Velomobiel, het extra vervoersmiddel
Inhoud blog
  • Een fiets waar ik te lomp voor ben
  • De Strada is er!!!
  • Test van de Strada van velomobiel.nl
  • test van de Waw van fietser.be
  • Een model velomobiel kiezen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    ervaringen met aanschaf en gebruik banaanfiets
    01-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Velomobilist of "da kieken", de reacties uit de omgeving

    Dag lezer(es),

     

    Vorige keer was het de uiteenzetting over waarom ik koos een velomobiel te bestellen voor héél veel centjes, de bananen in de winkel zijn van heel andere prijsklasse maar die hebben geen 3 wielen natuurlijk.  Ik ben niet de enige die de prijs veel vindt, want de reacties van de omgeving liegen er ook niet om.

     

    Reactie 1: Zo veel geld, koop dan toch nen auto!

    Natuurlijk is een tweedehandse wagen goedkoper, maar die naftbak vult zichzelf niet (terwijl ik mezelf wel regelmatig bijtank).  De uiteenzetting over de olie-industrie ga ik ook niet herhalen, intussen is er wel nieuws uit het elektrische wagenpark. 

    Blijkbaar is Tesla zinnens een model (naam: model 3) te maken rond 2017 dat 360-400km aflegt zonder inpluggen voor een prijs van ca 40.000 euro met een laadtijd van 25 minuten bij een Tesla “paal”.  Nog te veel geld naar mijn zin al vraag ik me wel af of ze nu nog wel één wagen verkocht krijgen voor 2017... 

     

    Vandaag een collega die me zei: koop toch een renault Twizy!  Die is inderdaad net goedkoper met een zitplaats meer (twee dus). Max snelheid is 45, kan dus tegen de velomobiel op (niet in sprint) maar kan niet op de fietsweg bij file, aha (je moet dus ook snellere wagens hinderen bij druk verkeer)! Daarbij komt dat deze nog moet opgeladen worden (na 100 kilometer) en volgens mij gaan mijn benen langer mee dan Twizy z’n batterij.  Het is net dat op eigen kracht wat ik leuk vindt (en ik fiets soms meer dan 100 km/dag, uitzonderlijk).  Het is een feit: een extra zitplaats (en een extra wiel) voor iets minder geld (deuren optioneel).  Daarbij is de Twizy wel bedoeld voor de stad terwijl ik wel wil “dorphoppen”.  Eigenlijk spreekt Twizy me niet aan omdat je met de velomobiel op eigen kracht méér kan.  Ben je echter toch voor elektrische ondersteuning kan je misschien beter een velomobiel kopen die dit heeft, zodat je bij een platte batterij niet staat te koekeloeren.   Natuurlijk, de 2de zitplaats bij een velomobiel kost dan wel ineens een volledig nieuw exemplaar, tenzij je een karretje erachter hangt voor kinderen. Al bij al kan een Twizy een verantwoorde keuze zijn maar niet voor mij.

     

    Enfin, mijn velomobiel is wel duur maar ik moet niet na 3 jaar de batterij vervangen,  ik vind het al erg genoeg dat ik er moet hebben voor lichten en pinkers.


    Echter, als je je fiets niet crasht (stel ik al mensen gerust?) en je wil hem kwijt vanwege medische, familiale, stockage redenen of aanschaf wagen of een nieuwer model dan kan je nog wel 4000 euro recupereren, dat is zowat de 2de handsprijs.  Dat moet je niet proberen met een carbon tweewielerkader (geen idee bij de Twizy)!


    Op de reactie achter mijn rug "Ge ziet waar 't geld zit" ga ik niet dieper op in, dat is iets te veel eer voor zo'n gevallen.

     

    Reactie 2: Dat is veel te gevaarlijk, zet daar een vlaggetje op!

    ’t Is juist dat de tweewieler bij ijzel zo gevaarlijk is dat ik er één wil!

    Tuurlijk is dat gevaarlijk, zwemmen is gevaarlijk, vis eten is gevaarlijk, met IS lachen is gevaarlijk.  Is het echter gevaarlijker dan de auto, de tweewieler, te voet gaan of een potlood in je neus steken (niet proberen)? 

     

    Hij is inderdaad vrij laag om gezien te worden, het beste is om aan te nemen dat je niet gezien bent.   Zoals de websites van de ateliers fijntjes benadrukken zijn er gewoon geen cijfers van voetgangers, fietsers, auto’s apart betrokken per ongeval.  Weer gezocht op statbel.fgov.be maar tja, enkel cijfers dodelijke ongevallen (het betrouwbaarst), Nergens welke voertuigen betrokken waren (ik vermoed BMW’s en wielerterorristen).

     

    Wat ik wel kan doen is aan mijn schaarse contacten in het “milieu” vragen of ze weet hebben van een (dodelijk) verkeersongeval met een velomobiel.  Vermoedelijk krijg ik enkel coole verhalen te horen van buitelingen in races waarbij ze niets hadden dan wat stramme spieren.  De aimabele Etienne van Emvelomobiel (alle limburgers zijn aimabel) is zo in een race kopje over gegaan met z’n Quest toen hij in een bocht tegen 62/u een klapband kreeg.  Hij hield er niets aan over, maar had wel een “worstenhelm ” en daarboven z’n velomobielkap met plexiglas ruit voor aerodynamica.  Hij had nog zo’n geval staan dat tegen een paal geknald was en waar de berijder zonder kleerscheuren uitkwam (ook die kap op, anders dodelijk zei die).  Hierbij zie ik het niet zitten om mee te doen in zo’n race met mijn dure aankoop...

      Die ene triatlon die ik ooit deed is mij ook niet goed bekomen met m’n racefiets.   In ieder geval fiets ik met m’n racefiets liever alleen dan in groep want als er één valt liggen de heren erachter mee tegen de korst (sleutelbeenbreuk heb ik veel gehoord op TV).  Met je velomobiel is dit toch net anders denk ik dan...

    Je valt van minder hoog en wordt je aangereden is het niet rechtstreeks tegen je been maar zit er toch nog iéts cocon tussen jou en de wagen in.  Schaafwonden zijn ook niet van toepassing en met je 3 wielen en lage zit is de kans weggekatapulteerd te worden toch nog kleiner.  Het model Waw van fietser.be heeft dan nog een rolkooi (niet testen tussen 2 vrachtwagens a.u.b.) en kreukelzones (al dienen die denk ik meer om de rest van de fiets te vrijwaren en kosten te besparen bij aanrijding).  Helaas heb ik nog geen model met gordel gevonden maar ik vermoed (en hoop) dat klikpedalen je netjes binnen je fiets houden als het ooit zover komt.

     

      Qua zichtbaarheid in het verkeer zei Etienne me dat hij meer gezien wordt door automobilisten in zijn velomobiel dan op z’n racefiets (meer specifiek heeft hij met z’n tweewieler op een heenrit van 30km  naar het werk 2 bijna-aanrijdingen/maand), maar ja, hij verkoopt velomobiels...  (wij werden wel met onze wandeltocht naar scherpenheuvel ook beter gezien met een bak bier op een skateboard dan met fluo hesjes) Nochtans, toen ik voor een 2de hands Waw naar "de Vlaanders" reed zei de eigenaar me (ik kon hem verstaan ja) dat iedereen hem zei dat het niet zichtbaar genoeg was maar dat ze hem wel dààr en dààr en gìnder zien rijden hebben.   Hij nam ook meestal de autoweg om zichtbaar te zijn (bij max 70/u nam hij nog steeds de autoweg) en ik kan dat beamen.  (De fiets is toen verkocht aan een Italiaan die speciaal ervoor met de trein kwam uit, jawel, Italië, ik vermoed geen trein van Ansaldo Breda)

     

    Toen ik met de racefiets door Frankrijk reed (nog een ander verhaal) was ik eerst ambetant geen fietsweg te hebben (Valenciënne is de hel) maar gaandeweg voelde ik mij echt op mijn gemak op de autoweg: je zit op dezelfde weg als chauffeurs dus zien ze je en als je niet te ver naar de kant rijdt moeten ze wachten tot tegenliggers gepasseerd zijn om je in te halen waardoor ze meer afstand houden van je fiets.  Het was een tegenslag weer fietspaden te hebben die dan altijd kruisingen en oversteken vormen met de autoweg.  Bovendien ben je veel beter zichtbaarder voor auto’s uit een zijweg want zij zien of de autoweg vrij is en verwachten geen fietser op het fietspad tegen 30 per uur.  Hoeveel keer heb je zelf met de neus van je wagen op het fietspad moeten rijden om te kunnen zien of er iets komt?  Het nieuwe ronde punt op de provinciale baan is eveneens vrij onveilig naar mijn gevoel op het fietspad: je hebt geen voorrang omdat er nog een berm tussen zit en de wagens geven die meestal wel zodat duidelijkheid ver zoek is.


     Bovendien is de oversteek verder van de rijweg geplaatst zodat er nog een afslaande auto kan stoppen zonder het rond punt te hinderen.  Hierdoor is het rond punt vlak voor het oversteken achter je rug  en je ziet dan niets komen omdat je ook het fietspad voor je in het oog moet houden voor tegenliggers (vanwege een haag in de bocht zie je ze niet komen).  Als automobilist echter heb je de fietser wel goed gezien.

     

    Toch nemen veel van mijn omgeving aan dat de fietspad het veiligst is (ze geloven ook nog in de tandenfee denk ik) en vinden dat er een vlaggetje op m’n fiets hoort.  Dat vlaggetje zie ik echter niet zitten en wel om 3 redenen: heel de aerodynamica van de fiets is verstoord, die fiets heeft heel wat gekost dus die mag snel zijn wanneer het veilig kan, ik moet een gat in mijn lekker droge en glimmende nieuwe fiets boren (hem verkl*ten dus) en met een beetje pech blijft die vlag hangen aan het stuur van een tweewieler met alle gevolgen van dien.

     

    Tegen punt één valt nog iets te ondernemen: In plaats van een vlaggetje gewoon dat stokje met fluo verf en een lichtje op de top maar dan nog zal dat ding zwiepen tenzij ik een manier vindt om de stok stijver te krijgen (wat klinken we weer verkeerd).   Een aerodynamischer oplossing is misschien een vin maken en die erbovenop te plaatsen (zoals de staart van een vliegtuig) maar wat dan met sterke zijwind?  Dan moet het al een stevige vin zijn en niet te breed uitgevallen (en ik moet misschien nog wat bijkomen als tegengewicht).  Voordeel zou wel zijn dat je hier dan een cameraatje op kan monteren, al is er altijd wel een plaatsje op de body te vinden voor zoiets.

     Neen, al bij al liever niets van zoiets voor mij....

     

    Al bij al heb ik (na weer een hele verhandeling te hebben geschreven) nog altijd geen antwoord waar m’n omgeving mee genoegen neemt maar het beste antwoord is veilig rijden en geen ongevallen veroorzaken (blijf jezelf wijsmaken dat dit helpt).  Wordt je toch aangereden (kans is als fietser altijd groot, heb al een perde total racefiets zonder in fout te zijn) dan zal je met het “Zie je wel, ik zei het toch” zitten, waarop jij hopelijk kan zeggen: “Zie je wel, ik heb niets”...

     

    Toch is het enkel de nabije omgeving die ongerust is want toen ik een week een model aan het testen was namen kinderen in de wagen foto’s van mij, sprak een oude man in Mechelen mij nieuwsgierig aan en zagen de dorpsgenoten aan de bushalte “weer die coole groene auto” passeren toen een velomobiel van iemand van een buurdorp kwam gepasseerd.  Ik neem aan dat al die ongerustheid enkel uit een gevoel van genegenheid om mij ontsproten is, daarom, omgeving, dankjewel, snif, dat doet mij iets... (hopelijk vinden ze dit iets te familiair en zwijgen ze nu uit schrik, héhé)

     

    Allez... Schatten, toedeloe! 

    Een bewogen belg.

    01-02-2016, 21:34 Geschreven door de bewogen belg  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is een velomobiel zijn aanschaf waard?
    Dag lezer(es)

    Deze blog over mijn aankoop van een velomobiel.
    Een velomobiel is een (dure) zit/ligfiets met meestal meer dan 2 wielen en een body rond als bescherming tegen het weer en voor verbeterde aerodynamica (dat is toch hoe ik het bekijk).  Deze blog voor wie één wil aanschaffen of de ongeruste omgeving van deze persoon om een eerlijk beeld te krijgen van voor- en nadelen, want de producerende ateliers zijn natuurlijk partijdig.  Ik heb vooraf de nodige opzoekingen gedaan en 2 modellen getest (waarvan één een week in winterse omstandigheden), maar voor jarenlange ervaring kan je beter een ander aanspreken.  Ik hou je blog per blog wel op de hoogte als ik de fiets beter leer kennen.

    Deze eerste blog handelt over waarom ik kies voor zo'n banaan (of dildo voor wie geen bananen lust) die toch rond de 7000 euro kost (prijzen variabel per model en navenant de opties).  Veel geld voor een gemeente'werker' (aanhalingstekens niet naar realiteit), misschien niet veel geld voor Fernand Huts of Marc Couckenbak maar toch voor de gemiddelde Vlaming... Daarom een kleine toelichting in deze eerste blog zodat ik hopelijk iets minder gek verklaard wordt achteraf (hoop doet leven).  In de volgende blog ga ik in op deze reacties van m'n omgeving en gebruik van dat spul in het verkeer. Een blog later ga ik dieper in op de modellen in omloop en waarom ik voor een bepaald model heb gekozen. 

    Ik ben geen "groene", eet schromeloos spek of worst en schrik er niet van terug vliegen te doden of mollen te klemmen.  Ik besef wel dat de opwarming een feit is en nadelig is.  Helaas is de tijd actie te ondernemen lang vervlogen en ik op m'n eentje kan weinig doen (misschien zoals artiesten optreden met liedjes over de natuur op festivals en daar met het vliegtuig naartoe gaan).  Toch doe ik m'n best niet onnodig de aarde op te warmen (och gij, in China stoten ze miljarden uit, 't is zinloos hier moeite te doen, en zo is de aarde weer gered), ik probeer onnodig autorijden (bij hotel mama) te mijden en heb degout aan de kankergeur van tweetakt machines op het werk (een dure oplossing is Aspen-2).  Op statistics Belgium (statbel.fgov.be) staat een mooi statistiekje dat België jaarlijks 100 miljoen ton CO2 uitstoot. (toen de EU gloeilampen afschafte: over gans de EU een half miljoen ton CO2 bespaard denken ze, de aarde is weer gered dus...).  Denk eens wat er zou gebeuren als je een glazen stolp over je gemeente zet die z'n uitstoot binnen de grenzen bijhoudt, vertrouw je erop dat de bomen het aankunnen?  De maffiapraktijken van olieindustrie (leugens over gezond leidingwater bij fracking in de VS en foute cijfers over gaslekken om nog te zwijgen over de Saoudi's) zijn echter de hoofdreden om zo weinig mogelijk te verbruiken. 

    Ik woon op 7 km van m'n werk, dat is genoeg al (race)fietsend te doen... Helaas groet het Belgische weer mij soms met regen, wind, sneeuw en ijzel op de weg.  Modder in m'n ketting die ik na elke bui kan kuisen (tenzij bij gesloten kettingkast, maar dat is niet bij een racefiets), ijzel waar ik op kan slippen en vallen... Als ik opsta en terug vertrek is alles oké... maar wat als net een auto mij aan het inhalen was?  Op ijzel stopt die ook niet direct, ik ben nooit gerust met dat weer en die auto's stinken nog eens zo hard bij vriesweer.  Plus dat je op de fiets in je winterkleding serieus zweet, zweten of kou lijden dus (of eerst zweten en dan kou lijden).  Ik gebruik zelfs voor lange afstanden de fiets, maar toen ik 76 km naar huis moest fietsen van een zondags hoogwerptoernooi (ik ben vendelier, gregoriaans zingende hemelse engelenschare bij deze verklaring) heb ik moeten wachten tot de regen over was (wéér op café), zodat ik uren kwijt was.  Dan zwijg ik nog over zadelpijnen als je met de verkeerde broek naar ik weet-niet-waar rijdt.  Een zwaar onderschat probleem en een zadel kiezen dat bij iemand past is vrij moeilijk, ik ken een fietsenmaker die de klanten 2 weken geeft het te testen om dan eventueel te wisselen (behalve lederen zadels want die zetten zich naar het achterste van de klant in kwestie).  Wordt je aangereden (racefietsers kunnen getuigen dat auto's niemand op het fietspad verwachten tegen een snelheid van 30 per uur) wordt je weg gekatapulteerd of beland je op de motorkap, in ieder geval valt de tweewieler om (en kom jij van hoog naar beneden), als de wagen niet eerst je been brak of over je gaat.  Geloof me vrij, ik heb onderweg naar een cursus in Mechelen heel wat meegemaakt, één september is levensgevaarlijk op een weekdag, je draagt je fietshelm, je fluo hesje, fluo aan je benen, 2 voorlichten, 2 achterlichten en nog rijden ze je bijna aan. 

    Onthoudt deze tips: Als je naar een rood licht toe fietst en er staan wagens aan te schuiven hebben ze je niet gezien het moment dat het licht op groen springt en ze willen afslaan (hopelijk zie je dat aan hun pinkers), als ze je de laatste 15 meter hebben ingehaald of jij hun en ook staat de wachten weten ze dat je er bent  maar anders niet!
    Voetgangerslichten zijn zichtbaar voor de wagen uit de zijstraat die je wil oversteken maar het groen licht voor fietsers niet, als dus het voetgangerslicht op rood springt maar de fietsers nog groen hebben krijg je een hoop getoeter van kwade chauffeurs denkend dat je door het rood rijdt.
    Alle punten waar wagens kunnen afslaan zijn levensgevaarlijk, een oprit (zeker met een haag naast of parking voor), een zijstraat zonder en een zijstraat met lichten, een groot kruispunt waar auto's de straat die jij kruist in kunnen draaien,...  Ik ben zelf 's ochtends aangereden op een open laan toen een tegenliggende chauffeur (20 meter van z'n woning) wilde afslaan naar een zijstraat (en mij weldegelijk had gezien), gelukkig heeft m'n pedaal de klap van de wagen opgevangen en had ik zelf niets behalve een fiets die perde total was, toch zit je been niet echt beschermd op de fiets bij een aanrijding van opzij.

    Neem toch de auto!  Ja natuurlijk, toen ik op die cursus in Mechelen toch nog maar eens de wagen nam (na een lekke fietsband en een ketting die eraf vloog op een natte dag) was daar net de eerste sneeuw en voor het eerst 1000km file op de Belgische wegen, om 16.15u stopte de lesdag om thuis te zijn om 20.15u!!!  Spijt dat ik niet met de fiets was...  Natuurlijk heeft de wagen z'n voordelen: je zit droog en kan volk meepakken, radio en "meestal" gaat het vlugger, zeker bij langere afstanden.  Maar aangezien ik slechts 7 km naar het werk moet en hem slechts sporadisch nodig heb... waarom niet gewoon een dagje één huren in geval van nood i.p.v. kopen en verzekering, onderhoud en binnenkort wegentaks te betalen (jij sukkel)? Toch is het gewoon een feit dat een wagen voordelen van gezinsvervoer en vrijheid biedt die je in geen enkel ander voertuig vindt (airco).  Zolang echter de wagen op elektriciteit (waar je ook dure en giftige grondstoffen voor nodig hebt) niet goedkoper kan (en er niet meer oplaadpunten zijn, waar blijft de wagen op waterstof?) waag ik mij niet aan deze aankoop, te meer daar bij regenweer heel veel fietsers ook de wagen nemen en het verkeer dus zeker dicht slipt dan.

    Openbaar vervoer dan: Voor diezelfde cursus in Mechelen was ik even snel met de fiets als met bus en trein vanuit m'n klein dorp, in de grote stad gaat het misschien sneller maar met al mijn overstappen en op tijd aan de bushalte staan kon ik beter fietsen, vermoeiender en ongezonder met die uitlaatgassen maar je hebt zelf meer controle op je reis: als de bus niet komt of de trein staakt (of bij vriesweer niet uitrijdt) sta je daar terwijl je zelf je fietsband kan plakken en je ketting erop kan leggen (je kan dit, je moet alleen durven). Als de 's avonds naar een cursus wil zijn er wel bussen maar om terug naar huis te gaan niet meer met de besparingen, zo ken ik vluchtelingen die werk in ploegen moeten weigeren omdat ze niet meer terug naar de toegewezen woonplaats geraken.

    Een lekker snelle velomobiel dus, want hier zijn wel wat voordelen mee: Je zit uit de regen en uit de wind (de grootste wens van elke fietser), zelfs zonnecrème smeren hoeft amper in de zomer (niet meer die brute overgang van bruin naar bleke benen in die koerstenue).

     Je kan met drie wielen niet omvallen bij gladde wegen (tenzij je echt moeite doet natuurlijk, in dat geval hou ik je niet tegen, het kan wel zijn dat ik dan afkom met de camera...) en wordt je aangereden dan zit er nog een smalle body tussen jou vege vel en de wagen. De Waw van fietser.be heeft zelfs rolkooi en kreukelzones (zodat niet heel je fiets kapot is)

     Helaas heb ik nog geen velomobiel met een gordel gezien al neem ik aan dat klikpedalen je ook al in de cocon houden zodat je (met fietshelm op natuurlijk) niet meer over het asfalt schraapt bij een aanrijding...  Ik ga nu toch niet vragen of ze me thuis eens willen aanrijden als test. 

    Je kan kiezen tussen gewone autoweg (geen snelweg gelukkig) en fietspad om over te rijden (tenzij een agent je anders zegt). Heel handig bij slechte fietsweg en met je bredere bak (79cm in de strada).  Om gezien te worden kan ik de weg aanraden (meer afstand tussen de haag en de zijstraten, bij file het fietspad.

     Als kers op de taart zit je lekker in een zeteltje zodat niemand uit je omgeving ooit zal denken dat je de zeep hebt laten vallen bij het douchen na de voetbal (ik ben geen voetballer voor de duidelijkheid).  Je kan ook veel langere ritten doen zonder vermoeidheid.  Let wel op dat bij inspanning je rug vlug bezweet is zoals wanneer je op je gewone fiets een rugzak draagt op je ... rug.

      De nadelen zul je er wel moeten bijnemen want snelheid komt met verantwoordelijkheid (ik hoop dat de makers van spider-man me vergeven).  Je bent minder zichtbaar (zeker bij hoge snelheid) en hebt een minder hoog overzicht als met de tweewieler (spiegeltjes zijn een aanrader en zeker remlicht en pinkers).  Daarom dat ik de weg aanraadt indien je niet te veel auto's kan hinderen (een velomobilist zei me altijd autoweg te nemen zolang 70 de maximumsnelheid was).  Ik weet nog niet wat mijn kruissnelheid zal zijn maar in de sprint zie je genoeg youtube-video's van velomobielen die 65 weten te halen, om dan terug weg te zakken (naar vermoedelijk 36 of 40km/u, 50 elektrisch).
    Je hebt ook drie sporen in plaats van één spoor, aangezien geen enkel wiel achter een ander is (tenzij bij één met 4 wielen), alle Belgische putten kan je dus niet vermijden, maar dat is op te lossen met een model te kiezen met vering op elk wiel.  De Belgische WAW heeft geen vering achteraan terwijl de Nederlanders dit wel hebben, terwijl ze betere (fiets)wegen hebben, België is altijd een surrealistisch land geweest...   Als je rekent op je fietscomputer om te zien hoeveel tijd je nog hebt of hoelang je over een afstand doet zit die meestal op een onhandige plaats (al zou fietser.be dit wel hebben opgelost door een klein dashboardje (geen idee of 't werkt)).  Het beste is ook stevige (anti-lek) banden te hebben omdat deze op altijd dezelfde plek afslijten aangezien ze niet meehangen in de bocht.  Om af te slaan kan je ook niet altijd je arm gebruiken dus zijn bij de snelle en dichte modellen pinkers een aangewezen optie.

       Enfin, de voor- en nadelen even opgelijst in mijn volgorde van belang zodat je een overzicht krijgt:

    Voordelen:
    - Snelheid (ook bij wind tegen, wat een serieuze tijdsbesparing is)
    - uit de regen
    - zetel
    - actieradius (je kan langer fietsen vanwege lighouding)
    - niet omvallen bij ijzel
    - niet omvallen als je hem wegzet (handrem ook aanwezig) of rugzak in plaatst
    - keuze tussen autoweg of (soms slecht) fietspad (verder weg van opritten of zijstraten met hoge haag)
    - cocon die de klappen opvangt
    - milieubewust
    - ik kan mijn vendelvlag meenemen zonder ze aan de kader te moeten binden
    - remlicht (afhankelijk van model, opties), al zijn die blijkbaar ook te vinden voor de gewone tweewieler als je ernaar zoekt
    - klikpedalen niet onveilig te gebruiken (je kan niet omvallen bij stoppen of starten)
    - ketting blijft proper
    - je kan hem pimpen (schilderen als space-shuttle, haai, reclame voor vereniging of bedrijf, ...)

    Nadelen:
    - de prijs (voor iets fatsoenlijk direct meer dan tweedehandswagen)
    - reactie van de omgeving
    - laag (om te zien en gezien te worden) (vlaggetje niet aerodynamisch, maar iedere kennis van me raadt me het wel aan)
    - tijdsverlies bij simpele dingen (instappen, knop verkeerslicht indrukken, geen snelslot)
    - kan auto moeilijk vervangen (2de wagen meestal wel)
    - niet sneller ter plaatse dan racefiets indien ongetrained op ligfietsspieren (maar ook niet trager).
    - bezwete rug (zoals met rugzak bij tweewieler)
    - bij een aanrijding de reacties van de omgeving: "Ik heb het toch gezegd!"
    - bij slecht weer ofwel nat hoofd ofwel plastiek zonder ruitenwisser
    - asociaal: andere hoogte dan gewone fiets, andere snelheid, dus niet handig in combinatie met gewone fiets.
    - parkeerplek
    - Bij stilstaan in de zon warmt hij ook sterk op (daarom dat ik een witte heb gekozen)
    - sleet banden (die van kleiner formaat slijten sneller bij zelfde kilometers en ze hangen niet mee in de bocht)
    - trommelremmen
    - nipt gemaakt om met tip of hiel van je voeten de body niet te raken.
    - onmogelijk keerborstel, bierbak of iemand vanachter op het rekje mee te nemen (je kan wel een fietskar erachter hangen)

    Ziezo, de voordelen hebben mij toch overtuigd één aan te schaffen, volgende blog ga ik verder in op de reacties van de omgeving: "Zet er een vlag op", "Ge zie waar't geld zit" (dit laatste achter m'n rug, want daar groeit het blijkbaar) en de velomobiel in het verkeer en daarna kan ik eindelijk verder gaan met welke modellen er momenteel zijn en welke ik heb getest en gekozen en waarom ik in mijn situatie voor dat specifiek exemplaar ben gegaan.  Aarzel niet me te contacteren bij vragen.

    Groeten,
    Een bevlogen belg

    27-01-2016, 00:00 Geschreven door de bewogen belg  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Archief per week
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs