Regelmatig word ik gecontacteerd door atleten met vragen of advies omtrent sponsoring. Het is, voor mij althans, opvallend welke blunders sommige sporters maken. Het inspireerde me om dit stuk te schrijven. Dat ik zonder pro-team en zonder overheidssteun professioneel atleet geworden ben in een kleine sport maakt me voor velen een expert in deze materie. En misschien is dat wel zo. Vele sporters vinden dat ze het verdienen om gesponsord te worden, maar waarom? Wat is je meerwaarde? Wat kan jij voor hen betekenen? Die vraag is veel belangrijker dan Wat kan ik van hen krijgen?. En net daar gaat het bijna altijd mis.
Sponsordossiers bezorgen aan mensen die je niet of amper kent is tijdverlies. Je gaat dagen of weken blijven hopen op een positief antwoord om uiteindelijk te horen te krijgen dat ze al de lokale voetbalploeg sponsoren. Een andere grote fout is het contacteren van bedrijven die al sponsoren in de sport. Dat betekent net dat ze hun keuze al gemaakt hebben. Aragas, Uplace of Oil Service zijn bijvoorbeeld bedrijven die al heel veel geld in de triatlonsport gestoken hebben. Ze hebben hun keuze gemaakt. Het zou dus absurd zijn dat ik deze bedrijven zou contacteren. En toch denken vele atleten op deze manier.
Voor mij lijkt dit logisch en ik was er me ook niet bewust van dat vele atleten deze fout maken. Het zijn mijn sponsors die me regelmatig komen vertellen dat een andere triatleet hen gecontacteerd heeft. Het heeft voor een bedrijf bijna geen enkele zin om verschillende atleten binnen eenzelfde sport te sponsoren, want dit geeft geen meerwaarde omdat de reclame dezelfde doelgroep bereikt. Ze verkiezen dan liever om dit geld in een totaal andere manier van adverteren te investeren. Wees dus creatief, leg contacten en ga op zoek naar bedrijven die jij kan overtuigen om te investeren in jou en in je sport.
Waarom wil iedereen materiaalsponsors hebben? Als je werkt verdien je geld. Als je beslist om een sport te beoefenen zal je je hobby moeten financieren. Waarom zou een fietshandelaar jou een fiets in bruikleen moeten geven, omdat je triatlon doet en naar Hawaii gaat? Wat is jou meerwaarde voor hen? Het is niet verplicht om met de duurste fiets de duurste wedstrijden te doen. Waarom verwachten er dan zoveel atleten dat iemand anders voor deze kosten opdraait. Het blijft jouw hobby, jouw keuze. Tenzij je een meerwaarde kan zijn voor deze merken, zou je jezelf veel meer rust geven als je al deze zorgen over return en verplichtingen t.o.v. die merken niet meer hebt. Als recreatieve sporter zou ik geen sponsors willen en kopen wat ik kan betalen.
Als beroepssporter is het een ander verhaal. Merken als Oakley, Skinfit, Red Bull, Notubes, Lazer, BOOOM,
aan mijn zijde houden is een job op zich. Ik kan me niet inbeelden dat ik dit met een job zou moeten combineren. Volgens mij dromen velen van sponsors, omdat vele amateursporters uitpakken met het feit dat ze door bijvoorbeeld een fietsenmerk gesponsord zijn. In werkelijkheid hebben ze 20% korting gekregen, maar toch prijkt het logo van dit fietsenmerk in het groot op hun uitrusting. Ze vertellen met trots dat dit merk hen sponsort. Dit wekt de illusie dat die merken klaarstaan met fietsen voor alle competitie atleten. Hier een voorbeeld uit mijn eigen carrière: na enkele jaren gesponsord te worden door The Barracuda Company was ik het beu altijd afhankelijk te zijn van anderen. Ik kreeg mijn fietsen in bruikleen, maar wist nooit wanneer ik over mijn materiaal ging kunnen beschikken.
De verschillende diensten in het bedrijf zorgden voor een ingewikkelde communicatie. Via via kwam ik bij Ridley terecht waar ze me alles beloofden wat ik maar wenste. Ik vond dit wat vreemd omdat ik natuurlijk niet Kevin Pauwels of Jurgen Vandenbroucke ben, ik kom niet regelmatig live op de nationale televisie. Zoals ik wel vermoedde werd het uiteindelijk niets, maar ik nam één van de beste beslissingen in mijn carrière: ik besloot verder te doen zonder fietssponsor. Na wat research en testen kwam ik er bij dat ik een Scott Spark 29er wou. Zonder naar sponsoring te vragen kocht ik mijn fiets.
We zijn nu een jaar later en ze zijn bij Scott Benelux tevreden wat wat ik dit jaar voor hen betekend heb. Ze hebben me een zeer mooi voorstel gedaan voor 2014. Van de Scott hoofdzetel in Zwitserland kreeg ik deze week ook een pakketje toegestuurd. Ook zij zijn tevreden van wat ik in 2013 heb laten zien. Ik vind dit een mooi voorbeeld van hoe je in de eerste plaats moet beseffen wat je voor een bedrijf kan betekenen alvorens te verwachten dat ze jou iets verschuldigd zijn.
Ik zou vooral iedereen willen aanmoedigen om zoveel mogelijk plezier aan je sport te beleven. Hier hoort dus de vraag bij of je wel gesponsord wilt zijn, of al de tijd en energie die je hier insteekt het wel waard zijn. De atleten die zoals ik beslissen om voor een professionele carrière te gaan wens ik het allerbeste. Neem je tijd om iets op te bouwen, wees jezelf en ga op zoek naar karaktereigenschappen die je onderscheiden van de rest en ga daarmee aan de slag. Zorg dat je mooie resultaten hebt, maar besef dat dit maar een heel klein deel van je totaalpakket is om potentiële sponsors te overtuigen om in jou te investeren.
Categorie:varia
|