Velomobiel, het extra vervoersmiddel
Inhoud blog
  • Een fiets waar ik te lomp voor ben
  • De Strada is er!!!
  • Test van de Strada van velomobiel.nl
  • test van de Waw van fietser.be
  • Een model velomobiel kiezen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    ervaringen met aanschaf en gebruik banaanfiets
    16-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een model velomobiel kiezen

    Dag lezer(es),

     

    In de vorige blogs kon je lezen waarom ik een velomobiel heb gekocht en wat  je te horen krijgt rondom je als je zo achterlijk bent hier je geld aan te geven (bij deze heb ik mezelf even voorgesteld).  Net zoals gewone fietsen zijn  er meerdere merken en modellen en sommigen komen zoals bij racefietsen in verschillende formaten (2 meestal) en in verschillende prijsklassen, geen enkele helaas goedkoop (naar mijn budget, al komt het alleweder bouwpakket in de buurt).

     

    Los ervan zijn er  “gewone” driewieler ligfietsen waar een “body” (bananenschil) rond kan.  soms vindt je deze (schillen) terug op 2de hands sites.  Als je zelf je weg weet met mallen, carbon en ovens dan kan je zelf aan de slag, maar ik ben nu niet de handigste typ op dat gebied (ik heb hier nog een rugzak te maken, een bezemsteel die nog steeds geen bovenstuk van een vendelstok is, een strip die blijft hangen op pagina 20 en bamboe waar nog geen meubels uit zijn gekomen).  Zoals Da Vinchi zou ik blijven steken bij schetsen van ideeën, gelukkig heb ik in tegenstelling tot Leonardo mijn uiterlijk wel mee.  Dat helpt me echter niet bij m’n velomobiel...

     

    Als je toch bereidt bent het geld te geven dat je hopelijk hebt, is er een brede keuze aan velomobiels alleen al uit de lage landen, maar dan vooral Nederland, uitgezonderd de Waw van fietser.be.  Je vindt ook modellen in andere landen maar om het gemak een dealer in eigen land(staal) te hebben is het voor een lomperik als ik handig het tot de Nederlandstalige landen te beperken.  Je kan ook geen velomobiel kopen zonder hem eerst zelf te testen, al heb je nog zo goed mijn blog gevolgd of andere betrouwbare bronnen aangesproken (hare krisjna).  Het is zoals met een wagen, maar dan zonder de gegevens van PK en topsnelheid, want die is afhankelijk van de rijder...  Toch kan er een aardig beeld worden gemaakt van bij welke omstandigheden welke velomobiel het snelst is.

     

    De merken

    De belangrijkste websites:

    -       fietser.be

    -       velomobiel.nl

    -       allight.nl

    -       sinnerbikes.com

     

    Behalve de eerste zijn alle andere van “Hollanders” en hoewel wij beter bier hebben moeten we op velomobielvlak de Nederlanders toch benijden (oef, alleen hier).  even een (waarschijnlijk onvolledige) lijst van de modellen:

     

    Belgie:

    -       de Waw (en Raw)

    -       Studenten van Karel De Grote hoge school zijn ook met velomobiel eindwerk bezig, geen idee of hun model ooit in productie komt (maar ik ken wel iemand die iemand kent die de mal ervan kan maken)

    -        

    Nederland:

    -       Quest

    -       Strada

    -       DF

    -       Alleweder (verschillende)

    -       Sunrider

    -       Mango

    -       Quattrovelo

    -       nog in ontwikkeling

     

    Enfin, ik probeer zo weinig mogelijk de wagen te nemen en hetgeen waar ik de wagen op moet laten voorgaan is de zetel, slecht weer, snelheid en laadvermogen.  Ik heb dus een velomobiel nodig waar ik droog in zit, zo droog mogelijk, waar ik mij snel mee kan verplaatsen en waar ik minstens m’n vendelstok in krijg.  De wagen zal nog steeds beter zijn (zeker nu ik vrijgezel af ben, engelenschare), maar de velomobiel zal ook al in vele situaties helpen (mijn arme achterste, vervloekt die zadelpijn).  De meeste eigenaars hebben echter nog steeds één wagen in het gezin.  De velomobiel doet dienst als tweede wagen.

     

    Ik wil een snelle fiets, zoals gezegd, maar veel modellen hebben 3 even kleine wielen, de Mango, de Alleweder,...  wat wil zeggen dat het wiel waar de ketting aan zit kleiner is dan een normaal wiel (en je dus minder winst kan doen aan snelheid).   Dan is er boven dat wiel nog wat ruimte voor bagage maar ze zijn meestal ook korter dan de modellen met een 26 inch achterwiel (daar gaat m’n vendelstok), die meer op snelheid gericht zijn.  Het grotere wiel doet veel voor de snelheid maar vergis je niet: We spreken niet over de wielomtrek van een gewone (race)fiets, wel van een standaard mountainbike, geen “twentyniner”. 

     

    Een twentyniner mountainbike heeft trouwens slechts een 28 inch wiel maar omdat de band op het wiel er een inch bijgeeft wordt deze voor marketingredenen toch 29er genoemd.  Twentyeighter klinkt niet. 

     

    Efin, elk model dat geen 26” heeft valt dus al af, blijft dus nog over:

    Waw (mottige naam)

    Quest (let’s go on a quest to conquer the jaagpad of the kanaal)

    Strada (niet te vergelijken met de Lada)

    DF (de wat???)

     

    De afvallers hebben ook hun schoonheden.  De Alleweder kan je in bouwpakket bestellen en is het minst duur (een bouwpakket begint van 2900 euro, verleiding, verleiding).  De Quattrovelo en de Sunriderversie met vier wielen vallen zo snel niet om, in de Quattrovelo zou je zelfs een bierbak moeten krijgen (eerst zien, dan geloven) ik heb de flevobike orca nog niet vermeld,....  allemaal modellen die ik zonder te testen heb gedumpt zoals je een potentiel lief zou afkeuren vanwege de facebookfoto.

     

    Maar nu, de overblijvende vier fietsen zijn allemaal snellere modellen en de ene sneller dan de andere (behalve wanneer de andere sneller is dan de ene), altijd in andere omstandigheden.

     

    De Waw is geschikt voor vlakke en goede weg (hij die dit ergens zo’n weg weet in België, geef mij een seintje, al betert het er wel op) en het nodige bochtenwerk door de open wielkasten vooraan maar achtervering ontbreekt.  Hij heeft wel een rolkooi en sleutelen eraan lijkt niet zo moeilijk (maar wel noodzakelijk na aflevering). 

     

    De Quest is dient zich voor lange rechte stukken en heeft de vering die de Waw ontbreekt zodat hij sneller is op kassei of wegen met putten (raar genoeg zijn de Nederlandse modellen dus beter geschikt voor Belgische wegen, België en het surrealisme...), helaas zijn de voorwielen in de body verwerkt, gesloten wielkasten dus en is de draaicirkel daarom te groot (heb je ooit een schip zien keren op het kanaal?).  Hij kan ook sneller vallen omdat die wielen dan ook dichter bij elkaar staan.

     

    De Strada is het broertje, of de zus van de Quest maar dan iets korter, bredere wielbasis in open kasten (handiger voor stabiliteit en draaien) maar dus een stuk minder aerodynamisch  (wat ben ik het moe zo’n moeilijk woord steeds te typen) vanwege die ingekorte versie.  Wat wel een enorm voordeel is tegenover de Waw is de achtervering omdat je niet op je pedalen kan staan om zo met je knieën kan veren. De Strada zou de snelste moeten zijn op een bochtige kasseiroute.

     

    De DF is zowat het midden tussen de Quest en de Strada en nog vrij nieuw, hij stuurt scherper dan de Quest maar minder scherp dan de Strada maar is wel sneller dan de Strada.  Van uiterlijk lijkt hij dan weer op de Waw (die de mooiste is) maar ik vermoed minder breed en wendbaar.

     

    Enfin, De Quest was van deze vier de eerste die afvalt (zonder weer te hebben getest), alle tijd die je wint met z’n hoge snelheid verlies je in de Belgische straatjes bij elke bocht (in Nederland mss niet?), bovendien wil ik de velomobiel gebruiken voor slechte omstandigheden en om in sneeuw mijn sturing te verliezen (door opgehoopt ijs in de wielkasten) is niet echt mijn idee van goed alternatief bij slecht weer.  Dit los van het feit dat bij Emvelomobiel de zaakvoerder zelf al bij een klapband overkop is gegaan met z’n Quest (62km per uur in bocht bij wedstrijd ... waUw) en er nog zo’n exemplaar stond van een klant.  Zo'n dure aankoop wil ik niet gebruiken als éénmalig bruikbaar hamsterwiel.  Beide hamsters waren ongedeerd (tanden en al) maar ik wil de herstelprijs van het carbon niet bijbetalen. 

     

    Ik kom dus uit op de Waw of de Strada, aangezien de DF in de tijd van de eerste tests nog niet bestond (maar nu wel, blijkbaar).  Vanwege mijn patriottisme en de rolkooi (en het uiterlijk) ging ik de Waw van fietser.be (ze zijn echt niet goed in namen verzinnen hé) als eerste testen.  Dit hou ik echter voor een volgende blog omdat deze tekst weer veel langer is geworden dan oorspronkelijk voorzien, mijn excuses.

     

    Een bewogen belg.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs