Inhoud blog
  • OPDRACHT 9 - 2 SLUITERTIJD
  • OPDRACHT 8: COMPOSITIE
  • OPDRACHT 7 BEELDHOEK
  • OPDRACHT 6 - 3 LICHTMETING
  • OPDRACHT 6 - 3 LICHTMETING
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    FOTOGRAFIE

    28-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPDRACHT 4: TWEEDE OEFENING COMPOSITIE: KADER IN KADER
    OPDRACHT 4: TWEEDE OEFENING COMPOSITIE: KADER IN KADER
    MAAK EEN BOEIEND BEELD WAARBIJ JE GEBRUIK MAAKT VAN DE KADER-IN-KADER TECHNIEK.

    PLAATS: SPEELTUIN "DE MELKERIJ"
    DATUM: 20/12/2013 

    ISO 100

    BRANDP. 55mm

    27mm

    27mm

    55mm

    55mm

    Tv

    20

    0.3

    125

    80

    0.3

    Av

    11

    25

    4.0

    6.3

    32

    FOTONR

    1

    2

    3

    4

    5



    FOTO 1
    BRANDPUNTSAFSTAND 55mm
                          Tv:   20
                           Av: 11


    FOTO 2
    BRANDPUNTSAFSTAND: 27mm
                  Tv: 0.3
                   Av: 25


    FOTO 3
    BRANDPUNTSAFSTAND: 27mm
                  Tv: 125
                   Av: 4.0

    DEZE FOTO IS DEZELFDE FOTO ALS DE VORIGE FOTO MAAR HET DIAFRAGMA IS VAN f25 NAAR f4.0 AANGEPAST.
    HIERDOOR IS DE SCHERPTEDIEPTE OOK VERANDERD.
    DE HOUTENBALK, LINKS OP DE FOTO, IS BIJ FOTO 2 SCHERP EN BIJ FOTO 3 ONSCHERP.
    DE AFSTAND TUSSEN DE CAMERA EN HET ONDERWERP WAS ONGEVEER 50cm.



    FOTO 4
    BRANDPUNTSAFSTAND:  55mm
                  Tv: 80
                   Av: 6.3

    DE BRANDPUNTSAFSTAND IS HETZELFDE ALS BIJ FOTO 1 MAAR DE AFSTAND TUSSEN HET ONDERWERP EN DE CAMERA IS KLEINER.
    FOTO 4 IS Av: 6.3



    FOTO 5
    BRANDPUNTSAFSTAND: 55mm
                  Tv: 0.3
                   Av: 32

    ZELFDE BRANDPUNTSAFSTAND ALS FOTO 4 MAAR MET EEN ANDER DIAFRAGMAOPENING GETROKKEN.
    FOTO 4:  Av: 6.3
    FOTO 5:  Av: 32 
    WE KUNNEN ZIEN DAT BIJ FOTO 5 HET ONDERWERP OP DE VOORGROND MEER SCHERPTE VERTOONT DAN BIJ
    FOTO 4.
    FOTO 5 IS ER MEER SCHERPTEDIEPTE

    28-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPDRACHT 4 COMPOSITIE: KADER IN KADER
    OPDRACHT 4 KADER IN KADER
    MAAK EEN BOEIEND BEELD WAARBIJ JE GEBRUIK MAAKT VAN DE KADER-IN-KADER TECHNIEK. ALS KADER KAN JE GEBRUIK MAKEN VAN EEN RAAM, EEN DEUR, EEN OPENING IN DE MUUR OF ANDERE FICTIEVE KADERS.

    DATUM: 16/12/2013 OM 22:41
    PLAATS CENTRAAL STATION VAN ANTWERPEN  
    ISO 100 BRANDP: 21mm BRANDP: 21mm BRANDP: 21mm BRANDP: 21mm
    Tv 2 2 2 2
    Av 22 22 22 22
    EXPOSER -1 -1 -1 -1
    FOTONR 1 2 3 4
    OMDAT DE OORSPRONKELIJK GENOMEN FOTO DE DONKERE PARTIJEN TE DONKER WAREN EN DE LICHTE PARTIJEN TE LICHT EN OOK UITGAANDE VAN HET HISTOGRAM, HEB IK EEN BELICHTINGSCOMPENSATIE (EXPOSER) TOEGEPAST. 
    IN DE EERSTE FOTO  STAAT DE TREIN STIL
    BIJ DE VOLGENDE FOTO'S BEGINT DE TREIN TE REIDEN.


    FOTO 1


    FOTO 2


    FOTO 3


    FOTO 4

    28-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPDRACHT 3 BEELDHOEK/BRANDPUNTSAFSTAND
    BEELDHOEK/ BRANDPUNTSAFSTAND
    1 NEEM VANUIT HETZELFDE STANDPUNT MINSTENS 2 FOTO'S MET VERSCHILLENDE BRANDPUNTSAFSTANDEN.

    PLAATS: PARK DE BRANDT
    ONDERWERP HET STANDBEELD DE "DAVID" VAN MICHELANGELO
    DATUM: 20/12/2013
    BEWOLKT TOT ZONNIG, AANGENAME TEMPERATUUR

    CAMERAINSTELLING:
    ISO: 100
    BRANDPUNTSAFSTAND: VAN 18mm TOT EN MET 135mm

    BRANDPUNTSAFSTAND
    mm

    SLUITERTIJD

    DIAFRAGMA

    FOTONUMMER

    18

    160

    11

    1

    28

    100

    11

    2

    34

    200

    11

    3

    55

    250

    11

    4

    100

    320

    11

    5

    135

    200

    13

    6



     

    FOTO 1
    BRANDPUNTSAFSTAND: 18mm                ISO: 100
                   Tv: 160
                   Av: 11  



    FOTO 2
    BRANDPUNTSAFSTAND: 28mm                          ISO: 100
                  Tv: 100
                   Av: 11



    FOTO 3
    BRANDPUNTSAFSTAND: 34 mm                             ISO: 100
                  Tv: 200
                   Av: 11


    FOTO 4
    BRANDPUNTSAFSTAND: 55mm                         ISO: 100
                  Tv: 250
                  Av: 11 


    FOTO 5
    BRANDPUNTSAFSTAND: 100mm                       ISO: 100
                  Tv: 320
                   Av: 11


    FOTO 6
    BRANDPUNTSAFSTAND: 135mm                      ISO: 100
                  Tv: 200
                   Av: 13 

    21-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPDRACHT 2: HARD/ ZACHT
    OPDRACHT 2 HARD/ ZACHT:
    ZOEK EEN 4-TAL AFBEELDINGEN IN DE KRANT, MAGAZINE OF TIJDSCHRIFT DIE DUIDELIJK MET HARD OF ZACHT LICHT GEFOTOGRAFEERD ZIJN.
    NOTEER BIJ ELKE FOTO, WELK SOORT LICHT GEBRUIKT IS, VANUIT WELKE HOEK HET HOOFDLICHT KOMT EN OF ER EVENTUEEL MEERDERE LICHTBRONNEN GEBRUIKT ZIJN.

    OPDRACHT 2 - 1 HARD LICHT 

    Wondere Wereld Schaduw Licht Fotografie
    FOTO 1
    DIT IS EEN FOTO MET HARD LICHT.
    HET LICHT, AFKOMSTIG VAN DE ZON, IS STEEDS HARD LICHT ALS HET RECHTSTREEKS OP HET ONDERWERP VALT.
    ZONLICHT GEEFT SCHERPAFGELIJNDE SCHADUWEN EN IS DAAROM CONTRASTRIJK.
    HET IS EEN FOTO DIE LAAT OF VROEG OP DE DAG GENOMEN IS EN DIT GEEFT LANGE SCHADUWEN.
    HET IS WAARSCHIJNLIJK MET EEN STANDAARD OF GROOTHOEKLENS GENOMEN.
    OMDAT WE TE MAKEN HEBBEN MET EEN SNEEUWLANDSCHAP, ZAL DE FOTOGRAAF DE FOTO HEBBEN MOETEN CORRIGEREN OMDAT ANDERS DE FOTO OVERBELICHT ZOU  ZIJN EN DE ACHTERKANTEN VAN DE KRUISEN DONKERDER OP DE FOTO ZOUDEN ZIJN.
    HET IS EEN TEGELICHT OPNAME EN HET LICHT KOMT CENTRAAL TOE AAN DE BOVENKANT VAN DE FOTO.



    FOTO 2
    FOTO GENOMEN TIJDENS DE DAG BIJ VOLLE ZON. WAARSCHIJNLIJK TIJDENS EEN PERIODE WAARBIJ DE ZON OP HET HOOGSTE PUNT STAAT.
    HARDE CONTOUREN ONDER NEUS, OGEN, KIN EN HOED.
    ER GEEN ANDER LICHTBRON GEBRUIK OM DE HARDE SCADUWEN OP TE HEFFEN.


    OPDRACHT 2 - 2 ZACHT LICHT

     
    FOTO 3
    DE SCHADUWEN VAN DIT MODEL ZIJN AFKOMSTIG VAN EEN LICHTBRON DIE OPGESTELD IS VOORAAN LINKS VAN HET MODEL.
    ER IS GEEN DIRECT FLITSLICHT GEBRUIKT, MAAR WEL EEN MEER DIFFUUS LICHT. 
    HET LICHT STAAT MEER AAN DE VOORZIJDE VAN HET MODEL (KLEINE SCHADUW TER HOOGTE VAN DE NEUS)
    VOOR PORTRETFOTOGRAFIE WORDT MEESTAL EEN STANDAARD OBJECTIEF GEBRUIKT.



    FOTO 4
    ZACHT KUNSTLICHT DAT VOORAAN RECHTS EN IETS MEER BOVEN HET MODEL IS GEZET.
    ER ZIJN TWEE SCHADUWEN WAT ER OP LIJKT DAT ER EEN TWEEDE EN OF EEN DERDE LICHTBRON IS GEBRUIKT

    14-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    07-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPDRACHT 3 WERKEN MET DE CAMERA

    GISTEREN ZONDAG GAAN FOTOGRAFEREN IN HET PARK DE BRILSCHANS

    ONDERWERP LES:

    FOTO’S GENOMEN WAARBIJ HET ONDERWERP STILSTAAT EN DE OMGEVING IS ONSCHERP.

    TIJDSTIP VAN FOTOGRAFEREN: TUSSEN 1600 EN 1800.

    DEZE FOTO’S GENOMEN OP ZONDAG 6 OCTOBER 2013.

    HET WEER WAS IN DE VOORMIDDAG NIET GOED, MISTIG.

    TIJDENS DE NAMIDDAG KLAARDE DE HEMEL OP EN KWAM DE ZON ER DOOR.

    FOTO'S MET HET ONDERWERP ONSCHERP EN DE ACHTER EN/ OF VOORGROND SCHERP
    FOTO 1 
    FOTO GENOMEN OP DE VOETGANGERSBRUG OVER DE AUTOSTRADE ROND ANTWERPEN
     SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE
    Tv: 1/50
    Av: 18.0
    ISO WAARDE: 160
    LENS: EF-S 18-55mm  1:3.5-5.6
    WB: DAYLIGHT
    STATIEF: JA



    FOTO 2 
    FOTO GENOMEN OP DE VOETGANGERSBRUG OVER DE AUTOSTRADE ROND ANTWERPEN
     SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE
    Tv: 1/15
    Av: 29.0
    ISO WAARDE: 160
    LENS: EF - S 18-55mm   1:3.5-5.6
    WBM: DAYLIGHT
    STATIEF: JA


    FOTO 3 
    FOTO GENOMEN OP HET FIETSPAD LANGS DE RING ROND ANTWERPEN
     SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE
    Tv: 1/40
    Av: 29.0
    ISO WAARDE: 250
    LENS: EF-S 18-55mm     1:3.5-5.6
    WBM: DAYLIGHT
    STATIEF: NEEN

    07-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPDRACHT 3 WERKEN MET DE CAMERA
    GISTEREN ZONDAG GAAN FOTOGRAFEREN IN HET PARK DE BRILSCHANS

    ONDERWERP LES:

    DEZE FOTO’S GENOMEN OP ZONDAG 6 OCTOBER 2013.

    HET WEER WAS IN DE VOORMIDDAG NIET GOED, MISTIG.

    TIJDENS DE NAMIDDAG KLAARDE DE HEMEL OP EN KWAM DE ZON ER DOOR.

    DOEL VAN DE OPDRACHT:

                            1)HET  ONDERWERP IS SCHERP AFGEBEELD EN DE OMGEVING IS ONSCHERP.
                            2)
    FOTO’S GENOMEN WAARBIJ HET ONDERWERP ENDE  OMGEVING BEVROZEN ZIJN.

    TIJDSTIP VAN FOTOGRAFEREN: TUSSEN 1600 EN 1800.

    EERSTE REEKS VAN FOTO'S GENOMEN MET HET ONDERWERP SCHERP EN DE ACHTERGROND ONSCHERP.

    FOTO 1
    GENOMEN OP EEN DRAAIMOLEN VAN DE SPEELTUIN IN HET PARK DE BRILSCHANS.
    FOTO GENOMEN MET SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE.
    Tv: 1/30
    Av: 7.1
    ISO WAARDE: 100
    LENS: EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS
    WBM: DAYLIGHT
    STATIEF: NEEN



    FOTO 2
    GENOMEN OP EEN DRAAIMOLEN VAN DE SPEELTUIN IN HET PARK DE BRILSCHANS
    GENOMEN MET SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE.
     Tv: 1/30
     Av: 9.0
    ISO WAARDE: 100
    LENS: EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS
    WBM: DAYLIGHT
    STATIEF: NEEN



    FOTO 3
    GENOMEN OP EEN DRAAIMOLEN VAN DE SPEELTUIN IN HET PARK DE BRILSCHANS
    GENOMEN MET SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE.
     Tv: 1/30
     Av: 9.0
    ISO WAARDE: 100
    LENS: EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS
    WBM: DAYLIGHT
    STATIEF: NEEN




    TWEEDE REEKS FOTO'S GENOMEN MET HET ONDERWERP SCHERP EN DE ACHTERGROND OOK SCHERP.

    FOTO 3
    FOTO GENOMEN OP DE VOETGANGERSBRUG OVER DE RING ROND ANTWERPEN.
    GENOMEN MET SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE.
     Tv: 1/250
     Av: 7.1
    ISO WAARDE: 160
    LENS: EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS
    WBM: DAYLIGHT
    STATIEF: JA



    FOTO 4
    FOTO GENOMEN OP DE VOETGANGERSBRUG OVER DE RING ROND ANTWERPEN
    GENOMEN MET SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE.
     Tv: 1/800
     Av: 4.5
    ISO WAARDE: 160
    LENS: EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS
    WBM: DAYLIGHT
    STATIEF: NEEN



    FOTO 5
    FOTO GENOMEN OP HET FIETSPAD LANGS DE RING ROND ANTWERPEN
    GENOMEN MET SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE.
     Tv: 1/500
     Av: 5.6
    ISO WAARDE: 4000
    LENS: EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS
    WBM: DAYLIGHT
    STATIEF: NEEN



    FOTO 6
    FOTO GENOMEN OP HET FIETSPAD LANGS DE RING ROND ANTWERPEN
    GENOMEN MET SHOOTING MODE: SHUTTER-PRIORITY AE.
     Tv: 1/160
     Av: 8.0
    ISO WAARDE: 4000
    LENS:  EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS
    WBM: DAYLIGHT
    STATIEF: NEEN

    07-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPDRACHT 3 WERKEN MET DE CAMERA
    DEEL 3 VAN DE OPDRACHT.
    HET BEWEGEND VOORWERP MOET SCHERP WORDEN VOORGESTELD, DE ACHTER EN/ OF VOORGROND MOETEN ONSCHERP ZIJN.

    FOTO 1
    Tv: 1/15
    Av: 16.0
    ISO WAARDE: 4000
    LENS: S55-250mm
    F: 4-5.6 IS
    WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT

    PLAATS: HET PARK DE BRILSCHANS.
    TIJDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 LATE NAMIDDAG
    STATIEF: JA
    FIETSER SCHERP, DE REST IS ONSCHERP
    DE ONSCHERPE ACHTERGROND WORDT GEVORMD DMV DE LAGE SLUITERSNELHEID EN DOOR DE BEWEGING DIE MEN MAAKT MET DE CAMERA .
    DE CAMERA BEWEEGT EVENSNEL MET HET TE FOTOGRAFEREN ONDERWERP.

    FOTO 2
    Tv: 1/15
    Av: 16
    ISO WAARDE: 4000
    LENS: EF S55-250mm
    F: 4-5.6 IS
    WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT


    PLAATS: HET PARK DE BRILSCHANS.
    TIJDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 LATE NAMIDDAG
    STATIEF: JA
    FIETSER SCHERP, DE REST IS ONSCHERP
    DE ONSCHERPTE WORDT GEVORMD DMV DE LAGE SLUITERSNELHEID EN  DOORDAT MEN HET ONDERWERP VOLGT MET DE CAMERA.

    FOTO 3
    Tv: 1/13
    Av: 4
    ISO WAARDE: 1000
    LENS: EF S 55-250mm
    F: 4-5.6 IS
    WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT

    PLAATS: HET PARK DE BRILSCHANS.
    TIJDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 LATE NAMIDDAG
    STATIEF: JA
    FIETSERS ZIJN SCHERP, DE REST VAN DE FOTO IS ONSCHERP
    DE ONSCHERPTE WORDT GEVORMD DMV DE BEWEGING MET DE CAMERA EN DE LAGE SLUITERSNELHEID.

    FOTO 4 
    Tv: 1/13
    Av: 5.6
    ISO WAARDE: 1000
    LENS: EF S 55-250mm
    F: 4-5.6 IS
    WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT

    PLAATS: HET PARK DE BRILSCHANS.
    TIJDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 LATE NAMIDDAG
    STATIEF: JA
    FIETSER SCHERP, DE REST IS ONSCHERP
    DE ONSCHERPTE WORDT GEVORMD DMV DE BEWEGING MET DE CAMERA EN DE LAGE SLUITERSNELHEID.
    DE SCHERPTEDIEPTE IS GROOT BIJ EEN LAGE SLUITERSNELHEID. DEZE WORDT TENIET GEDAAN DOOR DE BEWEGING VAN DE CAMERA.  

    FOTO 5 
    Tv: 1/13
    Av: 4.5
    ISO WAARDE: 1000
    LENS: EF S 55-250mm
    F 4-5.6 IS
    WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT


    PLAATS: HET PARK DE BRILSCHANS.
    TIJDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 LATE NAMIDDAG
    STATIEF: JA
    FIETSER SCHERP, DE REST IS ONSCHERP
    DE ONSCHERPTE WORDT GEVORMD DMV DE BEWEGING MET DE CAMERA. DE CAMERA BEWEEGT EVENSNEL MET HET TE FOTOGRAFEREN ONDERWERP.
    HET CONTRAST TUSSEN DE RODE MANTEL VAN DE FIETSER EN DE GROENE, ONSCHERPE ACHTERGROND, VERHOOGT NOG HET GEVOEL VAN SNELHEID EN DOOR HET CONTRAST WORDT DE FIETSER OOK NOG EENS BENADRUKT.

    06-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPDRACHT 3 WERKEN MET DE CAMERA
    DEEL 2 ACHTER-EN VOORGROND BEVROZEN, HET ONDERWERP ZELF IS ONSCHERP DOOR BEWEGING

    FOTO 5
    Tv: 1/10
    Av: 20.0
    ISO WAARDE: 100
    LENS: ES18-55mm
    F: 3.5-5.6 
    WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT


    PLAATS: WANDELAAR OP DE VOETGANGERSBRUG TER HOOGTE VAN HET PARK DE BRILSCHANS.
    TIJDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 TIJDENS DE LATE NAMIDDAG.
     DE PERSOON IS DOOR ZIJN BEWEGING ONSCHERP MAAR DE REST IS SCHERP.

    FOTO 6
    Tv: 1/10
    Av: 11.0
    ISO WAARDE: 100
    LENS: ES S18-55mm
    F: 3.5-5.6 IS
    WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT


    PLAATS ONDER DE VOETGANGERSBRUG BRILSCHANS.
    DE LOPER IS ONSCHERP, HIERDOOR VERHOOGT HET GEVOEL VOOR SNELHEID. 

    06-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPDRACHT 3 WERKEN MET DE CAMERA

    DEEL 2: DE ACHTERGROND SCHERP HOUDEN EN HET BEWEGEND VOORWERP OP DE VOOR OF ACHTERGROND, ONSCHERP HOUDEN.
    FOTO 1
    Tv: 1/80
    Av: 5.0
    ISO: 100
    LENS: EF S55-250mm
    F: 4-5.6 IS
    WHITE BALANCE MODE: WIT TL LICHT (CA. 4000K)

    PLAATS: HONDENWEIDE TER HOOGTE VAN DE POSTHOFBRUG
    TIJDSTIP: VRIJDAG 03/10/2013 TIJDENS DE LATE NAMIDDAG
    DE DE ACHTERGROND EN DE OMHEINIG ZIJN SCHERP AFGEBEELD, DE HOND LIEP IN HET BEELD EN IS ONSCHERP. 
    DEZE FOTO IS GETROKKEN MET EEN ANDERE WITBALANS, DE FOTO HEEFT EEN BLAUWE KLEUR, WAT EIGEN IS AAN EEN FOTO GETROKKEN MET EEN "WHITE BALANCE MODE: WIT TL LICHT (CA. 4000K)"

    FOTO 2
    Tv: 1/80
    Av: 5.0
    ISO: 100
    LENS: EF S55-250mm
    F: 4-5.6 IS
    WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT


    PLAATS: DE VOETGANGERS/ FIETSERSBRUG TER HOOGTE VAN HET PARK DE BRILSCHANS.
    TIDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 TIJDENS DE LATE NAMIDDAG.
    DE VOOR EN ACHTERGROND ZIJN SCHERP AFGETEKEND EN DE FIETSER IS ONSCHERP.


    FOTO 4
    Tv: 1/50
    Av: 5.6
    ISO: 400
    LENS: EF S55-250mm
    F: 4-5.6 IS
    WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT


    PLAATS: FIETSPAD TER HOOGTE VAN DE HONDENWEIDE AAN DE POSTHOFBRUG.
    TIJDSTIP: ZATERDAG 05/10/2013 IN DE LATE NAMIDDAG.
    VOOR EN ACHTERGROND ZIJN SCHERP DE FIETSER DAARENTEGEN IS ONSCHERP DOOR ZIJN SNELHEID.


    SPECIALE FOTO'S GEMAAKT MET STATIEF
    ER ZIJN ONDERWERPEN BEVROZEN EN ONDERWERPEN BEWEGEND TE ZIEN

    FOTO 7
    Tv: 1/15
    Av: 4.0
    ISO: 125
    LENS: EF S18-55mm
    F: 3.5-5.6 IS
    WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT


    PLAATS: ONDER DE POSTHOFBRUG TER HOOGTE VAN HET FIETSPAD.
    TIJDSTIP: ZATERDAG 04/10/2013 TIJDENS DE LATE NAMIDDAG
    DE TWEE BRUGSTEUNEN, OP DE VOORGROND, ZIJN SCHERP EVENZO DE MIDDENSTE  BRUGSTEUNEN.
    DE ZWARTE AUTO OP DE FOTO IS BEVROZEN EN DE ANDER VOERTUIGEN ZIJN ONSCHERP ZOWEL DE VOERTUIGEN VOOR ALS ACHTER DE ZWARTE WAGEN.
     DAT MAAKT DEZE FOTO VOOR MIJ ZO SPECIAAL 

    FOTO 8
    Tv: 0.4
    Av: 10
    ISO: 125
    LENS: EF S18-55mm
    F: 3.5-5.6 IS
    WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT

    PLAATS: ONDER DE POSTHOFBRUG
    TIJD: ZATERDAG 04/10/2013 TIJDENS DE LATE NAMIDDAG.
    ZELFDE OPMERKING ALS BIJ FOTO 7

    FOTO 9
    Tv: 1/15
    Av: 4.0
    ISO: 125
    LENS: EF S18-55mm
    F: 3.5-5.6 IS
    WHITE BALANCE MODE: DAYLIGHT




    06-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPDRACHT 3 WERKEN MET DE CAMERA.
    EERST DEEL VAN DE OPDRACHT. " BESTAAT ERIN OM EEN BEWEGEND OBJECT TE BEVRIEZEN, SAMEN MET DE ACHTERGROND."


    FOTO 1

    BALSPEL TIJDENS EEN KORFBALOEFENING
    PLAATS: KORFBALCLUB BRILSCHANS
    TIJD: 04/10/2013 LATE NAMIDDAG
    Tv: 1/125
    Av: 5.6
    ISO SPEED: 6400
    LENS: EF S55-250mm
    F: 4-5.6 IS
    WHITE BALANCE MODES: DAYLIGHT


    FOTO 2
    FIETSER DIE OVER VOETGANGERSBRUG RIJDT,  VAN HET PARK DE BRILSCHANS NAAR HET NATUURGEBIED DE WOLVENBERG.
    DIT IS DE BRUG OVER DE RING ROND ANTWERPEN IN BERCHEM.
    Tv: 1/500
    Av: 5.00
    ISO SPEED: 640
    LENS: EF S55-250mm
    F: 4-5.6 IS
    WHITE BALANCE MODES: DAYLIGHT

    05-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPDRACHT 3 WERKEN MET DE CAMERA

    OPDRACHT 3 30092013

    WERKEN MET DE CAMERA

    CAMERAPRIORITEIT: T/Tv DIT IS DE SLUITERSPRIORITEIT

    DE CAMERA NIET INSTELLEN OP EEN ANDERE PRIORITEIT

    DE EERSTE OEFENING BESTAAT ERIN OM EEN BEWEGEND OBJECT TE BEVRIEZEN, SAMEN MET DE ACHTERGROND.

    INSTELLINGEN VAN DE CAMERA:

    DE GEVOELIGHEID “ISO WAARDE” OP 400 OF HOGER INSTELLEN EN DE CAMERA OP

    SLUITERSPRIORITEIT “Tv” INSTELLEN.

    EEN HOGERE ISO WAARDE KIEZEN OMDAT DE OPNAMEN GEMAAKT WORDEN TIJDENS VALAVOND.

    DE TWEEDE OEFENING BESTAAT ERIN OM HET ONDERWERP TE TREKKEN TIJDENS ZIJN BEWEGING EN DE ACHTERGROND SCHERP TE HOUDEN.

    INSTELLINGEN VAN DE CAMERA:

    DE GEVOELIGHEID “ISO WAARDE” OP 400 OF HOGER EN DE CAMERA OP SLUITERSPRIORITEIT “Tv” INSTELLEN.

    REDEN OPNAMEN TIJDENS VALAVOND.

    DE DERDE OEFENING BESTAAT ERIN OM HET BEWEGEND ONDERWERP TE VOLGEN MET DE CAMERA OM ZO HET ONDERWERP SCHERP TE HEBBEN EN HIERDOOR EEN ONSCHERPE ACHTERGROND TE BEKOMEN.

    INSTELLINGEN VAN DE CAMERA:

    DE GEVOELIGHEID “ISO WAARDE” OP 400 OF HOGER EN DE CAMERA OP SLUITERSPRIORITEIT “Tv” INSTELLEN.

    REDEN OPNAMEN TIJDENS VALAVOND, DE LICHTINTENSITEIT NEEMT AF.

    DE BEWEGING MET DE CAMERA MOET BEGINNEN VOOR MEN DE FOTO BEGINT TE NEMEN EN TIJDENS DE OPNAMEN MOET MEN DE CAMERA MET DEZELFDE SNELHEID BEWEGEN ALS HET TE FOTOGRAFEREN ONDERWERP EN NA DE OPNAMEN BLIJFT MEN NOG EVEN HET ONDERWERP VOLGEN.


    EERST DEEL VAN DE OPDRACHT. " BESTAAT ERIN OM EEN BEWEGEND OBJECT TE BEVRIEZEN, SAMEN MET DE ACHTERGROND."

    INSTELLINGEN VAN DE CAMERA: ALLE FACTOREN VAST, BEHALVE DE SLUITERSNELHEID, "Tv - INSTELLING"


    HET TWEEDE DEEL VAN DE OPDRACHT. "BESTAAT ERIN OM HET ONDERWERP TE TREKKEN TIJDENS ZIJN BEWEGING EN DE ACHTERGROND SCHERP TE HOUDEN."
     DE INSTELLING VAN DE CAMERA IS NOG STEEDS "Tv"



    HET DERDE DEEL VAN DE OPDRACHT: "BESTAAT ERIN OM HET BEWEGEND ONDERWERP TE VOLGEN MET DE CAMERA OM ZO HET ONDERWERP SCHERP TE HEBBEN EN HIERDOOR EEN ONSCHERPE ACHTERGROND TE BEKOMEN."
    INSTELLING VAN DE CAMERA "Tv"

    05-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CAMERA OBSCURA 19092013
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    HET POSITIEF BEELD GEMAAKT VAN DE FOTO GENOMEN MET DE CAMERA OBSCURA.
    TIJD: 19/09/2013
    TEGEN DE LATE VALAVOND
    PLAATS BINNENPLAATS SISA
    VEEL WIND
    TIJDSDUUR VAN OPNAME: 4 MIN  

    04-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CAMERA OBSCURA 16/09/2013
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    OPNAME VAN DE SPEELPLAATS VAN HET SISA
    DATUM: 16/09/2013
    OPNAMETIJD: 4 MIN
    TEGEN DE VALAVOND

    04-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CAMERA OBSCURA 16/09/2013
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DIT IS HET POSITIEF BEELD VAN DE SPEELPLAATS VAN HET SISA
    DATUM VAN OPNAME: 16/09/2013 TEGEN DE VALAVOND
    OPNAMETIJD: 2 MIN

    04-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CAMERA OBSCURA SAMEN MET BELICHTINGSMETING 16/09/2013
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VANDAAG 16092013

    ALGEMENE INFO

    DE LICHTINVAL IS GEMETEN EN BEDRAAGD:

    BIJ EEN ISO VAN 25 EN BIJ EEN BELICHTINGSTIJD VAN 60 SECONDEN IS HET DIAFRAGMA

    ƒ = 32.8 – 32.7 (IN FUNCTIE VAN DE RICHTING, CAMERASTANDPLAATST)

    BINNEN GEMETEN DOOR EEN LICHTMETER VAN STAN

    GEVOELIGHEID TIJD DIAFRAGMA (ƒ)

    ISO 25 60SEC ƒ= 45.6

    FOTOTOESTEL

    ISO 100 4SEC ƒ= 22.0

    GEVOELIGHEID x4 (100/25)

    TIJD 60/100/25

    ISO 100 ISO 25 60/4= 15 SEC ƒ= 45.6

    ƒ=22.0 ƒ=45.6 = 2 STOPS

    DIAFRAGMA

    ƒ 1 14 2 28 4 56 8 11 16 22 32 44 64 88 128

    ISO 100 ISO 25 60/4= 15 SEC ƒ= 45.6

    ƒ=22.0 ƒ=45.6 = 2 STOPS

    15 SEC X 22 = 1 MINUUT

    15 SEC X 4 = 60 SEC = 1 MINUUT

    VERDER FOTO’S GETROKKEN MET DE CAMERA OBSCURA MAAR DAN BUITEN EN MET DE

    BELICHTINGSMETER VAN HET FOTOTOESTEL.

    VANDAAG MET DE CAMERA OBSCURA NAAR BUITEN GEGAAN.
    ER WAS ZEER VEEL WIND
    MET ONS FOTOTOESTEL DE LICHTINVAL GEMETEN VAN DE PLAATS EN OMGEREKEND VOOR DE CAMERA OBSCURA.
     IS EEN MEER GERICHTE WIJZE OM NAAR EEN JUISTERE BELICHTING TE STREVEN VOOR DE CAMERA OBSCURA.

    04-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CAMERA OBSCURA THEORIE 09/09/2013

    VANDAAG 09 09 2013

    DE SCHOENDOOS VERDER AFGEWERKT TOT EEN CAMERA OBSCURA.

    DE ONDERKANT, IN HET MIDDEN, VOORZIEN VAN EEN VIERKANTE OPENING VAN 2 BIJ 2 CM.

    LANGS DE BINNENKANT EEN METALEN PLAATJE GEPLAKT MET EEN GEBOORDE OPENING

    VAN +/- 1 À 2 MM.

    AAN DE BUITENKANT EEN STUKJE TAPE GEKLEEFD OM HET GAATJE AF TE DICHTEN EN OM

    GEEN VALS LICHT OP HET GEVOELIGE FOTOPAPIER TE LATEN KOMEN.

    AAN DE BINNENKANT VAN HET DEKSEL HET LICHTGEVOELIG FOTOPAPIER GEPLAKT.

     

    HET DEKSEL OP DE DOOS GEZET EN VASTGEBONDEN MET ELASTIEKJES.

    HET PLAATJE VOOR DE OPENING OOK VASTGEZET MET EEN ELASTIEKJE.

    DE CAMERA OBSCURA IS NU KLAAR OM EEN FOTO MEE TE NEMEN.

     

    OMDAT HET OP DAT MOMENT BUITEN HARD AAN HET REGENEN WAS, DE FOTO’S

    VAN EEN OPSTELLING BINNEN GENOMEN.

     

    DRIE FOTO’S VAN EEN OPSTELLING BINNEN GENOMEN.

    DE OPSTELLING WAS EEN BUREAUSTOEL.

    DE EERSTE FOTO GENOMEN MET EEN BELICHTINGSTIJD VAN 10 MINUTEN.          FOTO 1 A

    DE TWEEDE FOTO GENOMEN MET EEN BELICHTINGSTIJD VAN 13 MINUTEN.        FOTO 2 A

    DE DERDE FOTO GENOMEN MET EEN BELICHTINGSTIJD VAN 16 MINUTEN.           FOTO 3 A

     

    ALLE DRIE DE FOTO’S ZIJN UIT DE CAMERA OBSCURA GENOMEN IN DE DOKA EN OOK DAAR

    ONTWIKKELD.

    HET LADEN VAN HET FOTPAPIER IN DE CAMERA OBSCURA GEBEURDE OOK IN DE DOKA.

     

    DE AFDRUK OP HET FOTOPAPIER IS EEN AFDRUK VAN HET VOORWERP MAAR DAN NEGATIEF

    (ZWART IS WIT EN WIT IS ZWART), DE FOTOAFDRUK STAAT OOK ONDERSTEBOVEN OP HET

    FOTOPAPIER EN IS LINKS – RECHTS GEORIËNTEERD.

     

    ALGEMENE INFO

    OP HET EINDE VAN DE LES IS DE LICHTINVAL IN DE STUDIO GEMETEN GEWORDEN DOOR

    STAN EN DEZE WAARDEN BEDRAGEN:

    BIJ EEN ISO VAN 25 EN BIJ EEN BELICHTINGSTIJD VAN 60 SECONDEN IS HET DIAFRAGMA

    ƒ = 32.8 – 32.7 (IN FUNCTIE VAN DE RICHTING, CAMERASTANDPLAATST)

    DEZE WAARDEN ZIJN NODIG VOOR DE TAAK VOOR DE VOLGENDE WEEK MET DE CAMERA

    OBSCURA.

    03-10-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    29-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 CAMERABESPREKING DEEL 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen TAAK 2 DE CAMERABESPREKING.

    2 CAMERABESPREKING 2013-09-27

    DE SPIEGELREFLEXCAMERA IS VAN HET MERK CANON 450 D EOS


    FOTO 1 CAMERA 450 D EOS ALGEMENE FOTO VAN DE CAMERA

    29-09-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    28-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 CAMERABESPREKING DEEL 2

    A HET OBJECTIEF

    HET OBJECTIEF DAT OP DE CAMERA STAAT IS EEN EF-S 18-55 F3.5-5.6 IS-OBJECTIEF.


    FOTO 2 HET OBJECTIEF DE LENS

    DE VOLGENDE ELEMENTEN STAAN OP DE FITTING VAN HET OBJECTIEF:

    CANON ZOOM LENS EF-S 18 -55mm 1:3.5 – 5.6 IS

    Ø 58mm

    DE BRANDPUNTSAFSTAND VAN DE ZOOMLENS: 18 – 55 mm

    DWZ DAT DE KLEINSTE BRANDPUNTSAFSTAND (BREEDHOEK)VAN DE LENS 18mm IS EN DAT DE GROOTSTE (TELE) BRANDPUNTSAFSTAND VAN DE LENS 55 mm IS.

    HIERUIT BLIJKT DAT DE LENS EEN ZOOMLENS IS MET EEN VARIABELE BRANDPUNTS AFSTAND.

    Ø 58mm: DIT IS DE DIAMETER IN mm VAN DE FILTERAANSLUITING

    LICHTSTERKT(S)

    DE LICHTSTERKTE WORDT BEPAALD DOOR HET DIAFRAGMA OF SLUITEROPENING

    HET DIAFRAGMA SYMBOOL ƒ IS 1: 3.5 VOOR DE BREEDHOEK INSTELLING EN IS 1:5.6 VOOR

    DE TELE-INSTELLING.

    EEN OPMERKING DIENT GEMAAKT TE WORDEN DAT DE BRANDPUNTS AFSTAND DIE OP HET OBJECTIEF STAAT NIET DE BRANDPUNTSAFSTAND IS ZOALS BIJ EEN ANALOOG FOTOTOESTEL.

    DIT KOMT OMDAT DE GROOTTE GEVOELIGE LICHTSENSOR NAAR VERHOUDING KLEINER IS DAN DE GROOTTE VAN DE GEVOELIGE FILM DIE IN EEN ANALOOG TOESTEL ZIT.

    OMDAT ELKE FABRIKANT EEN ANDERE GROOTTE VAN GEVOELIGE LICHTSENSOR GEBRUIKT, KUNNEN WE DEZE VERHOUDING TERUGVINDEN IN DE CAMERASPECIFICATIES .

    VOOR DIT MERK EN VOOR DIT TOESTEL IS DEZE VERHOUDINGSFACTOR: 1.6

    OM DE BRANDPUNTSAFSTAND VAN DEZE ZOOMLENS TE KUNNEN VERGELIJKEN MET DE BRANDPUNTSAFSTAND VAN EEN IDENTIEK ANALOOG FOTOTOESTEL, MOETEN WE DE BRANDPUNTSAFSTANDEN VERMENIGVULDIGEN MET DEZE FACTOR NAMELIJK X 1.6.

    DUS DE OMGEREKENDE BRANDPUNTSAFSTANDEN ZIJN DAN RESPECTIEVELIJK:

    VOOR DE BREEDHOEKINSTELLING : 18 mm X 1.6 = 28.8 mm (IEDENTIEK ANALOOG VOOR DE TELE-INSTELLING : 55 mm X 1.6 = 88 mm TOESTEL)

    OP HET OBJECTIE BESTAAT VERDER NOG UIT DE VOLGENDE DELEN:

    A. EEN ZOOMRING

    B. FOCUSINSTELLINGSKNOP

    C. EEN SCHAKELAAR VOOR IMAGE STABILIZER

    D. AF / MP KNOP

    DE BELANGRIJKSTE WORDEN HIERONDER KORT BESPROKEN

    A 1 IMAGE STABELIZER OF BEELDSTABILISATOR

    EEN BEELDSTABILISATOR ZIT IN HET OBJECTIEF EN DIENT OM BIJ FOTO’S DIE MEN UIT DE HAND TREK, DE TRILLING VAN HET BEELD DEELS OP TE VANGEN.

    MET DE STABILISATOR KAN MEN OOK FOTO’S TREKKEN MET EEN LAGERE SLUITERSNELHEID DAN 1/60 VAN EEN SECONDE. DIT IS DE GRENS OM EEN STABIEL BEELD TE VERKRIJGEN UIT DE HAND.

    A 2 EEN ZOOMRING

    OP DE ZOOMRING STAAN DE VOLGENDE GETALLEN 28 – 24 – 35 – 55

    28 IS DE KLEINSTE BRANDPUNTSAFSTAND IN mm (OF BREEDHOEK), 55 IS DE GROOTSTE BRANDPUNTSAFSTAND IN mm (OF TELE), 24 mm EN 35 mm ZIJN TUSSENLIGGENDE BRANDPUNTSAFSTANDEN.

    A 3 AF/ MF KNOP OF DE FOCUSKNOP OF DE SCHERPINSTELLINGSKNOP

    AF IS DE AFKORTING VAN AUTOMATIC FOCUS, DWZ DAT HET FOTOTOESTEL AUTOMATISCH SCHERPSTELT.

    MF IS DE AFKORTING VAN MANUAL FOCUS, DWZ DAT NIET HET TOESTEL MAAR DE FOTOGRAAF DIT DOET.

    B DE CAMERABODY







    FOTO 3 EN FOTO 4 BODY VAN DE CAMERA VOOR EN ACHTERKANT

    DE VOLGENDE ONDERDELEN/ KNOPPEN VINDT MEN TERUG OP DE BODY, HIERVAN WORDEN DIEGENE DIE VAN BELANG ZIJN KORT BESPROKEN

    A. DE PROGRAMMAKEUZEWIEL

    B. AAN – UITSCHAKELAAR

    C. ISO-INSTELLINGSKNOP

    D. INSTELWIEL

    E. ONTSPANKNOP

    F. LAMPJE RODE OGENREDUCTIE/

    ZELFONTSPANNER

    G. AFSTANDSBEDIENINGSSENSOR

    H. INGEBOUWDE FLITSER

    I. FLITSKNOP

    J. OBJECTIEFONTGRENDELINGSKNOP

    K. CONTROLEKNOP SCHERPTEDIEPTE

    L. OOGKLEP

    M. ZOEKOCULAIR

    N. “MENU”MENUKNOP

    O. “DISP” KNOP VOOR WEERGAVE VAN OPNAME

    P. “ / WB” KNOP AFDRUKKEN/ DELEN: SELECTIEKNOP WITBALANS

    Q. LCD – SCHERM

    R. OPNAMEWEERGAVEKNOP

    S. INSTELKNOP

    T. PIJLTJESTOETSEN

    U. WISKNOP

    V. KNOP VOOR DIAFRAGMA/ FLITSBELICHTINGSCOMPENSATIE

    W. KNOP VOOR AE VERGRENDELING/ FLITSBELICHTINGSVERGRENDELING / INDEX/ VERKLEINEN

    X. KNOP VOOR AF – PUNTSELECTIE/ VERGROTEN

    Y. KLEPJE VOOR KAARTSLEUF

    Z. SENSOR

    B 1 DE SENSOR

    DE SENSOR IS EIGELIJK HET HART VAN ELKE REFLEXCAMERA, ER ZIJN VERSCHILLENDE SOORTEN VAN SENSOREN EN ELKE SENSOR HEEFT ZIJN VOOR EN NADELEN.

    DE SENSOR VANGT HET BINNENKOMENDE LICHT OP EN ZET DEZE OM IN EEN ELECTRISCH SIGNAAL. DIT SIGNAAL WORDT DAN VIA EEN PROGRAMMA OMGEZET NAAR EEN BEELD.

    ELKE FABRIKANT HEEFT ZIJN EIGEN SOORT VAN SENSOR EN, ZOALS VOORHEEN REEDS AANGEHAALD, IEDERE FABRIKANT WERKT MET EEN ANDER GROOTTE VAN SENSOR.

    VOOR DEZE CAMERA IS HET TYPE SENSOR: GROTE, ULTRA GEVOELIGE CMCS – SENSOR UIT ÉÉN STUK MET HOGE RESOLUTIE.

    DE GROOTTE VAN DE BEELDSENSOR BEDRAAGT: 22.2 mm X 14.5 mm

    VOOR EEN 35 mm – EQUIVALENT BRANDPUNTSAFSTAND MOET MEN DUS VERMENIGVULDIGEN MET 1.6.(APS-C: 1.6)

    B 2. HET BESTANDSFORMAAT

    HET OPNAMESYSTEEM VOOR DEZE CAMERA IS RAW, RAW + JPEG

    VOLGENDE BESTANDSGROOTTE KUNNEN INGESTELD WORDEN:

    GROOT/FIJN, GROOT/ NORMAAL, MIDDELGROOT/ FIJN, MIDDELGROOT/ NORMAAL, KLEIN/ FIJN, GROOT/ NORMAAL, RAW

    DE GEHEUGENKAART WAARMEE GEWERKT WORDT ZIJN VAN DE VOLGENDE TYPES:

    SD – GEHEUGENKAART EN SDHC – GEHEUGENKAART.

    SD STAAT VOOR SECURE DIGITAL

    SDHC STAAT VOOR SECURE DIGITAL HIGH CAPACITY

    DEZE CAMERA KAN BEIDE SOORTEN VAN GEHEUGENKAARTEN AAN

    DE GEHEUGENKAARTJES ZIJN VAN HET MERK SAN DISK

    NAAST DE GEHEUGENCAPACITEIT IS OOK DE OVERDRACHTCAPACITEIT VAN DE GEHEUGENKAARTJES BELANGRIJK

    DEZE OVERDRACHTCAPACITEIT IS BELANGRIJK WANNEER MEN SNEL NA ELKAAR VERSCHILLENDE FOTO’S NEEMT. HIERDOOR IS EEN SNEL WEGSCHRIJVEN VAN DE INFORMATIE BELANGRIJK.

    B 3. HET PROGRAMMAKEUZEWIEL

    WAT? HET PROGRAMMAKEUZEWIEL BEVAT DE BASISGEBRUIK-MODI EN CREATIEF GEBRUIK – MODI

    B 3 1. DE BASISGEBRUIK – MODI

    BIJ DEZE INSTELLINGEN KAN MEN EEN KEUZE MAKEN VAN DE TE TREKKEN ONDERWERPEN EN MEN HOEFT DAN MAAR ALLEEN AF TE DRUKKEN EN DE CAMERA DOET DE REST. IN DEZE MODI KAN MEN DUS VOLAUTOMATISCHE OPNAME MAKEN.

    DE VOLGENDE INSTELLINGEN ZIJN MOGELIJK:

    AUTOMATISCH, PORTRET, LANDSCHAP, CLOSE-UP, SPORT, NACHT PORTRET EN FLITSER UIT.

    DE SYMBOLEN ZEGGEN GENOEG WAARVOOR DEZE WORDEN GEBRUIKT EN HOEVEN DAAROM GEEN DIEPGAANDE UITLEG.

    BIJ IEDER VAN DEZE INSTELLING ZAL DE CAMERA ZELF DE BESTE INSTELLINGEN KIEZEN IN FUNCTIE VAN HET AANBOD AAN INVALLEND LICHT (INFORMATIE).

    B 3 2. DE CREATIEFGEBRUIK – MODI OF BELICHTINGSPROGRAMMA’S

    DEZE MODI GEVEN MEER CONTROLE OVER HET RESULTAAT DAT MEN WENST OMDAT MEN BEPAALDE INSTELLINGEN ZELF KAN BEPALEN.

    DE VOLGENDE INSTELLINGEN ZIJN MOGELIJK

    P :AE-PROGRAMMA

    Tv : AE-SLUITERSTIJDPRIORITEIT

    Av : AE – DIAFRAGMAPRIORITEIT

    M : MANUELE OF HANDMATIGE BELICHTING

    A-DEP : AUTOMATISCHE SCHERPTEDIEPTE AE

    BULB : DIT IS MAAR MOGELIJK BIJ DE M MODI

    HIERBIJ DIENT TOCH EEN WOORDJE UITLEG.

    DE MODI P: BIJ DE MODI P (AE – PROGRAMMA) STELT DE CAMERA ZELF DE BELICHTING (SLUITERTIJD EN DIAFRAGMA) IN. BIJ DIT PROGRAMMA KAN MET DE ISO WAARDE VRIJ KIEZEN.

    DE MODI Tv: BIJ DE MODI Tv STELT DE CAMERA ZELF DE BELICHTING MET SLUITERSVOORKEUR IN. (Tv STAAT VOOR TIME VALUE)

    MET AAN HET PROGRAMMAKEUZEWIEL TE DRAAIEN KUNT U DE ACTIE BEVRIEZEN OF ONSCHERP MAKEN.

    DE MODI Av: BIJ DE MODI Av KAN MEN DE SCHERPTEDIEPTE WIJZIGEN OF ANDERS GEZEGD MEER OF MIDER SCHERPTEDIEPTE (DIAFRAGMAVOORKEUR, DE SCHERPTEDIEPTE IS AFHANKELIJK VAN HET INGESTELDE DIAFRAGMA)

    DE MODI M: BIJ DE MODI M KAN MEN ZOWEL SLUITERTIJD ALS DIAFRAGMA NAAR WENS INSTELLEN. (VOLLEDIG MANUEEL)

    DE MODI A-DEP: DE MODI A-DEP IS EEN FUNCTIE WAARBIJ AUTOMATISCH WORDT SCHERPGESTELD OP ONDERWERPEN OP DE VOORGROND EN OP VOORWERPEN OP DE ACHTERGROND. (A-DEP BETEKENT AUTOMATISCH SCHERPTEDIEPTE)

    DE BULB MODI: ALLEEN MAAR MOGELIJK IN BIJ HANDMATIGE BELICHTING

    DE BIJ BULB OPNAME BLIJFT DE SLUITER GEOPEND ZOLANG WE DE ONTSPANKNOP INGEDRUKT HOUDEN.

    B 4. DE LICHTMETING

    WAT? DE LICHTMEETMETHODE IS DE MANIER WAAROP DE HELDERHEID VAN HET ONDERWERP WORDT GEMETEN

    DIT KAN MEN VIA DE KNOPPEN OF VIA HET MENU VAN HET TOESTEL INSTELLEN.

    VIA DE PIJLTJESTOETSEN AAN DE RECHTE MIDDEN ZIJDE VAN DE CAMERA, DIE ROND DE “SET- KNOP” STAAN, KAN MEN DE VERSCHILLENDE LICHTMEETMETHODEN INSTELLEN.

    MEN HEEFT DE VOLGENDE SOORTEN VAN LICHTMEETMETHODEN:

    1. DE MEERVLAKSMEETING (MATRIX/ MULTIZONE): DIT IS EEN ALGEMENE LICHTMEETMETHODE.

    2. DE DEELMETING: DEZE INSTELLING IS EFFECTIEF ALS DE ACHTERGROND IN STERK CONTRAST IS MET HET GEKOZEN ONDERWERP.

    3. DE SPOTMETING/ PUNT: LICHTMETING VOOR EEN SPECIFIEK GEDEELTE VAN HET TE FOTOGRAFEREN ONDERWERP.

    4. CENTRUM GEW. GEMIDDELD OF CENTRUMGRICHT/ INTEGRAALMETING:

    DE LICHTMETING WORDT BEPAALD IN HET MIDDEN, WAARNA EEN GEMIDDELDE VOOR DE GEHELE OPNAME WORDT BEREKEND.

    B 5. DE BELICHTINGSCOMPENSATIE.

    KNOP OP HET TOESTEL: KNOP VOOR DIAFRAGMA/ FLITSBELICHTINGSCOMPENSATIE
    WAT? DE BELICHTINGSCOMPENSATIE KAN MEN GEBRUIKEN OM DE STANDAARDBELICHTING, VAN DE CAMERA, TE WIJZIGEN. MEN KAN DUS HET BEELD LICHTER OF DONKERDER MAKEN.

    DEZE FUNCTIE KAN ALLEEN MAAR IN DE CREATIEF-MODI GEBRUIKT WORDEN MET EEN UITZONDERING VAN DE M – MODI.

    DE BELICHTIGSCOMPENSATIE KAN MEN OOK VIA DE DISPLAY WIJZIGEN/ AANPASSEN.

    MET DIT TOESTEL KUNNEN WE VAN +2 EV TOT -2 EV (STOPS) OVER OF ONDER BELICHTEN.

    B 6. DE AUTOMATISCHE BELICHTINGSBEREIK

    WAAR: OP HET MENU IN DE DISPLAY.

    WAT?: MET DEZE FUNCTIE KAN MEN DRIE OPNAMES MAKEN MET EEN DOOR DE FOTOGRAAF INGESTELDE AUTOMATISCHE BELICHTING.

    AANTAL?: MEN KAN DRIE OPNAMES MAKEN

    ÉÉN OPNAME IS ONDER BELICHT, DE TWEEDE IS NORMAAL BELICHT EN DE DERDE EN LAATSTE OPNAME IS OVERBELICHT VOLGENS DE OP VOORHAND INGESTELDE WAARDEN.

    B 7. DE SCHERPSTELLING

    B 7 1. DE AUTOFOCUSZONES

    WAT? DE CAMERA ZET MAAR EEN KEER (1-BEELD AF) OF CONTINUE (AI SERVO AF)SCHERP OP HET ONDERWERP TIJDENS HET NEMEN VAN DE FOTO.

    WAAR? ZOWEL VIA DE PIJLTJESKNOPPEN OP DE BODY ALS VIA DE DISPLAY.

    DE CAMERA HEEFT DRIE AF-MODI

    1. ONE SHOT OF 1-BEELD AF

    2. AL FOCUS AF: HIERBIJ MAAKT HET FOTOTOESTEL EEN KEUZE TUSSEN 1-BEELD AF EN AI SERVO AF.

    3. AI SERVO AF: IS GESCHIKT VOOR BEWEGENDE ONDERWERPEN

    B 8. DE KLEUR

    B 8 1. DE WITBALANSINSTELLINGEN

    KNOP OP HET TOESTEL: “ / WB” KNOP AFDRUKKEN/ DELEN: SELECTIEKNOP WITBALANS KAN OOK VIA HET MENU OP DE DISPLAY INGESTELD WORDEN.

    WAT IS DE WITBALANS (WB):

    DE WITBALANS ZORGT ERVOOR DAT DE WITTE GEBIEDEN ER WIT UITZIEN.

    DE VOLGENDE INSTELLINGEN KUNNEN GEZET WORDEN

    1) AUTOMATISCH

    2) DAGLICHT

    3) BEWOLKING

    4) SCHADUW

    5) LAMPLICHT

    6) TL – LICHT

    7) FLITSLAMP

    8) METEN/ MANUEEL DE HANDMATIGE WITBALANS WORDT GEBRUIKT VOOR EEN SPECIFIEKE LICHTBRON HANDMATIG DE WITBALANS IN TE STELLEN.


     

    28-09-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs