Modelbaan van Steven
Inhoud blog
  • 2025 - MSA Affiche Spoor 0 rijdag 30 augustus 2025
  • 2024 Koploper Saint Hilaire
  • Faller Car System: de basis
  • Wisselstroomassen
  • Märklin 47877 NMBS - SNCB Tp III set Oltimers wagens
  • Ringleiding II
  • Ringleiding voor het paradetraject en station
  • Helling in karton
  • Twee tunnelportalen
  • Landschap
  • Tunnelportaal paradetraject
  • Eerste kunstwerk
  • Niet snor...
  • Gordijnen
  • Op congé
  • Gipsmal Langmesser
  • Washes wat?
  • Marklïn lok onderhoud
  • Centraal bedieningspunt
  • Diorama fotopunt
  • Marklïn 46313 set
  • Toch maar eens testen met grote rijtuigen...
  • Boven elkaar liggende tunnelportalen.
  • Landschap uitwerken en schilderen.
  • Verkanting van je spoor.
  • Wissels en hun ondergrond: kurk.
  • Jeweha schötter materiaal en Faller brug
  • Eerste test van de gordijn boord rond deze hoek...
  • Märklin K-rail met mini-servo aandrijving.
  • Arcade muren inplanten en bodem maken
  • Parade traject tussen tunnelportalen.
  • Gras master gekocht en nu testen maar !!!
  • Overzicht 2013: terug weer beetje zin ...
  • Overzicht van 2013: testen van app Touchcab ...
  • Extra opbergruimte
  • Eerste proefritten over het viaduct...
  • Nieuw rijdend materiaal.
  • LCD-scherm een plaats geven.
  • Märklin C-rail wissel aandrijving bereikbaar maken.
  • Bezetmelders aansluiten.
  • Overgangsstuk naar brug Remouchamp.
  • Voorbereidend werk voor de brug van Remouchamps.
  • Sporenverloop vanuit en over het klimspiraal.
  • extra bataljon terugmelders
  • Nieuw bakbeest !!
  • Inrit klein schaduwstaion richting het klimspiraal.
  • Nieuw materiaal binnen.
  • Draadkanaal op de vangrails monteren.
  • Klein schaduwstation aansluiten op de hoofdlijn
  • Klein schaduwstation afwerken :

    Zoeken in blog


    Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan.
    Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction.
    16-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Faller Car Systeem : extra schaduwstation
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Faller Car Systeem : extra schaduwstation

    Een tekening van wat juist de bedoeling is van het extra schaduwstation voor mijn Faller Car systeem auto's.

    Deze worden geparkeerd en geladen op een niveau lager dan het nul niveau.



    Tags:Faller, Faller Car , Faller Car System, Faller Car Systeem, FCS, FCS DCC, FCS DC, Brekina DCC, klimspiraal
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bouw van een Kibri 8315 hoekhuisje in schaal HO.


    Om wat meer vertrouwd te geraken met het samenstellen, inkleuren  en wheateren van plastic bouwkits,
    heb ik eens een eenvoudig huis gekozen om wat te testen en te zien hoever we hierin geraken.

    1° Alle onderdelen werden eerst in een zeepsopje van lauw water en enkele druppels dreft wat gesopt. Alles rustig laten drogen.

    2° wat gevel was ondertussen klaargelegd om te airbrush in een andere kleur.

    3° gevels gespoten en daarna ingewassen met een mengeling enamel verf van humbrol : van 2/3 matt wit en 1/3 mat grijs en enkele druppels White-Spirit. 

    4° het geheel goed in de voegen gewreven met een zachte borstel en daarna  de gevels afgewreven met een pluisvrije doek.

    5° samenstellen met plastic lijm en afwerken met andere kleuren.

    Enkele plaatjes :




    Tags:Kibri, Kibri 8315 , 8315, Hoekhuis Zwolle,
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Faller : vrachtschip in HO.
    Eerste beelden van een vrachtschip in H0.






    Tags:Faller, Faller vrachtschip, vrachtschip ho,
    15-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bouw van airbrush spuit cabine : een verslag
    De bouw van airbrush spuit cabine : 

    onderdelen lijst :
    - multiplex 8mm of 10mm dikte.  Model naar eigen grootte en plaats te maken . ( hier werd het ongeveer 80/40/40cm)
    - Tl lamp wit licht 1*36watt
    - aan / uit knop (liefst dubbele functie en dubbelpolig.)
    - afzuig bevestiging ( dampkap onderdeel, in idere bouwmarkt)
    - afzuigbuis flexibel model ( 3 a 5 meter uitrekbaar)
    - net stekker uit oude pc uitgebouwd.
    - grille metaal in roest vrij staal. ( klein model uit bouwmarkt)
    - twee krachtige ventilatoren ( liefst met ideale schoepen - propellerbalden )
    - dampkapmousse

    het overzicht :


    de 230v-net stekker, uitgebouwd uit een oude pc of kan je soms uit een ander toestel halen.


    de grille in RVS, klein formaat, te koop in een betere doe-het-zelf zaak.


    De afvoerbehuizing, kan je dus dan vastschroeven aan je achterkant van je spuitcabine en bevestigen met de flexibele buis.


    het TL-armatuur, een lamp van 36watt (twee werden er ingebouwd)


    de gedemonteerde ventilatoren van oude warmtestralers, diameter ongeveer 15cm, met uiterst geruisloze kogellagers.


    montage van de ventilator op de middelste multiplex plaat. Bevestiging door middel van een beugel.


    twee stuks ingebouwd


    vergeet de bescherm grillen niet ...


    doorsnede foto van de bevestiging van de ventilator.


    stekkers en krimpkous op de bekabeling. Opgepast we werken hier op een 230V spanning.


    inbouw van afzuigmond in achterste paneel.



    montage van middelste ventilator plaat op bodemplaat. Bodemplaat is een 18mm exemplaar en uitgezaagde zijkanten.


    montage van de rug met afzuigmond ter test. Achterste plaat MOET demonteerbaar blijven.


    bovenaanzicht gemonteerd ventilatoren.


    montage van de zijkanten, gebruik houtlijm.


    maken van frontplaat dat voor de ventilatoren komt.



    bevestig de grille door middel van warme lijm (hotmelt).


    het geheel werd ondertussen in een paar lagen witte lakverf gestoken, pas dan mocht ik van het vrouwtje ermee in huis,

    montage van de voedingsaansluiting.



    montage van deventilator, definitief nu.


    aansluitingen van de spanning en aardingsdraad niet vergeten. Gebruik een oogklem om rond M6 bout te doen.


    inbouw van de aan/uit knop .



    frontplaat met grill gemonteerd


    TL lamp gemakkelijk te monteren door middel van bijgeleverde klipsen.


    bekabeling klaar van de ventilatoren.


    nieuw speelgoed




    Tags:air brush booth, airbrushbooth, airbrush cabine, airbrush spuitcabine, airbrush kast, airbrush ventilator, airbrush afzuiging, airbrush binnenshuis,
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug van start !!!!
    Na de zomer maanden steekt het modelbouw virus weer op. 

    De ideeên hebben een paar maanden kunnen broeden


    Waar zijn we mee begonnen ?

    *  de airbrush is nu definitief operationeel : perslucht leiding van 6mm gelegd tot op zolder. (38meter, dank u wachtbuis )
    *  de spuitcabine was al eerder klaar, maar heeft enkele modificatie ondergaan aan de bedieningsknop en verlichtingsknop.
    *  er werd een glooiende lijn uitbedacht en uitgevoerd op het nul niveau van de treinbaan. Leuk voor een enkelsporig paradetraject.
    *  gestart met het bouwen van een Kibri kit 8315.
                        In feite een hoekhuis uit Zwolle - Nederland, maar ideaal als basis om eens iets te bouwen. 
                        Wordt ook niet ingepland in de modelbaan, eerder een kleine diorama zal zijn nieuwe stek worden.

    *  ....


    Foto's volgen uiteraard.


    11-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Film : Rondrit door mijn schaduwstation. (dec.2010)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op volgende filmke zie je mijn Märklin 37172 Condensstomer (type BR52) van de Serie 27-28 rondrijden met een sleep open E-type wagons.

    klik op de foto voor de film


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afgewerkt plan schaduwstation - een overzicht van 2010,
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We schrijven maart 2011, 14 maanden nadat ik van start gegaan ben na het uittekenen van het eerste plan.
    Dit was in januari 2010, toen hadden we een idee en ben ik begonnen aan het onderste grote schaduwstation.

    Af en toe werd er een kleine wijziging doorgevoerd in het railplan, echter zij het kleine wijzigingen.
    De eerste grote aanpassing was de inritstraat van het schaduwstation wijzigen. Zodanig de treinen anders uit het klimspiraal komen.
    We rijden in België namelijk links....

    In het voorjaar 2010 werden de eerste plannen gemaakt voor het bouwen van het klimspiraal, echter werd dit snel een paar maanden opgeborgen doordat de Belgische politici met Verkiezingen opkwamen draven....

    Na de zomer werd opnieuw de draad opgenomen, maar toen bleek een fout te zitten in mijn plan van het klimspiraal. Dus de inrit werd dan maar uitrit en vice versa
    Ondertussen werd de Central Station 1 van Märklin verkocht en werd uitgekeken naar de nieuwe centrale van
    het merk ESU, namelijk de ECOS 2.

    De kast van de bezetmelders werd ook aangepast ( lees kleiner gemaakt). Ze belemmerde het zicht.

    In het najaar 2010 werd gestart aan de bouw van het klimspiraal, na een drie maand hieraan te bouwen kunnen we begin 2011 afronden met het volledige onderste gedeelte van de treinbaan.

    Het plan geeft een definitief beeld van hoe het nu is en blijft   op naar het bovendek !





    20-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start Schaduwstation Niveau -1.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van start gegaan aan het volgende niveau -1.

    De bedoeling van dit niveau 
    * Korte personen treinen  ( max. 1m40cm)  NIET MOGELIJK
    * Goederen treinen  ( max 1m40cm)  NIET MOGELIJK
    * Stopplaatsen voor de Faller Car System. (Via een kort klimspiraal komen deze dan van het 0 niveau. )

    Doel : minimum 10 treinen er te kunnen laten stationeren;    Niet realiseerbaar, geen inbouwmogelijkheid van een groot klimspiraal op de breedte van 105cm.

    Eerste indruk en let niet mijn gemaakte rommel.


    Tags:schaduwstation, opstelsporen, faller car systeem,
    17-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra opbergruimte creëren ....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Extra ruimte voor materiaal (een must )

    Doordat we veel materiaal hebben in een modelbouw ruimte is het essentieël om alles een vaste plaats te kunnen geven.
    Dit maakt zoeken naar spullen dan echt overbodig. Bij een opruiming kwam ik deze zes stevige uitschuifbare bakjes tegen.
    Voldoende groot om al het één en het ander in op te bergen.

    De bakjes en enkele balkjes zjn de basis.
    Extra markering op de voorkant geeft meteen een goed gebruik.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ECOS 2 update 3-3-3 uitgevoerd.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de maand december heb ik een nieuwe update 3-3-3 op de ESU ECOS 2 gezet.
    Deze geeft dant volgende info aan op je Ecos 2.


    Tags:ESU ECOS 2, ECOS 2 Update, ECOS 2 Update 3,3,3, Update van ECOS , Update your ECOS
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Viesmann 5217 S88 bezetmelder.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Viesmann 5217   S88 bezetmelder.

    Een open vraagstuk ... ?
    Bij gebruik van deze bezetmelders wordt een extra massa draadje gevraagd aan de zijkant van de module, overal op fora lees je dat je dit doet op je eerste module. Dus de terugmeldmodule die naar de Centrale gaat. In mijn geval een Ecos 50200 van ESU.
    Het draadje dat ik bedoel is dus het draadje dat rechts zit.  in mijn geval is dit doorgelusd van de ene Viesmann 5217 naar de andere ...
    Nu is mijn vraag of dit zo hoort, want er is geen extra informatie hierover terug te vinden .
    Later meer over dit probleem.


    Tags:Viesmann 5217, Viesmann S88, Viesmann bezetmelder, terugmelder 5217
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezetmelders: doorslijpen van C-rails.

    Het doorslijpen van de Märklin C-rails waar bezetmelders liggen.

    Bij het testen van het onderste schaduwstation, kwam ik af en toe tot de vaststelling dat er soms een bezetmelder een melding geeft dat hij bezet staat. Dus dat er wagon of lokomotief op de bezetmelder staat. Al was dit dus niet het geval. Een fout dus in de bezetmelders.
    Je moet er dus van zeker zijn dat alle massa lipjes anderaan de Märklin C-rail goed doorgeknipt zijn en dat geen verbinding is tussen de twee massa staven. Echter .......
    Het gebeurt soms dat langs de boven kant de staven toch nog doorgeven, omdat ze éénmaal nu goed aansluiten tegen elkaar. Dus vanuit oogpunt van Märklin uit een goed gegeven. Echter voor ons gebruik moet je dan een extra sleufje tussen slijpen. Dit doe je met een slijpschijfje op je Dremel en je slijpt juist tussen de Märklin C-rails.


    Een afbeelding wat juist bedoelt wordt met doorslijpen van Märlin C-rails...




    Daarna maakt je met een priem de opstaande plastiek boordjes los. Zodat ze later niet in je rollend materiaal geraken.



    Neem met de stofzuiger meteen alle restjes weg.





    Tags:Märklin C-rail bezetmelders,bezetmelders maken, een bezetmelder maken, doorslijpen van bezetmelder, hoe bezetmelders maken, hoe terugmelder maken
    14-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bediening PC en ESU ECOS 50200
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bediening PC en ESU ECOS 50200

    Er werd een nieuw (voorlopig) bedienings tafel gemaakt om alles te centraliseren. Hieraan kan je rechtstaan of op een barkruk aan vertoeven.
    Een indruk.

    Klik op de afbeelding voor een grotere foto.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klimspiraal : we komen op 0 - niveau.

    We komen op nul niveau met ons klimspiraal .... ............... eindelijk....

    Het was een werk waar toch enkele maanden over gegaan zijn, de voorbereiding, het tekenen, uitleggen van de verschillende radiusen, proberen met papier en karton een model te maken en nog eens uitleggen...

    Maar we zijn er ... en dat is wat telt, eigenlijk beetje opgelucht want, het was een onderschatte klus.
    Er kroop een bom aan tijd in en wat knutselwerk .

    Het boven frame werkt een tijd terug gemaakt, let op de speciale vorm en bevestigingspunten.


    Foto van het gemonteerde frame.
    Hiervoor heb ik een kwart van een wenteling moeten verwijderen om de aansluiting te maken langs de muur.


    Foto van de aansluiting.
    Treinen komen dus langs de muur omhoog uit het schaduwstation.
     

    Boven aanzicht : Bemerk de bevestiging van het frame op de draaduiteinden.





    Tags:klimspiraal, klimspiraal bouwen, gleiswendel, gleiswendel hO, gleiswendel bauen
    13-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoek van klimspiraal verwijderen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een onhandige en niet bruikbare hoek zal verwijderd worden.


    03-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kurk verlijmen / kleven op multiplex.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Thuisbaan.

    Kurk verlijmen / kleven op multiplex.

    Voor het verlijmen van diverse diktes van kurk werden verschillende lijmsoorten geprobeerd.
    Natuurlijk werd ook geëxperimenteerd met houtlijm, al dan niet verdund met wat water.
    Echter duurt het lange tijd vooral eer het zaakje droog is en dien je achteraf nog bij te lijmen om plaatsen waar onvoldoende hechting is.
    Het beste resultaat was met onderstaande van Perfax.   Na uitdroging zijn de kantjes goed te schuren. De lijm laat zich dus goed verwerken. 
    Het aanbrengen doe je dus met een kleine gekartelde spatel. Deze is goed handteerbaar. Ga vooral meermaals in kruisbeweging te werk bij het aanbrengen.
    Reiniging : heel gemakkelijk met warm / lauw water.


    Tags:kurk lijmen,perfax lijm,kurk,soorten lijm,verlijmen van kurk,kurklijm uitwassen,resten kurklijm wassen.
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klimspiraal : de eindfase
    Klimspiraal : de eindfase en wat is de laatste tijd gedaan ?

    * Ringleiding voorzien in het klimspiraal.
    * Stroomvoorziening iedere 2 meter gesoldeerd op de C-rails en aangesloten op ringleiding.
    * Terugmelders : inrijmelder en uitrijmelder aangesloten per wending.
                                 -Dit zorgt voor een sneller treinen verloop binnen Koploper of ander programma's.
                                 - indicatie waar je trein al zit is ook mogelijk door dit toe te passen. Want de trein doet er een tijdje over.
    *Klimspiraal aangebouwd aan de reeds vaste constructie.
    *Beweegbare wielen gedemonteerd en vaste poten geplaatst. 

    Overbodige hoek afgezaagd en voorzien van omlijsting.


    Inrijwissels geplaatst voor het omloopspoor rond het klimspiraal.

    UIT = uitrit van het schaduwstation, alle treinen komen hier uit.
    IN = inrit van het schaduwstation, alle treinen komen hier in.
    OMHOOG = klimspiraal omhoog naar O niveau.
    OMLAAG = klimspiraal omlaag naar schaduwstation.
    OMLOOPSPOOR = klimspiraal bezet of defect, kunnen treinen omrijden en weer schaduwstation inrijden.

    Eerste testen met CFL lok en panterstroepen


    Zicht op de inrijstraat van het klimspiraal, inrit ingewerkt in grondplaat.


    Testen van rijhoogte in het klimspiraal. Genoeg plaats om omgevallen rijtuigen te nemen.


    Ruimschoots plaats voor elektrische lokomtoieven met opgeklapte panto's.


    Overzicht foto met
    A= doorkruipruimte, hoogte 64cm.
    B = ringleiding
    C = afgezaagde hoek van 27 op 27cm.
    D = omloopspoor.









    Tags:klimspiraal, klimspiraal bouwen, gleiswendel, gleiswendel hO, gleiswendel bauen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Modelbaan - treinbaan waterpas zetten
    Om geen problemen te hebben tijdens het rangeren met losse wagons, is het een feit dat je treinbaan best vlak staat.
    Dit betekend waterpas erbij halen en hem om allerlei manieren leggen op je treinbaan.

    Waar nodig is draai je uw stelschroeven wat bij.
    De gebruikte stelschroeven :


    Meer over het gebruik van deze stelschroeven vindt je in mijn begin van mijn blog, dus de oudste berichten.


    Tags:treinbaan pas ,treinbaan vlak zetten, treinbaan waterpas zetten, vlakke treinbaan, stelschroeven, treinbaan hoogte regelen,treinbaan zetten, vlakke treinbaan
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voeding Marklin wissels 24711 - 24712 - 24611 - 24612
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voeding Marklin wissels 24711 - 24712 - 24611 - 24612

    De Märklin wissels zijn onderaan de wissels voorzien voor gemakkelijk extra stroom aansluitingen te solderen.
    Klem B = is dus de baanstroom dus de plus, gebruik hiervoor altijd rode kleur van draad.
    Klem O = is dus de massa dus de min , gebruik hiervoor altijd e bruine kleur.

    De draad dikte die je best hanteert is persoonlijk, maar neem een draad dikte van 0,22mm².
    Deze koop je in de elektronicazaak voor een 9 euro voor 100mtr.

    Hanteer voor de Märklin wisselaandrijvingen 74490 ook deze draaddikte voor verlenging van je bedrading doe er gepaste krimpkous over, zo heb je later geen probleem met spanningsval of happerende wissels.

    Iedere wissel werd voorzien van zijn eigen stroomdraden komende van de ringleiding.



    Tags:Märklin 24611,Märklin 24612,Märklin 24711,Marklin 24712,Märklin 74490,voeding wissels,draaddikte
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fleischmann 87 1011 : Type 59
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fleischmann Type 59

    Fabrikant : Fleischmann (najaar 2007)
    Model : 87 10 11 met Motorola - decoder. ( adres 78 ) bij Fleischmann stoomloks)
    Tijdperk : 3
    Type : stoomlok voor het lichtere werk.

    Nu ( voorjaar 2011) nog te vinden bij enkele leveranciers aan goede prijzen. -30% uitkijken dus

    Lokomotief laten inrijden , een uur vooruit op halve snelheid, een uur achteruit op halve snelheid en dan een half uurtje op volle snelheid.
    Wat valt op : twee anti slipbandjes die verdeelt en dan nog kruislings liggen op twee assen. Dit zorgt voor een lichtjes schommelend effect.
    Stroomafnamen van de massa had beter gekunt, bij kruipsnelheid veel stilvallen...
    Stroomafname wordt nog verbetert ...


    Tags:Fleischmann 871011, 871011, type 59, fleischmann type 59, 59001,59 001, Fleischmann T3
    nieuw YOU TUBE KANAAL

    www.youtube.com/@stevensmodelling/




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs