Inhoud blog
  • 13/3/'08: Evaluatie
  • woensdag 12 maart: afwerking
  • maandag 10 maart: vervaardigen affiche
  • 10 en 11 maart: de muzische dagen
  • weekend 8 en 9 maart: oefenen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Welkom op onze muzische blog!
    vol nieuwtjes en weetjes
    22-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22/2/'08 les muziek en media

    Op vrijdag 22 februari stond er een les media op het programma.

     

    Meneer Dewitte had ons allen een programma doorgemaild, en via dit programma konden we leuke muziekstukjes maken.

     

    Samen met Thomas maakte Cha het liedje ‘struggle for pleasure’

    Jo probeerde samen met Barbara en Marieke iets in elkaar te stoppen.

     

    Daarna toonde meneer Dewitte ons een stukje uit de tekenfilm Tom en Jerry. We hoorden geen muziek. Dit was uiteraard onze taak. Wij moesten samen muziek componeren die bij de tekenfilm paste.

     

    Jo speelde leeuw en brulde er op los.

    Ik was vertelster en mocht met de deuren slaan (tot ergernis van de poetsvrouwen)

     

    Dit was een leuke activiteit, en zouden we heel graag zelf in de klas uitvoeren. Een nadeel is wel het materiaal die je nodig hebt om alles tot een goed einde te brengen, maar met een goede organisatie lijkt ons dit leuk en boeiend om in de klas uit te proberen.

     

    Groetjes

    22-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21/2/'08: muzische: woord en beeld

    Op donderdag 21 februari hadden we een les expressie van dhr. Koen Crul.

     

    De noot van de les was onmiddellijk gezet van zodra we al het materiaal zagen dat meneer Crul bij had.

     

    Er was direct een aangename sfeer wanneer we een blacklight en zwarte lampen zagen. Meneer Crul demonstreerde een poppenkast sketch met blacklights.

     

    Daarna zette hij ons aan het werk. Hij toonde ons voor hoe we met fluorpapier en saté stokjes makkelijk een mooi ontwerp konden maken om mee te spelen. We gingen aan het werk.

     

    Jo maakte een driedimensionaal kroontje

    Cha een wolk met een bliksem.

     

    We mochten onze figuren uittesten. Meneer Crul had een poppenkastscène gemaakt. We mochten onze figuurtjes uittesten.

     

    Daarna gaven we elkaar wat tips om de figuurtjes zo goed mogelijk te zien.

    We werden in groepjes verdeeld, en mochten met alle figuren een toneelstukje maken à la tik tak. (een heel makkelijke situatie)

     

    Jo had samen met Marieke en Thomas iets in elkaar gestopt

    Cha samen met Hanne en Lore.

     

    Het was heel leuk en mooi om te zien. De bijhorende muziek maakte het ook heel aangenaam.

     

    Daarna bespraken we nog hoe we met kinderen met de domeinen woord en beeld konden werken. Meneer Crul gaf ons enkele titels van boeken (die jo natuurlijk ook direct besteld heeft)

     

    Het was een aangename en nuttige les. De zaken die we gezien zullen we in ons muzisch project aanwenden. Jo kreeg er zelf een idee voor om in zijn kijkkast te stoppen, en Cha zal dit uitwerken in haar stage!

     

    Xxxxxxxx

    groetjes

    21-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20/2/'08: verslag muzische dagen

    Module: Muzische

    Uitwerken van het toneelstuk

     

    Thema: Alle kleuren zijn door een slechte koningin gevangen genomen in een grote glazen bol. De hele wereld is nu zwart gekleurd. De mensen zijn heel erg somber en mogen niet meer lachten.

     

    Opbouw van het verhaal:

     

    plaats

    gebeurtenis

    verteller

    De verteller geeft de voorgeschiedenis van het kasteel.

    Er zijn al verschillende koningen geweest die altijd goed regeerden over het land. Nu is een slechte vrouw koningin die niet houdt van kleuren. Deze vrouw heeft dan ook alle kleuren uit de wereld gevangen genomen in een glazen bol.

    kasteel van de koningin

    De koningin staat samen met haar hulpje (speelt piano) op het podium. Ze leest de wet voor die ze juist gemaakt heeft.

    De kleuren zijn we en blijven weg, er mag niemand meer lachen. Kortom, de wereld moet somber en zwart zijn.

    huis van ‘de held’

    Het licht gaat uit op het podium. Aan de andere kant van de zaal staat ‘de held’. Deze zal het probleem moeten oplossen. Hij krijgt een brief.

    verteller

    Er wordt verteld wat er in de brief staat.

    Er is een groot probleem in het land. Alle kleuren zijn weg en alles is zwart geworden. De held moet op zoek naar de kleuren in het sprookjesbos.

    huis van ‘de held’

    De held maakt zich klaar voor de toch. Hij doet zijn (zwarte) trekkleren en rugzak aan. MUZIEK

    sprookjesbos

    De held gaat op zoek naar de kleuren, maar dit zal een hele lange en zware tocht worden. MUZIEK

    Terwijl hij aan het wandelen is ziet hij plots een meisje bloemen plukken. Ze heeft een mooi rood jasje aan. Hij ziet dat het roodkapje is. De held wil dat rode jasje hebben, maar dat kan niet. Om de rode kleur terug te krijgen moet hij een opdracht uitvoeren.

    Na het uitvoeren van de opdracht gaat hij verder. MUZIEK

    OPDRACHT 1: In de zaal zijn allemaal rode vlinders en bloemen. Deze moet de held kunnen vangen en in zijn rugzak stoppen. Zo zal rood terugkomen.

    MUZIEK

    (voor het toneel wordt aan een bepaalde klas bloemen en vlinders gegeven, deze lln kunnen de rode bloemen en vlinders in de lucht houden)

    kasteel van de koningin

    In het kasteel is een voorwerp en een kledingstuk rood geworden. Ze kijkt in haar bol en ziet dat er al een kleur teruggekomen is. Dit is een grote ramp voor haar en mag zeker niet gebeuren.

    sprookjesbos

    De held wandelt verder, op zoek naar een nieuwe kleur. Plots valt hij over iets heel lang en dik. Het is een lange vlecht van een prinses. Deze vlecht heeft een mooie gele kleur. (we zien de prinses niet, alleen de vlecht).

    Als de opdracht gelukt is, mag hij een stukje van haar gele haar hebben. Daarna wandelt hij gelukkig verder. MUZIEK

    OPDRACHT 2: De prinses is al haar hele leven ongelukkig omdat ze opgesloten zit. De held moet haar kunnen doen lachen. Hiervoor gaat hij op zoek naar een mop in het publiek.

    kasteel van de koningin

    De koningin kijkt in haar bol en ziet dat er terug een kleur is. dit kan niet. In haar kasteel is er een voorwerp geel geworden, ook iets van haar kleren is geel geworden.

    sprookjesbos

    De held merkt iemand op met blauwe duimen, het is blauw duimpje. De held wil van hem de kleur blauw hebben.

    Als de opdracht gelukt is, wandelt hij stevig door naar het kasteel. MUZIEK

    OPDRACHT 3:

     

     

     

    kasteel van de koningin

    Ze merkt dat er terug een kleur bij is. De koningin merkt dat haar plan zal mislukken. De held brengt alles in de war. Ze denkt na over een nieuw plan.

    verteller

    De verteller vertelt verder.

    De held gaat naar het kasteel en komt binnen bij de koningin die heel erg boos is.

    kasteel van de koningin

    De koningin probeert er alles aan te doen zodat ze de held kan doden en de kleuren kan wegtoveren. Ze probeert alles, maar niets lukt. Door de kleuren zijn al haar krachten weg.

    Ze stort in elkaar en valt neer…

    Wat gebeurt er met de rol?!

     MUZIEK

    verteller

    Er wordt verder verteld.

    De koningin haalt het niet tegen de held. De mensen zijn zo blij dat alles opgelost is dat ze een groot feest houden. De held mag de nieuwe koning worden.

    kasteel van de koningin

    Er wordt een groot feest gehouden met heel veel kleur. Hierbij wordt ook een lied gezongen met iedereen, dat lied zorgt ervoor dat alle kleuren terugkomen en gemengd worden.

     

     Rolverdeling:

     

    • verteller: Charlotte
    • held: Joannes
    • koningin: Marieke
    • hulpje: Thomas
    • roodkapje: Barbara
    • geellokje:Lore
    • blauw duimpje: Lore

     

    20-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20/2/'08: naar de kringloopwinkel

    Op 20 februari gingen we in de namiddag naar de kringloopwinkel.

     

    We zagen het beiden zitten om eens de kringloopwinkel binnen te gaan. We konden misschien daar nog wat ideetjes opdoen (goedkope ideetjes weliswaar) we gingen echt naar de kringloopwinkel in functie van onze kijkkast. We zagen bijvoorbeeld kastjes, spiegels, kaders van schilderijen, en we fantaseerden er op los wat er precies mee konden aanvangen. We hebben niets gekocht, maar we weten wat er allemaal te zien was. We hebben er nog veel van opgestoken en misschien zien ze ons daar wel nog terug.

     

    ….

     

    Groetjes

    20-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 20/2/'08 atelier beeld

    Op woensdag 20 februari werden we verwacht in de Maagdenstraat voor het verder vervaardigen van de kijkdoos.

     

    Jo heeft inmiddels al zijn kader in het goud geschilderd.

    Cha heeft inmiddels een idee ontwikkeld

     

    Tijdens de les kregen we de kans om onze ideeën te bespreken met mevrouw Vanhalewyn.

     

    Toch zaten we daar weer wat voor choco. Het lokaal was te klein om goed aan de slag te kunnen gaan en echt werken deed niemand. Velen zaten hun portfolio aan te vullen en dergelijke.

     

    Mevrouw Vanhalewyn probeerde ons opnieuw zo goed mogelijk te entertainen en ze had enorm veel materiaal mee waarmee we mochten experimenteren. Enorm leuk dat ze dit allemaal mee had, maar ons interesseerde het niet echt. Wij houden ons niet graag bezig met zaken die ons op het eerste zicht nutteloos lijken. Wij zagen geen doel voor ogen. Mevrouw Vanhalewyn probeerde ons te overtuigen, maar dit lukte slechts gedeeltelijk.

     

    Ik stelde voor om tijdens de beeld lessen decor te maken voor het toneel, dit lijkt mij en anderen veel functioneler. Dit zou een veel betere invulling zijn van de tijd die we hebben.

    Misschien een tip naar volgend jaar toe.

     

    Groetjes

    20-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19/2/'08: afspraak te Loppem

    Dinsdag 19 februari ’08: afspraak te Loppem

     

    We werden heel vriendelijk verwelkomd door de directrice. We hadden al onze vragen op een blad opgeschreven.

     

    Techniek: is er een muziekinstallatie? Is er een micro, camera aanwezig?

    Welke ruimte hebben we voor het toneel?

    Welke ruimte hebben we voor de workshops?

    Dekken jullie de kosten?

    Wanneer kunnen wij alle leerkrachten eens spreken?

    Wanneer kunnen we de zaal klaarzetten?

    …

     

    De directrice gaf ons het antwoord op bijna al onze vragen, we gaven haar ons e mailadres en ze zou zo vlug mogelijk contact met ons opnemen om ons de nodige info te verschaffen.

     

    Toen we buiten kwamen, hadden we allen het gevoel dat alles goed zat en waren we heel enthousiast over de samenwerking met het schooltje te Loppem.

     

    Groetjes

    Jo en Cha

    19-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19/2/'08 les muzische

    Op dinsdag 19 februari hadden opnieuw een les muzische (8.30 – 11.30)

     

    Ons thema hebben we wat moeten aanpassen, daar de andere groep juist hetzelfde idee en thema voor ogen had. Wij stelden ons flexibel op en wilden onze voorstelling aanpassen.

    (zie verslag woensdag 20 februari)

     

    We hadden ons thema en moesten nu nog enkel discussiëren over onze workshops. Vragen die bij ons opkwamen.

     

    Workshops? Ateliers? Hoeveel? Hoeveel leerlingen zijn er? Welke domeinen moeten aan bod komen? Wie neemt welk domein?

     

    We moesten weten hoeveel kinderen we wel moesten entertainen en ik belde de school op. We schrokken ons een hoedje toen we te horen kregen dat er van elk jaar maar liefs 3 klassen van ongeveer 20 leerlingen waren.

     

    Dit zorgde voor een aanpassing in ons werkplan. Daar er opeens zoveel leerlingen waren, moeten we kijken voor haalbare maar toch intense workhops. We verdeelden de domeinen onder elkaar.

     

    Cha krijgt dans voor haar rekening.

    Jo neemt beeld voor zijn rekening.

     

    ’s Middags hadden we een afspraak met de directrice te Loppem

    ….

     

    19-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18/2/'08: les expressie

    Op maandag 18 februari hadden we een les EXPRESSIE

     

    We zaten allen in een kring en luisterden geboeid naar mevrouw Thoen. Zij gaf ons eerst wat theorie mee aan de hand van een powerpoint.

     

    Het thema van de dag was ‘patronen’

    We kregen elk een blad papier en daarop moesten we een patroon tekenen.

     

    Ik tekende allemaal hartjes (was nog in de Valentijns stemming)

     

    Ik tekende een soort keitjes (duidelijk niet meer in de Valentijns stemming)

     

    We bespraken de patronen met elkaar, en vertelden wat dit allemaal bij ons teweegbracht.

     

    We deden daarna nog enkele bewegingsoefeningen waar patronen aan vast gingen.

     

    Groetjes Jo en Cha

    18-02-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs