Nu reeds een tijdje geleden heb ik de BMW GS verkocht en terug op zoek gegaan naar een Harley ..... heb er altijd spijt van gehad dat ik de road king had verkocht. Op een gegeven moment toch eens met een Yamaha midnightstar een proefritje gemaakt en was toen onmiddelijk verkocht. De voorkeur voor deze motoren (cruisers) : zalig om rustig mee te rijden (want snel rijden mag en kan je toch bijna nergens meer, en na een monsterboete ben ik wel geleerd. Om mezelf uit te leven heb ik de monster, en mijn vriendin kreeg pijn in haar "poepke" op de BMW. Deze Yam is voorzien van een mustang zadel en dat zit toch wel lekker !!! Zelf heb ik er een scherm opgezet (want ik wil er dit jaar nog een weekje mee naar Hongarije (of Italië, daar ben ik nog niet uit) en zo'n scherm is dan toch wel comfortabel (alhoewel het geen zicht is)), en valbeugels en highwaysteps geïnstalleerd (dan kan ik m'n beentjes eens strekken onderweg). Voor deze onderdelen ben ik bij Motorweelde terecht gekomen... prima zaak trouwens !
Deze keer binnen Roemenië gebleven , maar zo veel mogelijk offroad gereden. Wat uiteindelijk zeer goed gelukt is geweest. Ik ben onderweg wel ziek geweest (2 tal dagen beetje koorts en grieperig). Maar toch geslaagde reis geweest. Ook zijn we dit jaar nogal wat vroeger op het jaar geweest (van 29 april tem 15 mei). Eerst gevreesd voor slecht weer, maar uiteindelijk maar 2 dagen regen gehad. andere dagen zeer mooi weer met aangename temperaturen en enkele dag rond de 30°C. Toen wij terug thuis waren begon de oost europa rally ( die in een stukje van Roemenië rijden, waar wij ook geweest zijn) en die hebben alle dagen regen gehad !! De reden om vroeger te gaan was omdat ik nogal wat last heb van de warmte tijdens intensief offroaden..... aangezien ik toch samen met Stan de reis organiseerde, hadden wij het voor het zeggen LOL
In 2008 zijn we door Slowakije naar Ukraïne gereden. Een aantal jaren geleden ook al eens geweest en was toch wel een leuke ervaring. Deze keer zijn we tot aan Tjernobyl gereden , daar mochten we natuurlijk niet binnen (of je moest 300 betalen en een hele burocratische weg afleggen, wat wil zeggen nog meer betalen). Dus helemaal naar het zuiden gereden om dan via Transnistrië naar Moldova door te rijden. Daarna via Roemnië terug huiswaarts. Voormalige sovjet landen blijven toch wel leuk en meer avonturistisch, alleen al om het feit dat ze daar enkel Russisch praten en wij dus niet. Altijd weer lachen als je ergens wil eten of slapen. Ook wordt je al motorrijder natuurlijk regelmatig door de politie staande gehouden die je geld willen aftroggelen voor zogezegd een verkeersovertreding. Volharden in de domheid is dan de boodschap !!
final part. In 2007 zijn we dus binnen Roemenië gebleven. Veel offroad gereden, en bijna de gehele reis een hittegolf gehad. Elke dag +35°C en enkele dagen zelfs +40°C pffff Veel te warm voor Dirk. Ik moest ongeveer 8 ltr vocht drinken .. 1 dag te weining water bij gehad en geen mogelijkheid gehad om water bij te tanken omdat we heel de namiddag geen mens en geen dorp waren tegengekomen. We zaten dus in de middle of nergens en bijgevolg was het terein vrij zwaar. 's Avonds heb ik het geweten dat ik niet genoeg gedronken had.... Dirk (ikke dus) ben toen bijna bewusteloos gevallen toen ik aan een hotel aankwam.... het eerste het beste was dus goed voor mij , LOL
na de reis staat de monster er zo bij ..... voor onderhoud natuurlijk. De veervoorspanning is stuk gegaan onderweg, maar word door HK onder garantie hersteld. 'k Moet enkel nog efkes wachten vooraleer ik de demper terug binnen krijg.
tijdens de bouw van mijn monster heb ik natuurlijk niet stilgezeten, wat betreft motortochtjes. Om te kunnen offroadrijden had ik een KTM 525 gekocht met schade, hersteld ... offroad ritjes op zondag meegereden en toen de monster bijna klaar was weer verkocht. Ook qua reizen kon ik niet stil blijven zitten natuurlijk. In 2007 ben ik met mijn vaste reispartner Stan op de BMW gs adventure gaan offroad rijden in Roemenië als ook de transilvania route gereden (hoogste bergtop van Roemenië en enkel in de zomer geopend ) Hier bleek dat de GS toch niet echt geschikt is voor het echte offroad werk....... ondanks de aanpassingen die ik had gedaan (veerweg vergroot ed )
Dit jaar ben ik weer met Stan op reis geweest, ditmaal een offroad reis zoals 2007, maar andere wegen en paden. Ook zijn er dit jaar 2 leden van de transalpclub meegereden. Ik had al meer de vraag gekregen van mensen of ze niet mee konden reizen. Dit omdat Roemenië toch een vrij onbekend iets is voor de meeste en daarom er een beetje schrik van hebben om de reis te ondernemen. Maw dit jaar hebben we dus met z'n 4 gereden. Weer nieuwe streken verkend, maar nu heb ik héél Roemenië wel bijna gehad. Daarom ga ik volgend jaar waarschijnlijk Belarus verkennen !!!!!
eindelijk is mijn motorke klaar. In de wintervan 2008 in samenwerking met Wesley Michielsen van Motorfun in Meerle de motor af te werken. Veel werk wat uitgevoerd was door pharaobike is dan ook terug afgebroken en opnieuw opgebouwd, omdat het niet deugde. Sinds maart 2009 rijd ik er mee rond en heb ondertussen een trip naar (en terug) roemenië offroad mee ondernomen.
Mensen die ik speciaal wil bedanken om dit project tot stand te brengen zijn :
Motorfun uit Meerle ( opbouw en afwerking + motorbanden ) Honda Vermeeren uit Wuustwezel (tuning carburatoren, toelevering van materialen en straffe verhalen ! ) Verheyen Motors uit Meer ( advies en nog meer straffe verhalen ) HK suspension uit Tiel (Nederland)... voor de voortreffelijke service en het meedenken aan een zeer schappelijke prijs uiteindelijk ! Thiel motoren uit Römerberg (Duitsland) (motortuning en advies voor luchtfilterbehuizing een carburatoren)
Het off-road rijden begint steeds beter en beter te gaan en dan komt mijn alpje toch wat te kort. Het frame en het kuipwerk is niet stevig genoeg. Ook begin ik power tekort te komen.... daarom heb ik na het bezoek bij African Queens besloten om een rallye forte te gaan bouwen. Laatst heb ik een africa twin RD04 uit 1992 op de kop kunnen tikken die ik als donor motor ga gebruiken. Tegen eind juni moet ie klaar zijn buiten de motortuning. Omdat het tunen 5 weken kan duren én omdat ik voor de ombouw veel onderdelen van de alp ga gebruiken (vering, uitlaat) én omdat ik in juli vertrek naar Roemenië gaat de motortuning (tot 890cc waarschijnlijk) pas in augustus/september gebeuren. Alle kuipwerk van deze twin alsook zadel, cockpit, uitlaat, tank ed staan trouwens te koop...
Het volgende dat ik nog in elkaar moet knutselen is een klein en licht steuntje dat ik zowel onder de achterbrug kan plaatsen als onder de voorvork, om zo mijn wielen te kunnen demonteren als ik lek rijd. Dat is voor één van de volgende weken.
Omdat de GPS op het stuur, met tanktas, heel moeilijk afleesbaar is tijdens het reizen heb ik deze verplaatst naar de cockpit. Ik heb het wel zo gemaakt dat ik deze nog steeds in +/- 30 min naar montage op het stuur kan verplaatsen. Dit kan nodig zijn tijdens de zwaardere offroad ritten waar soms toch vrij hoge snelheden gehaald kunnen worden en op het stuur staat de GPSdan toch steviger. Op reis gaat het off-roaden er toch iets rustiger aan toe omdat we in het achterhoofd toch rekening moeten houden met het feit dat we, soms vrij ver, van huis zijn.
in juli vertrekken we weer richting Oos-Europa. Deze keer gaan we veel in Roemenië blijven om daar zoveel mogelijk off-road te rijden/reizen. Op de foto de grove route. We plannen trouwens nooit een vaste route vooraf, en leggen ook niks vast. De avond van te voren maken we steeds een planning voor de volgende dag, en zelfs deze planning houden we dan maar grofweg aan.