Dag
lezer(es),
Jaren
geleden toen de dieren nog spraken (het beest is intussen uit mij... hoop
ik) besloot ik het te wagen een
weekje een velomobiel te huren. Guur winterweer, regen en het nodige vriezen
was ideaal om te zien of het ding helpt bij het droog houden van een persoon als
ik (zindelijk). Omdat dit toch een
dure grap is neem ik voor hem enkel te kopen mits geen onvoorzienigheden
opsteken en ik dubbel zo vlug fiets dan met de racefiets.
Wat verlof
genomen om te testen en vooraf een telefoontje gepleegd naar fietser.be om een
Waw vast te leggen (240 euro). De
Waw was voor de hand liggend:
Belgisch (ontwerp), rolkooi, snel, zoniet de snelste bij vlakke weg en
bochtenwerk (de DF bestond nog niet) én de mooiste. Alleen het gebrek aan achtervering stond me niet aan maar ieder
huisje heeft zn kruisje, later test ik nog wel een andere...
Ik vooraf
de straat op Google Streetview afschuimen maar niets te zien van fietsatelier. Toch de monovolume in van Hotel Mama op
hoop van zegen, telefoon van de heren wel genoteerd en zo tot Gent, een heel
eind van midden provincie Antwerpen.
Ik had ook een bezoekje gepland aan de
herstelling van het Lam Gods om de afstand toch te kunnen verantwoorden (de
aarde warmt op). Dit was een geluk
want toen ik hun atelier vond (achter een biowinkel) hadden ze nog sleutelwerk aan het vastgelegd exemplaar (ik
geloof zelfs dat ze er een koosnaam voor hadden, wel niet exemplaar). Het was duidelijk niet de allernieuwste
en had al een geschiedenis maar er stonden ook prachtmodellen te blinken,
tweekleurig en met zon glans dat als het patisserie was je het niet zou durven
aansnijden vanwege zn uitgestalde perfectie. Eén der heren kwam met een opvouwbare driewieler ligfiets
binnen gereden en je kreeg het idee dat in zon atelier werken een topjob
was: midden in de stad met een parkje ernaast en de waterweg ervoor badend in
het licht lekker als vriendengroepje onder elkaar met eigen en unieke fietsen
sleutelen.
De fiets zelf lijkt niet moeilijk in
onderhoud, met de neus eraf kan je met gemak aan de voorste tandwielen en pedalen
en ik herkende dezelfde aluminium balk waar deze op gezet waren als waar we op
de gemeente tijdelijke verkeersborden mee plaatsen. Deze steekt nog ver uit maar iedereen heeft niet dezelfde
korte beenmaat als ik en ik gok dat ze de klap van een aanrijding mee opvangt
zodat je benen heel blijven. Als
je de staart demonteert (5 vijzen) zie je hoe simpel de achtervork is maar dat demonteren
is lang werken als je plat rijdt en van band wil wisselen. Een band vervangen is zo al een
kutjob maar dat 5 vijzen eerst nog losdraaien en daarna terug vastzetten ook,
waarom geen scharnier- of schuifsysteem waarbij je de staart op tilt? Ik denk wel niet dat je veel lek rijdt
met een offroad achterband (die trager is).
De fiets in
de auto krijgen ging net, toch wanneer ik de neus eraf deed en met de voorste zetel
plat. Thuis wel tegenslag dat de
vijf inbusvijsjes voor de neus niet mee waren toen we hem in de wagen staken. Gelukkig lagen in ons kot dezelfde maat
vijzen. Met de neus op de body gezet
stond daar iets prachtigs voor de deur, de neus van een lijnvliegtuig tesamen
met de golving op de motorkap van een racewagen en je kan er zo een
vliegtuigstaart en vleugels bij fantaseren (dit model had de optie
aërodynamische staart). Bij fotos
van de Quest of de Strada hebben die meer weg van een komkommer of dikke augurk
in glanzende verf gesopt. Mijn
vendelstok past helaas net niet in de fiets, de wielkasten staan te ver
achteruit (beter bochtenwerk) en aan de helft van het achterwiel stopt de body
van het middenstuk met een wand zodat er geen slijk in de body komt en het
achterwiel in zn wielkast gedragen kan worden. Als ik bij mijn exemplaar later een gat in die wand zaag en
er een buis in steek krijg ik de stok er wel in.
Ik wil
instappen (broek in sokken om kettingsmeer te mijden, klikpedaalschoenen aan),
je kan in de Waw op de bodem staan (in tegenstelling tot de Quest en Strada) en
ik hou van die luxe, sowiezo dat een vriend of kennis ook eens wil testen en dan
wil je iets stevig. Het wil wel
zeggen dat je de bodem dan niet kan vullen met materiaal als je zo instapt (en
er direct slijk in je fiets is).
Hoewel de Waw een handrem heeft merkte ik al snel dat ze niet het
gewicht houdt van een in- of uitstappende kerel dus is het toch een gedoe. Je moet na het instappen het luik dat
je vooraf vooraan op de fiets hebt gelegd (maar ook gewoon thuis kan laten) met
velcro vastplakken (intussen beter systeem) en wil je het (aërodynamisch en
droger) vizier moet je die er ook op voorhand of achteraf op zetten (pfffff). Ik vertrek voor een eerste ronde,
hij trapt toch zwaar maar je raakt zo aan de dertig per uur. Dit kan ik met de racefiets ook maar
van wind heb ik geen last nu, 40/u is haalbaarder maar put me erg uit. Heel de week test ik verder en volg
lange routes waarvan ik de tijd ken op de racefiets, testend of de Waw beter
kan.
Gaandeweg
leer ik zn karakter, hij kan alle bochten van nabije fietspaden met gemak nemen
(al heb ik hem niet naar het bruggetje van de Kapelstraat gestuurd of langs het
spoor van de Herdersweg), het gebrek aan vering is te doen, hij voelt solide als
een tank en de vering van de camionette van de gemeente is van hetzelfde
kaliber (amper bestaand), dus dat ben ik gewend. Helaas is één van de eerste opmerkingen het gebrek aan hoofdsteun
die je echt wel kan gebruiken.
Dat is wel een optie, maar hier is er geen, net zoals de pinkers die ik
graag had. Ik los het op met een
kussentje (dat ik regelmatig moest terugsteken, het pinkte echter nooit).
Erger is dat
bij het onderhoud in Gent iets niet juist is afgesteld, de versnellingen vooraan
reageerden amper. Wanneer het eindelijk lukte vooraan op het zwaarste blad te
schakelen besloot ik dit zo te laten. Gelukkig geen problemen achteraan (later
zal een gezette zelfstandige pogen in te stappen en is het vooraan weer naar de
knoppen). Ik hoop dat de
herstelling van het Lam Gods beter gaat.
De claxon
is wel tof gezien: de fietspomp met darmpje tot aan de toeter. Fietsers zijn helaas geen claxon gewoon
en een fietsbel hebben is wet (verstopt aan de pomp). Je kan niet hopen dat fietsers al opzij zijn als jij aanstormt
dus moet je sowiezo remmen en terug optrekken (pffff), je bent ook breder dan wielertoeristen. Als ik s ochtends naar het werk trok
was instappen weer een gedoe en merkte ik dat ik de lichten niet zittend kon
aanzetten (achterlicht zeker niet).
Veel werk terug uit te stappen en weer in te stappen (pffff). Als ik er één koop sowiezo optie
bediening lichten binnenin.
Op routes
naar Mechelen (cursus) en Wilrijk (vendelen) voelde ik de kilte door de
schoenen met kliksysteem dringen en al vlug waren mn tenen ijspegels (onderaan
is een voetengat, net te ver naar voor voor mn hielen, k ben te klein), de
regen maakte het vizier niet echt doorzichtig, zeker niet in het donker en met
natte spiegeltjes al kan je het vizier hoger plaatsen waardoor je genoeg de
spiegels ziet (en wat regen binnenkrijgt). Helaas was dat vizier niet met klik- of schuifsysteem maar
weer een systeem met (hand)vijzen, dit bijgevolg veel tijd in beslag neemt te
verstellen om tien meter later weer te besluiten het toch anders in te
stellen. Zo was dit geen snelle
velomobiel, eerder een trage. Fascinerend
dat de lichaamswarmte van het trappen verhinderde dat de regen/sneeuw aanvroor
op de body, tenzij op de staart. Met
mijn rug nat bezweet en voeten ijskoud druppelde er nu en dan langs het plexiglas
visier zn verstelstukken water op mijn truimouw (in dat heet ding is een jas
te zot). Kan opgelost raken met
een plastikje ertussen zodat het water niet op het stelpunt kan kruipen.
Het is ook
geen fiets om in stilte te genieten want je hoort de radars van het achterwiel
weergalmen en omschakelen, je zit er recht voor in de body waar ze ongeveerd achter
hangen. Het hoort echter bij de
race-ervaring en stoort niet.
Langs het
jaagpad(max 30/u) haal je probleemloos hordes wielertoeristen in (breaking the
law, breaking the law) om nooit meer terug te zien... tot je een routebordje
mist (je ligt laag) of een oversteeklicht moet activeren totwaar je arm niet raakt. Al bij al was ik niet sneller daar dan
met de racefiets bij wind mee (defensief rijdend), wel droger, mijn rug buiten
beschouwing. Misschien toch reservekleding
voorzien en iets op de open onderkant vinden ter afdekking (en iets over de
ketting). De grote
tijdswinst was het later vertrekuur niet wetend hoe de wind stond, voor Mechelen
had ik anderhalf uur nodig op de racefiets maar rekende er twee moest ik windop hebben, een
halfuur minder nachtrust dus.
Bovendien beweren velen dat je ligfietsspieren moet trainen die ik nu
nog niet had waardoor je wel sneller zou zijn. Eerst zien, dan geloven.
Bergop was
nog zon geval. Je valt terug op
zeven per uur mits tijdig terugschakelen (derailleur). Je sleurt extra kilos van de body mee
en kan niet op je pedalen staan om kracht te zetten. Bergaf grijp je wel snel naar de rem omdat dat enorm
schrikbarend is. Helaas maakt dat
je verlies niet goed.
Fietser.be raadt aan vooraf aan te lopen voor de brug maar meestal hebben ze een bocht of
kruising zodat je toch vertraagt om te zien of om de bocht te nemen. Hiervoor zou ik elektrische
ondersteuning zeker aanraden,
licht omhoog voel je al goed.
Positieve van
het stuur van de Waw is dat je met je armen zowat in armstoelpositie zit, je
hoeft ze niet te heffen, 2 joysticks beneden bedienen is voor je schouders geen
belasting, je kan uren zitten (indien je een hoofdsteun hebt) terwijl bij een
racefiets je na drie uur overal pijntjes voelt steunend op de ledematen. Nadeel is dat hij wat stroef stuurt
waardoor je veel moet corrigeren en niet echt je weg in rechte lijn kan
afleggen (flashback naar zaterdagavond). Ik vroeg me af of dit beter afgesteld kan worden.
Als je met
je tweewieler last hebt je kilometerteller te lezen dan zeker met de velomobiel,
je kijkt opzij, weg van de baan waar je snel over sjeest en dus op moet letten
en meestal stak ze in de schaduw van de body. Fietser.be zou dat nu hebben opgelost door hem op een klein
dashboard te zetten midden voor je neus, niet getest echter.
De lage zon
is s winters lastig, neem pet en zonnebril mee, je hebt ze nodig. Net zoals bij de racefiets moet je ook
tijdig terugschakelen om niet te zwaar te trappen bij vertrek. Bij snel remmen zou ik vooraan
terugschakelen (als hij goed is afgestelt), de ketting is zo lang dat je geen
schrik moet hebben dat ze te schuin komt te liggen.
Het
geruststellende is dat bij putten en bochten (vive la Belgique) ik nooit het
idee had dat hij zou kantelen, hoe snel ik ook over een scheve rioolput ging
(aan dit exemplaar is wel te zien dat er iemand toch in gelukt is, respect, ik acht
het niet mogelijk). Met de lage zetel en voorwielen iets gekantelt is hij erg
effectief tegen omvallen. Er zijn
wel twee neveneffecten, vooreerst slijten de voorbanden (bij wegbandjes) snel omdat
ze vooral in het midden (niet zijwaarts) verdikt zijn en ten tweede schuurt de
neusbodem veel borduurtjes bij het oprijden. Stoor je er niet aan, het ontwerp is erop voorzien door de
vezelkeuze (geen carbon, ik geloof aramide of zo). Je raakt soms wel wat rondgeschud op je weg, vooral
omdat je geen put mist met zn 3 sporen terwijl een tweewieler er maar 1 heeft. Het gaat wel maar het vermoeid je en ik
heb geen kasseien getest.
Zonder
pinkers heb ik geen autoweg genomen (waar fietspad was) maar er zijn bemerkingen
op hun plek: neem je autoweg met lichten zou ik voor elektrische ondersteuning
gaan (eWaw) om op te trekken na rood zodat je wagens achteraan minder
hindert. Ik zou wel zo mogelijk
wagens mijden want je hangt, zeker s winters, op ideale hoogte om
uitlaatgassen te inhaleren (wat met de gewone fiets al irriteert).
Als
afronding na de test nog wat onvernoemde dingetjes: ik stak niet gerust naar
links over vanaf het fietspad zonder pinkers en goed zicht naar achter (omdat
ik nu eenmaal in de rijrichting op het fietspad stond). Vooraf kan je beter even de baan nemen
als je een gaatje ziet. Bij
de eerste test (400m van huis) had ik al lekke band vooraan. Je moet hier niets losdraaien maar t
was toch irritant. Voordeel is wel,
sprekend als iemand die door Frankrijk reisde, dat maar 6 bar moet gepompt
worden (het racewiel met mij en koffers vroeg er 9) zodat je pomp de druk geeft
om niet een straat verder terug lek te staan met een snakebite. In een land als Frankrijk waar fietsenmakers
(en -wegen) niet altijd te vinden zijn is dat een enorm voordeel (de heuvels
dan weer een nadeel).
Na de fiets terug te Gent te hebben
afgezet bleek dat een vijsje van de versnellingskabel niet vastzat vooraan, ik
heb wel een dag korting gekregen maar dat het zo gemakkelijk te maken was
slaagde me toch tegen, voor die prijs mag de fiets in orde zijn.
Dan moest
ik kiezen: één aanschaffen of niet.
Als ik het afweeg heeft hij heel wat voordelen mits de juiste opties, al
ga je nooit zo handig op borduurtjes wippen zoals bij je racefiets. Bij de Waw
met visier zou ik gaan voor volgende extra opties (die een serieuze meerprijs
zijn):
-
luik
vooraan voor extra bagage (wel meer gewicht)
-
zetel
met hoofdsteun (een must)
-
aërodynamische
(dat woord beu getyped) staart (handiger te verplaatsen)
-
elektrische
ondersteuning
-
pinkers
en centrale bediening verlichting (beide een must)
-
bescherming
ketting
-
afsluiting
over gat om achteruit te wandelen
-
Al bij al een
goede fiets (als je er zelf nog wat aan sleutelt) maar waren zijn eigenschappen
8000 euro waard en een moeder die doordramd dat het te gevaarlijk is? Neen, dat had ik er toen nog niet
voor over, niet voor zoiets spartaans.
Als ik de lotto win wel.
Misschien toch de Strada eens testen. Dat zou niet voor de daaropvolgende jaren zijn, maar
volgende blog ga ik verder op de Strada-test en een vergelijk maken tussen
ogenschijnlijk dezelfde fietsen die toch een compleet andere ervaring bieden.
Groeten,
Een bewogen
belg
|