Inhoud blog
  • OPDRACHT 9 - 2 SLUITERTIJD
  • OPDRACHT 8: COMPOSITIE
  • OPDRACHT 7 BEELDHOEK
  • OPDRACHT 6 - 3 LICHTMETING
  • OPDRACHT 6 - 3 LICHTMETING
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    FOTOGRAFIE

    29-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 CAMERABESPREKING DEEL 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen TAAK 2 DE CAMERABESPREKING.

    2 CAMERABESPREKING 2013-09-27

    DE SPIEGELREFLEXCAMERA IS VAN HET MERK CANON 450 D EOS


    FOTO 1 CAMERA 450 D EOS ALGEMENE FOTO VAN DE CAMERA

    29-09-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    28-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 CAMERABESPREKING DEEL 2

    A HET OBJECTIEF

    HET OBJECTIEF DAT OP DE CAMERA STAAT IS EEN EF-S 18-55 F3.5-5.6 IS-OBJECTIEF.


    FOTO 2 HET OBJECTIEF DE LENS

    DE VOLGENDE ELEMENTEN STAAN OP DE FITTING VAN HET OBJECTIEF:

    CANON ZOOM LENS EF-S 18 -55mm 1:3.5 – 5.6 IS

    Ø 58mm

    DE BRANDPUNTSAFSTAND VAN DE ZOOMLENS: 18 – 55 mm

    DWZ DAT DE KLEINSTE BRANDPUNTSAFSTAND (BREEDHOEK)VAN DE LENS 18mm IS EN DAT DE GROOTSTE (TELE) BRANDPUNTSAFSTAND VAN DE LENS 55 mm IS.

    HIERUIT BLIJKT DAT DE LENS EEN ZOOMLENS IS MET EEN VARIABELE BRANDPUNTS AFSTAND.

    Ø 58mm: DIT IS DE DIAMETER IN mm VAN DE FILTERAANSLUITING

    LICHTSTERKT(S)

    DE LICHTSTERKTE WORDT BEPAALD DOOR HET DIAFRAGMA OF SLUITEROPENING

    HET DIAFRAGMA SYMBOOL ƒ IS 1: 3.5 VOOR DE BREEDHOEK INSTELLING EN IS 1:5.6 VOOR

    DE TELE-INSTELLING.

    EEN OPMERKING DIENT GEMAAKT TE WORDEN DAT DE BRANDPUNTS AFSTAND DIE OP HET OBJECTIEF STAAT NIET DE BRANDPUNTSAFSTAND IS ZOALS BIJ EEN ANALOOG FOTOTOESTEL.

    DIT KOMT OMDAT DE GROOTTE GEVOELIGE LICHTSENSOR NAAR VERHOUDING KLEINER IS DAN DE GROOTTE VAN DE GEVOELIGE FILM DIE IN EEN ANALOOG TOESTEL ZIT.

    OMDAT ELKE FABRIKANT EEN ANDERE GROOTTE VAN GEVOELIGE LICHTSENSOR GEBRUIKT, KUNNEN WE DEZE VERHOUDING TERUGVINDEN IN DE CAMERASPECIFICATIES .

    VOOR DIT MERK EN VOOR DIT TOESTEL IS DEZE VERHOUDINGSFACTOR: 1.6

    OM DE BRANDPUNTSAFSTAND VAN DEZE ZOOMLENS TE KUNNEN VERGELIJKEN MET DE BRANDPUNTSAFSTAND VAN EEN IDENTIEK ANALOOG FOTOTOESTEL, MOETEN WE DE BRANDPUNTSAFSTANDEN VERMENIGVULDIGEN MET DEZE FACTOR NAMELIJK X 1.6.

    DUS DE OMGEREKENDE BRANDPUNTSAFSTANDEN ZIJN DAN RESPECTIEVELIJK:

    VOOR DE BREEDHOEKINSTELLING : 18 mm X 1.6 = 28.8 mm (IEDENTIEK ANALOOG VOOR DE TELE-INSTELLING : 55 mm X 1.6 = 88 mm TOESTEL)

    OP HET OBJECTIE BESTAAT VERDER NOG UIT DE VOLGENDE DELEN:

    A. EEN ZOOMRING

    B. FOCUSINSTELLINGSKNOP

    C. EEN SCHAKELAAR VOOR IMAGE STABILIZER

    D. AF / MP KNOP

    DE BELANGRIJKSTE WORDEN HIERONDER KORT BESPROKEN

    A 1 IMAGE STABELIZER OF BEELDSTABILISATOR

    EEN BEELDSTABILISATOR ZIT IN HET OBJECTIEF EN DIENT OM BIJ FOTO’S DIE MEN UIT DE HAND TREK, DE TRILLING VAN HET BEELD DEELS OP TE VANGEN.

    MET DE STABILISATOR KAN MEN OOK FOTO’S TREKKEN MET EEN LAGERE SLUITERSNELHEID DAN 1/60 VAN EEN SECONDE. DIT IS DE GRENS OM EEN STABIEL BEELD TE VERKRIJGEN UIT DE HAND.

    A 2 EEN ZOOMRING

    OP DE ZOOMRING STAAN DE VOLGENDE GETALLEN 28 – 24 – 35 – 55

    28 IS DE KLEINSTE BRANDPUNTSAFSTAND IN mm (OF BREEDHOEK), 55 IS DE GROOTSTE BRANDPUNTSAFSTAND IN mm (OF TELE), 24 mm EN 35 mm ZIJN TUSSENLIGGENDE BRANDPUNTSAFSTANDEN.

    A 3 AF/ MF KNOP OF DE FOCUSKNOP OF DE SCHERPINSTELLINGSKNOP

    AF IS DE AFKORTING VAN AUTOMATIC FOCUS, DWZ DAT HET FOTOTOESTEL AUTOMATISCH SCHERPSTELT.

    MF IS DE AFKORTING VAN MANUAL FOCUS, DWZ DAT NIET HET TOESTEL MAAR DE FOTOGRAAF DIT DOET.

    B DE CAMERABODY







    FOTO 3 EN FOTO 4 BODY VAN DE CAMERA VOOR EN ACHTERKANT

    DE VOLGENDE ONDERDELEN/ KNOPPEN VINDT MEN TERUG OP DE BODY, HIERVAN WORDEN DIEGENE DIE VAN BELANG ZIJN KORT BESPROKEN

    A. DE PROGRAMMAKEUZEWIEL

    B. AAN – UITSCHAKELAAR

    C. ISO-INSTELLINGSKNOP

    D. INSTELWIEL

    E. ONTSPANKNOP

    F. LAMPJE RODE OGENREDUCTIE/

    ZELFONTSPANNER

    G. AFSTANDSBEDIENINGSSENSOR

    H. INGEBOUWDE FLITSER

    I. FLITSKNOP

    J. OBJECTIEFONTGRENDELINGSKNOP

    K. CONTROLEKNOP SCHERPTEDIEPTE

    L. OOGKLEP

    M. ZOEKOCULAIR

    N. “MENU”MENUKNOP

    O. “DISP” KNOP VOOR WEERGAVE VAN OPNAME

    P. “ / WB” KNOP AFDRUKKEN/ DELEN: SELECTIEKNOP WITBALANS

    Q. LCD – SCHERM

    R. OPNAMEWEERGAVEKNOP

    S. INSTELKNOP

    T. PIJLTJESTOETSEN

    U. WISKNOP

    V. KNOP VOOR DIAFRAGMA/ FLITSBELICHTINGSCOMPENSATIE

    W. KNOP VOOR AE VERGRENDELING/ FLITSBELICHTINGSVERGRENDELING / INDEX/ VERKLEINEN

    X. KNOP VOOR AF – PUNTSELECTIE/ VERGROTEN

    Y. KLEPJE VOOR KAARTSLEUF

    Z. SENSOR

    B 1 DE SENSOR

    DE SENSOR IS EIGELIJK HET HART VAN ELKE REFLEXCAMERA, ER ZIJN VERSCHILLENDE SOORTEN VAN SENSOREN EN ELKE SENSOR HEEFT ZIJN VOOR EN NADELEN.

    DE SENSOR VANGT HET BINNENKOMENDE LICHT OP EN ZET DEZE OM IN EEN ELECTRISCH SIGNAAL. DIT SIGNAAL WORDT DAN VIA EEN PROGRAMMA OMGEZET NAAR EEN BEELD.

    ELKE FABRIKANT HEEFT ZIJN EIGEN SOORT VAN SENSOR EN, ZOALS VOORHEEN REEDS AANGEHAALD, IEDERE FABRIKANT WERKT MET EEN ANDER GROOTTE VAN SENSOR.

    VOOR DEZE CAMERA IS HET TYPE SENSOR: GROTE, ULTRA GEVOELIGE CMCS – SENSOR UIT ÉÉN STUK MET HOGE RESOLUTIE.

    DE GROOTTE VAN DE BEELDSENSOR BEDRAAGT: 22.2 mm X 14.5 mm

    VOOR EEN 35 mm – EQUIVALENT BRANDPUNTSAFSTAND MOET MEN DUS VERMENIGVULDIGEN MET 1.6.(APS-C: 1.6)

    B 2. HET BESTANDSFORMAAT

    HET OPNAMESYSTEEM VOOR DEZE CAMERA IS RAW, RAW + JPEG

    VOLGENDE BESTANDSGROOTTE KUNNEN INGESTELD WORDEN:

    GROOT/FIJN, GROOT/ NORMAAL, MIDDELGROOT/ FIJN, MIDDELGROOT/ NORMAAL, KLEIN/ FIJN, GROOT/ NORMAAL, RAW

    DE GEHEUGENKAART WAARMEE GEWERKT WORDT ZIJN VAN DE VOLGENDE TYPES:

    SD – GEHEUGENKAART EN SDHC – GEHEUGENKAART.

    SD STAAT VOOR SECURE DIGITAL

    SDHC STAAT VOOR SECURE DIGITAL HIGH CAPACITY

    DEZE CAMERA KAN BEIDE SOORTEN VAN GEHEUGENKAARTEN AAN

    DE GEHEUGENKAARTJES ZIJN VAN HET MERK SAN DISK

    NAAST DE GEHEUGENCAPACITEIT IS OOK DE OVERDRACHTCAPACITEIT VAN DE GEHEUGENKAARTJES BELANGRIJK

    DEZE OVERDRACHTCAPACITEIT IS BELANGRIJK WANNEER MEN SNEL NA ELKAAR VERSCHILLENDE FOTO’S NEEMT. HIERDOOR IS EEN SNEL WEGSCHRIJVEN VAN DE INFORMATIE BELANGRIJK.

    B 3. HET PROGRAMMAKEUZEWIEL

    WAT? HET PROGRAMMAKEUZEWIEL BEVAT DE BASISGEBRUIK-MODI EN CREATIEF GEBRUIK – MODI

    B 3 1. DE BASISGEBRUIK – MODI

    BIJ DEZE INSTELLINGEN KAN MEN EEN KEUZE MAKEN VAN DE TE TREKKEN ONDERWERPEN EN MEN HOEFT DAN MAAR ALLEEN AF TE DRUKKEN EN DE CAMERA DOET DE REST. IN DEZE MODI KAN MEN DUS VOLAUTOMATISCHE OPNAME MAKEN.

    DE VOLGENDE INSTELLINGEN ZIJN MOGELIJK:

    AUTOMATISCH, PORTRET, LANDSCHAP, CLOSE-UP, SPORT, NACHT PORTRET EN FLITSER UIT.

    DE SYMBOLEN ZEGGEN GENOEG WAARVOOR DEZE WORDEN GEBRUIKT EN HOEVEN DAAROM GEEN DIEPGAANDE UITLEG.

    BIJ IEDER VAN DEZE INSTELLING ZAL DE CAMERA ZELF DE BESTE INSTELLINGEN KIEZEN IN FUNCTIE VAN HET AANBOD AAN INVALLEND LICHT (INFORMATIE).

    B 3 2. DE CREATIEFGEBRUIK – MODI OF BELICHTINGSPROGRAMMA’S

    DEZE MODI GEVEN MEER CONTROLE OVER HET RESULTAAT DAT MEN WENST OMDAT MEN BEPAALDE INSTELLINGEN ZELF KAN BEPALEN.

    DE VOLGENDE INSTELLINGEN ZIJN MOGELIJK

    P :AE-PROGRAMMA

    Tv : AE-SLUITERSTIJDPRIORITEIT

    Av : AE – DIAFRAGMAPRIORITEIT

    M : MANUELE OF HANDMATIGE BELICHTING

    A-DEP : AUTOMATISCHE SCHERPTEDIEPTE AE

    BULB : DIT IS MAAR MOGELIJK BIJ DE M MODI

    HIERBIJ DIENT TOCH EEN WOORDJE UITLEG.

    DE MODI P: BIJ DE MODI P (AE – PROGRAMMA) STELT DE CAMERA ZELF DE BELICHTING (SLUITERTIJD EN DIAFRAGMA) IN. BIJ DIT PROGRAMMA KAN MET DE ISO WAARDE VRIJ KIEZEN.

    DE MODI Tv: BIJ DE MODI Tv STELT DE CAMERA ZELF DE BELICHTING MET SLUITERSVOORKEUR IN. (Tv STAAT VOOR TIME VALUE)

    MET AAN HET PROGRAMMAKEUZEWIEL TE DRAAIEN KUNT U DE ACTIE BEVRIEZEN OF ONSCHERP MAKEN.

    DE MODI Av: BIJ DE MODI Av KAN MEN DE SCHERPTEDIEPTE WIJZIGEN OF ANDERS GEZEGD MEER OF MIDER SCHERPTEDIEPTE (DIAFRAGMAVOORKEUR, DE SCHERPTEDIEPTE IS AFHANKELIJK VAN HET INGESTELDE DIAFRAGMA)

    DE MODI M: BIJ DE MODI M KAN MEN ZOWEL SLUITERTIJD ALS DIAFRAGMA NAAR WENS INSTELLEN. (VOLLEDIG MANUEEL)

    DE MODI A-DEP: DE MODI A-DEP IS EEN FUNCTIE WAARBIJ AUTOMATISCH WORDT SCHERPGESTELD OP ONDERWERPEN OP DE VOORGROND EN OP VOORWERPEN OP DE ACHTERGROND. (A-DEP BETEKENT AUTOMATISCH SCHERPTEDIEPTE)

    DE BULB MODI: ALLEEN MAAR MOGELIJK IN BIJ HANDMATIGE BELICHTING

    DE BIJ BULB OPNAME BLIJFT DE SLUITER GEOPEND ZOLANG WE DE ONTSPANKNOP INGEDRUKT HOUDEN.

    B 4. DE LICHTMETING

    WAT? DE LICHTMEETMETHODE IS DE MANIER WAAROP DE HELDERHEID VAN HET ONDERWERP WORDT GEMETEN

    DIT KAN MEN VIA DE KNOPPEN OF VIA HET MENU VAN HET TOESTEL INSTELLEN.

    VIA DE PIJLTJESTOETSEN AAN DE RECHTE MIDDEN ZIJDE VAN DE CAMERA, DIE ROND DE “SET- KNOP” STAAN, KAN MEN DE VERSCHILLENDE LICHTMEETMETHODEN INSTELLEN.

    MEN HEEFT DE VOLGENDE SOORTEN VAN LICHTMEETMETHODEN:

    1. DE MEERVLAKSMEETING (MATRIX/ MULTIZONE): DIT IS EEN ALGEMENE LICHTMEETMETHODE.

    2. DE DEELMETING: DEZE INSTELLING IS EFFECTIEF ALS DE ACHTERGROND IN STERK CONTRAST IS MET HET GEKOZEN ONDERWERP.

    3. DE SPOTMETING/ PUNT: LICHTMETING VOOR EEN SPECIFIEK GEDEELTE VAN HET TE FOTOGRAFEREN ONDERWERP.

    4. CENTRUM GEW. GEMIDDELD OF CENTRUMGRICHT/ INTEGRAALMETING:

    DE LICHTMETING WORDT BEPAALD IN HET MIDDEN, WAARNA EEN GEMIDDELDE VOOR DE GEHELE OPNAME WORDT BEREKEND.

    B 5. DE BELICHTINGSCOMPENSATIE.

    KNOP OP HET TOESTEL: KNOP VOOR DIAFRAGMA/ FLITSBELICHTINGSCOMPENSATIE
    WAT? DE BELICHTINGSCOMPENSATIE KAN MEN GEBRUIKEN OM DE STANDAARDBELICHTING, VAN DE CAMERA, TE WIJZIGEN. MEN KAN DUS HET BEELD LICHTER OF DONKERDER MAKEN.

    DEZE FUNCTIE KAN ALLEEN MAAR IN DE CREATIEF-MODI GEBRUIKT WORDEN MET EEN UITZONDERING VAN DE M – MODI.

    DE BELICHTIGSCOMPENSATIE KAN MEN OOK VIA DE DISPLAY WIJZIGEN/ AANPASSEN.

    MET DIT TOESTEL KUNNEN WE VAN +2 EV TOT -2 EV (STOPS) OVER OF ONDER BELICHTEN.

    B 6. DE AUTOMATISCHE BELICHTINGSBEREIK

    WAAR: OP HET MENU IN DE DISPLAY.

    WAT?: MET DEZE FUNCTIE KAN MEN DRIE OPNAMES MAKEN MET EEN DOOR DE FOTOGRAAF INGESTELDE AUTOMATISCHE BELICHTING.

    AANTAL?: MEN KAN DRIE OPNAMES MAKEN

    ÉÉN OPNAME IS ONDER BELICHT, DE TWEEDE IS NORMAAL BELICHT EN DE DERDE EN LAATSTE OPNAME IS OVERBELICHT VOLGENS DE OP VOORHAND INGESTELDE WAARDEN.

    B 7. DE SCHERPSTELLING

    B 7 1. DE AUTOFOCUSZONES

    WAT? DE CAMERA ZET MAAR EEN KEER (1-BEELD AF) OF CONTINUE (AI SERVO AF)SCHERP OP HET ONDERWERP TIJDENS HET NEMEN VAN DE FOTO.

    WAAR? ZOWEL VIA DE PIJLTJESKNOPPEN OP DE BODY ALS VIA DE DISPLAY.

    DE CAMERA HEEFT DRIE AF-MODI

    1. ONE SHOT OF 1-BEELD AF

    2. AL FOCUS AF: HIERBIJ MAAKT HET FOTOTOESTEL EEN KEUZE TUSSEN 1-BEELD AF EN AI SERVO AF.

    3. AI SERVO AF: IS GESCHIKT VOOR BEWEGENDE ONDERWERPEN

    B 8. DE KLEUR

    B 8 1. DE WITBALANSINSTELLINGEN

    KNOP OP HET TOESTEL: “ / WB” KNOP AFDRUKKEN/ DELEN: SELECTIEKNOP WITBALANS KAN OOK VIA HET MENU OP DE DISPLAY INGESTELD WORDEN.

    WAT IS DE WITBALANS (WB):

    DE WITBALANS ZORGT ERVOOR DAT DE WITTE GEBIEDEN ER WIT UITZIEN.

    DE VOLGENDE INSTELLINGEN KUNNEN GEZET WORDEN

    1) AUTOMATISCH

    2) DAGLICHT

    3) BEWOLKING

    4) SCHADUW

    5) LAMPLICHT

    6) TL – LICHT

    7) FLITSLAMP

    8) METEN/ MANUEEL DE HANDMATIGE WITBALANS WORDT GEBRUIKT VOOR EEN SPECIFIEKE LICHTBRON HANDMATIG DE WITBALANS IN TE STELLEN.


     

    28-09-2013 om 00:00 geschreven door BARSOON  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs