Modelbaan van Steven
Inhoud blog
  • 2025 - MSA Affiche Spoor 0 rijdag 30 augustus 2025
  • 2024 Koploper Saint Hilaire
  • Faller Car System: de basis
  • Wisselstroomassen
  • Märklin 47877 NMBS - SNCB Tp III set Oltimers wagens
  • Ringleiding II
  • Ringleiding voor het paradetraject en station
  • Helling in karton
  • Twee tunnelportalen
  • Landschap
  • Tunnelportaal paradetraject
  • Eerste kunstwerk
  • Niet snor...
  • Gordijnen
  • Op congé
  • Gipsmal Langmesser
  • Washes wat?
  • Marklïn lok onderhoud
  • Centraal bedieningspunt
  • Diorama fotopunt
  • Marklïn 46313 set
  • Toch maar eens testen met grote rijtuigen...
  • Boven elkaar liggende tunnelportalen.
  • Landschap uitwerken en schilderen.
  • Verkanting van je spoor.
  • Wissels en hun ondergrond: kurk.
  • Jeweha schötter materiaal en Faller brug
  • Eerste test van de gordijn boord rond deze hoek...
  • Märklin K-rail met mini-servo aandrijving.
  • Arcade muren inplanten en bodem maken
  • Parade traject tussen tunnelportalen.
  • Gras master gekocht en nu testen maar !!!
  • Overzicht 2013: terug weer beetje zin ...
  • Overzicht van 2013: testen van app Touchcab ...
  • Extra opbergruimte
  • Eerste proefritten over het viaduct...
  • Nieuw rijdend materiaal.
  • LCD-scherm een plaats geven.
  • Märklin C-rail wissel aandrijving bereikbaar maken.
  • Bezetmelders aansluiten.
  • Overgangsstuk naar brug Remouchamp.
  • Voorbereidend werk voor de brug van Remouchamps.
  • Sporenverloop vanuit en over het klimspiraal.
  • extra bataljon terugmelders
  • Nieuw bakbeest !!
  • Inrit klein schaduwstaion richting het klimspiraal.
  • Nieuw materiaal binnen.
  • Draadkanaal op de vangrails monteren.
  • Klein schaduwstation aansluiten op de hoofdlijn
  • Klein schaduwstation afwerken :

    Zoeken in blog


    Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan.
    Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction.
    15-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Crossover kabel maken.
    Hoe maak je een crossover kabel ?

    Heb je de tijd om ze zelf te maken ... ?     Doe het dan zelf !!!!

    Het is enkel een kleine investering in de tang. Ik kocht ook geen dure om te starten. In mijn vaste elektrozaak koste ze ongeveer 17 euro. Nu bemerk ik dat er inderdaad verschil in de prijzen en de kwaliteit ervan.  Gebruik je ze met liefde lukt alles ook perfect.
    Op volgende link heb je natuurlijk de beter versie.
     http://www.conrad.be/goto.php?artikel=812189 


    De RJ45 connectoren kochte ik er ook. Deze kostten echt maar een kabbekrats. Ik zet voor de geïnteresseerden de link naar conrad erbij. Kosten behoorlijk duurder daar. http://www.conrad.be/goto.php?artikel=742220

    Wat heb je dan nog nodig ? UTP kabel ( de meest courante nu anno 2009 is CAT5e) , ofwel neem je een bestaande utp kabel die je nog liggen hebt van een Telenet/Belgacom box of van een internet aansluiting ... dan heb je al één kant van het snoer die goed is

    Heb je nu niets van eigen bekabeling ter beschikking kijk dan of je bij uw hifi specialist of electrozaak een aantal meter kan aanschaffen.

    Hoe te werk gaan ?
    1.
    Neem de afmeting van je gewenste lengte. Knip de kabel op maat. 
    2. Plaats je UTP tang met het ontmantel bereik op de kabel ongeveer dat je 17 mm stript.  
    (indien je merkt dat de tang de aders  beschadigt is het aangewezen de utp kabel voorzichtig met een klein cuttermes te ontmantelen.)
    3. Plaats één kant van de bekabeling in volgende volgorde :  NORMAAL
    WIT - GROEN
    GROEN
    WIT - ORANGJE
    BLAUW
    WIT - BLAUW
    ORANGJE
    WIT - BRUIN
    BRUIN
    Knip ze allemaal met één knip op gelijke lengte met je utp tang of een goede kniptang ( knipex)
    4. Plaats de andere kant van de bekabeling in volgende volgorde : CROSS
    WIT - ORANGJE
    ORANGJE
    WIT - GROEN
    BLAUW
    WIT - BLAUW
    GROEN
    WIT - BRUIN
    BRUIN
    Knip ze allemaal met één knip op gelijke lengte met je utp tang of een goede kniptang ( knipex)

    5. Neem nu je RJ45 connector en hou het lipje van u weg, naar de grond toe bijvoorbeeld. Schuif de adres in de bovenstaande volgorde volledig in de connector. Controleer of de volgorde niet gewijzigd is tijdens het inschuiven.
    6. Klik nu de connector in je UTP tang, hou de kabel goed in de connector en knijp nu in één keer dicht.
    De koperen pinnetjes drukken nu in de adres van je kabel.



    Iedereen mist wel eens de eerste keer, dus geen erg ... afknippen en opnieuw beginnen is de boodschap !










    13-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PC + KOPLOPER geïnstalleerd.

    De laatste dagen bezig geweest met de pc een goede en makkelijk bereikbare plaats te geven.
    De netwerkkabel gemaakt voor wat internet betreft.
    De crossover kabel was al gemaakt . (scrol naar beneden, voor de info).
    Zoals verwacht liep de verbinding niet meteen vlekkeloos tussen de pc en de Marklin Central Station 1. 
    Voor wat uitleg kan je me gerust een mailtje sturen. 
    Nadat dit gebeurd was, dan het programma Koploper gedownload op de website van Pahasoft.
    Na wat instellingen te configureren, werk de pc aardig nu met de Central Station 1 van Marklin.

    Vandaag al eerste proefrit kunnen maken op een test-ovaal. Er werden al 3 lokomotieven geijkt met dit programma. 

    feit  : er meer tijd in de opstart kruipt dan verwacht
    feit : er meer moet opgekuist worden na iedere knutselbeurt

    Voordeel : ik krijg veel positieve reacties

     
    overzicht van plaatsing van de pc aan de treintafel.
     
    bedieningen dicht.
     
    bedieningen open.
     
     scherm op een verhoogje geplaatst.


    07-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regelbare poten (onderstel).

    Een must bij de opbouw is doordacht tewerk gaan wat het onderstel betreft.
    Velen maken kleine fouten in de start om later al vloekend de zaag erin te zetten.
    Ga er dan ook van uit, het beter goed te doen van bij de start met de opbouw.
    Wat de poten van de grote modelbaan betreft, ga ik werken met een regelbare mogelijkheid.
    Willen we waterpas werken en eventueel later nog bij regelen dan kan dit super gemakkelijk.
    Op onderstaande fotoreportage zie je wat we gebruiken.
    Deze spullen zijn enkel en alleen maar te bestellen bij een echt vakwinkel.


    Foto1 : indien je deze allemaal zou gebruiken, kan je spreken van een grote modelbaan :
    Foto2:  Blokje hout ter illustratie.

    Foto3: Boor een gat met diameter van 12 mm,  ( Voorbeeldfoto).

    Foto4: Draai met zeskantsleutel de inbus in het hout.

    Foto5: Resultaat.


    05-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PC-kast .

    Vandaag verder gewerkt aan het commando centrum, waar alle elektronica
    te samen komt en ook de PC en CS1 staan.
    Commando centrum mannekes wat een naam  
    Meteen het beetje goed gedaan en gezorgt dat er voldoende stopkontakten zijn en wat mini TL-verlichting. Niets is lastiger te werken in het donker, hé 
    Aan de achterkant van dit commando kastje is de mogelijkheid om transfo's te plaatsen en verschillende verdeelpunten. De wisseldecoders komen onderaan.
    De terugmelders van Viesman (testfase) komen rechtsboven .

    Morgen gaan we een test spoor leggen met een verdeling in wat blokken.
    Tot dan .
    Groeten Steven.








    04-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht foto's ruimte.





    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Testmodelbaan met koploper en CS 1.

    Ik had nog wat spullen liggen die bruikbaar waren van een eerdere treintafel.
    De afmeting is 2m44 op 1m22.
    De bouwwijze is een open frame. Kan je gemakkelijker hoogtes creeën. Je maakt eerst je rijbaan, dan eventueel je stratenbanen en dan kan je overblijvende opvullen met scenery. (decor)
    Onderstaande foto's tonen enkel simpele tafelpoten van een oude demo stand uit een winkel met regelbare poten. Spijtig er waren er maar 3, dus ene uit hout gemaakt.








    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vitrines 3.

    Dit huzare stukje meet 2m24 op 0.4m, diepte ook een achtal cm. 
    Er werd een geheel gemaakt van multiplex en zo ingebouwd in de valse wand.
    Een spiegel van 6mm werd op de rug gekleeft met 3M dubbel zijdige tape.
    Er werden vier grote leggers gemaakt in 8mm glas en die zijn rondom geslepen.
    Nadeel van deze lengte 2m22 is dat het glas deftig doorhangt. Dus je kan er zeker geen materiaal op zetten zonder het glas te ondersteunen.Verschillende mogelijkheden werd geprobeerd, ondersteuning met exacte gezaagde blokjes bleek het beste te werken. Ik wilde vooral dat de trein op zijn geheel kom uitgestald staan. Dus je kan een rail voor het blokje leggen en toch blijft alles sterk in elkaar geschoven. De blokjes aan de zijkant zitten gelijmd met houtlijm vast aan het kader. De binnenste zitten gespannen tussen de diverse lagen glas. Indien er eens een breuk zo zijn kunnen ze er altijd nog uit.
    Voordeel : er kan heel, heel veel in

    Goed nieuws,  het kader in glas dat er voor komt zijn we aan het maken. Tijd ontbreekt.




    Foto 1 : overzicht van de grote vitrinekast ( de fotograaf had wat gedronken zeker   )

    Foto 2 : grote kast gevuld ( let nog niet op treinsamenstellingen   )

    Foto 3 :  het rechter gedeelte.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vitrines 2.

    Altijd leuk na de vele uren werk aan de ingebouwde vitrinekastjes.
    De afmetingen zijn 0.5m op 0.5m, met een diepte van 6cm.
    Er zijn drie glazen liggers. Dikte 8mm, rondom geslepen.
    Blijkt na een avondje vertoeven met de ingebouwde halogeenverlichting, dat de temperatuur te hoog is.  De gebruikte halogeenspotjes zijn 20watt en hebben 35mm als diameter.
    We gaan moeten overstappen op een led verlichting. Probleem wordt het vinden van deze in 35mm diameter... indien iemand een goed idee .... laat maar horen.






    03-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zolder werken
    zolder plaatjes









    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zolder werken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    werken vorderen ...


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vitrines 1.


    Velen verzamelen ook hun modellen in kastjes, mooie uitstalraampjes of in vitrines.
    Het idee om zelf iets speciaal te maken was er al van in het begin, bij de bouw 
    van de zolderruimte.  Hier enkele foto's van het eindresultaat.







    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ruimte.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ruimte beschikbaar : 5.65m op 4.30m. 
    Eén kant zit onder de schuine dakzijde. Later werden twee Veluxen ingebouwd en bieden voldoend daglicht.



    Foto 1 : zolder bij aankoop van het huis (april 2004)



    Foto 2 : Dakstructuur ( april 2004), werd compleet afgebroken en vernieuwd.



    Foto 3 : oude bakgoot ( zo noemen ze dat bij ons, interne goot) en een uiterst veilige
    schouw ( anno april 2004), uiteraard werd dit compleet verwijderd.



    Foto 4 : er komt verandering in .... (eerste aanpassingen 2007)




    Foto 5 : nieuwe plafond en wat gyproc werken. ( extra isolatie voorzien in 2008, totaal 24 cm. )




    Foto 6 : inbouw van vitrines in de wanden ... leuk maar veel werk aan ... ( voorjaar 2009).


    Morgen de foto's met het eindresultaat van de kamer.

    Tot dan , Steven .

    Bijlagen:
    Zolder (85).JPG (229.5 KB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorwoord.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo,

    welkom alvast, ik wens je veel leesgenot en vooral veel leerplezier.

    Zoals velen begonnen met een startsetje van Lima, gemonteerd op een houten plaat en maar rondjes rijden
    Na een rondje of 100 begon het wat te vervelen, dus plaat aan de kant en zo zijn er jaren voorbij gegaan. Tot in 2002 toen ik eens naar een opendeurdag ging van een plaatselijke modelspoorclub.
    De club Locomatic genaamd deed terug me zin te krijgen in treintjes.

    Ondertussen zijn we wat ouder en hebben we het internet leren kennen met alle gevolgen van dien ...
    Het virus nam gestaag toe ... ondertussen meer dan 250 wagons en een hoop loks, allemaal naar Belgisch voorbeeld met de voorkeur van tijdperk 3,4 en 5. Diesellokomotieven en stoomloks zijn mijn ding.

    We zijn nu al zeven jaar maar materiaal aan het bijéénsparen dat NU eindelijk de tijd er is om te starten met de baan. Ons huis werd voorzien van een nieuw dak en de inrichting van de kamers namen ook al gauw meer dan twee jaar in beslag. Ondertussen twee zoontjes, andere bouw omzwervingen en zo ... iedereen maakt wel iets gelijkaardig mee. Maar we kunnen starten, aha, winter 2010 here I come ...

    Geniet ervan en mail me, indien je goede ideëen of bedenkingen hebt ...


    nieuw YOU TUBE KANAAL

    www.youtube.com/@stevensmodelling/




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs