OPDRACHT 5 - 1 MAAK TELKENS EEN REEKS VAN 3 - TAL OPNAMES WAARBIJ JE ÉÉN VAN DE FACTOREN VAN DE SCHERPTEDIEPTE LAAT VARIËREN (BRANDPUNTSAFSTAND - DIAFRAGMA - OPNAMEAFSTAND) OPDRACHT 5 - 1 B DIAFRAGMA PLAATS: MIDDELHEIMMUSEUM DATUM: 20 12 2013
OPDRACHT 5 - 3 SCHERPTEDIEPTE/ DIAFRAGMA MAAK 2 FOTO'S MET IDENTIEKE CADRAGE EN BELICHTING MAAR SPEEL ZO MET DE SCHERPTEDIEPTE ZODAT JE TOCH 2 COMPLEET VERSCHILLENDE BEELDEN KRIJGT.
FOTO 1 Tv: 1/320 Av: 5.6 ISO: 100 FL: 55mm BC = GEEN
FOTO 2 Tv: 1/320 Av: 5.6 ISO: 100 FL: 55mm
FOTO 3 Tv: 1/500 Av: 5.6 ISO: 100 FL: 55mm BC = GEEN
FOTO 4 Tv: 1/500 Av: 5.6 ISO: 100 FL: 55mm BC = GEEN -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- TWEEDE REEKS PLAATS: WOLVENBERG BERCHEM, SINGEL DATUM: 15/12/2013 TIJDENS DE NAMIDDAG ZONNIG TOT ZWAAR BEWOLKT EN WINDERIG CAMERA WITBALANS: DAGLICHT OBJECTIEF: EF-S 18 - 55mm
FOTO 5 Tv: 1/125 Av: 3.5 ISO: 100 FL: 18mm BC = GEEN
OPDRACHT 5 - 1 SCHERPTEDIEPTE/ DIAFRAGMA MAAK TELKENS EEN REEKS VAN 3 TAL OPNAMES WAARBIJ JE ÉÉN VAN DE FACTOREN VAN DE SCHERPTEDIEPTE LAAT VARIËREN
5 - 1 C OPNAMEAFSTAND PLAATS: MIDDELHEIMMUSEUM, ANTWERPEN DATUM: 29/12/2013 'S MIDDAGS ZONNIG WEER
FOTO 1 Tv: 1/40 Av: 16 ISO: 500 FL: 55mm BC = GEEN
FOTO 2 Tv: 1/50 Av: 16 ISO 500 FL: 55mm BC= GEEN
FOTO 3 Tv: 1/40 Av: 16 ISO: 500 FL: 55mm BC = GEEN
FOTO 4 Tv: 1/40 Av: 16 ISO 500 FL: 55mm BC = GEEN --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------TWEEDE REEKS
FOTO 5 Tv: 1/60 Av: 16 ISO 500 FL: 55mm BC = GEEN
FOTO 6 Tv: 1/60 Av: 16 ISO: 500 FL: 55mm BC = GEEN
FOTO 7 Tv: 1/80 Av: 16 ISO: 500 FL: 55mm BC = GEEN
OPDRACHT 5 - 1: SCHERPTEDIEPTE/ DIAFRAGMA 1 MAAK TELKENS EEN REEKS VAN 3 - TAL OPNAMES WAARBIJ JE ÉÉN VAN DE FACTOREN VAN DE SCHERPTEDIEPTE LAAT VARIËREN.
OPDRACHT 5 - 1 BRANDPUNTSAFSTAND PLAATS STADSFEESTZAAL ANTWERPEN DATUM: 26/12/2013 'S AVONDS CAMERA: ISO 100 EN STANDAARDZOOMLENS 18 - 55mm
OPDRACHT 5 - 2: SCHERPTEDIEPTE/ DIAFRAGMA BEWUST GEBRUIK SCHERPTEDIEPTE. MAAK EEN PORTRET OF OPNAME WAARBIJ JE BEWUST GEBRUIK MAAKT VAN DE SCHERPTEDIEPTE.
PLAATS MIDDELHEIM MUSEUM, DE MELKERIJ DATUM 20/12/2013 ZONNIGE TOT BEWOLKTE DAG
BRANDPUNTSAFSTAND 55mm
BRANDPUNTSAFSTAND 55mm
Tv
250
200
Av
5.6
5.6
FOTONR
1
2
IK HEB DIT ONDERWERP GEKOZEN OMDAT DE AANDACHT ENERZIJDS GAAT NAAR HET PISTOOL (EERSTE FOTO) EN ANDERZIJDS NAAR DE PERSOON (TWEEDE FOTO)
FOTO 1 DE CAMERA SCHERP GESTELD OP DE VOORKANT VAN HET PISTOOL. HET GEZICHT VAN DE PERSOON IS ONSCHERP, HIERDOOR WORDT DE AANDACHT GERICHT OP HET PISTOOL.
FOTO 2 DE CAMERA SCHERPGESTELD OP DE PERSOON. PISTOOL ONSCHERP EN DE PERSOON IS SCHERP IN BEELD GEBRACHT. HIERDOOR WORDT DE AANDACHT VERLEGD NAAR DE PERSOON DIE HET WAPEN VASTHOUDT.
OPDRACHT 4: TWEEDE OEFENING COMPOSITIE: KADER IN KADER
OPDRACHT 4: TWEEDE OEFENING COMPOSITIE: KADER IN KADER MAAK EEN BOEIEND BEELD WAARBIJ JE GEBRUIK MAAKT VAN DE KADER-IN-KADER TECHNIEK.
PLAATS: SPEELTUIN "DE MELKERIJ" DATUM: 20/12/2013
ISO 100
BRANDP. 55mm
27mm
27mm
55mm
55mm
Tv
20
0.3
125
80
0.3
Av
11
25
4.0
6.3
32
FOTONR
1
2
3
4
5
FOTO 1 BRANDPUNTSAFSTAND 55mm Tv: 20 Av: 11
FOTO 2 BRANDPUNTSAFSTAND: 27mm Tv: 0.3 Av: 25
FOTO 3 BRANDPUNTSAFSTAND: 27mm Tv: 125 Av: 4.0
DEZE FOTO IS DEZELFDE FOTO ALS DE VORIGE FOTO MAAR HET DIAFRAGMA IS VAN f25 NAAR f4.0 AANGEPAST. HIERDOOR IS DE SCHERPTEDIEPTE OOK VERANDERD. DE HOUTENBALK, LINKS OP DE FOTO, IS BIJ FOTO 2 SCHERP EN BIJ FOTO 3 ONSCHERP. DE AFSTAND TUSSEN DE CAMERA EN HET ONDERWERP WAS ONGEVEER 50cm.
FOTO 4 BRANDPUNTSAFSTAND: 55mm Tv: 80 Av: 6.3
DE BRANDPUNTSAFSTAND IS HETZELFDE ALS BIJ FOTO 1 MAAR DE AFSTAND TUSSEN HET ONDERWERP EN DE CAMERA IS KLEINER. FOTO 4 IS Av: 6.3
FOTO 5 BRANDPUNTSAFSTAND: 55mm Tv: 0.3 Av: 32
ZELFDE BRANDPUNTSAFSTAND ALS FOTO 4 MAAR MET EEN ANDER DIAFRAGMAOPENING GETROKKEN. FOTO 4: Av: 6.3 FOTO 5: Av: 32 WE KUNNEN ZIEN DAT BIJ FOTO 5 HET ONDERWERP OP DE VOORGROND MEER SCHERPTE VERTOONT DAN BIJ FOTO 4. FOTO 5 IS ER MEER SCHERPTEDIEPTE
OPDRACHT 4 KADER IN KADER MAAK EEN BOEIEND BEELD WAARBIJ JE GEBRUIK MAAKT VAN DE KADER-IN-KADER TECHNIEK. ALS KADER KAN JE GEBRUIK MAKEN VAN EEN RAAM, EEN DEUR, EEN OPENING IN DE MUUR OF ANDERE FICTIEVE KADERS.
DATUM: 16/12/2013 OM 22:41 PLAATS CENTRAAL STATION VAN ANTWERPEN
ISO 100
BRANDP: 21mm
BRANDP: 21mm
BRANDP: 21mm
BRANDP: 21mm
Tv
2
2
2
2
Av
22
22
22
22
EXPOSER
-1
-1
-1
-1
FOTONR
1
2
3
4
OMDAT DE OORSPRONKELIJK GENOMEN FOTO DE DONKERE PARTIJEN TE DONKER WAREN EN DE LICHTE PARTIJEN TE LICHT EN OOK UITGAANDE VAN HET HISTOGRAM, HEB IK EEN BELICHTINGSCOMPENSATIE (EXPOSER) TOEGEPAST. IN DE EERSTE FOTO STAAT DE TREIN STIL BIJ DE VOLGENDE FOTO'S BEGINT DE TREIN TE REIDEN.
OPDRACHT 2 HARD/ ZACHT: ZOEK EEN 4-TAL AFBEELDINGEN IN DE KRANT, MAGAZINE OF TIJDSCHRIFT DIE DUIDELIJK MET HARD OF ZACHT LICHT GEFOTOGRAFEERD ZIJN. NOTEER BIJ ELKE FOTO, WELK SOORT LICHT GEBRUIKT IS, VANUIT WELKE HOEK HET HOOFDLICHT KOMT EN OF ER EVENTUEEL MEERDERE LICHTBRONNEN GEBRUIKT ZIJN.
OPDRACHT 2 - 1 HARD LICHT
FOTO 1 DIT IS EEN FOTO MET HARD LICHT. HET LICHT, AFKOMSTIG VAN DE ZON, IS STEEDS HARD LICHT ALS HET RECHTSTREEKS OP HET ONDERWERP VALT. ZONLICHT GEEFT SCHERPAFGELIJNDE SCHADUWEN EN IS DAAROM CONTRASTRIJK. HET IS EEN FOTO DIE LAAT OF VROEG OP DE DAG GENOMEN IS EN DIT GEEFT LANGE SCHADUWEN. HET IS WAARSCHIJNLIJK MET EEN STANDAARD OF GROOTHOEKLENS GENOMEN. OMDAT WE TE MAKEN HEBBEN MET EEN SNEEUWLANDSCHAP, ZAL DE FOTOGRAAF DE FOTO HEBBEN MOETEN CORRIGEREN OMDAT ANDERS DE FOTO OVERBELICHT ZOU ZIJN EN DE ACHTERKANTEN VAN DE KRUISEN DONKERDER OP DE FOTO ZOUDEN ZIJN. HET IS EEN TEGELICHT OPNAME EN HET LICHT KOMT CENTRAAL TOE AAN DE BOVENKANT VAN DE FOTO.
FOTO 2 FOTO GENOMEN TIJDENS DE DAG BIJ VOLLE ZON. WAARSCHIJNLIJK TIJDENS EEN PERIODE WAARBIJ DE ZON OP HET HOOGSTE PUNT STAAT. HARDE CONTOUREN ONDER NEUS, OGEN, KIN EN HOED. ER GEEN ANDER LICHTBRON GEBRUIK OM DE HARDE SCADUWEN OP TE HEFFEN.
OPDRACHT 2 - 2 ZACHT LICHT
FOTO 3 DE SCHADUWEN VAN DIT MODEL ZIJN AFKOMSTIG VAN EEN LICHTBRON DIE OPGESTELD IS VOORAAN LINKS VAN HET MODEL. ER IS GEEN DIRECT FLITSLICHT GEBRUIKT, MAAR WEL EEN MEER DIFFUUS LICHT. HET LICHT STAAT MEER AAN DE VOORZIJDE VAN HET MODEL (KLEINE SCHADUW TER HOOGTE VAN DE NEUS) VOOR PORTRETFOTOGRAFIE WORDT MEESTAL EEN STANDAARD OBJECTIEF GEBRUIKT.
FOTO 4 ZACHT KUNSTLICHT DAT VOORAAN RECHTS EN IETS MEER BOVEN HET MODEL IS GEZET. ER ZIJN TWEE SCHADUWEN WAT ER OP LIJKT DAT ER EEN TWEEDE EN OF EEN DERDE LICHTBRON IS GEBRUIKT
GISTEREN ZONDAG GAAN FOTOGRAFEREN IN HET PARK DE BRILSCHANS
ONDERWERP LES:
FOTOS GENOMEN WAARBIJ HET ONDERWERP STILSTAAT EN DE OMGEVING IS ONSCHERP.
TIJDSTIP VAN FOTOGRAFEREN: TUSSEN 1600 EN 1800.
DEZE FOTOS GENOMEN OP ZONDAG 6 OCTOBER 2013.
HET WEER WAS IN DE VOORMIDDAG NIET GOED, MISTIG.
TIJDENS DE NAMIDDAG KLAARDE DE HEMEL OP EN KWAM DE ZON ER DOOR.
FOTO'S MET HET ONDERWERP ONSCHERP EN DE ACHTER EN/ OF VOORGROND SCHERP FOTO 1 FOTO GENOMEN OP DE VOETGANGERSBRUG OVER DE AUTOSTRADE ROND ANTWERPEN SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE Tv: 1/50 Av: 18.0 ISO WAARDE: 160 LENS: EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 WB: DAYLIGHT STATIEF: JA
FOTO 2 FOTO GENOMEN OP DE VOETGANGERSBRUG OVER DE AUTOSTRADE ROND ANTWERPEN SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE Tv: 1/15 Av: 29.0 ISO WAARDE: 160 LENS: EF - S 18-55mm 1:3.5-5.6 WBM: DAYLIGHT STATIEF: JA
FOTO 3 FOTO GENOMEN OP HET FIETSPAD LANGS DE RING ROND ANTWERPEN SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE Tv: 1/40 Av: 29.0 ISO WAARDE: 250 LENS: EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 WBM: DAYLIGHT STATIEF: NEEN
GISTEREN ZONDAG GAAN FOTOGRAFEREN IN HET PARK DE BRILSCHANS
ONDERWERP LES:
DEZE FOTOS GENOMEN OP ZONDAG 6 OCTOBER 2013.
HET WEER WAS IN DE VOORMIDDAG NIET GOED, MISTIG.
TIJDENS DE NAMIDDAG KLAARDE DE HEMEL OP EN KWAM DE ZON ER DOOR.
DOEL VAN DE OPDRACHT:
1)HET ONDERWERP IS SCHERP AFGEBEELD EN DE OMGEVING IS ONSCHERP. 2)FOTOS GENOMEN WAARBIJ HET ONDERWERP ENDE OMGEVING BEVROZEN ZIJN.
TIJDSTIP VAN FOTOGRAFEREN: TUSSEN 1600 EN 1800.
EERSTE REEKS VAN FOTO'S GENOMEN MET HET ONDERWERP SCHERP EN DE ACHTERGROND ONSCHERP.
FOTO 1 GENOMEN OP EEN DRAAIMOLEN VAN DE SPEELTUIN IN HET PARK DE BRILSCHANS. FOTO GENOMEN MET SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE. Tv: 1/30 Av: 7.1 ISO WAARDE: 100 LENS: EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS WBM: DAYLIGHT STATIEF: NEEN
FOTO 2 GENOMEN OP EEN DRAAIMOLEN VAN DE SPEELTUIN IN HET PARK DE BRILSCHANS GENOMEN MET SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE. Tv: 1/30 Av: 9.0 ISO WAARDE: 100 LENS: EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS WBM: DAYLIGHT STATIEF: NEEN
FOTO 3 GENOMEN OP EEN DRAAIMOLEN VAN DE SPEELTUIN IN HET PARK DE BRILSCHANS GENOMEN MET SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE. Tv: 1/30 Av: 9.0 ISO WAARDE: 100 LENS: EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS WBM: DAYLIGHT STATIEF: NEEN
TWEEDE REEKS FOTO'S GENOMEN MET HET ONDERWERP SCHERP EN DE ACHTERGROND OOK SCHERP.
FOTO 3 FOTO GENOMEN OP DE VOETGANGERSBRUG OVER DE RING ROND ANTWERPEN. GENOMEN MET SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE. Tv: 1/250 Av: 7.1 ISO WAARDE: 160 LENS: EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS WBM: DAYLIGHT STATIEF: JA
FOTO 4 FOTO GENOMEN OP DE VOETGANGERSBRUG OVER DE RING ROND ANTWERPEN GENOMEN MET SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE. Tv: 1/800 Av: 4.5 ISO WAARDE: 160 LENS: EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS WBM: DAYLIGHT STATIEF: NEEN
FOTO 5 FOTO GENOMEN OP HET FIETSPAD LANGS DE RING ROND ANTWERPEN GENOMEN MET SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE. Tv: 1/500 Av: 5.6 ISO WAARDE: 4000 LENS: EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS WBM: DAYLIGHT STATIEF: NEEN
FOTO 6 FOTO GENOMEN OP HET FIETSPAD LANGS DE RING ROND ANTWERPEN GENOMEN MET SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE. Tv: 1/160 Av: 8.0 ISO WAARDE: 4000 LENS: EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS WBM: DAYLIGHT STATIEF: NEEN
DEEL 3 VAN DE OPDRACHT. HET BEWEGEND VOORWERP MOET SCHERP WORDEN VOORGESTELD, DE ACHTER EN/ OF VOORGROND MOETEN ONSCHERP ZIJN.
FOTO 1 Tv: 1/15 Av: 16.0 ISO WAARDE: 4000 LENS: S55-250mm F: 4-5.6 IS WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT PLAATS: HET PARK DE BRILSCHANS. TIJDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 LATE NAMIDDAG STATIEF: JA FIETSER SCHERP, DE REST IS ONSCHERP DE ONSCHERPE ACHTERGROND WORDT GEVORMD DMV DE LAGE SLUITERSNELHEID EN DOOR DE BEWEGING DIE MEN MAAKT MET DE CAMERA . DE CAMERA BEWEEGT EVENSNEL MET HET TE FOTOGRAFEREN ONDERWERP.
FOTO 2 Tv: 1/15 Av: 16 ISO WAARDE: 4000 LENS: EF S55-250mm F: 4-5.6 IS WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT
PLAATS: HET PARK DE BRILSCHANS. TIJDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 LATE NAMIDDAG STATIEF: JA FIETSER SCHERP, DE REST IS ONSCHERP DE ONSCHERPTE WORDT GEVORMD DMV DE LAGE SLUITERSNELHEID EN DOORDAT MEN HET ONDERWERP VOLGT MET DE CAMERA.
FOTO 3 Tv: 1/13 Av: 4 ISO WAARDE: 1000 LENS: EF S 55-250mm F: 4-5.6 IS WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT PLAATS: HET PARK DE BRILSCHANS. TIJDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 LATE NAMIDDAG STATIEF: JA FIETSERS ZIJN SCHERP, DE REST VAN DE FOTO IS ONSCHERP DE ONSCHERPTE WORDT GEVORMD DMV DE BEWEGING MET DE CAMERA EN DE LAGE SLUITERSNELHEID.
FOTO 4 Tv: 1/13 Av: 5.6 ISO WAARDE: 1000 LENS: EF S 55-250mm F: 4-5.6 IS WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT PLAATS: HET PARK DE BRILSCHANS. TIJDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 LATE NAMIDDAG STATIEF: JA FIETSER SCHERP, DE REST IS ONSCHERP DE ONSCHERPTE WORDT GEVORMD DMV DE BEWEGING MET DE CAMERA EN DE LAGE SLUITERSNELHEID. DE SCHERPTEDIEPTE IS GROOT BIJ EEN LAGE SLUITERSNELHEID. DEZE WORDT TENIET GEDAAN DOOR DE BEWEGING VAN DE CAMERA.
FOTO 5 Tv: 1/13 Av: 4.5 ISO WAARDE: 1000 LENS: EF S 55-250mm F 4-5.6 IS WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT
PLAATS: HET PARK DE BRILSCHANS. TIJDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 LATE NAMIDDAG STATIEF: JA FIETSER SCHERP, DE REST IS ONSCHERP DE ONSCHERPTE WORDT GEVORMD DMV DE BEWEGING MET DE CAMERA. DE CAMERA BEWEEGT EVENSNEL MET HET TE FOTOGRAFEREN ONDERWERP. HET CONTRAST TUSSEN DE RODE MANTEL VAN DE FIETSER EN DE GROENE, ONSCHERPE ACHTERGROND, VERHOOGT NOG HET GEVOEL VAN SNELHEID EN DOOR HET CONTRAST WORDT DE FIETSER OOK NOG EENS BENADRUKT.
DEEL 2 ACHTER-EN VOORGROND BEVROZEN, HET ONDERWERP ZELF IS ONSCHERP DOOR BEWEGING
FOTO 5 Tv: 1/10 Av: 20.0 ISO WAARDE: 100 LENS: ES18-55mm F: 3.5-5.6 WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT
PLAATS: WANDELAAR OP DE VOETGANGERSBRUG TER HOOGTE VAN HET PARK DE BRILSCHANS. TIJDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 TIJDENS DE LATE NAMIDDAG. DE PERSOON IS DOOR ZIJN BEWEGING ONSCHERP MAAR DE REST IS SCHERP.
FOTO 6 Tv: 1/10 Av: 11.0 ISO WAARDE: 100 LENS: ES S18-55mm F: 3.5-5.6 IS WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT
PLAATS ONDER DE VOETGANGERSBRUG BRILSCHANS. DE LOPER IS ONSCHERP, HIERDOOR VERHOOGT HET GEVOEL VOOR SNELHEID.
DEEL 2: DE ACHTERGROND SCHERP HOUDEN EN HET BEWEGEND VOORWERP OP DE VOOR OF ACHTERGROND, ONSCHERP HOUDEN. FOTO 1 Tv: 1/80 Av: 5.0 ISO: 100 LENS: EF S55-250mm F: 4-5.6 IS WHITE BALANCE MODE: WIT TL LICHT (CA. 4000K) PLAATS: HONDENWEIDE TER HOOGTE VAN DE POSTHOFBRUG TIJDSTIP: VRIJDAG 03/10/2013 TIJDENS DE LATE NAMIDDAG DE DE ACHTERGROND EN DE OMHEINIG ZIJN SCHERP AFGEBEELD, DE HOND LIEP IN HET BEELD EN IS ONSCHERP. DEZE FOTO IS GETROKKEN MET EEN ANDERE WITBALANS, DE FOTO HEEFT EEN BLAUWE KLEUR, WAT EIGEN IS AAN EEN FOTO GETROKKEN MET EEN "WHITE BALANCE MODE: WIT TL LICHT (CA. 4000K)"
FOTO 2 Tv: 1/80 Av: 5.0 ISO: 100 LENS: EF S55-250mm F: 4-5.6 IS WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT
PLAATS: DE VOETGANGERS/ FIETSERSBRUG TER HOOGTE VAN HET PARK DE BRILSCHANS. TIDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 TIJDENS DE LATE NAMIDDAG. DE VOOR EN ACHTERGROND ZIJN SCHERP AFGETEKEND EN DE FIETSER IS ONSCHERP.
FOTO 4 Tv: 1/50 Av: 5.6 ISO: 400 LENS: EF S55-250mm F: 4-5.6 IS WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT
PLAATS: FIETSPAD TER HOOGTE VAN DE HONDENWEIDE AAN DE POSTHOFBRUG. TIJDSTIP: ZATERDAG 05/10/2013 IN DE LATE NAMIDDAG. VOOR EN ACHTERGROND ZIJN SCHERP DE FIETSER DAARENTEGEN IS ONSCHERP DOOR ZIJN SNELHEID.
SPECIALE FOTO'S GEMAAKT MET STATIEF ER ZIJN ONDERWERPEN BEVROZEN EN ONDERWERPEN BEWEGEND TE ZIEN
FOTO 7 Tv: 1/15 Av: 4.0 ISO: 125 LENS: EF S18-55mm F: 3.5-5.6 IS WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT
PLAATS: ONDER DE POSTHOFBRUG TER HOOGTE VAN HET FIETSPAD. TIJDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 TIJDENS DE LATE NAMIDDAG DE TWEE BRUGSTEUNEN, OP DE VOORGROND, ZIJN SCHERP EVENZO DE MIDDENSTE BRUGSTEUNEN. DE ZWARTE AUTO OP DE FOTO IS BEVROZEN EN DE ANDER VOERTUIGEN ZIJN ONSCHERP ZOWEL DE VOERTUIGEN VOOR ALS ACHTER DE ZWARTE WAGEN. DAT MAAKT DEZE FOTO VOOR MIJ ZO SPECIAAL
FOTO 8 Tv: 0.4 Av: 10 ISO: 125 LENS: EF S18-55mm F: 3.5-5.6 IS WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT PLAATS: ONDER DE POSTHOFBRUG TIJD: ZATERDAG 04/10/2013 TIJDENS DE LATE NAMIDDAG. ZELFDE OPMERKING ALS BIJ FOTO 7
FOTO 9 Tv: 1/15 Av: 4.0 ISO: 125 LENS: EF S18-55mm F: 3.5-5.6 IS WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT
EERST DEEL VAN DE OPDRACHT. " BESTAAT ERIN OM EEN BEWEGEND OBJECT TE BEVRIEZEN, SAMEN MET DE ACHTERGROND."
FOTO 1 BALSPEL TIJDENS EEN KORFBALOEFENING PLAATS: KORFBALCLUB BRILSCHANS TIJD: 04/10/2013 LATE NAMIDDAG Tv: 1/125 Av: 5.6 ISO SPEED: 6400 LENS: EF S55-250mm F: 4-5.6 IS WHITE BALANCE MODES: DAYLIGHT
FOTO 2 FIETSER DIE OVER VOETGANGERSBRUG RIJDT, VAN HET PARK DE BRILSCHANS NAAR HET NATUURGEBIED DE WOLVENBERG. DIT IS DE BRUG OVER DE RING ROND ANTWERPEN IN BERCHEM. Tv: 1/500 Av: 5.00 ISO SPEED: 640 LENS: EF S55-250mm F: 4-5.6 IS WHITE BALANCE MODES: DAYLIGHT
CAMERAPRIORITEIT: T/Tv DIT IS DE SLUITERSPRIORITEIT
DE CAMERA NIET INSTELLEN OP EEN ANDERE PRIORITEIT
DE EERSTE OEFENING BESTAAT ERIN OM EEN BEWEGEND OBJECT TE BEVRIEZEN, SAMEN MET DE ACHTERGROND.
INSTELLINGEN VAN DE CAMERA:
DE GEVOELIGHEID ISO WAARDE OP 400 OF HOGER INSTELLEN EN DE CAMERA OP
SLUITERSPRIORITEIT Tv INSTELLEN.
EEN HOGERE ISO WAARDE KIEZEN OMDAT DE OPNAMEN GEMAAKT WORDEN TIJDENS VALAVOND.
DE TWEEDE OEFENING BESTAAT ERIN OM HET ONDERWERP TE TREKKEN TIJDENS ZIJN BEWEGING EN DE ACHTERGROND SCHERP TE HOUDEN.
INSTELLINGEN VAN DE CAMERA:
DE GEVOELIGHEID ISO WAARDE OP 400 OF HOGER EN DE CAMERA OP SLUITERSPRIORITEIT Tv INSTELLEN.
REDEN OPNAMEN TIJDENS VALAVOND.
DE DERDE OEFENING BESTAAT ERIN OM HET BEWEGEND ONDERWERP TE VOLGEN MET DE CAMERA OM ZO HET ONDERWERP SCHERP TE HEBBEN EN HIERDOOR EEN ONSCHERPE ACHTERGROND TE BEKOMEN.
INSTELLINGEN VAN DE CAMERA:
DE GEVOELIGHEID ISO WAARDE OP 400 OF HOGER EN DE CAMERA OP SLUITERSPRIORITEIT Tv INSTELLEN.
REDEN OPNAMEN TIJDENS VALAVOND, DE LICHTINTENSITEIT NEEMT AF.
DE BEWEGING MET DE CAMERA MOET BEGINNEN VOOR MEN DE FOTO BEGINT TE NEMEN EN TIJDENS DE OPNAMEN MOET MEN DE CAMERA MET DEZELFDE SNELHEID BEWEGEN ALS HET TE FOTOGRAFEREN ONDERWERP EN NA DE OPNAMEN BLIJFT MEN NOG EVEN HET ONDERWERP VOLGEN.
EERST DEEL VAN DE OPDRACHT. " BESTAAT ERIN OM EEN BEWEGEND OBJECT TE BEVRIEZEN, SAMEN MET DE ACHTERGROND."
INSTELLINGEN VAN DE CAMERA: ALLE FACTOREN VAST, BEHALVE DE SLUITERSNELHEID, "Tv - INSTELLING"
HET TWEEDE DEEL VAN DE OPDRACHT. "BESTAAT ERIN OM HET ONDERWERP TE TREKKEN TIJDENS ZIJN BEWEGING EN DE ACHTERGROND SCHERP TE HOUDEN." DE INSTELLING VAN DE CAMERA IS NOG STEEDS "Tv"
HET DERDE DEEL VAN DE OPDRACHT: "BESTAAT ERIN OM HET BEWEGEND ONDERWERP TE VOLGEN MET DE CAMERA OM ZO HET ONDERWERP SCHERP TE HEBBEN EN HIERDOOR EEN ONSCHERPE ACHTERGROND TE BEKOMEN." INSTELLING VAN DE CAMERA "Tv"
HET POSITIEF BEELD GEMAAKT VAN DE FOTO GENOMEN MET DE CAMERA OBSCURA. TIJD: 19/09/2013 TEGEN DE LATE VALAVOND PLAATS BINNENPLAATS SISA VEEL WIND TIJDSDUUR VAN OPNAME: 4 MIN
CAMERA OBSCURA SAMEN MET BELICHTINGSMETING 16/09/2013
VANDAAG 16092013
ALGEMENE INFO
DE LICHTINVAL IS GEMETEN EN BEDRAAGD:
BIJ EEN ISO VAN 25 EN BIJ EEN BELICHTINGSTIJD VAN 60 SECONDEN IS HET DIAFRAGMA
= 32.8 32.7 (IN FUNCTIE VAN DE RICHTING, CAMERASTANDPLAATST)
BINNEN GEMETEN DOOR EEN LICHTMETER VAN STAN
GEVOELIGHEID TIJD DIAFRAGMA ()
ISO 25 60SEC = 45.6
FOTOTOESTEL
ISO 100 4SEC = 22.0
GEVOELIGHEID x4 (100/25)
TIJD 60/100/25
ISO 100 ISO 25 60/4= 15 SEC = 45.6
=22.0 =45.6 = 2 STOPS
DIAFRAGMA
1 14 2 28 4 56 8 11 16 22 32 44 64 88 128
ISO 100 ISO 25 60/4= 15 SEC = 45.6
=22.0 =45.6 = 2 STOPS
15 SEC X 22 = 1 MINUUT
15 SEC X 4 = 60 SEC = 1 MINUUT
VERDER FOTOS GETROKKEN MET DE CAMERA OBSCURA MAAR DAN BUITEN EN MET DE
BELICHTINGSMETER VAN HET FOTOTOESTEL.
VANDAAG MET DE CAMERA OBSCURA NAAR BUITEN GEGAAN. ER WAS ZEER VEEL WIND MET ONS FOTOTOESTEL DE LICHTINVAL GEMETEN VAN DE PLAATS EN OMGEREKEND VOOR DE CAMERA OBSCURA. IS EEN MEER GERICHTE WIJZE OM NAAR EEN JUISTERE BELICHTING TE STREVEN VOOR DE CAMERA OBSCURA.