Inhoud blog
  • 13/3/'08: Evaluatie
  • woensdag 12 maart: afwerking
  • maandag 10 maart: vervaardigen affiche
  • 10 en 11 maart: de muzische dagen
  • weekend 8 en 9 maart: oefenen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Welkom op onze muzische blog!
    vol nieuwtjes en weetjes
    02-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2/3/'08: workshop dans en expressie 2

    Workshop 5: Dans en expressie  

     

     

     

     

     

     

     

    Dans en expressie

    80’

     

    Heterogene groepen 1 groep

    (2 lln 4e lj + 2 lln 5e lj + 2 lln 6e lj)

    Gekleurde doeken, cd speler, cd’s, gekleurd papier

    Doelgroep: 4e, 5e en 6e leerjaar

    Korte omschrijving:

    We maken met zen allen een regenboogdans. Iedere groep vertegenwoordigt zijn kleur in een gezamenlijk lied.

     

    Doelstellingen:

    ü      Leerplandoelstellingen:

     

    1.    Kinderen experimenteren met en bekwamen zich in de uitdrukkingsmogelijkheden van hun lichaam. Dat houdt in dat ze:

    1.1: genieten van hun lichaam in hun beweging

    1.2: verschillende houdingen en bewegingen exploreren.

    1.3: spontaan meebewegen op muziek.

    1.4: waargenomen klanken omzetten in beweging

     

    2.    Kinderen kunnen zichzelf met een zekere dynamiek in bewegingen aanvoelen en organiseren.

    2.2: De lichaamsruimte aanvoelen en gebruiken

     

    3.    Kinderen worden zich bewust van hun identiteit en hun inlevingsvermogen dat houdt in dat ze:

    3.1 bewegingen nauwkeurig nabootsen

    3.2: een eenvoudig bewegingsverhaal uitbeelden

    3.4: gebruik maken van materialen

     

    4.    Kinderen ervaren de mogelijkheden van de lichaamstaal en van de dans om met zichzelf en mat anderen te communiceren

                

     

     

     

     

    ü      Lesdoelstellingen:

      

    1.  De kinderen kunnen vrij op muziek bewegen

    2.  De kinderen durven zich uiten op muziek

    3.  De kinderen kunnen op een expressieve manier iets uitbeelden

    4.  De kinderen kunnen expressief iets uitbeelden op muziek

    5.  De kinderen kunnen samenwerken

    6.  De kinderen kunnen samen een choreografie maken

    7.  De kinderen kunnen elkaar evalueren

     

     

     

     

    Aandachtspunten:

     

    We zorgen dat alle groepen zo heterogeen mogelijk zijn. We zorgen ervoor dat de leeftijden door elkaar gemixt zijn.

     

     

    Materiaal en ruimte:

    ü      Materiaal: gekleurde doeken, cd speler, cd, gekleurd papier

     

     

    ü      Ruimte: De sporthal

     

     

    Workshopverloop:

    Instap

    *Het liedje ‘Alle kleuren van de regenboog’ van K3 wordt beluisterd. De leerlingen dansen en bewegen vrij op deze muziek.

    Kern

     

     

     

     

     

     

     

    15’

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    30’

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    20’

     

    Kern 1:

     

    *Samen worden alle kleuren van de regenboog overlopen.

    Rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet + wit en zwart.

     

    *Elk kleur krijgt zijn eigen liedje.

    We bedenken samen welke landen, werelddelen of wereldse zaken bij welke kleur kunnen horen en beelden dit expressief uit op de muziek. We doen dit voor alle kleuren.

     

    Rood: Spanje, warme landen

    Oranje: indianen, Australië (kangoeroe’s)

    Geel: China, woestijn,

    Groen: jungle

    Blauw: oceanen

    Indigo:

    Violet:

    Wit: bergen, de Himalaya, Antartica

    Zwart: Afrika

     

    *De liedjes

     

    Rood: ‘Enamorada’ Belle Perez

    Oranje: ‘indianendans’ M kids

    Geel: romeo

    Groen: jungle song ‘aqua’

    Blauw:

    Indigo:

    Violet: ‘bailando’ Paradisio

    Wit:

    Zwart: ‘through the monsoon’ Tokio Hotel

     

    Kern 2:

    *De leerlingen worden ingedeeld in 9 groepen (7 kleuren van de regenboog + wit en zwart)

     

    *Naargelang hun kleur krijgt iedere groep een gekleurd doekwaar ze gebruik mogen van maken.

     

    *Elke groep krijgt zo’n 25 sec de tijd om zijn kleur te verdedigen met een kleine choreografie op het liedje ‘colour the world’ van Sash

     

    *Bijvoorbeeld: de gele groep boots China na, of de droogte van de woestijn. proberen ze zo expressief en met beweging te weergeven.

     

    *Eerst komt wit, rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo, violet en zwart. Wanneer een kleur zijn choreografie achter de rug heeft, gaan ze naar achteren en vormen ze een halve cirkel. De kleuren wit en zwart staan aan de zijkanten. Zo wordt er een prachtige regenboog van ballonnen en kinderen gecreëerd.

     

    02-03-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1/3/'08 workshop dans en expressie 1

    Workshop 5: dans en expressie  

     

     

     

     

     

     

     

    Dans en expressie

    80’

     

    Heterogene groepen 1 groep

    (2 lln 1e lj + 2 lln 2e lj + 2 lln 3e lj)

    Cd, cd speler, gekleurd papier, gekleurde doeken

    Doelgroep: 1, 2 en 3e leerjaar

    Korte omschrijving:

     

    We maken met zen allen een regenboogdans. Iedere groep vertegenwoordigt zijn kleur in een gezamenlijk lied.

     

    Doelstellingen:

    ü      Leerplandoelstellingen:

     

    1.    Kinderen experimenteren met en bekwamen zich in de uitdrukkingsmogelijkheden van hun lichaam. Dat houdt in dat ze:

    1.1: genieten van hun lichaam in hun beweging

    1.2: verschillende houdingen en bewegingen exploreren.

    1.3: spontaan meebewegen op muziek.

    1.4: waargenomen klanken omzetten in beweging

     

    2.    Kinderen kunnen zichzelf met een zekere dynamiek in bewegingen aanvoelen en organiseren.

    2.2: De lichaamsruimte aanvoelen en gebruiken

     

    3.    Kinderen worden zich bewust van hun identiteit en hun inlevingsvermogen dat houdt in dat ze:

    3.1 bewegingen nauwkeurig nabootsen

    3.2: een eenvoudig bewegingsverhaal uitbeelden

    3.4: gebruik maken van materialen

     

    4.    Kinderen ervaren de mogelijkheden van de lichaamstaal en van de dans om met zichzelf en mat anderen te communiceren

     

     

     

     

     

    ü      Lesdoelstellingen:

     

    1.  De kinderen kunnen vrij op muziek bewegen

    2.  De kinderen durven zich uiten op muziek

    3.  De kinderen kunnen op een expressieve manier iets uitbeelden

    4.  De kinderen kunnen expressief iets uitbeelden op muziek

    5.  De kinderen kunnen samenwerken

    6.  De kinderen kunnen samen een choreografie maken

    7.  De kinderen kunnen elkaar evalueren

     

                       

     

    Aandachtspunten:

     

    We zorgen dat alle groepen zo heterogeen mogelijk zijn. We zorgen ervoor dat de leeftijden door elkaar gemixt zijn.

     

     

    Materiaal en ruimte:

    ü      Materiaal: ballonnen, cd speler, cd, gekleurd papier

     

     

    ü      Ruimte: De sporthal

     

     

    Workshopverloop:

    Instap

    Het liedje ‘Alle kleuren van de regenboog’ van K3 wordt beluisterd. De leerlingen dansen en bewegen vrij op deze muziek.

    Kern

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    15’

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    40’

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    15’

     

    Kern 1:

     

    *Samen worden alle kleuren van de regenboog overlopen.

    Rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet + wit en zwart

     

    *Elk kleur krijgt zijn eigen liedje.

    We bedenken samen wat bijvoorbeeld rood,oranje,… en zwart zou kunnen zijn, en beelden dit expressief uit op de muziek. We doen dit voor alle kleuren.

     

    Rood: kers, tomaat, rood verkeerslicht, roos, lippen, tomatensaus, wijn,…

    Oranje: vuur, sinaasappel,…

    Geel: zon, kuiken, ster, mais, citroen,…

    Groen: gras, kikker, boom, jungle,…

    Blauw: zee, de lucht, smurfen,…

    Indigo/paars:

    Violet/roze: bloem, varken, mega mindy, Wizzy en Woppy

    Wit: schaapje, eend,wijn, rijst, bruidsjurk…

    Zwart: de nacht, inkt,…

     

    *De liedjes

     

    Rood: ‘rood’ Marco Borsato

    Oranje:

    Geel: ‘SUNrise’ Milk inc

    Groen: ‘laat het gras maar groeien’ Sam Gooris

    Blauw: ‘blub ik ben een vis’ K3, ‘Recht door zee’ Esther

    Indigo:

    Violet: ‘de drie biggetjes’ K3

    Wit:

    Zwart:

     

    Kern 2:

     

    *De leerlingen worden ingedeeld in 9 groepen (7 kleuren van de regenboog + wit en zwart)

     

    *Naargelang hun kleur krijgt iedere leerling een ballon waar ze gebruik mogen van maken.

     

    *Elke groep krijgt zo’n 25 sec de tijd om zijn kleur te verdedigen met een kleine choreografie op het liedje ‘Alana’ van Wes.

     

    *Bijvoorbeeld: de blauwe groep bootst de zee, mensen die zwemmen, vogels die in de lucht vliegen,…na. Dit proberen ze zo expressief en met beweging te weergeven.

     

    *Eerst komt wit, rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo, violet en zwart. Wanneer een kleur zijn choreografie achter de rug heeft, gaan ze naar achteren en vormen ze een halve cirkel. De kleuren wit en zwart staan aan de zijkanten. Zo wordt er een prachtige regenboog van ballonnen en kinderen gecreëerd.

     

    01-03-2008 om 00:00 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27/2/'08: begeleide werktijd
    Om 9.00u kwamen we allen samen om te werken aan de muzische dagen.

    Alles kwam aan bod (de workshops, het toneel, vervoer, decor, ...)

    We hebben goed kunnen doorwerken, en heel wat taken zijn verdeeld. Het begint stilaan vorm te krijgen.
    Ons toneel is zo goed als uitgeschreven, en de ideeën van de workshops stromen binnen.
    Morgen gaan we langs te Loppem en zullen we de posters ophangen in de klas, waar het thema van de muzische dagen op staat.

    'De wondere, kleurrijke wereld van... Alfred'

    Cha had vandaag een dipje. De kijkdoos krijgt maar geen vorm, en de twijfels bleven maar komen. Mijn idee van het mode atelier was helemaal niet haalbaar en realiseerbaar. Aan het eind van de dag kreeg ik een nieuwe ingeving
    Details omtrent de ingeving volgen...

    Groetjes

    Jo en Cha

    27-02-2008 om 22:23 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26/2/'08: update over de kijkkast/kijkdoos

    Op dinsdag 26 februari staan we al een stapje verder met onze kijkdoos/kijkkast

     

    Een korte update:

     

    Jo heeft een prachtig kader van een schilderij helemaal goud geschilderd. Daar heeft hij zwarte platen aan verbonden, en zo heeft Jo zijn eigen kijkkast. Vandaag zijn we gaan shoppen om een blacklight om in de kijkkast te leggen. Dit zal uiteraard een prachtig resultaat weergeven. Oh ja en niet te vergeten, er zijn ook al gordijntjes aan bevestigd, zodat de kijkkast een heel gezellige sfeer weergeeft.

     

    Cha weet eindelijk wat ze nu definitief zal maken. Ik heb werkelijk bij iedereen aangeklopt, elk thema overwogen, maar nu staat het helemaal vast. Ik maak een eigen crea atelier.

    Verdere info en eventuele foto’s volgen.

     

    Groetjes

    26-02-2008 om 22:03 geschreven door Charlotte en Joannes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)


    Archief per week
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs