In 2008 zijn we door Slowakije naar Ukraïne gereden. Een aantal jaren geleden ook al eens geweest en was toch wel een leuke ervaring. Deze keer zijn we tot aan Tjernobyl gereden , daar mochten we natuurlijk niet binnen (of je moest 300 betalen en een hele burocratische weg afleggen, wat wil zeggen nog meer betalen). Dus helemaal naar het zuiden gereden om dan via Transnistrië naar Moldova door te rijden. Daarna via Roemnië terug huiswaarts. Voormalige sovjet landen blijven toch wel leuk en meer avonturistisch, alleen al om het feit dat ze daar enkel Russisch praten en wij dus niet. Altijd weer lachen als je ergens wil eten of slapen. Ook wordt je al motorrijder natuurlijk regelmatig door de politie staande gehouden die je geld willen aftroggelen voor zogezegd een verkeersovertreding. Volharden in de domheid is dan de boodschap !!
final part. In 2007 zijn we dus binnen Roemenië gebleven. Veel offroad gereden, en bijna de gehele reis een hittegolf gehad. Elke dag +35°C en enkele dagen zelfs +40°C pffff Veel te warm voor Dirk. Ik moest ongeveer 8 ltr vocht drinken .. 1 dag te weining water bij gehad en geen mogelijkheid gehad om water bij te tanken omdat we heel de namiddag geen mens en geen dorp waren tegengekomen. We zaten dus in de middle of nergens en bijgevolg was het terein vrij zwaar. 's Avonds heb ik het geweten dat ik niet genoeg gedronken had.... Dirk (ikke dus) ben toen bijna bewusteloos gevallen toen ik aan een hotel aankwam.... het eerste het beste was dus goed voor mij , LOL
na de reis staat de monster er zo bij ..... voor onderhoud natuurlijk. De veervoorspanning is stuk gegaan onderweg, maar word door HK onder garantie hersteld. 'k Moet enkel nog efkes wachten vooraleer ik de demper terug binnen krijg.
tijdens de bouw van mijn monster heb ik natuurlijk niet stilgezeten, wat betreft motortochtjes. Om te kunnen offroadrijden had ik een KTM 525 gekocht met schade, hersteld ... offroad ritjes op zondag meegereden en toen de monster bijna klaar was weer verkocht. Ook qua reizen kon ik niet stil blijven zitten natuurlijk. In 2007 ben ik met mijn vaste reispartner Stan op de BMW gs adventure gaan offroad rijden in Roemenië als ook de transilvania route gereden (hoogste bergtop van Roemenië en enkel in de zomer geopend ) Hier bleek dat de GS toch niet echt geschikt is voor het echte offroad werk....... ondanks de aanpassingen die ik had gedaan (veerweg vergroot ed )
Dit jaar ben ik weer met Stan op reis geweest, ditmaal een offroad reis zoals 2007, maar andere wegen en paden. Ook zijn er dit jaar 2 leden van de transalpclub meegereden. Ik had al meer de vraag gekregen van mensen of ze niet mee konden reizen. Dit omdat Roemenië toch een vrij onbekend iets is voor de meeste en daarom er een beetje schrik van hebben om de reis te ondernemen. Maw dit jaar hebben we dus met z'n 4 gereden. Weer nieuwe streken verkend, maar nu heb ik héél Roemenië wel bijna gehad. Daarom ga ik volgend jaar waarschijnlijk Belarus verkennen !!!!!
eindelijk is mijn motorke klaar. In de wintervan 2008 in samenwerking met Wesley Michielsen van Motorfun in Meerle de motor af te werken. Veel werk wat uitgevoerd was door pharaobike is dan ook terug afgebroken en opnieuw opgebouwd, omdat het niet deugde. Sinds maart 2009 rijd ik er mee rond en heb ondertussen een trip naar (en terug) roemenië offroad mee ondernomen.
Mensen die ik speciaal wil bedanken om dit project tot stand te brengen zijn :
Motorfun uit Meerle ( opbouw en afwerking + motorbanden ) Honda Vermeeren uit Wuustwezel (tuning carburatoren, toelevering van materialen en straffe verhalen ! ) Verheyen Motors uit Meer ( advies en nog meer straffe verhalen ) HK suspension uit Tiel (Nederland)... voor de voortreffelijke service en het meedenken aan een zeer schappelijke prijs uiteindelijk ! Thiel motoren uit Römerberg (Duitsland) (motortuning en advies voor luchtfilterbehuizing een carburatoren)
Het off-road rijden begint steeds beter en beter te gaan en dan komt mijn alpje toch wat te kort. Het frame en het kuipwerk is niet stevig genoeg. Ook begin ik power tekort te komen.... daarom heb ik na het bezoek bij African Queens besloten om een rallye forte te gaan bouwen. Laatst heb ik een africa twin RD04 uit 1992 op de kop kunnen tikken die ik als donor motor ga gebruiken. Tegen eind juni moet ie klaar zijn buiten de motortuning. Omdat het tunen 5 weken kan duren én omdat ik voor de ombouw veel onderdelen van de alp ga gebruiken (vering, uitlaat) én omdat ik in juli vertrek naar Roemenië gaat de motortuning (tot 890cc waarschijnlijk) pas in augustus/september gebeuren. Alle kuipwerk van deze twin alsook zadel, cockpit, uitlaat, tank ed staan trouwens te koop...
Het volgende dat ik nog in elkaar moet knutselen is een klein en licht steuntje dat ik zowel onder de achterbrug kan plaatsen als onder de voorvork, om zo mijn wielen te kunnen demonteren als ik lek rijd. Dat is voor één van de volgende weken.
Omdat de GPS op het stuur, met tanktas, heel moeilijk afleesbaar is tijdens het reizen heb ik deze verplaatst naar de cockpit. Ik heb het wel zo gemaakt dat ik deze nog steeds in +/- 30 min naar montage op het stuur kan verplaatsen. Dit kan nodig zijn tijdens de zwaardere offroad ritten waar soms toch vrij hoge snelheden gehaald kunnen worden en op het stuur staat de GPSdan toch steviger. Op reis gaat het off-roaden er toch iets rustiger aan toe omdat we in het achterhoofd toch rekening moeten houden met het feit dat we, soms vrij ver, van huis zijn.
in juli vertrekken we weer richting Oos-Europa. Deze keer gaan we veel in Roemenië blijven om daar zoveel mogelijk off-road te rijden/reizen. Op de foto de grove route. We plannen trouwens nooit een vaste route vooraf, en leggen ook niks vast. De avond van te voren maken we steeds een planning voor de volgende dag, en zelfs deze planning houden we dan maar grofweg aan.
De grens met Duitsland, het einde van onze reis is in zicht. We zijn nog door Duitsland terug naar huis gereden , maar dat doen we volgende keer zeker niet meer. Zo geweldig saai....... volgende keer terug met de trein tot in Dusseldorf, zeker weten. Toen ik eenmaal thuis was heb ik nog verschillende dagen met een zeer vreemd gevoel rondgelopen (achteraf bleek dat Stan dit ook had). Ik denk dat het heimwee naar het reizen was. Ik vond het verschrikkelijk dat ik niet meer kon motorrijden, de weg zoeken, vreemde gebaren maken om de weg en/of slaapplaats te zoeken...... Na een kleine week ging het echter terug beter, maar nog niet veel later waren de plannen al gesmeed om een gelijkaardige tocht te doen !
Toen we vlak voor de duitse grens een slaapplaats aan't zoeken waren kwamen we een groepje duitse motorrijders tegen die ons uitnodigden op een soort treffen daar vlak in de buurt. Er werd ons een leuke avond met worst en bier aangeboden, wat wie niet konden afslaan natuurlijk. En we hebben het geweten....
Tjechië is een héél mooi land met prachtige steden, maar toen in september waren ze in heel het land aan zowat alle wegen het werken wat tot ergelijke files leed.
Door de massa mensen die er rondlopen , dikwijls in groepen en met gids, krijg je een jammerlijk gevoel dat je rondloopt in een soort van attractiepark. Soms lijkt het respect voor de plaats en wat er is gebeurd een beetje zoek.....