alles over mountainbiken en BMX met Lily en Chantal
27-12-2010
Pieter Broeckx : Cycle for Charity
Met de slogan ' Cycle for Charity ' als drijfveer, heeft Pieter Broeckx deze zomer een tocht van ongeveer 1000 km vanuit Frankrijk naar zijn woonplaats Zwijndrecht gereden. Hierbij ging het deel Cycle in vervulling, maar kwam Charity ook bod. Peter Broeckx wou door middel van het fietsen een bedrag verzamelen , waarvan de helft naar de hulporganisatie Artsen Zonder Grenzen zou gaan. De rest van het bedrag heeft de 19 jarige mountainbiker van het Waaslands MTB team in de tocht zelf geïnvesteerd. Spijtig genoeg kon hij de kosten van de kleine hotelletjes en het eten niet recupereren, maar toch heeft hij 45 aan Artsen Zonder Grenzen kunnen schenken. Het werd een zeer geslaagde 1000km !
Volgende zomer zou hij graag van Kroatie naar Belgie fietsen en dat opnieuw aan een goed doel koppelen .
Jelle Brackman is vandaag provinciaal kampioen cyclocross geworden in Oost Vlaanderen
De biker van het MTB Dream team heeft in Balegem heel de wedstrijd samen met Toon Dvenijns op kop gereden en is uiteindelijk 2e algemeen geworden , wat hem de titel van provinciaal kampioen bij de beloften opleverde. Hans Becking , de Nederlandse biker woonachtig in Wetteren , werd vierde algemeen en stond als 2 de op het podium van provinciaal kamp, maar dan bij eliten.
Anja Geldhof haalde de provinciale titel bij de dames
uitslag :
1.DEVENYNS Toon - C.T.- DJ.MATIC-KORTRIJK
2.BRACKMAN Jelle - MTB DREAMTEAM AARTSELAAR
3.DE TIER Floris - CYCLINGCHAMPS
4.BECKING Hans - MBC.BAR END APELDOORN
5.PENNE Stijn - SDC - ROGELLI CYCLING TEAM
6.VAN DEN BRANDE Kay - VAN GOETHEM - PRORACE - CYCLING TEAM 7.BASSEZ Patrick - KON. EDEGEM BICYCLE CLUB V.Z.W. 8.GYS Jens - BIANCHI NIEUWE HOOP TIELEN VZW
Sabine Spitz van het Central Pro Team heeft in het Zwitserse Dagmersellen haar tweede zege van het seizoen behaald. De 39 jarige Duitse mountainbiker haalde het met 22 sec voor de Zwitserse Katrin Leumann. Het duo Spitz- Leumann was lange tijd samen op weg tot Sabine Spitz op 2 ronden van het einde de beslissende aanval plaatste en er alleen van door ging. De Olympische MTB kampioene van 2008 is klaar voor het Duits cyclocross kampioenschap in Lorsch en bereidt zich intussen voor het WK in Sankt Wendel.
De 30 jarige Fransman Francis Mourey zegevierde voor 4000 toeschouwers met bijna 1 minuut voorsprong op de Zwitserse kampioen Lukas Fluckiger. Marco Aurelio Fontana viel met zijn vierde plaats naast het elite podium in een ondergesneeuwd Wiggertal. Mathias Fluckiger, Martin Gujan en Moritz Milatz vervolledigden de top 10.
heren :
1 Francis MOUREY (Fra) 58:18 2 Lukas FLÜCKIGER (Zwi) 59:13 3 Julien TARAMARCAZ (Zwi) 1:00:28 4 Marco Aurelio FONTANA (Ita) 1:00:34 5 Pirmin LANG (Zwi) 1:00:42 6 Mathias FLÜCKIGER (Zwi) 1:00:42 7 Andreas MOSER (Zwi) 1:00:47 8 Martin GUJAN (Zwi) 1:01:20 9 René LANG (Zwi) 1:01:43 10 Moritz MILATZ (D) 1:01:49
We worden de laatste tijd overspoeld met heel wat postitieve informatie over de 29 " . Toch laten we graag bikers van het eerste uur aan het woord . Fuji Bike master Jos Lecok neemt samen met enkele collega's de 29 " onder de loep. De pro's en de contra's :
" Laat U niet misleiden : volgens het Duitse Bike tijdschrift heeft een 29 incher nogal wat nadelen, maar anderzijds worden deze bikes nu toch tegen de sterren aan gepromoot.
Natuurlijk, want de 26 inch markt zit aan zijn top ; daar kunnen ze alleen de kleuren nog veranderen en that's it !
Er moet immers gekocht worden , dus nu wordt de 29 incher gepromoot als de kip met het gouden ei . Iedereen warm maken voor de aankoop van een 29 " om na enkele maanden toch tot de conclusie komen dat je ferm mis gegokt hebt ! Een 29 incher zit om te beginnen al nl . gemiddeld 5 cm hoger van de grond met zijn trapas , dus met je voeten kom je niet aan de grond of je gaat te laag zitten en dit zeker als je korte benen hebt . Ook je zwaartepunt zit dus 5 cm hoger wat volgens mij technisch zeker niet goed is , hoe lager hoe beter !!! De achterbrug geometrie is nog steeds een groot experiment, de overstay is gevaarlijk voor je edele delen, want je gaat er gegarandeerd op landen , dit probeert men op te lossen door extreem sloopy te bouwen , zodat het model van de bike op een vrouwen fiets gaat lijken . Ook de stuurkopbuis word nu extreem ingekort , want anders zit je op een chopper en zeker met de extra korte stuurpen , die men erop zet om de bike enigzins handelbaar te maken , wat dan ook weer het klimmen benadeeld . Ook bouwt men er soms vorken in met terug 80 mm veerweg , wat je een overslag gevoel bezorgt en ook weer de geometrie van de bike helemaal uit de haak zet ! Om maar te zwijgen over het comfort wat weer vermindert . Verder zij de overbrengingen die nu op de markt zijn , helemaal niet gemaakt voor een 29 inch . Met een 44/11 bv krijg je de boel bijna niet rond en leg je teoretisch met 1 omwenteling meer dan 9 meter af ? De beste overbrenging volgens BIKE zou zijn een 40/11 - 36 en dat is dan weer niet zo makkelijk in de praktijk ! Eigenlijk komt het er op neer : als je niet groter bent den 195 cm kan je er niks mee aanvangen, want je zit gelijk een kind op een veel te grote bike ! Dus best even afwachten en zeker laten uitrijpen, want volgens mij is dit niet wat het zal moeten worden . Er was een gulden middenweg , maar die is weer niet goed voor de economie . Het ging om een 28 inch , dan kon je de wielen van je koersfiets er tenminste nog in steken. Maar dat doet de verkoop weer niet goed . Het was wel aanvaardbaarder naar de renner en het terein toe volgens mezelf , Maar om julie uit je euforische dromen te halen koop de nieuwe BIKE en lees het artikel eens goed zelf door en overweeg een aankoop voor jezelf . Als enig nadeel geeft het blad Bike dus de overbrenging aan Als voordelen geven ze : je moet achter een 36 hebben , korte achterbouw , stuurpen naar onder gedraaid , steekassen voor en enkele merken met een aangepaste geometrie . Ik zie daar nergens iets nieuws in zitten dat doorslaggevend genoeg is om een 29 incher aan te schaffen ! De 29 incher zou dan weer sneller zijn op een cross country parcours, maar is daar wel getest door profs . OK als die ze niet rond krijgen en er snel genoeg mee kunnen rijden , dan moeten ze ook geen prof zijn hé! Of dat alles voor de normale consument ook nog geldig is , blijft een groot vraagteken . Hun test eindigt met 5 super goede beoordelingen en 4 goede bedoordelingen, wat voor mij duidelijk bewijst dat dit hele gebeuren een beetje gaat lijken op de computer verkoop : je koopt het allerlaatste snufje en de week erna heb je oude brol , want dan komen ze weer met iets gans anders uit. Jammer voor de consument die erin trapt , als je nu een 26 incher koopt heb je een uitgerijpte bike waar je lang plezier aan hebt ! Ik wil hier zeker geen merk mee bevoor- of benadelen , ook het merk waar ikzelf achter sta , verkoopt 29 inchers , en mischien zal ik er zelf ook ooit op rijden , maar ik ben dan ook meer dan 192 CM Maar zeker de eerte 2 à 3 jaar afblijven en afwachten of de rage overleeft is mijn persoonlijke tip ! " verduidelijkt Jos Lecok uit Neeroeteren.
" Niet iedereen is het eens over de mindere wendbaar door een te hoog gelegen trapas. Bij de uitleg over den mindere wendbaar door een te hoog gelegen trapas ben ik het ook niet mee eens. Mijn huidige 29" bike zijn trapas ligt namelijk even hoog als mijn voorgaande 26". De 29" bikes van het eerste uur waren nog niet aangepast aan de nieuwe geometrie, maar tegenwoordig vormt dit naar verluidt geen enkel probleem meer . Zo heeft een 29" bike dus wel degelijk 28" wielen, anders mocht je met deze fietsen niet starten in officiële wedstrijden. Het feit dat men geen vering meer zou nodig hebben , is lichtjes overroepen. Het grootste voordeel vind ik grip Ik heb gemerkt dat ik op de steile klim tijdens de LMTB mache in As beduidend meer grip had dan mijn collega's met 26" wielen. Mijn conclussie is dat iedereen zelf de keuze moet maken, ik had deze al gemaakt voor de hype los barste." aldus Dirk Van de Schans uit Lommel.
" Erg belangrijk is dat je lichte wielen monteert, om de grotere inertie van die grote wielen tegen te gaan. Het argument dat 29ers alleen voor hele grote mensen zijn, is niet juist. Kijk maar eens naar Heather Irmiger of Willow Koerber, 2 wereldtoppers bij de dames, die eerder klein zijn. 29ers zijn meestal comfortabeler dan hun kleine broertjes, vooral doordat de grotere wielen beter over oneffenheden bollen. Daardoor zie je zoveel 29ers met vaste vorken, en kom je met een kortere veerweg toe. De keuze 26er / 29er hangt vooral af van je rijstijl en het soort parcours dat je wil rijden. Waarschijnlijk zijn 29ers voor 75% van je rijtijd een voordeel, maar op de echte technische parcoursen zal een 26er wel leuker rijden " licht Kris Henderieckx van team Nomadesk toe.
Categorie:cross country
Yader Zoli meldt goed nieuws
Voor de Italiaanse Torpado biker werd het een bijzondere Kerst. De 35 jarige Yader Zoli is op kerstdag papa geworden.
Yader liet weten dat zowel moeder Stefania als baby Ian het uitstekend maken.
Categorie:cross country
Laurens Sweeck vierde in Zolder
De Zwitser Lars Forster heeft de Wereldbeker voor juniores in Heusden-Zolder gewonnen. Voor de 17 jarige was het zijn eerste zege na de EK titel veldrijden in Frankfurt. Hij had een halve minuut voorsprong op de Tsjech Vojtec Nipl en de Nederlander Stan Goderie. Onze landgenoot Laurens Sweeck werd vierde en verdedigde daarmee zijn leidersplaats . Forster is nu tweede en heeft 30 punten achterstand op Sweeck
1 FORSTER Lars Zwi 00:41:53 2 NIPL Vojtech Tsj +00:30 3 GODRIE Stan Ned +00:33 4 SWEECK Laurens B +00:34 5 SKALA Jakub Tsj +00:39 6 MEDEK Tomas Tsj +00:42 7 DE MAN Jaap Ned +00:58 8 VAN TICHELT Yorben B +01:03 9 SWEECK Diether B +01:06 10 DOUBEY Fabien Fr +01:07
12 PEETERS Daniel B +01:08 15 VANTHOURENHOUT Michael B +02:25 16 VANDEKINDEREN Jens B +02:33 19 SOETE Daan B +02:43 21 AERTS Toon B +03:19 23 PANIS Maxim B +03:30 25 VAN DE VELDE Matthias BB +04:01 28 HOEYBERGHS Daan B +04:30 35 CLAES Jorn B +05:06
Categorie:veldrijden
Grand Raid Cristalp 2011
De organisatie van de Grand Raid kondigt aan dat de 22 ste editie op 19 en 20 augustus 2011 zal gereden worden. Omdat de regio Valais onderhevig is aan wisselende weersomstandigheden, trekt men er twee dagen voor uit en kan men zich flexibel opstellen naargelang de condities. De traditionele route van Verbier naar Grimentz blijft behouden , maar er zijn startplaatsen voorzien in Nendaz, Heremence en Evolene. De Cristalp wordt aanzien als één van de zwaarste mountainbike marathons van Zwitsersland . Karl Platt, Stefan Sahm en Thomas Dietsch van het Duitse Bulls team zijn samen met de Zwitser Alexandre Moos de favorieten bij uitstek. Karl Platt won de editie van 2010 in 7:05:15 op een 29" voor Thomas Dietsch de winnaar van 2007..
4 mogelijkheden :
Verbier naar Grimentz: 128km , 5000m hm Nendaz naar Grimentz: 93km ,3944m hm Heremence naar Grimentz: 68km ,2996 hm Evolene naar Grimentz: 37km , 1845 hm
De 7 de editie van de Open MTB Marathon in Gran Canaria staat op 26 maart op het programma. In Maspalomas kan men traditiegetrouw kiezen uit 3 afstanden nl. 35, 65 en voor de 90 kilometers opSt. Lucia . " The same procedure as every year. heet het dan, aangezien de lokatie van de voorjaarsklassieker ongewijzigd blijft
Op algemene aanvraag wordt er op 25 maart een marathon op de weg georganiseerd. Verder is er een marathon voor vrouwen, een wedstrijd voor kinderen , paella en pastaparty en een exporuimte met talrijke lokale en internationale standhouders.
Florian Vogel kan terugblikken op een geslaagd 2010. Zowel op sportief, als op privé vlak ging het de Zwitser voor de wind. De 28 jarige Scott Swisspower biker werd op 23 oktober van dit jaar voor de eerste keer vader van een flinke dochter Lina en haalde de World Cup zege binnen in Champery. De biker die sinds 1999 op Scott rijdt, wist zich de laatste jaren te handhaven aan de internationale top.
Het goud op het EK in 2008 en zijn wereldbeker overwinningen in 2008 ( Fort William) en 2010 ( Champery ) waren de absolute hoogtepunten van de tweevoudige Zwitserse kampioen. In tegenstelling tot voorgaande jaren zal de hij geen cyclocross wedstrijden betwisten, maar uitgebreid tijd nemen voor zijn gezin. Voor de Maremma Cup eind februari 2011 tekent hij opnieuw present.
Categorie:cross country
Zalige Kerst deel 7
-Merry Christmas and a Happy New Year Milka-Trek MTB racing team
-Het Univega-Pro-Cycling-Team wenst iedereen de ' Allerbeste wensen ' . Verder wensen wij de bikers een sportief 2011 toe.
Herman Schoens.
Categorie:cross country
25-12-2010
Jelle Brackmans Intrasys MTB Dreamteam behaalt 2e overwinning
Na zijn 1 ste overwinning van het seizoen vorige week in Lichterveldevoor MathiasBossuyt heeft Jelle Brackman van het MTB Dream team zijn bijnaam iceman weer alle eer aan gedaan.
Vandaag op Kerstdag behaalde hij in Beernem zijn 2e overwinning van het seizoen . Hij reed de ganse wedstrijd solo aan de leiding.Morgen start hij in het provinciaal kampioenschap in Balgem.
uitslag :
1.BRACKMAN Jelle - MTB DREAMTEAM AARTSELAAR
2.DENOLF Gianni - CYCLINGCHAMPS op 28
3.GELUYKENS Kenny - SCOTT USA CYCLING TEAM op 44
4.PENNE Stijn - SDC - ROGELLI CYCLING TEAM op 46
5.DENOLF Ritchie - CYCLINGCHAMPS op 54
6.GRUWIER Steve - ASFRA RACING TEAM op 56
7.LAPERE Kris - MEZ TEAM BELGIUM SNELLEGEM op 100
8.VAN GREMBERGEN Kendric - SDC - ROGELLI CYCLING TEAM op 106
9.CANT Kevin - VAN GOETHEM - PRORACE - CYCLING TEAM op 119
10.VAN DEN BRANDE Kay - VAN GOETHEM - PRORACE - CYCLING TEAM op 137
Categorie:varia
Monster Energy White Style presented by Kona
White Style Leogang heeft er met Monster Energy een hoofdsponsor bij. Bikepark Leogang, Monster Energy, One Big Park, POC, CamelBak, Tony Hawk Shred en Kona staan op 28 januari 2011 garant voor het winters openingsspectakel . 20 deelnemers uit verschillende landen zakken naar Oostenrijk af voor het eerste internationale freeryde event van 2011. Titelverdediger Sam Pilgrim neemt het in Leogang op tegen Cameron Zink de eerste winnaar van de FMB World Tour. Cameron Zink, Jamie Goldman en Graham Agassiz vertegenwoordigen Noord Amerika en gaan de strijd aan met de Europese deelnemers. Van Zweedse zijde zal Martin Soderstrom zijn opwachting maken en de nodige slopestyle actie brengen in winterse omstandigheden. Zal de Brit Sam Pilgrim opnieuw de jury weten te bekoren ?
deelnemers :
Cameron Zink Niki Leitner Yannikc Granieri Amir Kabbani Martin Saderstrom Garnt Fielder Sam Pilgrim Jamie Goldman John AlmHogran Lance McDermott Graham Agassiz Urs Reinosch Tomas Zieda Szymon Godziek Jan Toth Olav Fjaere
Categorie:Downhill
Cedric en Cecile Ravanel op GT
Nadat Team Lapierre Cedric en Cecile Ravanel bedankte voor bewezen diensten , is het sportieve echtpaar niet bij de pakken blijven zitten. Beiden hebben onderdak gevonden in een nieuwe structuur dat op het legendarische merk GT zal aantreden. Het nieuwe team is de opvolger van het Franse team Keops en komt met 9 vrij bekende renners aan de start. Naast het echtpaar Ravanel- Rode, maken oa. Julie Berteaux, Julien Trarieux en Fabien Canal deel uit van het Franse GT Skoda - Chamonix team. Van de negen renners , stonden er dit jaar 7 aan de start van het WK in Mont St Anne.
Julien Trarieux keerde terug met zilver bij de juniores en Julie Berteaux kreeg het brons bij de juniores dames DH. Verder zijn Fanny Bourdon en Fabien Canal nog beloften die in aanmerking komen voor een plaats in de internationale top 5.
Op woensdag 22 december werd in cultuurcentrum De Werft te Geel reeds voor de zesde keer de Belgian Cycling Youth Award (BCYA) uitgereikt. Het jaarlijks evenement wordt georganiseerd door KBWB, WBV & FCWB waarbij de jongeren uit de verschillende wielerdisciplines worden gehuldigd. Voor het eerst werden er in 2010 ook mountainbikers betrokken bij de laureaten. Ook deze verwezenlijking kunnen we op het conto schrijven van André Coppers.
De BCYA gaat elk jaar op een andere plaats door en hierbij worden de Belgische jeugdrenners en rensters gehuldigd die in een nationaal eindklassement in de top-3 eindigen. Ook renners die op belangrijke internationale kampioenschappen medailles behaalden worden uitgenodigd.
Voor de mountainbikescene gold het eindklassement van de Belgacom MTB GP als scherprechter. Bij dames jeugd was de award voor Elise Marchal (G-Skin Deforche). Bij de nieuwelingen vielen Kevin Panhuyzen (Trek KMC), Jens Van Rompaey (Scott-Goeman) en Mathieu Dehaeze (Lingier-Versluys) in de prijzen. Bij de junioren wist Bart De Vocht (NODRUGS) de hoofdvogel af te schieten voor Jeff Luyten (Team Saeco).
Jean Biermans kreeg in de poll zo goed als 60% van de stemmen achter zijn naam. Mountainbiker van het jaar 2010 worden tussen al de toppers , en met zo'n score is niet zo evident.
De 36 jarige Jean Biermans : een man van bij ons, een biker met het hart op de juiste plaats haalde afgelopen jaar de wereldtitel 24 u MTB voor duo 's naar Hasselt .
De lezers van MTBlily wisten deze unieke prestatie te waarderen en daarom nodigde ik de wereldkampioen uit om zijn prijs in ontvangst te nemen en een lange babbel met hem te slaan.
- Jean : bijna 60 %van de stemmen achter je naam; had je dat verwacht ?
Nee, ik had niet eens verwacht tussen de top van de MTBikers te staan!! Dus ik ben wel erg trots dat ik gewonnen heb.
- Die trui van Ivan Basso ; leg eens uit
Dit is meer een grap van GT bikes. Ik heb mijn sponsoring met CEP Socks/Katrien Lescrenier verlengd en er zaten roze Ceps bij. Die foto postte ik op Facebook en er kwamen wel leuke reacties op.. o.a van Jeffry Goethals . Die stuurde mij een officiel Giro d'Italia maglia rosa met handtekening van Ivan Basso!!! Ik moest de trui aan doen samen met de roze CEPS en er werden natuurlijk foto's van genomen. - Was het WK het mooiste moment van 2010 ?
Het mooiste moment ? Er waren vele maar natuurlijk, maar wereldkampioen worden is iets speciaals!! Slechtste moment : mijn ervaring in het Duitse team. Daar voelde ik me niet goed , ik wil er niet meer aan denken ! Maar onze titel heeft hen wel een klein fortuin opgeleverd!! - Hoe ben je bij Nomadesk terecht gekomen ?
Dat is eigenlijk via Kris Hertsens gegaan ; die mij in 2008 eens had gevraagd , nadat ik bij Univega te horen kreeg dat ik mocht vertrekken , zonder enige reden. Ik had toen contact gezocht met Peter Geldhof, en die had wel interesse. Er kwam echter iets interressants in het vaarwater , waardoor ik misschien hogerop kon geraken en Peter zei dat er voor moest gaan. Spijtig genoeg gingen er weken voorbij en kwam er niets van die plannen in huis en stond ik met lege handen ! En zodoende kwam ik in het Duitse team terecht.
- Wat is het programma voor volgend jaar ?
Mijn programma staat nog niet vast, we hebben 10 team events bij Team Nomadesk , waarvan een groot gedeelte verplicht! Dus ik pas mijn verdere programma later aan. Er staat wel 1 of 2 24uurs MTB wedstrijden op het programma , waarvan 1 solo. En waarschijnlijk ga ik opnieuw naar het WK 24 , maar dan met één van de Krissen van Nomadesk.
- Hoe kom je de wintermaanden door ?
Ik rij voornamelijk op de Tacx, ik werk sinds dit jaar samen met Rob v d Werf , die mijn trainingschema samenstelt! Rob kent me goed, dus weet me wel te sturen . In de weekenden rij ik samen met Leon van Bon , de zesdaagse renner. En ik neem af en toe de GT Zaskar zo als deze week.. om naar mijn werk te rijden. Van Hasselt naar Maastricht en terug is goed te doen .
- Kende je Patrick Meersschaert goed?
Wat is goed? We reden 2 jaar voor het zelfde team , voor Univega en we zijn samen naar buitenlandse marathons geweest! We konden het wel goed vinden met elkaar. Spijtig dat iemand met zo een goed hart ons zo moet verlaten.
- Tevreden met de prijs ?
Ik ben SUPER tevreden en TROTS!! Bedankt Lily voor de gezellige avond.
Categorie:cross country
Zalige Kerst deel 6
-Eerst en vooral aan mijn familie, supporters en teammaten bedankt voor de steun het hele seizoen lang.
Maar natuurlijk ook voor iedereen een fijne kerstdagen en een gezond en sportief 2011!!!
Didier Bats
-TWINTIG ELF Tijdens de laatste dagen van elk jaar, kijken we terug met elkaar. Was het goed, was het zoals je wou, tijd genoeg om te denken met deze kou. We kunnen alleen niet terug in de tijd, onhandigheden, stommiteiten of heel veel spijt. Mooie dingen, zo mooi dat je het wilt overdoen, maar de tijd gaat vooruit; gisteren was toen! Maak dus plannen voor 20-elf, iets moois ervan maken moet je zelf. Dus fijne feestdagen en maak je ervoor klaar, maak van twintig elf jouw jaar! Harry Hendriks
- Een tof MTB jaar met voor iedereen de verwezelijking van zijn sportieve dromen en -dat hebben we de laatste weken ons wel geleerd- het allerbelangrijkste: een goede gezondheid.
Nationaal en Vlaams voorzitter
André Coppers
- I wish you a year, full of sport emotion! And hope to see many Belgian mtb fans at Houffalize HC to cheer on the race!
Alexis Vuillermoz France
-Bij deze ook de beste wensen voor 2011. Dat iedereen in mijn omgeving gezond mag blijven en qua sportieve prestaties voor mezelf ; verbetering in de wereld bekers met als eerste doel top 20 en wanneer dat weer lukt proberen kwalificatie voor Londen af te dwingen.
Hele fijne dagen en tot volgend seizoen.
Laura Turpijn
- Prettige kerstdagen en een sportief 2011 en allemaal bedankt voor jullie steun afgelopen jaar.
Sportieve groeten Bas Peters
Categorie:cross country
24-12-2010
Foto Fons Moors
Effe 34 sec tijd maken voor te stemmen op een fotoke van Fonske Moors .
Betreft een prijskamp : foto in de sneeuw bij de krant De Standaard.
" 2010 Werd mn laatste jaar bij de beloften, komende jaren zal ik immers aantreden in de elite-categorie. Op zich zal er weinig veranderen vermits zowat elke wedstrijd beloften en eliten samen starten.
Na een succesvolle winter volgde een finetuning op het teamcamp aan de Cote dAzur, meteen ook mn eerste rit op de Cannondale. De eerste wedstrijden in de wallonia cup gingen goed, met een podium in Dinant en een belofte-overwinning in Mons. Eind april kwam ik na de examenperiode pas echt op dreef. Net als vorig jaar kon/mocht ik niet deelnemen aan de wereldbeker in Houffalize, dus ging ik met succes voor een tweede overwinning in de open wedstrijd.
De positieve toon was gezet en tien dagen later haalde ik na een beklijvende slotronde mn eerste podium ooit op Beneluxniveau, bij de Belgacom Cup in Gooik. Enkele dagen later kwam ik sterk voor de dag in het Duitse Heubach, zesde in de proloog (na vijf profs) en zevende in de Bundesliga cup. Ik verdiende mn eerste uci-punten en kwam zo in de top1000 wereldranking, nog een lange weg te gaan.
Tussendoor reed ik naar goud en zilver in respectievelijk de kleinere wedstrijden van Theux en Moerbeke. De volgende uci-wedstrijd werd Verviers waar ik na een matige start lange tijd samenreed met Nederlands kampioen Thijs Al. Na hevige regenval kon ik op techniek van hem wegrijden en werd zo vijfde scratch na Paulissen, Nys, Wubben en Bas Peters, allen renners die vlot de top40 in world cups halen! Een eerste gesprek met de bondscoach volgde wat de motivatie alleen maar deed toenemen.
Na de examens en nieuwe Belgacom GP podia in Averbode en St-Vith trok ik voor het eerst met de nationale selectie naar het buitenland, ik werd immers geselecteerd voor het Europees Kampioenschap te Haifa, Israel! In tropische temperaturen startte ik er vanop de laatste rij waarna ik na een lange inhaalrace uiteindelijk als 19
e finishte. Aan de concurrentie te zien was dat een logische uitslag, al had ik het gevoel dat er meer in zat, ik miste echter de overdrive-modus. Ik scoorde echter opnieuw 18 belangrijke uci-punten dus de hele onderneming was een succes.
Tien dagen later vond het nationaal kampioenschap plaats in Malmedy, een zwaar parcours met enkele technische afdalingen in, ik kon het niet beter treffen. In vroegere BKs had ik enkel als nieuweling een toptien behaald, nu ging ik resoluut voor podium. Na de start reed een vijftal weg, al kon ik hen een voor een remonteren tot ik op zon 15" van latere winnaar Carabin naderde. Na twee ronden was de race nog volledig open, maar toen brak echter mn ketting en verloor ik kostbare tijd. Vanuit zevende positie kon ik in de laatste ronde Tom Meeusen nog remonteren om op de derde plaats te finishen. Ook hier had er dus meer in gezeten, al was ik deze keer wel immens tevreden, een nationaal podium en 40 uci-punten achter mn naam!
Opnieuw merkte bondscoach De Bie me op en mocht ik in nationale tricot mn eerste world cups ooit meerijden; Champery in Zwitserland en Val di Sole in Italie. Door allerlei kwaaltjes was Champery een grote teleurstelling, in Italie liep mn ketting al snel af en kwam ik nooit in een goed ritme, opnieuw teleurstelling dus en 2x een uitslag rond 125.
De wereldbekers waren heel leerrijk, ik merkte evenwel dat ik nog maar weinig voorstel op wereldniveau qua kracht, weerstand en techniek, werkpunten dus. Tussendoor werd ik nog tweede in Waregem na Rabobanker Aernouts, maar daarna was het opnieuw tijd voor (her)examens, september zou dus voor een mooie afsluiter moeten zorgen.
Als voorbereiding op de uci-meerdaagse een week later trok ik na een weekje vakantie naar de Vulkanbike marathon. Typisch Duits en dat ligt me iets minder; amper technisch, zelden steil klimmen en vooral.. high speed. Toch kon ik van een achtste plaats halfweg nog opschuiven naar het podium, een verrassing. Nog meer verrassing de volgende dag toen ik de volgende dag de Cityrace in Gent kon winnen, net als in Waregem voor Belgische elitekampioenen Van Hoovels en Vermeulen.
Het gevoel was duidelijk in orde en dat bevestigde ik in de Trans-Zollernalb, een driedaagse waar ik dagelijks tot het einde kon aansluiten bij de selecte kopgroep met daarin oa de Wereldkampioen, Duitse en enkele Belgische kampioenen. De laatste dag werd een topprestatie waar ik in de slotklim nog net Carabin kon voorblijven om zo vijfde te worden, goed voor een tiende plaats in de einduitslag en 20uci-punten. Andere positieve noot was mn tussensprintpodium naast wereldtoppers Lakata en Käss.
Ik was klaar om nog 2x te schitteren, Beringen en Gieten waren nog twee belangrijke xc-wedstrijden waar ik kostbare uci-punten kon verdienen. Beringen werd een lange inhaalrace nadat ik na de eerste passage aan de finish lekreed en 1km moest lopen tot de bevoorrading. In Gieten liep het voor geen meter, allicht een gevolg van mn te enthousiaste trainingen omdat ik na Beringen vond dat ik iets goed te maken had.
Gelukkig is het een mooi seizoen geweest en ging ik met veel motivatie de rustperiode in. Ondertussen ben ik al hard aan het trainen en het gevoel is uitstekend, dat het maar snel 2011 is!
Bij deze wil ik alvast alle teampartners en mn privésponsoren bedanken. Deze laatsten hebben inmiddels reeds hun samenwerking voor 2011 verlengd en zelfs uitgebreid, bedankt TU Delft, Cannondale, Edco en Roozze! Daarnaast uiteraard ook enorm veel dank aan zij die me altijd steunen op en naast de fiets. Thanks iedereen! " aldus het overzicht van de Waaslander.
Categorie:cross country
Toertochten
De weersomstandigheden, vooral in Limburg stuurt het openbaar leven zodaning in de war, dat er ook verschillende toertochten afgelast dienen te worden. Voor een stand van zaken zie :
- Bij deze wens ik iedereen fijne feestdagen een sportief mooi 2011.
Dank je wel aan mijn vrouwtje voor de steun in de moeilijkere periodes. Dank je wel aan de supporters, vrienden die er steeds voor me zijn in alle (weers)omstandigheden. Dank je wel aan Team Saeco dat er mee stopt binnen enkele dagen.
2011 betekent ook een nieuw jaar met nieuwe uitdagingen. Team DW Bikes geeft me deze nieuwe uitdaging, dus ook hier een dank je wel !
Jimmy Tielens
- Wij wensen iedereen vreugdevolle en gezellige kerstdagen en een voorspoedig gezond en gelukkig nieuwjaar !!!
Guy,Natascha en Indra
- Prettige Kerst ( WaaslandMTBTeam )
- Hierbij onze opperbeste wensen. Willy & Alberta Vermeulen