijen van 3 in de breedte en 3 in de lengte en met een mooie lichtinval.

    Als opdracht moesten we een kunstwerk vinden, waar we een stuk afbeelding van hadden. Ik had een stuk van een kunstwerk van Liliane Vertessen. Het heette ‘In dreams’ en was geschilderd in 1958. Ik vond het een heel mooi kunstwerk. De overheersende kleuren waren zwart en wit, maar toch zag je ook een blauwe of rode glans. Het was net of het schilderij af was en dat er dan nog een lichte glittering is op gekomen. Het gaf mij een prettig gevoel.

    13-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6/2/'08: Rendez - vous toneel
    Op woensdag 6 februari kwamen we samen om een thema te bespreken voor ons toneel en muzisch project.
    We raakten wat moeilijk uit de startblokken. we besloten om een blad te nemen en ideeën op te schrijven.

    Enkele ideeën hebben onze paden gekruist.
    Ons eerste thema was 'Verschillen' en de titel ging over luiden 'over de muur' we hadden het idee om twee meisjes met een verschillend leven te laten wisselen om zo elkaars levensstijl te leren kennen, maar we zaten op den duur vast. We gingen dan zelf naar de bib om een boek te vinden waaruit we konden vertrekken, maar we kwamen van een kale reis terug.

    Daarna hadden we een andere ingeving om iets met kleur te doen. Ik herinnerde mij een toneelvoorstelling waarin alle kleur werd weggezogen door een spin, en dat een held met behulp van de kleurenmannetjes de kleuren moest terugbrengen.

    Ons thema 'KLEUR' is geboren!!!

    (PS, de dvd die jo besteld heeft over het mannetje die graag poets is binnen)

    Groetjes

    Jo en Cha

    06-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31/1/'08: 1e muzische les

    We hadden onze eerste echte muzische les. (10.30/13.00)

    Eerst bekeken we een kortfilmpje. Het filmpje viel ons echt wel in de smaak. Het ging over een mannetje die graag kuist, en die ook een poging deed om de zon schoon te maken. Uiteindelijk kwamen we tot de ondervinding dat het mannetje kon blijven poetsen, maar dat de zon toch elke keer vuil zou zijn door de vervuiling van het mannetje. Het filmpje zette ons tot nadenken en Jo kon niet wachten om de dvd zelf te bestellen.
    We bespraken het filmpje en bekeken hoe een toneel/verhaal in elkaar zou moeten zitten. de begrippen inleiding, motorisch moment,slot kwamen aan bod. we kregen wat theorie mee over de opbouw van een goed toneelstuk.

    Daarna deden we enkele oefeningen in groep. We moesten een verhaal op een groot stuk papier schrijven. Wij bespraken het verhaal van Sjakie en de Chocoladefabriek. We moesten vertellen wie,wat, wanneer omtrent het verhaal.

    Daarna moest elke groep op 3 blaadjes papier met een verschillende kleur personages, plaatsten en situaties op schrijven. De blaadjes werden moesten we verdelen onder de groepen, en met hetgene wat op de blaadjes stond, moesten we een verhaal maken. Wij hadden bijvoorbeeld computer, rijk, driehoofdige prinses,... probeer daar maar eens een verhaal mee te maken.

    We moesten dan bepaalde zaken doen met ons verhaal. we moesten het rooskleurig laten klinken. Daarna mochten we in groep de anderen hun verhaal lezen, en moesten we er moeilijke situaties bijschrijven. Daarna moesten we het verhaal opnieuw schrijven maar dan minder rooskleurig.

    Aan het einde van de les werden de verhalen voorgelezen en geëvalueerd door de anderen en mevrouw Thoen.

    Groetjes
    Jo en Cha

    31-01-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31/1/'08: 2e muzische les
    Om 14.30 hadden we onze tweede muzische les met mevrouw Thoen.

    Drama stond op het programma. Na een lekker middagmaal bij Jo hadden we heel wat energie. We moesten vooral heel veel toneel spelen. Dat vonden we beiden heel leuk. we moesten bijvoorbeeld een soort praatprogramma maken. Cha was presentatrice voor de miss België verkiezing en Lore en Marieke waren missen in spé. Jo, Thomas en Barbara staken een nogal sportief getint kookprogramma in elkaar.
    Dit moesten we dan ook voorstellen aan elkaar met alle hillariteit gebeurde dit natuurlijk.
    Toen kregen we in groep de blaadjes van in de voormiddag en moesten een sketche maken met personages, situaties en plaatsen. Dit verliep ook heel humoristisch.

    Het was een geslaagde muzische dag

    Groetjes

    Jo en Cha

    30-01-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30/1/'08: Introductie in de muzische wereld

    Onze eerste dag in de muzische wereld was aangebroken. We kregen ongeveer een tweetal uren de tijd om kennis te maken met de zaken die van ons verwacht werden. Eerst volgde er een uitleg door onze begeleidende docenten (Sofie Thoen, Koen Crul, Stefan Dewitten en Kristien Vanhalewyn)

    Daarna deden we wat introducerende spelletjes om wat voeling te krijgen met het muzische.
    1 van onze grootste opdrachten is om 2 dagen in een school een muzisch project uit te werken. We moeten de muzische dag beginnen met een toneelstuk die we zelf mogen in elkaar stoppen. Ons groepje bestaat uit ons Charlotte en Joannes en wordt bijgestaan door Thomas, Marieke, Barbara en Lore.

    Samen gaan we er tegenaan!!!!!!!!

    Tot de volgende!!!!

    Cha en Jo

    30-01-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8/2/'08: verslag eerste rendez vous

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs