Modelbaan van Steven
Inhoud blog
  • 2025 - MSA Affiche Spoor 0 rijdag 30 augustus 2025
  • 2024 Koploper Saint Hilaire
  • Faller Car System: de basis
  • Wisselstroomassen
  • Märklin 47877 NMBS - SNCB Tp III set Oltimers wagens
  • Ringleiding II
  • Ringleiding voor het paradetraject en station
  • Helling in karton
  • Twee tunnelportalen
  • Landschap
  • Tunnelportaal paradetraject
  • Eerste kunstwerk
  • Niet snor...
  • Gordijnen
  • Op congé
  • Gipsmal Langmesser
  • Washes wat?
  • Marklïn lok onderhoud
  • Centraal bedieningspunt
  • Diorama fotopunt
  • Marklïn 46313 set
  • Toch maar eens testen met grote rijtuigen...
  • Boven elkaar liggende tunnelportalen.
  • Landschap uitwerken en schilderen.
  • Verkanting van je spoor.
  • Wissels en hun ondergrond: kurk.
  • Jeweha schötter materiaal en Faller brug
  • Eerste test van de gordijn boord rond deze hoek...
  • Märklin K-rail met mini-servo aandrijving.
  • Arcade muren inplanten en bodem maken
  • Parade traject tussen tunnelportalen.
  • Gras master gekocht en nu testen maar !!!
  • Overzicht 2013: terug weer beetje zin ...
  • Overzicht van 2013: testen van app Touchcab ...
  • Extra opbergruimte
  • Eerste proefritten over het viaduct...
  • Nieuw rijdend materiaal.
  • LCD-scherm een plaats geven.
  • Märklin C-rail wissel aandrijving bereikbaar maken.
  • Bezetmelders aansluiten.
  • Overgangsstuk naar brug Remouchamp.
  • Voorbereidend werk voor de brug van Remouchamps.
  • Sporenverloop vanuit en over het klimspiraal.
  • extra bataljon terugmelders
  • Nieuw bakbeest !!
  • Inrit klein schaduwstaion richting het klimspiraal.
  • Nieuw materiaal binnen.
  • Draadkanaal op de vangrails monteren.
  • Klein schaduwstation aansluiten op de hoofdlijn
  • Klein schaduwstation afwerken :

    Zoeken in blog


    Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan.
    Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction.
    04-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Testmodelbaan met koploper en CS 1.

    Ik had nog wat spullen liggen die bruikbaar waren van een eerdere treintafel.
    De afmeting is 2m44 op 1m22.
    De bouwwijze is een open frame. Kan je gemakkelijker hoogtes creeën. Je maakt eerst je rijbaan, dan eventueel je stratenbanen en dan kan je overblijvende opvullen met scenery. (decor)
    Onderstaande foto's tonen enkel simpele tafelpoten van een oude demo stand uit een winkel met regelbare poten. Spijtig er waren er maar 3, dus ene uit hout gemaakt.








    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vitrines 3.

    Dit huzare stukje meet 2m24 op 0.4m, diepte ook een achtal cm. 
    Er werd een geheel gemaakt van multiplex en zo ingebouwd in de valse wand.
    Een spiegel van 6mm werd op de rug gekleeft met 3M dubbel zijdige tape.
    Er werden vier grote leggers gemaakt in 8mm glas en die zijn rondom geslepen.
    Nadeel van deze lengte 2m22 is dat het glas deftig doorhangt. Dus je kan er zeker geen materiaal op zetten zonder het glas te ondersteunen.Verschillende mogelijkheden werd geprobeerd, ondersteuning met exacte gezaagde blokjes bleek het beste te werken. Ik wilde vooral dat de trein op zijn geheel kom uitgestald staan. Dus je kan een rail voor het blokje leggen en toch blijft alles sterk in elkaar geschoven. De blokjes aan de zijkant zitten gelijmd met houtlijm vast aan het kader. De binnenste zitten gespannen tussen de diverse lagen glas. Indien er eens een breuk zo zijn kunnen ze er altijd nog uit.
    Voordeel : er kan heel, heel veel in

    Goed nieuws,  het kader in glas dat er voor komt zijn we aan het maken. Tijd ontbreekt.




    Foto 1 : overzicht van de grote vitrinekast ( de fotograaf had wat gedronken zeker   )

    Foto 2 : grote kast gevuld ( let nog niet op treinsamenstellingen   )

    Foto 3 :  het rechter gedeelte.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vitrines 2.

    Altijd leuk na de vele uren werk aan de ingebouwde vitrinekastjes.
    De afmetingen zijn 0.5m op 0.5m, met een diepte van 6cm.
    Er zijn drie glazen liggers. Dikte 8mm, rondom geslepen.
    Blijkt na een avondje vertoeven met de ingebouwde halogeenverlichting, dat de temperatuur te hoog is.  De gebruikte halogeenspotjes zijn 20watt en hebben 35mm als diameter.
    We gaan moeten overstappen op een led verlichting. Probleem wordt het vinden van deze in 35mm diameter... indien iemand een goed idee .... laat maar horen.






    03-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zolder werken
    zolder plaatjes









    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zolder werken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    werken vorderen ...


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vitrines 1.


    Velen verzamelen ook hun modellen in kastjes, mooie uitstalraampjes of in vitrines.
    Het idee om zelf iets speciaal te maken was er al van in het begin, bij de bouw 
    van de zolderruimte.  Hier enkele foto's van het eindresultaat.







    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ruimte.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ruimte beschikbaar : 5.65m op 4.30m. 
    Eén kant zit onder de schuine dakzijde. Later werden twee Veluxen ingebouwd en bieden voldoend daglicht.



    Foto 1 : zolder bij aankoop van het huis (april 2004)



    Foto 2 : Dakstructuur ( april 2004), werd compleet afgebroken en vernieuwd.



    Foto 3 : oude bakgoot ( zo noemen ze dat bij ons, interne goot) en een uiterst veilige
    schouw ( anno april 2004), uiteraard werd dit compleet verwijderd.



    Foto 4 : er komt verandering in .... (eerste aanpassingen 2007)




    Foto 5 : nieuwe plafond en wat gyproc werken. ( extra isolatie voorzien in 2008, totaal 24 cm. )




    Foto 6 : inbouw van vitrines in de wanden ... leuk maar veel werk aan ... ( voorjaar 2009).


    Morgen de foto's met het eindresultaat van de kamer.

    Tot dan , Steven .

    Bijlagen:
    Zolder (85).JPG (229.5 KB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorwoord.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo,

    welkom alvast, ik wens je veel leesgenot en vooral veel leerplezier.

    Zoals velen begonnen met een startsetje van Lima, gemonteerd op een houten plaat en maar rondjes rijden
    Na een rondje of 100 begon het wat te vervelen, dus plaat aan de kant en zo zijn er jaren voorbij gegaan. Tot in 2002 toen ik eens naar een opendeurdag ging van een plaatselijke modelspoorclub.
    De club Locomatic genaamd deed terug me zin te krijgen in treintjes.

    Ondertussen zijn we wat ouder en hebben we het internet leren kennen met alle gevolgen van dien ...
    Het virus nam gestaag toe ... ondertussen meer dan 250 wagons en een hoop loks, allemaal naar Belgisch voorbeeld met de voorkeur van tijdperk 3,4 en 5. Diesellokomotieven en stoomloks zijn mijn ding.

    We zijn nu al zeven jaar maar materiaal aan het bijéénsparen dat NU eindelijk de tijd er is om te starten met de baan. Ons huis werd voorzien van een nieuw dak en de inrichting van de kamers namen ook al gauw meer dan twee jaar in beslag. Ondertussen twee zoontjes, andere bouw omzwervingen en zo ... iedereen maakt wel iets gelijkaardig mee. Maar we kunnen starten, aha, winter 2010 here I come ...

    Geniet ervan en mail me, indien je goede ideëen of bedenkingen hebt ...


    nieuw YOU TUBE KANAAL

    www.youtube.com/@stevensmodelling/




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs