 |
|
 |
Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan. |
Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction. |
 |
03-02-2011 |
Klimspiraal : de eindfase |
Klimspiraal : de eindfase en wat is de laatste tijd gedaan ?
* Ringleiding voorzien in het klimspiraal. * Stroomvoorziening iedere 2 meter gesoldeerd op de C-rails en aangesloten op ringleiding. * Terugmelders : inrijmelder en uitrijmelder aangesloten per wending. -Dit zorgt voor een sneller treinen verloop binnen Koploper of ander programma's. - indicatie waar je trein al zit is ook mogelijk door dit toe te passen. Want de trein doet er een tijdje over. *Klimspiraal aangebouwd aan de reeds vaste constructie. *Beweegbare wielen gedemonteerd en vaste poten geplaatst.
Overbodige hoek afgezaagd en voorzien van omlijsting.

Inrijwissels geplaatst voor het omloopspoor rond het klimspiraal.
 UIT = uitrit van het schaduwstation, alle treinen komen hier uit. IN = inrit van het schaduwstation, alle treinen komen hier in. OMHOOG = klimspiraal omhoog naar O niveau. OMLAAG = klimspiraal omlaag naar schaduwstation. OMLOOPSPOOR = klimspiraal bezet of defect, kunnen treinen omrijden en weer schaduwstation inrijden.
Eerste testen met CFL lok en panterstroepen

Zicht op de inrijstraat van het klimspiraal, inrit ingewerkt in grondplaat.

Testen van rijhoogte in het klimspiraal. Genoeg plaats om omgevallen rijtuigen te nemen.

Ruimschoots plaats voor elektrische lokomtoieven met opgeklapte panto's.

Overzicht foto met A= doorkruipruimte, hoogte 64cm. B = ringleiding C = afgezaagde hoek van 27 op 27cm. D = omloopspoor.

|
|
Tags:klimspiraal, klimspiraal bouwen, gleiswendel, gleiswendel hO, gleiswendel bauen
|
 |
|
Modelbaan - treinbaan waterpas zetten |
Om geen problemen te hebben tijdens het rangeren met losse wagons, is het een feit dat je treinbaan best vlak staat. Dit betekend waterpas erbij halen en hem om allerlei manieren leggen op je treinbaan.
 Waar nodig is draai je uw stelschroeven wat bij. De gebruikte stelschroeven :

Meer over het gebruik van deze stelschroeven vindt je in mijn begin van mijn blog, dus de oudste berichten.
|
|
Tags:treinbaan pas ,treinbaan vlak zetten, treinbaan waterpas zetten, vlakke treinbaan, stelschroeven, treinbaan hoogte regelen,treinbaan zetten, vlakke treinbaan
|
 |
|
Voeding Marklin wissels 24711 - 24712 - 24611 - 24612 |
Voeding Marklin wissels 24711 - 24712 - 24611 - 24612
De Märklin wissels zijn onderaan de wissels voorzien voor gemakkelijk extra stroom aansluitingen te solderen. Klem B = is dus de baanstroom dus de plus, gebruik hiervoor altijd rode kleur van draad. Klem O = is dus de massa dus de min , gebruik hiervoor altijd e bruine kleur.
De draad dikte die je best hanteert is persoonlijk, maar neem een draad dikte van 0,22mm². Deze koop je in de elektronicazaak voor een 9 euro voor 100mtr.
Hanteer voor de Märklin wisselaandrijvingen 74490 ook deze draaddikte voor verlenging van je bedrading doe er gepaste krimpkous over, zo heb je later geen probleem met spanningsval of happerende wissels.
Iedere wissel werd voorzien van zijn eigen stroomdraden komende van de ringleiding.
|
|
Tags:Märklin 24611,Märklin 24612,Märklin 24711,Marklin 24712,Märklin 74490,voeding wissels,draaddikte
|
 |
|
Fleischmann 87 1011 : Type 59 |
Fleischmann Type 59
Fabrikant : Fleischmann (najaar 2007) Model : 87 10 11 met Motorola - decoder. ( adres 78 ) bij Fleischmann stoomloks) Tijdperk : 3 Type : stoomlok voor het lichtere werk.
Nu ( voorjaar 2011) nog te vinden bij enkele leveranciers aan goede prijzen. -30% uitkijken dus
Lokomotief laten inrijden , een uur vooruit op halve snelheid, een uur achteruit op halve snelheid en dan een half uurtje op volle snelheid. Wat valt op : twee anti slipbandjes die verdeelt en dan nog kruislings liggen op twee assen. Dit zorgt voor een lichtjes schommelend effect. Stroomafnamen van de massa had beter gekunt, bij kruipsnelheid veel stilvallen... Stroomafname wordt nog verbetert ...
|
|
Tags:Fleischmann 871011, 871011, type 59, fleischmann type 59, 59001,59 001, Fleischmann T3
|
 |
11-01-2011 |
S88 kabel verlengen ( Viesmann 5217) |
Viesmann terugmeldmodule 5217
De Viesmann terugmeldmodule 5217 heeft standaard een kort kabeltje in zijn verpakking. Dit verbindingsbakeltje is maar amper 10cm lang. Je raad het al, tekort voor een deftige plaats te geven . Het snoer werd doorgeknipt en voorzien van een extra 40cm geisoleerde geleiders in de vorm van soepele 0,22mm draad. Een kleine krimkousje isoleert het geheel. Een extra zilverfolie tape maakt het geheel af. (foto zonder de folie)
|
|
Tags:Viesmann,terugmelder,terugmelders,5217,S88,5217 Viesmann,krimpkous
|
 |
09-01-2011 |
Klimspiraal de bouwwijze. C-rails 24530 en 24430 |
Märklin C-rails 24530 en 24430.
Even een extra tip voor de Märklin C-rails met Radius R3, R4 en de R5, namelijk de 24330, 24430 en 24530. Deze C-rails hebben soms de neiging om lichtjes naar boven te komen in de binnenkant. Indien je er eens 12 stuks van één van deze soorten neemt, dan moet je gewoon eens plat op de vloer er een cirkel mee maken die gesloten is. Je zal merken dat soms de rails wippen. Het best kan je dan om de C-rail een schroefje in draaien langs de binnenkant van je rail profiel.
Wens je te werken met verkanting dan zal je iedere rail dienen vast te schroeven ook op de buitenkant. Een foto met het gestelde probleem ...
|
|
|
 |
08-01-2011 |
Verkanting in mijn klimspiraal |
Verkanting.
Een TP3 wagon met remmershuis op het verkante spoor van het klimspiraal.
|
|
Tags:klimspiraal, klimspiraal bouwen, gleiswendel, gleiswendel hO, gleiswendel bauen
|
 |
03-01-2011 |
Klimspiraal de bouwwijze. Update: verkanting met karton. |
Verkanting met karton.
Deze wordt los onder de C-rails geschoven en gepositioneerd. Hou alvast C-rail schroeven bij de hand om de rails vast te schroeven.

Vijs de C-rail schroef vast, niet teveel kracht uitoefenen om geen breuk te hebben op de C-rail.

Voorziening in iedere lus van spanning. Rood aan de B klem van je C-rail Bruin aan de O klem van je C-rail. Groene draad voor terugmelding aan de andere massa klem van je c-rail.

Terugmelding einde en begin van een blok. Hiervoor wordt dus telkens één C-rail gebruikt.

Indicatie op de C-rail met rode verf waar ieder blok eidnigt en begint.

|
|
|
 |
02-01-2011 |
Klimspiraal de bouwwijze. Update. |
De hoek waar het klimspiraal moet komen, diende nog verder afgewerkt te worden. De plinten staan er nu ook. Ook werd er spanning voorzien voor verlichting ingewerkt in de dwarsbalk.

De volgende twee lagen ook op het klimspiraal gelegd, ter test van de hoogte. Een foto :

|
|
|
 |
31-12-2010 |
Klimspiraal de bouwwijze. Update. |
Overzicht foto klimspiraal 1.
|
|
|
 |
|
Klimspiraal de bouwwijze. Update. |
Thuisbaan. De eerste omwenteling met een stijging van 2,7% is een feit. Het plaatsen van de eerste zal later blijken dat deze de belangrijkste is. Aangezien er van dit niveau telkens de zelfde tussenhoogte geplaatst wordt. Namelijk twee sluitringen M10, één moer M10 en één grijs buisje van 8,5cm.
Een indruk :

De verkanting van het spoor, karton 1,25mm geplaatst onder de buitenrand van de C-rail.

De gebruikte karton voor de verkanting.
|
|
|
 |
01-11-2010 |
Draadeinden van klimspiraal. |
Klimspiraal gadget.
Een tijdrovend werkje van het gebruik bij draadeinden M10 (of anders maten) is het opdraaien van de moeren van bovenaan tot op de geschikte hoogte. Man man, als je dan nog een tussenring of iets anders vergeten bent kan je opnieuw beginnen.
Ergens ooit eens op het internet iets handigs gezien voor het snel opdraaien van moeren en dus wat in elkaar gestoken. Volle gas ermee !!! Wat heb je nodig : 1 buizenstop 40 à 50mm (merk dyka) 1 bout M8 lengte minimun 50 a 60 mm. 1 moer M8. Zachte klevende mousse van 2 mm dikte.


|
|
Tags:klimspiraal,klim spiraal, draadeind, niveau in klimspiraal, M10 draadeind,M8 draadeind
|
 |
25-10-2010 |
Klimspiraal |
Eerste test met de lange draadeinden M10

Bleek dat dit behoorlijk onhandig werken was, dus meteen op de juiste maat gezaagd. De draadeinden komen dan op 5cm hoger dan latere eind niveau. Dus later kan ik ze definitief inkorten.
|
|
|
 |
|
Klimspiraal : tweede hopelijk goede poging. |
Door de drukke laatste zomer maanden is alles op een zeer laag pitje geraakt, maar de winter maanden zijn altijd mijn ding om dan aan de thuisbaan te kunnen werken. Aangezien de we voor de zomer 2010 gestart waren met het uitzagen van trapezium stukken voor mijn klimspiraal, wil ik even hierop terug in pikken.
" Tijdens de drukke van de verkiezingsperiode ( ik werk namelijk in een drukkerij die gespecialiseerd is in drukwerk voor verkiezingen) had ik de stukken triplex van 5mm dikte beginnen op elkaar te kleven. Zodanig als je ze dus dubbel kleeft, je een zeshoek krijgt. Na dit te doen, kwam de ontnuchtering, ik had me één graad gemist van de helinghoek in het zagen van mijn trapeziums ... dus ik kwam totaal niet uit ... het was een harde noot, aangezien het veel werk gevergt had, dit te ontwerpen, tekenen, plannen en uitzagen..."
Ik heb mezelf de tijd gegeven het geheel (klimspiraal) wat tijd te laten rusten, ....................... tot dit weekend. aha !!!
Hieronder zie je nog eens het oude concept :

De basis van het klimspiraal.

Hulp had ik ook vandaag van onze Maxim ! Bedankt Maxke !!!

Plaatsen van de draadeinden van M10*1000 en de eerste lus.

Eerste test van de hellingsgraad, verdere afregeling gebeurd hierna. Er werd dus een maximun stijgings percentage berekend van 2,5%. Dit betekent dan een maximum 2,5 cm per lopende meter. Dus met een een omtrek van 4 meter, kan je 12 cm verschil maken.

|
|
|
 |
24-10-2010 |
Hornby r 8211 HO Rollenbak - Roaling Road. |
Fabrikant : Hornby Schaal : OO HO Werkspanning : gelijkspanning 12 tot 18V DC Aansluitklemmen : ja voorzien. Loopwielen : standaard 3 bijgesloten. Extra loopwielen : Hornby r 8212 ( richtprijs 13 à 17 per set van twee= dus één wiel) Dokking voor voorste loopwielen : ja voorzien en demontabel. Wisselspanning aansluiting : niet voorzien, éénvoudig te wijzigen.
De rollenbank ter test gekregen van een vriend uit onze treinclub. Meteen er een eens divers rollend materiaal op getest. Een goedkoop alternatief voor veel duurdere modellen van andere merken. Mits enige aanpassing snel te verbouwen naar een wisselstroommodel.
Tot slot een lok met wat verschillende wielen en tussenafstanden de Märklin 37080. Een indruk.
|
|
Tags:Hornby r 8211,ho rollenbak, testbank Ho,8211r,rolling road ho, rolling road marklin
|
 |
23-10-2010 |
Märklin 47888 Goederenwagen set. |
Thuisbaan: Fabrikant: Marklin (2001) Model: 47888 (set van vier wagens) Tijdperk : 3. Type : 1 gesloten goederenwagen van het vooroorloogsetype met schuifdeuren 1 open Europ wagen 1 zelflosser voor bulkgoed met metalen chassis en functionerende losfunctie. 1 silowagen met twee kogelcontainers. Lengte van de set 44,5cm.
Nog bij geluk twee setjes kunnen aanschaffen die de andere kunnen vervoegen. De tijdperk 3 wagens breiden uit
|
|
|
 |
|
Märklin 43536 M2 Stuurstand. |
Thuisbaan: Fabrikant : Marklin (2003) Model : 43536 Tijdperk : 4, Type : M2 B8DS van de Belgische Spoorwegen (NMBS). 2de klasse met bagageruimte en cabine voor de inzet in keertreinen met diesellocomotieven.
Model zelf: Afzonderlijk ingezette vensterruiten. Cabine met interieur. Verlichting met onderhoudsarme LED's. Sleepcontact voor de stroomafname voor de verlichting. Voorbereid voor stroomgeleidende koppelingen. Op de cabine gedetailleerde bufferbalk zonder systematische koppeling. Lengte over buffers 27,5 cm.
Na lange tijd zoeken toch één kunnen op de kop tikken op een beurs aan een goede prijs. Prijzen gemiddeld voor dit model 84,76.
|
|
Tags:Märklin 43536, Märklin M2, marklin M2 stuurstand, 43536,
|
 |
|
Fleischmann 875426,03 Shell Ketelwagon |
Thuisbaan:
Fabrikant : Fleischmann (oktober 2008) Model : 875426,03 Tijdperk : 3 Type : Ketelwagon Standplaats van dit type wagon : Antwerpen Kiel. Beperke oplage. Bestaat ook een zwarte versie van, moeilijk te vinden tweedehands, prijzen ook niet min
|
|
|
 |
|
Marklin 48723 Nmbs Slmmp + Leopard 1 |
Thuisbaan.
Fabrikant : Marklin 4MFOR Model : 48723 Tijdperk : 4 Type: The car frame is constructed of metal. Length over the buffers 12.4 cm. The tank has a superstructure constructed of metal. Other components are made of detailed plastic parts. The tank has separately applied details. The turret can be turned and the weapon can be raised. The tank has an authentic paint scheme. The tank has identification markings.
Wordt ingezet in Belgische /Luxemburgse trein, tijdperk 4 stelling.
|
|
|
 |
|
Piko set 96084 en set 96083 |
Thuisbaan.
Fabrikant : Piko Set : 96083 open bakwagen (ander immatriculatie nummer) en een pakwagen. Set : 96084 gesloten goederenwagon, een open bakwagen en een ketelwagon. Tijdperk : 3
Vroeger reeds eens uitgebracht door Piko, nu doch met andere nummers. Wordt ingezet in een goederen treinsamenstelling tijdperk 3.
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
 |