 |
|
 |
Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan. |
Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction. |
 |
16-10-2011 |
Faller Car Systeem : extra schaduwstation |
Faller Car Systeem : extra schaduwstation
Een tekening van wat juist de bedoeling is van het extra schaduwstation voor mijn Faller Car systeem auto's.
Deze worden geparkeerd en geladen op een niveau lager dan het nul niveau.
|
|
Tags:Faller, Faller Car , Faller Car System, Faller Car Systeem, FCS, FCS DCC, FCS DC, Brekina DCC, klimspiraal
|
 |
|
Bouw van een Kibri 8315 hoekhuisje in schaal HO. |
Om wat meer vertrouwd te geraken met het samenstellen, inkleuren en wheateren van plastic bouwkits, heb ik eens een eenvoudig huis gekozen om wat te testen en te zien hoever we hierin geraken.
1° Alle onderdelen werden eerst in een zeepsopje van lauw water en enkele druppels dreft wat gesopt. Alles rustig laten drogen.
2° wat gevel was ondertussen klaargelegd om te airbrush in een andere kleur.
3° gevels gespoten en daarna ingewassen met een mengeling enamel verf van humbrol : van 2/3 matt wit en 1/3 mat grijs en enkele druppels White-Spirit.
4° het geheel goed in de voegen gewreven met een zachte borstel en daarna de gevels afgewreven met een pluisvrije doek.
5° samenstellen met plastic lijm en afwerken met andere kleuren.
Enkele plaatjes :

|
|
Tags:Kibri, Kibri 8315 , 8315, Hoekhuis Zwolle,
|
 |
|
Faller : vrachtschip in HO. |
Eerste beelden van een vrachtschip in H0.


|
|
Tags:Faller, Faller vrachtschip, vrachtschip ho,
|
 |
15-09-2011 |
De bouw van airbrush spuit cabine : een verslag |
De bouw van airbrush spuit cabine :
onderdelen lijst : - multiplex 8mm of 10mm dikte. Model naar eigen grootte en plaats te maken . ( hier werd het ongeveer 80/40/40cm) - Tl lamp wit licht 1*36watt - aan / uit knop (liefst dubbele functie en dubbelpolig.) - afzuig bevestiging ( dampkap onderdeel, in idere bouwmarkt) - afzuigbuis flexibel model ( 3 a 5 meter uitrekbaar) - net stekker uit oude pc uitgebouwd. - grille metaal in roest vrij staal. ( klein model uit bouwmarkt) - twee krachtige ventilatoren ( liefst met ideale schoepen - propellerbalden ) - dampkapmousse
het overzicht :

de 230v-net stekker, uitgebouwd uit een oude pc of kan je soms uit een ander toestel halen.

de grille in RVS, klein formaat, te koop in een betere doe-het-zelf zaak.

De afvoerbehuizing, kan je dus dan vastschroeven aan je achterkant van je spuitcabine en bevestigen met de flexibele buis.

het TL-armatuur, een lamp van 36watt (twee werden er ingebouwd)

de gedemonteerde ventilatoren van oude warmtestralers, diameter ongeveer 15cm, met uiterst geruisloze kogellagers.

montage van de ventilator op de middelste multiplex plaat. Bevestiging door middel van een beugel.

twee stuks ingebouwd

vergeet de bescherm grillen niet ...

doorsnede foto van de bevestiging van de ventilator.

stekkers en krimpkous op de bekabeling. Opgepast we werken hier op een 230V spanning.

inbouw van afzuigmond in achterste paneel.


montage van middelste ventilator plaat op bodemplaat. Bodemplaat is een 18mm exemplaar en uitgezaagde zijkanten.

montage van de rug met afzuigmond ter test. Achterste plaat MOET demonteerbaar blijven.

bovenaanzicht gemonteerd ventilatoren.

montage van de zijkanten, gebruik houtlijm.

maken van frontplaat dat voor de ventilatoren komt.


bevestig de grille door middel van warme lijm (hotmelt).

het geheel werd ondertussen in een paar lagen witte lakverf gestoken, pas dan mocht ik van het vrouwtje ermee in huis,
montage van de voedingsaansluiting.


montage van deventilator, definitief nu.

aansluitingen van de spanning en aardingsdraad niet vergeten. Gebruik een oogklem om rond M6 bout te doen.

inbouw van de aan/uit knop .


frontplaat met grill gemonteerd

TL lamp gemakkelijk te monteren door middel van bijgeleverde klipsen.

bekabeling klaar van de ventilatoren.

nieuw speelgoed

|
|
Tags:air brush booth, airbrushbooth, airbrush cabine, airbrush spuitcabine, airbrush kast, airbrush ventilator, airbrush afzuiging, airbrush binnenshuis,
|
 |
11-03-2011 |
Film : Rondrit door mijn schaduwstation. (dec.2010) |
Op volgende filmke zie je mijn Märklin 37172 Condensstomer (type BR52) van de Serie 27-28 rondrijden met een sleep open E-type wagons.
klik op de foto voor de film
|
|
|
 |
|
Afgewerkt plan schaduwstation - een overzicht van 2010, |
We schrijven maart 2011, 14 maanden nadat ik van start gegaan ben na het uittekenen van het eerste plan. Dit was in januari 2010, toen hadden we een idee en ben ik begonnen aan het onderste grote schaduwstation.
Af en toe werd er een kleine wijziging doorgevoerd in het railplan, echter zij het kleine wijzigingen. De eerste grote aanpassing was de inritstraat van het schaduwstation wijzigen. Zodanig de treinen anders uit het klimspiraal komen. We rijden in België namelijk links....
In het voorjaar 2010 werden de eerste plannen gemaakt voor het bouwen van het klimspiraal, echter werd dit snel een paar maanden opgeborgen doordat de Belgische politici met Verkiezingen opkwamen draven....
Na de zomer werd opnieuw de draad opgenomen, maar toen bleek een fout te zitten in mijn plan van het klimspiraal. Dus de inrit werd dan maar uitrit en vice versa Ondertussen werd de Central Station 1 van Märklin verkocht en werd uitgekeken naar de nieuwe centrale van het merk ESU, namelijk de ECOS 2.
De kast van de bezetmelders werd ook aangepast ( lees kleiner gemaakt). Ze belemmerde het zicht.
In het najaar 2010 werd gestart aan de bouw van het klimspiraal, na een drie maand hieraan te bouwen kunnen we begin 2011 afronden met het volledige onderste gedeelte van de treinbaan.
Het plan geeft een definitief beeld van hoe het nu is en blijft op naar het bovendek !
|
|
|
 |
20-02-2011 |
Start Schaduwstation Niveau -1. |
Van start gegaan aan het volgende niveau -1.
De bedoeling van dit niveau * Korte personen treinen ( max. 1m40cm) NIET MOGELIJK * Goederen treinen ( max 1m40cm) NIET MOGELIJK * Stopplaatsen voor de Faller Car System. (Via een kort klimspiraal komen deze dan van het 0 niveau. )
Doel : minimum 10 treinen er te kunnen laten stationeren; Niet realiseerbaar, geen inbouwmogelijkheid van een groot klimspiraal op de breedte van 105cm.
Eerste indruk en let niet mijn gemaakte rommel.
|
|
Tags:schaduwstation, opstelsporen, faller car systeem,
|
 |
17-02-2011 |
Extra opbergruimte creëren .... |
Extra ruimte voor materiaal (een must )
Doordat we veel materiaal hebben in een modelbouw ruimte is het essentieël om alles een vaste plaats te kunnen geven. Dit maakt zoeken naar spullen dan echt overbodig. Bij een opruiming kwam ik deze zes stevige uitschuifbare bakjes tegen. Voldoende groot om al het één en het ander in op te bergen.
De bakjes en enkele balkjes zjn de basis. Extra markering op de voorkant geeft meteen een goed gebruik.
|
|
|
 |
|
ECOS 2 update 3-3-3 uitgevoerd. |
In de maand december heb ik een nieuwe update 3-3-3 op de ESU ECOS 2 gezet. Deze geeft dant volgende info aan op je Ecos 2.
|
|
Tags:ESU ECOS 2, ECOS 2 Update, ECOS 2 Update 3,3,3, Update van ECOS , Update your ECOS
|
 |
|
Viesmann 5217 S88 bezetmelder. |
Viesmann 5217 S88 bezetmelder.
Een open vraagstuk ... ? Bij gebruik van deze bezetmelders wordt een extra massa draadje gevraagd aan de zijkant van de module, overal op fora lees je dat je dit doet op je eerste module. Dus de terugmeldmodule die naar de Centrale gaat. In mijn geval een Ecos 50200 van ESU. Het draadje dat ik bedoel is dus het draadje dat rechts zit. in mijn geval is dit doorgelusd van de ene Viesmann 5217 naar de andere ... Nu is mijn vraag of dit zo hoort, want er is geen extra informatie hierover terug te vinden . Later meer over dit probleem.
|
|
Tags:Viesmann 5217, Viesmann S88, Viesmann bezetmelder, terugmelder 5217
|
 |
14-02-2011 |
Bediening PC en ESU ECOS 50200 |
Bediening PC en ESU ECOS 50200
Er werd een nieuw (voorlopig) bedienings tafel gemaakt om alles te centraliseren. Hieraan kan je rechtstaan of op een barkruk aan vertoeven. Een indruk.
Klik op de afbeelding voor een grotere foto.
|
|
|
 |
|
Klimspiraal : we komen op 0 - niveau. |
We komen op nul niveau met ons klimspiraal .... ............... eindelijk....
Het was een werk waar toch enkele maanden over gegaan zijn, de voorbereiding, het tekenen, uitleggen van de verschillende radiusen, proberen met papier en karton een model te maken en nog eens uitleggen...
Maar we zijn er ... en dat is wat telt, eigenlijk beetje opgelucht want, het was een onderschatte klus. Er kroop een bom aan tijd in en wat knutselwerk .
Het boven frame werkt een tijd terug gemaakt, let op de speciale vorm en bevestigingspunten.

Foto van het gemonteerde frame. Hiervoor heb ik een kwart van een wenteling moeten verwijderen om de aansluiting te maken langs de muur.

Foto van de aansluiting. Treinen komen dus langs de muur omhoog uit het schaduwstation.
Boven aanzicht : Bemerk de bevestiging van het frame op de draaduiteinden. 
|
|
Tags:klimspiraal, klimspiraal bouwen, gleiswendel, gleiswendel hO, gleiswendel bauen
|
 |
13-02-2011 |
Hoek van klimspiraal verwijderen. |
Een onhandige en niet bruikbare hoek zal verwijderd worden.
|
|
|
 |
03-02-2011 |
Kurk verlijmen / kleven op multiplex. |
Thuisbaan.
Kurk verlijmen / kleven op multiplex.
Voor het verlijmen van diverse diktes van kurk werden verschillende lijmsoorten geprobeerd. Natuurlijk werd ook geëxperimenteerd met houtlijm, al dan niet verdund met wat water. Echter duurt het lange tijd vooral eer het zaakje droog is en dien je achteraf nog bij te lijmen om plaatsen waar onvoldoende hechting is. Het beste resultaat was met onderstaande van Perfax. Na uitdroging zijn de kantjes goed te schuren. De lijm laat zich dus goed verwerken. Het aanbrengen doe je dus met een kleine gekartelde spatel. Deze is goed handteerbaar. Ga vooral meermaals in kruisbeweging te werk bij het aanbrengen. Reiniging : heel gemakkelijk met warm / lauw water.
|
|
Tags:kurk lijmen,perfax lijm,kurk,soorten lijm,verlijmen van kurk,kurklijm uitwassen,resten kurklijm wassen.
|
 |
|
Klimspiraal : de eindfase |
Klimspiraal : de eindfase en wat is de laatste tijd gedaan ?
* Ringleiding voorzien in het klimspiraal. * Stroomvoorziening iedere 2 meter gesoldeerd op de C-rails en aangesloten op ringleiding. * Terugmelders : inrijmelder en uitrijmelder aangesloten per wending. -Dit zorgt voor een sneller treinen verloop binnen Koploper of ander programma's. - indicatie waar je trein al zit is ook mogelijk door dit toe te passen. Want de trein doet er een tijdje over. *Klimspiraal aangebouwd aan de reeds vaste constructie. *Beweegbare wielen gedemonteerd en vaste poten geplaatst.
Overbodige hoek afgezaagd en voorzien van omlijsting.

Inrijwissels geplaatst voor het omloopspoor rond het klimspiraal.
 UIT = uitrit van het schaduwstation, alle treinen komen hier uit. IN = inrit van het schaduwstation, alle treinen komen hier in. OMHOOG = klimspiraal omhoog naar O niveau. OMLAAG = klimspiraal omlaag naar schaduwstation. OMLOOPSPOOR = klimspiraal bezet of defect, kunnen treinen omrijden en weer schaduwstation inrijden.
Eerste testen met CFL lok en panterstroepen

Zicht op de inrijstraat van het klimspiraal, inrit ingewerkt in grondplaat.

Testen van rijhoogte in het klimspiraal. Genoeg plaats om omgevallen rijtuigen te nemen.

Ruimschoots plaats voor elektrische lokomtoieven met opgeklapte panto's.

Overzicht foto met A= doorkruipruimte, hoogte 64cm. B = ringleiding C = afgezaagde hoek van 27 op 27cm. D = omloopspoor.

|
|
Tags:klimspiraal, klimspiraal bouwen, gleiswendel, gleiswendel hO, gleiswendel bauen
|
 |
|
Modelbaan - treinbaan waterpas zetten |
Om geen problemen te hebben tijdens het rangeren met losse wagons, is het een feit dat je treinbaan best vlak staat. Dit betekend waterpas erbij halen en hem om allerlei manieren leggen op je treinbaan.
 Waar nodig is draai je uw stelschroeven wat bij. De gebruikte stelschroeven :

Meer over het gebruik van deze stelschroeven vindt je in mijn begin van mijn blog, dus de oudste berichten.
|
|
Tags:treinbaan pas ,treinbaan vlak zetten, treinbaan waterpas zetten, vlakke treinbaan, stelschroeven, treinbaan hoogte regelen,treinbaan zetten, vlakke treinbaan
|
 |
|
Voeding Marklin wissels 24711 - 24712 - 24611 - 24612 |
Voeding Marklin wissels 24711 - 24712 - 24611 - 24612
De Märklin wissels zijn onderaan de wissels voorzien voor gemakkelijk extra stroom aansluitingen te solderen. Klem B = is dus de baanstroom dus de plus, gebruik hiervoor altijd rode kleur van draad. Klem O = is dus de massa dus de min , gebruik hiervoor altijd e bruine kleur.
De draad dikte die je best hanteert is persoonlijk, maar neem een draad dikte van 0,22mm². Deze koop je in de elektronicazaak voor een 9 euro voor 100mtr.
Hanteer voor de Märklin wisselaandrijvingen 74490 ook deze draaddikte voor verlenging van je bedrading doe er gepaste krimpkous over, zo heb je later geen probleem met spanningsval of happerende wissels.
Iedere wissel werd voorzien van zijn eigen stroomdraden komende van de ringleiding.
|
|
Tags:Märklin 24611,Märklin 24612,Märklin 24711,Marklin 24712,Märklin 74490,voeding wissels,draaddikte
|
 |
|
Fleischmann 87 1011 : Type 59 |
Fleischmann Type 59
Fabrikant : Fleischmann (najaar 2007) Model : 87 10 11 met Motorola - decoder. ( adres 78 ) bij Fleischmann stoomloks) Tijdperk : 3 Type : stoomlok voor het lichtere werk.
Nu ( voorjaar 2011) nog te vinden bij enkele leveranciers aan goede prijzen. -30% uitkijken dus
Lokomotief laten inrijden , een uur vooruit op halve snelheid, een uur achteruit op halve snelheid en dan een half uurtje op volle snelheid. Wat valt op : twee anti slipbandjes die verdeelt en dan nog kruislings liggen op twee assen. Dit zorgt voor een lichtjes schommelend effect. Stroomafnamen van de massa had beter gekunt, bij kruipsnelheid veel stilvallen... Stroomafname wordt nog verbetert ...
|
|
Tags:Fleischmann 871011, 871011, type 59, fleischmann type 59, 59001,59 001, Fleischmann T3
|
 |
|
 |
|
|
|
 |