Velomobiel, het extra vervoersmiddel
Inhoud blog
  • Een fiets waar ik te lomp voor ben
  • De Strada is er!!!
  • Test van de Strada van velomobiel.nl
  • test van de Waw van fietser.be
  • Een model velomobiel kiezen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    ervaringen met aanschaf en gebruik banaanfiets
    27-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is een velomobiel zijn aanschaf waard?
    Dag lezer(es)

    Deze blog over mijn aankoop van een velomobiel.
    Een velomobiel is een (dure) zit/ligfiets met meestal meer dan 2 wielen en een body rond als bescherming tegen het weer en voor verbeterde aerodynamica (dat is toch hoe ik het bekijk).  Deze blog voor wie één wil aanschaffen of de ongeruste omgeving van deze persoon om een eerlijk beeld te krijgen van voor- en nadelen, want de producerende ateliers zijn natuurlijk partijdig.  Ik heb vooraf de nodige opzoekingen gedaan en 2 modellen getest (waarvan één een week in winterse omstandigheden), maar voor jarenlange ervaring kan je beter een ander aanspreken.  Ik hou je blog per blog wel op de hoogte als ik de fiets beter leer kennen.

    Deze eerste blog handelt over waarom ik kies voor zo'n banaan (of dildo voor wie geen bananen lust) die toch rond de 7000 euro kost (prijzen variabel per model en navenant de opties).  Veel geld voor een gemeente'werker' (aanhalingstekens niet naar realiteit), misschien niet veel geld voor Fernand Huts of Marc Couckenbak maar toch voor de gemiddelde Vlaming... Daarom een kleine toelichting in deze eerste blog zodat ik hopelijk iets minder gek verklaard wordt achteraf (hoop doet leven).  In de volgende blog ga ik in op deze reacties van m'n omgeving en gebruik van dat spul in het verkeer. Een blog later ga ik dieper in op de modellen in omloop en waarom ik voor een bepaald model heb gekozen. 

    Ik ben geen "groene", eet schromeloos spek of worst en schrik er niet van terug vliegen te doden of mollen te klemmen.  Ik besef wel dat de opwarming een feit is en nadelig is.  Helaas is de tijd actie te ondernemen lang vervlogen en ik op m'n eentje kan weinig doen (misschien zoals artiesten optreden met liedjes over de natuur op festivals en daar met het vliegtuig naartoe gaan).  Toch doe ik m'n best niet onnodig de aarde op te warmen (och gij, in China stoten ze miljarden uit, 't is zinloos hier moeite te doen, en zo is de aarde weer gered), ik probeer onnodig autorijden (bij hotel mama) te mijden en heb degout aan de kankergeur van tweetakt machines op het werk (een dure oplossing is Aspen-2).  Op statistics Belgium (statbel.fgov.be) staat een mooi statistiekje dat België jaarlijks 100 miljoen ton CO2 uitstoot. (toen de EU gloeilampen afschafte: over gans de EU een half miljoen ton CO2 bespaard denken ze, de aarde is weer gered dus...).  Denk eens wat er zou gebeuren als je een glazen stolp over je gemeente zet die z'n uitstoot binnen de grenzen bijhoudt, vertrouw je erop dat de bomen het aankunnen?  De maffiapraktijken van olieindustrie (leugens over gezond leidingwater bij fracking in de VS en foute cijfers over gaslekken om nog te zwijgen over de Saoudi's) zijn echter de hoofdreden om zo weinig mogelijk te verbruiken. 

    Ik woon op 7 km van m'n werk, dat is genoeg al (race)fietsend te doen... Helaas groet het Belgische weer mij soms met regen, wind, sneeuw en ijzel op de weg.  Modder in m'n ketting die ik na elke bui kan kuisen (tenzij bij gesloten kettingkast, maar dat is niet bij een racefiets), ijzel waar ik op kan slippen en vallen... Als ik opsta en terug vertrek is alles oké... maar wat als net een auto mij aan het inhalen was?  Op ijzel stopt die ook niet direct, ik ben nooit gerust met dat weer en die auto's stinken nog eens zo hard bij vriesweer.  Plus dat je op de fiets in je winterkleding serieus zweet, zweten of kou lijden dus (of eerst zweten en dan kou lijden).  Ik gebruik zelfs voor lange afstanden de fiets, maar toen ik 76 km naar huis moest fietsen van een zondags hoogwerptoernooi (ik ben vendelier, gregoriaans zingende hemelse engelenschare bij deze verklaring) heb ik moeten wachten tot de regen over was (wéér op café), zodat ik uren kwijt was.  Dan zwijg ik nog over zadelpijnen als je met de verkeerde broek naar ik weet-niet-waar rijdt.  Een zwaar onderschat probleem en een zadel kiezen dat bij iemand past is vrij moeilijk, ik ken een fietsenmaker die de klanten 2 weken geeft het te testen om dan eventueel te wisselen (behalve lederen zadels want die zetten zich naar het achterste van de klant in kwestie).  Wordt je aangereden (racefietsers kunnen getuigen dat auto's niemand op het fietspad verwachten tegen een snelheid van 30 per uur) wordt je weg gekatapulteerd of beland je op de motorkap, in ieder geval valt de tweewieler om (en kom jij van hoog naar beneden), als de wagen niet eerst je been brak of over je gaat.  Geloof me vrij, ik heb onderweg naar een cursus in Mechelen heel wat meegemaakt, één september is levensgevaarlijk op een weekdag, je draagt je fietshelm, je fluo hesje, fluo aan je benen, 2 voorlichten, 2 achterlichten en nog rijden ze je bijna aan. 

    Onthoudt deze tips: Als je naar een rood licht toe fietst en er staan wagens aan te schuiven hebben ze je niet gezien het moment dat het licht op groen springt en ze willen afslaan (hopelijk zie je dat aan hun pinkers), als ze je de laatste 15 meter hebben ingehaald of jij hun en ook staat de wachten weten ze dat je er bent  maar anders niet!
    Voetgangerslichten zijn zichtbaar voor de wagen uit de zijstraat die je wil oversteken maar het groen licht voor fietsers niet, als dus het voetgangerslicht op rood springt maar de fietsers nog groen hebben krijg je een hoop getoeter van kwade chauffeurs denkend dat je door het rood rijdt.
    Alle punten waar wagens kunnen afslaan zijn levensgevaarlijk, een oprit (zeker met een haag naast of parking voor), een zijstraat zonder en een zijstraat met lichten, een groot kruispunt waar auto's de straat die jij kruist in kunnen draaien,...  Ik ben zelf 's ochtends aangereden op een open laan toen een tegenliggende chauffeur (20 meter van z'n woning) wilde afslaan naar een zijstraat (en mij weldegelijk had gezien), gelukkig heeft m'n pedaal de klap van de wagen opgevangen en had ik zelf niets behalve een fiets die perde total was, toch zit je been niet echt beschermd op de fiets bij een aanrijding van opzij.

    Neem toch de auto!  Ja natuurlijk, toen ik op die cursus in Mechelen toch nog maar eens de wagen nam (na een lekke fietsband en een ketting die eraf vloog op een natte dag) was daar net de eerste sneeuw en voor het eerst 1000km file op de Belgische wegen, om 16.15u stopte de lesdag om thuis te zijn om 20.15u!!!  Spijt dat ik niet met de fiets was...  Natuurlijk heeft de wagen z'n voordelen: je zit droog en kan volk meepakken, radio en "meestal" gaat het vlugger, zeker bij langere afstanden.  Maar aangezien ik slechts 7 km naar het werk moet en hem slechts sporadisch nodig heb... waarom niet gewoon een dagje één huren in geval van nood i.p.v. kopen en verzekering, onderhoud en binnenkort wegentaks te betalen (jij sukkel)? Toch is het gewoon een feit dat een wagen voordelen van gezinsvervoer en vrijheid biedt die je in geen enkel ander voertuig vindt (airco).  Zolang echter de wagen op elektriciteit (waar je ook dure en giftige grondstoffen voor nodig hebt) niet goedkoper kan (en er niet meer oplaadpunten zijn, waar blijft de wagen op waterstof?) waag ik mij niet aan deze aankoop, te meer daar bij regenweer heel veel fietsers ook de wagen nemen en het verkeer dus zeker dicht slipt dan.

    Openbaar vervoer dan: Voor diezelfde cursus in Mechelen was ik even snel met de fiets als met bus en trein vanuit m'n klein dorp, in de grote stad gaat het misschien sneller maar met al mijn overstappen en op tijd aan de bushalte staan kon ik beter fietsen, vermoeiender en ongezonder met die uitlaatgassen maar je hebt zelf meer controle op je reis: als de bus niet komt of de trein staakt (of bij vriesweer niet uitrijdt) sta je daar terwijl je zelf je fietsband kan plakken en je ketting erop kan leggen (je kan dit, je moet alleen durven). Als de 's avonds naar een cursus wil zijn er wel bussen maar om terug naar huis te gaan niet meer met de besparingen, zo ken ik vluchtelingen die werk in ploegen moeten weigeren omdat ze niet meer terug naar de toegewezen woonplaats geraken.

    Een lekker snelle velomobiel dus, want hier zijn wel wat voordelen mee: Je zit uit de regen en uit de wind (de grootste wens van elke fietser), zelfs zonnecrème smeren hoeft amper in de zomer (niet meer die brute overgang van bruin naar bleke benen in die koerstenue).

     Je kan met drie wielen niet omvallen bij gladde wegen (tenzij je echt moeite doet natuurlijk, in dat geval hou ik je niet tegen, het kan wel zijn dat ik dan afkom met de camera...) en wordt je aangereden dan zit er nog een smalle body tussen jou vege vel en de wagen. De Waw van fietser.be heeft zelfs rolkooi en kreukelzones (zodat niet heel je fiets kapot is)

     Helaas heb ik nog geen velomobiel met een gordel gezien al neem ik aan dat klikpedalen je ook al in de cocon houden zodat je (met fietshelm op natuurlijk) niet meer over het asfalt schraapt bij een aanrijding...  Ik ga nu toch niet vragen of ze me thuis eens willen aanrijden als test. 

    Je kan kiezen tussen gewone autoweg (geen snelweg gelukkig) en fietspad om over te rijden (tenzij een agent je anders zegt). Heel handig bij slechte fietsweg en met je bredere bak (79cm in de strada).  Om gezien te worden kan ik de weg aanraden (meer afstand tussen de haag en de zijstraten, bij file het fietspad.

     Als kers op de taart zit je lekker in een zeteltje zodat niemand uit je omgeving ooit zal denken dat je de zeep hebt laten vallen bij het douchen na de voetbal (ik ben geen voetballer voor de duidelijkheid).  Je kan ook veel langere ritten doen zonder vermoeidheid.  Let wel op dat bij inspanning je rug vlug bezweet is zoals wanneer je op je gewone fiets een rugzak draagt op je ... rug.

      De nadelen zul je er wel moeten bijnemen want snelheid komt met verantwoordelijkheid (ik hoop dat de makers van spider-man me vergeven).  Je bent minder zichtbaar (zeker bij hoge snelheid) en hebt een minder hoog overzicht als met de tweewieler (spiegeltjes zijn een aanrader en zeker remlicht en pinkers).  Daarom dat ik de weg aanraadt indien je niet te veel auto's kan hinderen (een velomobilist zei me altijd autoweg te nemen zolang 70 de maximumsnelheid was).  Ik weet nog niet wat mijn kruissnelheid zal zijn maar in de sprint zie je genoeg youtube-video's van velomobielen die 65 weten te halen, om dan terug weg te zakken (naar vermoedelijk 36 of 40km/u, 50 elektrisch).
    Je hebt ook drie sporen in plaats van één spoor, aangezien geen enkel wiel achter een ander is (tenzij bij één met 4 wielen), alle Belgische putten kan je dus niet vermijden, maar dat is op te lossen met een model te kiezen met vering op elk wiel.  De Belgische WAW heeft geen vering achteraan terwijl de Nederlanders dit wel hebben, terwijl ze betere (fiets)wegen hebben, België is altijd een surrealistisch land geweest...   Als je rekent op je fietscomputer om te zien hoeveel tijd je nog hebt of hoelang je over een afstand doet zit die meestal op een onhandige plaats (al zou fietser.be dit wel hebben opgelost door een klein dashboardje (geen idee of 't werkt)).  Het beste is ook stevige (anti-lek) banden te hebben omdat deze op altijd dezelfde plek afslijten aangezien ze niet meehangen in de bocht.  Om af te slaan kan je ook niet altijd je arm gebruiken dus zijn bij de snelle en dichte modellen pinkers een aangewezen optie.

       Enfin, de voor- en nadelen even opgelijst in mijn volgorde van belang zodat je een overzicht krijgt:

    Voordelen:
    - Snelheid (ook bij wind tegen, wat een serieuze tijdsbesparing is)
    - uit de regen
    - zetel
    - actieradius (je kan langer fietsen vanwege lighouding)
    - niet omvallen bij ijzel
    - niet omvallen als je hem wegzet (handrem ook aanwezig) of rugzak in plaatst
    - keuze tussen autoweg of (soms slecht) fietspad (verder weg van opritten of zijstraten met hoge haag)
    - cocon die de klappen opvangt
    - milieubewust
    - ik kan mijn vendelvlag meenemen zonder ze aan de kader te moeten binden
    - remlicht (afhankelijk van model, opties), al zijn die blijkbaar ook te vinden voor de gewone tweewieler als je ernaar zoekt
    - klikpedalen niet onveilig te gebruiken (je kan niet omvallen bij stoppen of starten)
    - ketting blijft proper
    - je kan hem pimpen (schilderen als space-shuttle, haai, reclame voor vereniging of bedrijf, ...)

    Nadelen:
    - de prijs (voor iets fatsoenlijk direct meer dan tweedehandswagen)
    - reactie van de omgeving
    - laag (om te zien en gezien te worden) (vlaggetje niet aerodynamisch, maar iedere kennis van me raadt me het wel aan)
    - tijdsverlies bij simpele dingen (instappen, knop verkeerslicht indrukken, geen snelslot)
    - kan auto moeilijk vervangen (2de wagen meestal wel)
    - niet sneller ter plaatse dan racefiets indien ongetrained op ligfietsspieren (maar ook niet trager).
    - bezwete rug (zoals met rugzak bij tweewieler)
    - bij een aanrijding de reacties van de omgeving: "Ik heb het toch gezegd!"
    - bij slecht weer ofwel nat hoofd ofwel plastiek zonder ruitenwisser
    - asociaal: andere hoogte dan gewone fiets, andere snelheid, dus niet handig in combinatie met gewone fiets.
    - parkeerplek
    - Bij stilstaan in de zon warmt hij ook sterk op (daarom dat ik een witte heb gekozen)
    - sleet banden (die van kleiner formaat slijten sneller bij zelfde kilometers en ze hangen niet mee in de bocht)
    - trommelremmen
    - nipt gemaakt om met tip of hiel van je voeten de body niet te raken.
    - onmogelijk keerborstel, bierbak of iemand vanachter op het rekje mee te nemen (je kan wel een fietskar erachter hangen)

    Ziezo, de voordelen hebben mij toch overtuigd één aan te schaffen, volgende blog ga ik verder in op de reacties van de omgeving: "Zet er een vlag op", "Ge zie waar't geld zit" (dit laatste achter m'n rug, want daar groeit het blijkbaar) en de velomobiel in het verkeer en daarna kan ik eindelijk verder gaan met welke modellen er momenteel zijn en welke ik heb getest en gekozen en waarom ik in mijn situatie voor dat specifiek exemplaar ben gegaan.  Aarzel niet me te contacteren bij vragen.

    Groeten,
    Een bevlogen belg

    27-01-2016, 00:00 Geschreven door de bewogen belg  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Archief per week
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs