A HET OBJECTIEF
HET OBJECTIEF DAT OP DE CAMERA STAAT IS EEN EF-S 18-55 F3.5-5.6 IS-OBJECTIEF.

FOTO 2 HET OBJECTIEF DE LENS
DE VOLGENDE ELEMENTEN STAAN OP DE FITTING VAN HET OBJECTIEF:
CANON ZOOM LENS EF-S 18 -55mm 1:3.5 5.6 IS
Ø 58mm
DE BRANDPUNTSAFSTAND VAN DE ZOOMLENS: 18 55 mm
DWZ DAT DE KLEINSTE BRANDPUNTSAFSTAND (BREEDHOEK)VAN DE LENS 18mm IS EN DAT DE GROOTSTE (TELE) BRANDPUNTSAFSTAND VAN DE LENS 55 mm IS.
HIERUIT BLIJKT DAT DE LENS EEN ZOOMLENS IS MET EEN VARIABELE BRANDPUNTS AFSTAND.
Ø 58mm: DIT IS DE DIAMETER IN mm VAN DE FILTERAANSLUITING
LICHTSTERKT(S)
DE LICHTSTERKTE WORDT BEPAALD DOOR HET DIAFRAGMA OF SLUITEROPENING
HET DIAFRAGMA SYMBOOL IS 1: 3.5 VOOR DE BREEDHOEK INSTELLING EN IS 1:5.6 VOOR
DE TELE-INSTELLING.
EEN OPMERKING DIENT GEMAAKT TE WORDEN DAT DE BRANDPUNTS AFSTAND DIE OP HET OBJECTIEF STAAT NIET DE BRANDPUNTSAFSTAND IS ZOALS BIJ EEN ANALOOG FOTOTOESTEL.
DIT KOMT OMDAT DE GROOTTE GEVOELIGE LICHTSENSOR NAAR VERHOUDING KLEINER IS DAN DE GROOTTE VAN DE GEVOELIGE FILM DIE IN EEN ANALOOG TOESTEL ZIT.
OMDAT ELKE FABRIKANT EEN ANDERE GROOTTE VAN GEVOELIGE LICHTSENSOR GEBRUIKT, KUNNEN WE DEZE VERHOUDING TERUGVINDEN IN DE CAMERASPECIFICATIES .
VOOR DIT MERK EN VOOR DIT TOESTEL IS DEZE VERHOUDINGSFACTOR: 1.6
OM DE BRANDPUNTSAFSTAND VAN DEZE ZOOMLENS TE KUNNEN VERGELIJKEN MET DE BRANDPUNTSAFSTAND VAN EEN IDENTIEK ANALOOG FOTOTOESTEL, MOETEN WE DE BRANDPUNTSAFSTANDEN VERMENIGVULDIGEN MET DEZE FACTOR NAMELIJK X 1.6.
DUS DE OMGEREKENDE BRANDPUNTSAFSTANDEN ZIJN DAN RESPECTIEVELIJK:
VOOR DE BREEDHOEKINSTELLING : 18 mm X 1.6 = 28.8 mm (IEDENTIEK ANALOOG VOOR DE TELE-INSTELLING : 55 mm X 1.6 = 88 mm TOESTEL)
OP HET OBJECTIE BESTAAT VERDER NOG UIT DE VOLGENDE DELEN:
A. EEN ZOOMRING
B. FOCUSINSTELLINGSKNOP
C. EEN SCHAKELAAR VOOR IMAGE STABILIZER
D. AF / MP KNOP
DE BELANGRIJKSTE WORDEN HIERONDER KORT BESPROKEN
A 1 IMAGE STABELIZER OF BEELDSTABILISATOR
EEN BEELDSTABILISATOR ZIT IN HET OBJECTIEF EN DIENT OM BIJ FOTOS DIE MEN UIT DE HAND TREK, DE TRILLING VAN HET BEELD DEELS OP TE VANGEN.
MET DE STABILISATOR KAN MEN OOK FOTOS TREKKEN MET EEN LAGERE SLUITERSNELHEID DAN 1/60 VAN EEN SECONDE. DIT IS DE GRENS OM EEN STABIEL BEELD TE VERKRIJGEN UIT DE HAND.
A 2 EEN ZOOMRING
OP DE ZOOMRING STAAN DE VOLGENDE GETALLEN 28 24 35 55
28 IS DE KLEINSTE BRANDPUNTSAFSTAND IN mm (OF BREEDHOEK), 55 IS DE GROOTSTE BRANDPUNTSAFSTAND IN mm (OF TELE), 24 mm EN 35 mm ZIJN TUSSENLIGGENDE BRANDPUNTSAFSTANDEN.
A 3 AF/ MF KNOP OF DE FOCUSKNOP OF DE SCHERPINSTELLINGSKNOP
AF IS DE AFKORTING VAN AUTOMATIC FOCUS, DWZ DAT HET FOTOTOESTEL AUTOMATISCH SCHERPSTELT.
MF IS DE AFKORTING VAN MANUAL FOCUS, DWZ DAT NIET HET TOESTEL MAAR DE FOTOGRAAF DIT DOET.
B DE CAMERABODY


FOTO 3 EN FOTO 4 BODY VAN DE CAMERA VOOR EN ACHTERKANT
DE VOLGENDE ONDERDELEN/ KNOPPEN VINDT MEN TERUG OP DE BODY, HIERVAN WORDEN DIEGENE DIE VAN BELANG ZIJN KORT BESPROKEN
A. DE PROGRAMMAKEUZEWIEL
B. AAN UITSCHAKELAAR
C. ISO-INSTELLINGSKNOP
D. INSTELWIEL
E. ONTSPANKNOP
F. LAMPJE RODE OGENREDUCTIE/
ZELFONTSPANNER
G. AFSTANDSBEDIENINGSSENSOR
H. INGEBOUWDE FLITSER
I. FLITSKNOP
J. OBJECTIEFONTGRENDELINGSKNOP
K. CONTROLEKNOP SCHERPTEDIEPTE
L. OOGKLEP
M. ZOEKOCULAIR
N. MENUMENUKNOP
O. DISP KNOP VOOR WEERGAVE VAN OPNAME
P. / WB KNOP AFDRUKKEN/ DELEN: SELECTIEKNOP WITBALANS
Q. LCD SCHERM
R. OPNAMEWEERGAVEKNOP
S. INSTELKNOP
T. PIJLTJESTOETSEN
U. WISKNOP
V. KNOP VOOR DIAFRAGMA/ FLITSBELICHTINGSCOMPENSATIE
W. KNOP VOOR AE VERGRENDELING/ FLITSBELICHTINGSVERGRENDELING / INDEX/ VERKLEINEN
X. KNOP VOOR AF PUNTSELECTIE/ VERGROTEN
Y. KLEPJE VOOR KAARTSLEUF
Z. SENSOR
B 1 DE SENSOR
DE SENSOR IS EIGELIJK HET HART VAN ELKE REFLEXCAMERA, ER ZIJN VERSCHILLENDE SOORTEN VAN SENSOREN EN ELKE SENSOR HEEFT ZIJN VOOR EN NADELEN.
DE SENSOR VANGT HET BINNENKOMENDE LICHT OP EN ZET DEZE OM IN EEN ELECTRISCH SIGNAAL. DIT SIGNAAL WORDT DAN VIA EEN PROGRAMMA OMGEZET NAAR EEN BEELD.
ELKE FABRIKANT HEEFT ZIJN EIGEN SOORT VAN SENSOR EN, ZOALS VOORHEEN REEDS AANGEHAALD, IEDERE FABRIKANT WERKT MET EEN ANDER GROOTTE VAN SENSOR.
VOOR DEZE CAMERA IS HET TYPE SENSOR: GROTE, ULTRA GEVOELIGE CMCS SENSOR UIT ÉÉN STUK MET HOGE RESOLUTIE.
DE GROOTTE VAN DE BEELDSENSOR BEDRAAGT: 22.2 mm X 14.5 mm
VOOR EEN 35 mm EQUIVALENT BRANDPUNTSAFSTAND MOET MEN DUS VERMENIGVULDIGEN MET 1.6.(APS-C: 1.6)
B 2. HET BESTANDSFORMAAT
HET OPNAMESYSTEEM VOOR DEZE CAMERA IS RAW, RAW + JPEG
VOLGENDE BESTANDSGROOTTE KUNNEN INGESTELD WORDEN:
GROOT/FIJN, GROOT/ NORMAAL, MIDDELGROOT/ FIJN, MIDDELGROOT/ NORMAAL, KLEIN/ FIJN, GROOT/ NORMAAL, RAW
DE GEHEUGENKAART WAARMEE GEWERKT WORDT ZIJN VAN DE VOLGENDE TYPES:
SD GEHEUGENKAART EN SDHC GEHEUGENKAART.
SD STAAT VOOR SECURE DIGITAL
SDHC STAAT VOOR SECURE DIGITAL HIGH CAPACITY
DEZE CAMERA KAN BEIDE SOORTEN VAN GEHEUGENKAARTEN AAN
DE GEHEUGENKAARTJES ZIJN VAN HET MERK SAN DISK
NAAST DE GEHEUGENCAPACITEIT IS OOK DE OVERDRACHTCAPACITEIT VAN DE GEHEUGENKAARTJES BELANGRIJK
DEZE OVERDRACHTCAPACITEIT IS BELANGRIJK WANNEER MEN SNEL NA ELKAAR VERSCHILLENDE FOTOS NEEMT. HIERDOOR IS EEN SNEL WEGSCHRIJVEN VAN DE INFORMATIE BELANGRIJK.
B 3. HET PROGRAMMAKEUZEWIEL
WAT? HET PROGRAMMAKEUZEWIEL BEVAT DE BASISGEBRUIK-MODI EN CREATIEF GEBRUIK MODI
B 3 1. DE BASISGEBRUIK MODI
BIJ DEZE INSTELLINGEN KAN MEN EEN KEUZE MAKEN VAN DE TE TREKKEN ONDERWERPEN EN MEN HOEFT DAN MAAR ALLEEN AF TE DRUKKEN EN DE CAMERA DOET DE REST. IN DEZE MODI KAN MEN DUS VOLAUTOMATISCHE OPNAME MAKEN.
DE VOLGENDE INSTELLINGEN ZIJN MOGELIJK:
AUTOMATISCH, PORTRET, LANDSCHAP, CLOSE-UP, SPORT, NACHT PORTRET EN FLITSER UIT.
DE SYMBOLEN ZEGGEN GENOEG WAARVOOR DEZE WORDEN GEBRUIKT EN HOEVEN DAAROM GEEN DIEPGAANDE UITLEG.
BIJ IEDER VAN DEZE INSTELLING ZAL DE CAMERA ZELF DE BESTE INSTELLINGEN KIEZEN IN FUNCTIE VAN HET AANBOD AAN INVALLEND LICHT (INFORMATIE).
B 3 2. DE CREATIEFGEBRUIK MODI OF BELICHTINGSPROGRAMMAS
DEZE MODI GEVEN MEER CONTROLE OVER HET RESULTAAT DAT MEN WENST OMDAT MEN BEPAALDE INSTELLINGEN ZELF KAN BEPALEN.
DE VOLGENDE INSTELLINGEN ZIJN MOGELIJK
P :AE-PROGRAMMA
Tv : AE-SLUITERSTIJDPRIORITEIT
Av : AE DIAFRAGMAPRIORITEIT
M : MANUELE OF HANDMATIGE BELICHTING
A-DEP : AUTOMATISCHE SCHERPTEDIEPTE AE
BULB : DIT IS MAAR MOGELIJK BIJ DE M MODI
HIERBIJ DIENT TOCH EEN WOORDJE UITLEG.
DE MODI P: BIJ DE MODI P (AE PROGRAMMA) STELT DE CAMERA ZELF DE BELICHTING (SLUITERTIJD EN DIAFRAGMA) IN. BIJ DIT PROGRAMMA KAN MET DE ISO WAARDE VRIJ KIEZEN.
DE MODI Tv: BIJ DE MODI Tv STELT DE CAMERA ZELF DE BELICHTING MET SLUITERSVOORKEUR IN. (Tv STAAT VOOR TIME VALUE)
MET AAN HET PROGRAMMAKEUZEWIEL TE DRAAIEN KUNT U DE ACTIE BEVRIEZEN OF ONSCHERP MAKEN.
DE MODI Av: BIJ DE MODI Av KAN MEN DE SCHERPTEDIEPTE WIJZIGEN OF ANDERS GEZEGD MEER OF MIDER SCHERPTEDIEPTE (DIAFRAGMAVOORKEUR, DE SCHERPTEDIEPTE IS AFHANKELIJK VAN HET INGESTELDE DIAFRAGMA)
DE MODI M: BIJ DE MODI M KAN MEN ZOWEL SLUITERTIJD ALS DIAFRAGMA NAAR WENS INSTELLEN. (VOLLEDIG MANUEEL)
DE MODI A-DEP: DE MODI A-DEP IS EEN FUNCTIE WAARBIJ AUTOMATISCH WORDT SCHERPGESTELD OP ONDERWERPEN OP DE VOORGROND EN OP VOORWERPEN OP DE ACHTERGROND. (A-DEP BETEKENT AUTOMATISCH SCHERPTEDIEPTE)
DE BULB MODI: ALLEEN MAAR MOGELIJK IN BIJ HANDMATIGE BELICHTING
DE BIJ BULB OPNAME BLIJFT DE SLUITER GEOPEND ZOLANG WE DE ONTSPANKNOP INGEDRUKT HOUDEN.
B 4. DE LICHTMETING
WAT? DE LICHTMEETMETHODE IS DE MANIER WAAROP DE HELDERHEID VAN HET ONDERWERP WORDT GEMETEN
DIT KAN MEN VIA DE KNOPPEN OF VIA HET MENU VAN HET TOESTEL INSTELLEN.
VIA DE PIJLTJESTOETSEN AAN DE RECHTE MIDDEN ZIJDE VAN DE CAMERA, DIE ROND DE SET- KNOP STAAN, KAN MEN DE VERSCHILLENDE LICHTMEETMETHODEN INSTELLEN.
MEN HEEFT DE VOLGENDE SOORTEN VAN LICHTMEETMETHODEN:
1. DE MEERVLAKSMEETING (MATRIX/ MULTIZONE): DIT IS EEN ALGEMENE LICHTMEETMETHODE.
2. DE DEELMETING: DEZE INSTELLING IS EFFECTIEF ALS DE ACHTERGROND IN STERK CONTRAST IS MET HET GEKOZEN ONDERWERP.
3. DE SPOTMETING/ PUNT: LICHTMETING VOOR EEN SPECIFIEK GEDEELTE VAN HET TE FOTOGRAFEREN ONDERWERP.
4. CENTRUM GEW. GEMIDDELD OF CENTRUMGRICHT/ INTEGRAALMETING:
DE LICHTMETING WORDT BEPAALD IN HET MIDDEN, WAARNA EEN GEMIDDELDE VOOR DE GEHELE OPNAME WORDT BEREKEND.
B 5. DE BELICHTINGSCOMPENSATIE.
KNOP OP HET TOESTEL: KNOP VOOR DIAFRAGMA/ FLITSBELICHTINGSCOMPENSATIE
WAT? DE BELICHTINGSCOMPENSATIE KAN MEN GEBRUIKEN OM DE STANDAARDBELICHTING, VAN DE CAMERA, TE WIJZIGEN. MEN KAN DUS HET BEELD LICHTER OF DONKERDER MAKEN.
DEZE FUNCTIE KAN ALLEEN MAAR IN DE CREATIEF-MODI GEBRUIKT WORDEN MET EEN UITZONDERING VAN DE M MODI.
DE BELICHTIGSCOMPENSATIE KAN MEN OOK VIA DE DISPLAY WIJZIGEN/ AANPASSEN.
MET DIT TOESTEL KUNNEN WE VAN +2 EV TOT -2 EV (STOPS) OVER OF ONDER BELICHTEN.
B 6. DE AUTOMATISCHE BELICHTINGSBEREIK
WAAR: OP HET MENU IN DE DISPLAY.
WAT?: MET DEZE FUNCTIE KAN MEN DRIE OPNAMES MAKEN MET EEN DOOR DE FOTOGRAAF INGESTELDE AUTOMATISCHE BELICHTING.
AANTAL?: MEN KAN DRIE OPNAMES MAKEN
ÉÉN OPNAME IS ONDER BELICHT, DE TWEEDE IS NORMAAL BELICHT EN DE DERDE EN LAATSTE OPNAME IS OVERBELICHT VOLGENS DE OP VOORHAND INGESTELDE WAARDEN.
B 7. DE SCHERPSTELLING
B 7 1. DE AUTOFOCUSZONES
WAT? DE CAMERA ZET MAAR EEN KEER (1-BEELD AF) OF CONTINUE (AI SERVO AF)SCHERP OP HET ONDERWERP TIJDENS HET NEMEN VAN DE FOTO.
WAAR? ZOWEL VIA DE PIJLTJESKNOPPEN OP DE BODY ALS VIA DE DISPLAY.
DE CAMERA HEEFT DRIE AF-MODI
1. ONE SHOT OF 1-BEELD AF
2. AL FOCUS AF: HIERBIJ MAAKT HET FOTOTOESTEL EEN KEUZE TUSSEN 1-BEELD AF EN AI SERVO AF.
3. AI SERVO AF: IS GESCHIKT VOOR BEWEGENDE ONDERWERPEN
B 8. DE KLEUR
B 8 1. DE WITBALANSINSTELLINGEN
KNOP OP HET TOESTEL: / WB KNOP AFDRUKKEN/ DELEN: SELECTIEKNOP WITBALANS KAN OOK VIA HET MENU OP DE DISPLAY INGESTELD WORDEN.
WAT IS DE WITBALANS (WB):
DE WITBALANS ZORGT ERVOOR DAT DE WITTE GEBIEDEN ER WIT UITZIEN.
DE VOLGENDE INSTELLINGEN KUNNEN GEZET WORDEN
1) AUTOMATISCH
2) DAGLICHT
3) BEWOLKING
4) SCHADUW
5) LAMPLICHT
6) TL LICHT
7) FLITSLAMP
8) METEN/ MANUEEL DE HANDMATIGE WITBALANS WORDT GEBRUIKT VOOR EEN SPECIFIEKE LICHTBRON HANDMATIG DE WITBALANS IN TE STELLEN.