Op vrijdag 22 februari stond er een les media op het programma.
Meneer Dewitte had ons allen een programma doorgemaild, en via dit programma konden we leuke muziekstukjes maken.
Samen met Thomas maakte Cha het liedje struggle for pleasure
Jo probeerde samen met Barbara en Marieke iets in elkaar te stoppen.
Daarna toonde meneer Dewitte ons een stukje uit de tekenfilm Tom en Jerry. We hoorden geen muziek. Dit was uiteraard onze taak. Wij moesten samen muziek componeren die bij de tekenfilm paste.
Jo speelde leeuw en brulde er op los.
Ik was vertelster en mocht met de deuren slaan (tot ergernis van de poetsvrouwen)
Dit was een leuke activiteit, en zouden we heel graag zelf in de klas uitvoeren. Een nadeel is wel het materiaal die je nodig hebt om alles tot een goed einde te brengen, maar met een goede organisatie lijkt ons dit leuk en boeiend om in de klas uit te proberen.
Op donderdag 21 februari hadden we een les expressie van dhr. Koen Crul.
De noot van de les was onmiddellijk gezet van zodra we al het materiaal zagen dat meneer Crul bij had.
Er was direct een aangename sfeer wanneer we een blacklight en zwarte lampen zagen. Meneer Crul demonstreerde een poppenkast sketch met blacklights.
Daarna zette hij ons aan het werk. Hij toonde ons voor hoe we met fluorpapier en saté stokjes makkelijk een mooi ontwerp konden maken om mee te spelen. We gingen aan het werk.
Jo maakte een driedimensionaal kroontje
Cha een wolk met een bliksem.
We mochten onze figuren uittesten. Meneer Crul had een poppenkastscène gemaakt. We mochten onze figuurtjes uittesten.
Daarna gaven we elkaar wat tips om de figuurtjes zo goed mogelijk te zien.
We werden in groepjes verdeeld, en mochten met alle figuren een toneelstukje maken à la tik tak. (een heel makkelijke situatie)
Jo had samen met Marieke en Thomas iets in elkaar gestopt
Cha samen met Hanne en Lore.
Het was heel leuk en mooi om te zien. De bijhorende muziek maakte het ook heel aangenaam.
Daarna bespraken we nog hoe we met kinderen met de domeinen woord en beeld konden werken. Meneer Crul gaf ons enkele titels van boeken (die jo natuurlijk ook direct besteld heeft)
Het was een aangename en nuttige les. De zaken die we gezien zullen we in ons muzisch project aanwenden. Jo kreeg er zelf een idee voor om in zijn kijkkast te stoppen, en Cha zal dit uitwerken in haar stage!
Thema: Alle kleuren zijn door een slechte koningin gevangen genomen in een grote glazen bol. De hele wereld is nu zwart gekleurd. De mensen zijn heel erg somber en mogen niet meer lachten.
Opbouw van het verhaal:
plaats
gebeurtenis
verteller
De verteller geeft de voorgeschiedenis van het kasteel.
Er zijn al verschillende koningen geweest die altijd goed regeerden over het land. Nu is een slechte vrouw koningin die niet houdt van kleuren. Deze vrouw heeft dan ook alle kleuren uit de wereld gevangen genomen in een glazen bol.
kasteel van de koningin
De koningin staat samen met haar hulpje (speelt piano) op het podium. Ze leest de wet voor die ze juist gemaakt heeft.
De kleuren zijn we en blijven weg, er mag niemand meer lachen. Kortom, de wereld moet somber en zwart zijn.
huis van de held
Het licht gaat uit op het podium. Aan de andere kant van de zaal staat de held. Deze zal het probleem moeten oplossen. Hij krijgt een brief.
verteller
Er wordt verteld wat er in de brief staat.
Er is een groot probleem in het land. Alle kleuren zijn weg en alles is zwart geworden. De held moet op zoek naar de kleuren in het sprookjesbos.
huis van de held
De held maakt zich klaar voor de toch. Hij doet zijn (zwarte) trekkleren en rugzak aan. MUZIEK
sprookjesbos
De held gaat op zoek naar de kleuren, maar dit zal een hele lange en zware tocht worden. MUZIEK
Terwijl hij aan het wandelen is ziet hij plots een meisje bloemen plukken. Ze heeft een mooi rood jasje aan. Hij ziet dat het roodkapje is. De held wil dat rode jasje hebben, maar dat kan niet. Om de rode kleur terug te krijgen moet hij een opdracht uitvoeren.
Na het uitvoeren van de opdracht gaat hij verder. MUZIEK
OPDRACHT 1: In de zaal zijn allemaal rode vlinders en bloemen. Deze moet de held kunnen vangen en in zijn rugzak stoppen. Zo zal rood terugkomen.
MUZIEK
(voor het toneel wordt aan een bepaalde klas bloemen en vlinders gegeven, deze lln kunnen de rode bloemen en vlinders in de lucht houden)
kasteel van de koningin
In het kasteel is een voorwerp en een kledingstuk rood geworden. Ze kijkt in haar bol en ziet dat er al een kleur teruggekomen is. Dit is een grote ramp voor haar en mag zeker niet gebeuren.
sprookjesbos
De held wandelt verder, op zoek naar een nieuwe kleur. Plots valt hij over iets heel lang en dik. Het is een lange vlecht van een prinses. Deze vlecht heeft een mooie gele kleur. (we zien de prinses niet, alleen de vlecht).
Als de opdracht gelukt is, mag hij een stukje van haar gele haar hebben. Daarna wandelt hij gelukkig verder. MUZIEK
OPDRACHT 2: De prinses is al haar hele leven ongelukkig omdat ze opgesloten zit. De held moet haar kunnen doen lachen. Hiervoor gaat hij op zoek naar een mop in het publiek.
kasteel van de koningin
De koningin kijkt in haar bol en ziet dat er terug een kleur is. dit kan niet. In haar kasteel is er een voorwerp geel geworden, ook iets van haar kleren is geel geworden.
sprookjesbos
De held merkt iemand op met blauwe duimen, het is blauw duimpje. De held wil van hem de kleur blauw hebben.
Als de opdracht gelukt is, wandelt hij stevig door naar het kasteel. MUZIEK
OPDRACHT 3:
kasteel van de koningin
Ze merkt dat er terug een kleur bij is. De koningin merkt dat haar plan zal mislukken. De held brengt alles in de war. Ze denkt na over een nieuw plan.
verteller
De verteller vertelt verder.
De held gaat naar het kasteel en komt binnen bij de koningin die heel erg boos is.
kasteel van de koningin
De koningin probeert er alles aan te doen zodat ze de held kan doden en de kleuren kan wegtoveren. Ze probeert alles, maar niets lukt. Door de kleuren zijn al haar krachten weg.
Ze stort in elkaar en valt neer
Wat gebeurt er met de rol?!
MUZIEK
verteller
Er wordt verder verteld.
De koningin haalt het niet tegen de held. De mensen zijn zo blij dat alles opgelost is dat ze een groot feest houden. De held mag de nieuwe koning worden.
kasteel van de koningin
Er wordt een groot feest gehouden met heel veel kleur. Hierbij wordt ook een lied gezongen met iedereen, dat lied zorgt ervoor dat alle kleuren terugkomen en gemengd worden.
Op 20 februari gingen we in de namiddag naar de kringloopwinkel.
We zagen het beiden zitten om eens de kringloopwinkel binnen te gaan. We konden misschien daar nog wat ideetjes opdoen (goedkope ideetjes weliswaar) we gingen echt naar de kringloopwinkel in functie van onze kijkkast. We zagen bijvoorbeeld kastjes, spiegels, kaders van schilderijen, en we fantaseerden er op los wat er precies mee konden aanvangen. We hebben niets gekocht, maar we weten wat er allemaal te zien was. We hebben er nog veel van opgestoken en misschien zien ze ons daar wel nog terug.
Op woensdag 20 februari werden we verwacht in de Maagdenstraat voor het verder vervaardigen van de kijkdoos.
Jo heeft inmiddels al zijn kader in het goud geschilderd.
Cha heeft inmiddels een idee ontwikkeld
Tijdens de les kregen we de kans om onze ideeën te bespreken met mevrouw Vanhalewyn.
Toch zaten we daar weer wat voor choco. Het lokaal was te klein om goed aan de slag te kunnen gaan en echt werken deed niemand. Velen zaten hun portfolio aan te vullen en dergelijke.
Mevrouw Vanhalewyn probeerde ons opnieuw zo goed mogelijk te entertainen en ze had enorm veel materiaal mee waarmee we mochten experimenteren. Enorm leuk dat ze dit allemaal mee had, maar ons interesseerde het niet echt. Wij houden ons niet graag bezig met zaken die ons op het eerste zicht nutteloos lijken. Wij zagen geen doel voor ogen. Mevrouw Vanhalewyn probeerde ons te overtuigen, maar dit lukte slechts gedeeltelijk.
Ik stelde voor om tijdens de beeld lessen decor te maken voor het toneel, dit lijkt mij en anderen veel functioneler. Dit zou een veel betere invulling zijn van de tijd die we hebben.
We werden heel vriendelijk verwelkomd door de directrice. We hadden al onze vragen op een blad opgeschreven.
Techniek: is er een muziekinstallatie? Is er een micro, camera aanwezig?
Welke ruimte hebben we voor het toneel?
Welke ruimte hebben we voor de workshops?
Dekken jullie de kosten?
Wanneer kunnen wij alle leerkrachten eens spreken?
Wanneer kunnen we de zaal klaarzetten?
De directrice gaf ons het antwoord op bijna al onze vragen, we gaven haar ons e mailadres en ze zou zo vlug mogelijk contact met ons opnemen om ons de nodige info te verschaffen.
Toen we buiten kwamen, hadden we allen het gevoel dat alles goed zat en waren we heel enthousiast over de samenwerking met het schooltje te Loppem.
Op dinsdag 19 februari hadden opnieuw een les muzische (8.30 11.30)
Ons thema hebben we wat moeten aanpassen, daar de andere groep juist hetzelfde idee en thema voor ogen had. Wij stelden ons flexibel op en wilden onze voorstelling aanpassen.
(zie verslag woensdag 20 februari)
We hadden ons thema en moesten nu nog enkel discussiëren over onze workshops. Vragen die bij ons opkwamen.
Workshops? Ateliers? Hoeveel? Hoeveel leerlingen zijn er? Welke domeinen moeten aan bod komen? Wie neemt welk domein?
We moesten weten hoeveel kinderen we wel moesten entertainen en ik belde de school op. We schrokken ons een hoedje toen we te horen kregen dat er van elk jaar maar liefs 3 klassen van ongeveer 20 leerlingen waren.
Dit zorgde voor een aanpassing in ons werkplan. Daar er opeens zoveel leerlingen waren, moeten we kijken voor haalbare maar toch intense workhops. We verdeelden de domeinen onder elkaar.
Cha krijgt dans voor haar rekening.
Jo neemt beeld voor zijn rekening.
s Middags hadden we een afspraak met de directrice te Loppem