Dag
lezer(es),
In de
vorige blogs kon je lezen waarom ik een velomobiel heb gekocht en wat je te horen krijgt rondom je als je zo
achterlijk bent hier je geld aan te geven (bij deze heb ik mezelf even
voorgesteld). Net zoals gewone
fietsen zijn er meerdere merken en
modellen en sommigen komen zoals bij racefietsen in verschillende formaten (2
meestal) en in verschillende prijsklassen, geen enkele helaas goedkoop (naar
mijn budget, al komt het alleweder bouwpakket in de buurt).
Los ervan
zijn er gewone driewieler
ligfietsen waar een body (bananenschil) rond kan. soms vindt je deze (schillen) terug op 2de hands
sites. Als je zelf je weg weet met
mallen, carbon en ovens dan kan je zelf aan de slag, maar ik ben nu niet de
handigste typ op dat gebied (ik heb hier nog een rugzak te maken, een
bezemsteel die nog steeds geen bovenstuk van een vendelstok is, een strip die
blijft hangen op pagina 20 en bamboe waar nog geen meubels uit zijn
gekomen). Zoals Da Vinchi zou ik blijven
steken bij schetsen van ideeën, gelukkig heb ik in tegenstelling tot Leonardo
mijn uiterlijk wel mee. Dat helpt
me echter niet bij mn velomobiel...
Als je toch
bereidt bent het geld te geven dat je hopelijk hebt, is er een brede keuze aan
velomobiels alleen al uit de lage landen, maar dan vooral Nederland, uitgezonderd
de Waw van fietser.be. Je vindt ook
modellen in andere landen maar om het gemak een dealer in eigen land(staal) te
hebben is het voor een lomperik als ik handig het tot de Nederlandstalige
landen te beperken. Je kan ook geen
velomobiel kopen zonder hem eerst zelf te testen, al heb je nog zo goed mijn
blog gevolgd of andere betrouwbare bronnen aangesproken (hare krisjna). Het is zoals met een wagen, maar dan
zonder de gegevens van PK en topsnelheid, want die is afhankelijk van de
rijder... Toch kan er een aardig
beeld worden gemaakt van bij welke omstandigheden welke velomobiel het snelst
is.
De merken
De
belangrijkste websites:
-
fietser.be
-
velomobiel.nl
-
allight.nl
-
sinnerbikes.com
Behalve de
eerste zijn alle andere van Hollanders en hoewel wij beter bier hebben moeten
we op velomobielvlak de Nederlanders toch benijden (oef, alleen hier). even een (waarschijnlijk onvolledige) lijst van de modellen:
Belgie:
-
de
Waw (en Raw)
-
Studenten
van Karel De Grote hoge school zijn ook met velomobiel eindwerk bezig, geen
idee of hun model ooit in productie komt (maar ik ken wel iemand die iemand
kent die de mal ervan kan maken)
-
Nederland:
-
Quest
-
Strada
-
DF
-
Alleweder
(verschillende)
-
Sunrider
-
Mango
-
Quattrovelo
-
nog
in ontwikkeling
Enfin, ik
probeer zo weinig mogelijk de wagen te nemen en hetgeen waar ik de wagen op
moet laten voorgaan is de zetel, slecht weer, snelheid en laadvermogen. Ik heb dus een velomobiel nodig waar ik
droog in zit, zo droog mogelijk, waar ik mij snel mee kan verplaatsen en waar
ik minstens mn vendelstok in krijg.
De wagen zal nog steeds beter zijn (zeker nu ik vrijgezel af ben, engelenschare), maar de velomobiel zal ook al in vele situaties helpen (mijn arme
achterste, vervloekt die zadelpijn).
De meeste eigenaars hebben echter nog steeds één wagen in het
gezin. De velomobiel doet dienst
als tweede wagen.
Ik wil een
snelle fiets, zoals gezegd, maar veel modellen hebben 3 even kleine wielen, de
Mango, de Alleweder,... wat wil
zeggen dat het wiel waar de ketting aan zit kleiner is dan een normaal wiel (en
je dus minder winst kan doen aan snelheid). Dan is er boven dat wiel nog wat ruimte voor bagage
maar ze zijn meestal ook korter dan de modellen met een 26 inch achterwiel
(daar gaat mn vendelstok), die meer op snelheid gericht zijn. Het grotere wiel doet veel voor de
snelheid maar vergis je niet: We spreken niet over de wielomtrek van een gewone
(race)fiets, wel van een standaard mountainbike, geen twentyniner.
Een
twentyniner mountainbike heeft trouwens slechts een 28 inch wiel maar omdat de
band op het wiel er een inch bijgeeft wordt deze voor marketingredenen toch
29er genoemd. Twentyeighter klinkt
niet.
Efin, elk
model dat geen 26 heeft valt dus al af, blijft dus nog over:
Waw (mottige
naam)
Quest
(lets go on a quest to conquer the jaagpad of the kanaal)
Strada
(niet te vergelijken met de Lada)
DF (de
wat???)
De
afvallers hebben ook hun schoonheden.
De Alleweder kan je in bouwpakket bestellen en is het minst duur (een
bouwpakket begint van 2900 euro, verleiding, verleiding). De Quattrovelo en de Sunriderversie met
vier wielen vallen zo snel niet om, in de Quattrovelo zou je zelfs een bierbak
moeten krijgen (eerst zien, dan geloven) ik heb de flevobike orca nog niet
vermeld,.... allemaal modellen die
ik zonder te testen heb gedumpt zoals je een potentiel lief zou afkeuren
vanwege de facebookfoto.
Maar nu, de
overblijvende vier fietsen zijn allemaal snellere modellen en de ene sneller
dan de andere (behalve wanneer de andere sneller is dan de ene), altijd in
andere omstandigheden.
De Waw is
geschikt voor vlakke en goede weg (hij die dit ergens zon weg weet in België,
geef mij een seintje, al betert het er wel op) en het nodige bochtenwerk door
de open wielkasten vooraan maar achtervering ontbreekt. Hij heeft wel een rolkooi en sleutelen
eraan lijkt niet zo moeilijk (maar wel noodzakelijk na aflevering).
De Quest is
dient zich voor lange rechte stukken en heeft de vering die de Waw ontbreekt
zodat hij sneller is op kassei of wegen met putten (raar genoeg zijn de Nederlandse
modellen dus beter geschikt voor Belgische wegen, België en het surrealisme...),
helaas zijn de voorwielen in de body verwerkt, gesloten wielkasten dus en is de
draaicirkel daarom te groot (heb je ooit een schip zien keren op het kanaal?). Hij kan ook sneller vallen omdat die wielen
dan ook dichter bij elkaar staan.
De Strada
is het broertje, of de zus van de Quest maar dan iets korter, bredere wielbasis
in open kasten (handiger voor stabiliteit en draaien) maar dus een stuk minder
aerodynamisch (wat ben ik het moe
zon moeilijk woord steeds te typen) vanwege die ingekorte versie. Wat wel een enorm voordeel is tegenover
de Waw is de achtervering omdat je niet op je pedalen kan staan om zo met je
knieën kan veren. De Strada zou de snelste moeten zijn op een bochtige
kasseiroute.
De DF is
zowat het midden tussen de Quest en de Strada en nog vrij nieuw, hij stuurt
scherper dan de Quest maar minder scherp dan de Strada maar is wel sneller dan
de Strada. Van uiterlijk lijkt hij
dan weer op de Waw (die de mooiste is) maar ik vermoed minder breed en wendbaar.
Enfin, De
Quest was van deze vier de eerste die afvalt (zonder weer te hebben getest),
alle tijd die je wint met zn hoge snelheid verlies je in de Belgische
straatjes bij elke bocht (in Nederland mss niet?), bovendien wil ik de
velomobiel gebruiken voor slechte omstandigheden en om in sneeuw mijn sturing
te verliezen (door opgehoopt ijs in de wielkasten) is niet echt mijn idee van
goed alternatief bij slecht weer.
Dit los van het feit dat bij Emvelomobiel de zaakvoerder zelf al bij een
klapband overkop is gegaan met zn Quest (62km per uur in bocht bij wedstrijd
... waUw) en er nog zon exemplaar stond van een klant. Zo'n dure aankoop wil ik niet gebruiken
als éénmalig bruikbaar hamsterwiel.
Beide hamsters waren ongedeerd (tanden en al) maar ik wil de herstelprijs
van het carbon niet bijbetalen.
Ik kom dus
uit op de Waw of de Strada, aangezien de DF in de tijd van de eerste tests nog
niet bestond (maar nu wel, blijkbaar).
Vanwege mijn patriottisme en de rolkooi (en het uiterlijk) ging ik de Waw van fietser.be (ze
zijn echt niet goed in namen verzinnen hé) als eerste testen. Dit hou ik echter voor een volgende
blog omdat deze tekst weer veel langer is geworden dan oorspronkelijk voorzien,
mijn excuses.
Een bewogen
belg.
|