Dag
lezer(es),
Vorige keer
was het de uiteenzetting over waarom ik koos een velomobiel te bestellen voor
héél veel centjes, de bananen in de winkel zijn van heel andere prijsklasse maar
die hebben geen 3 wielen natuurlijk.
Ik ben niet de enige die de prijs veel vindt, want de reacties van de
omgeving liegen er ook niet om.
Reactie 1:
Zo veel geld, koop dan toch nen auto!
Natuurlijk
is een tweedehandse wagen goedkoper, maar die naftbak vult zichzelf niet
(terwijl ik mezelf wel regelmatig bijtank). De uiteenzetting over de olie-industrie ga ik ook niet
herhalen, intussen is er wel nieuws uit het elektrische wagenpark.
Blijkbaar
is Tesla zinnens een model (naam: model 3) te maken rond 2017 dat 360-400km aflegt
zonder inpluggen voor een prijs van ca 40.000 euro met een laadtijd van 25
minuten bij een Tesla paal. Nog
te veel geld naar mijn zin al vraag ik me wel af of ze nu nog wel één wagen
verkocht krijgen voor 2017...
Vandaag een
collega die me zei: koop toch een renault Twizy! Die is inderdaad net goedkoper met een zitplaats meer (twee
dus). Max snelheid is 45, kan dus tegen de velomobiel op (niet in sprint) maar
kan niet op de fietsweg bij file, aha (je moet dus ook snellere wagens hinderen
bij druk verkeer)! Daarbij komt dat deze nog moet opgeladen worden (na 100
kilometer) en volgens mij gaan mijn benen langer mee dan Twizy zn batterij. Het is net dat op eigen kracht wat ik
leuk vindt (en ik fiets soms meer dan 100 km/dag, uitzonderlijk). Het is een feit: een extra zitplaats
(en een extra wiel) voor iets minder geld (deuren optioneel). Daarbij is de Twizy wel bedoeld voor de
stad terwijl ik wel wil dorphoppen.
Eigenlijk spreekt Twizy me niet aan omdat je met de velomobiel op eigen
kracht méér kan. Ben je echter
toch voor elektrische ondersteuning kan je misschien beter een velomobiel kopen
die dit heeft, zodat je bij een platte batterij niet staat te koekeloeren. Natuurlijk, de 2de
zitplaats bij een velomobiel kost dan wel ineens een volledig nieuw exemplaar,
tenzij je een karretje erachter hangt voor kinderen. Al bij al kan een Twizy een verantwoorde keuze zijn maar niet voor mij.
Enfin, mijn
velomobiel is wel duur maar ik moet niet na 3 jaar de batterij vervangen, ik vind het al erg genoeg dat ik er
moet hebben voor lichten en pinkers.
Echter, als
je je fiets niet crasht (stel ik al mensen gerust?) en je wil hem kwijt vanwege
medische, familiale, stockage redenen of aanschaf wagen of een nieuwer model
dan kan je nog wel 4000 euro recupereren, dat is zowat de 2de
handsprijs. Dat moet je niet
proberen met een carbon tweewielerkader (geen idee bij de Twizy)!
Op de reactie achter mijn rug "Ge ziet waar 't geld zit" ga ik niet dieper op in, dat is iets te veel eer voor zo'n gevallen.
Reactie 2:
Dat is veel te gevaarlijk, zet daar een vlaggetje op!
t Is juist
dat de tweewieler bij ijzel zo gevaarlijk is dat ik er één wil!
Tuurlijk is
dat gevaarlijk, zwemmen is gevaarlijk, vis eten is gevaarlijk, met IS lachen is
gevaarlijk. Is het echter
gevaarlijker dan de auto, de tweewieler, te voet gaan of een potlood in je neus
steken (niet proberen)?
Hij is
inderdaad vrij laag om gezien te worden, het beste is om aan te nemen dat je
niet gezien bent. Zoals de
websites van de ateliers fijntjes benadrukken zijn er gewoon geen cijfers van
voetgangers, fietsers, autos apart betrokken per ongeval. Weer gezocht op statbel.fgov.be maar
tja, enkel cijfers dodelijke ongevallen (het betrouwbaarst), Nergens welke
voertuigen betrokken waren (ik vermoed BMWs en wielerterorristen).
Wat ik wel
kan doen is aan mijn schaarse contacten in het milieu vragen of ze weet
hebben van een (dodelijk) verkeersongeval met een velomobiel. Vermoedelijk krijg ik enkel coole verhalen
te horen van buitelingen in races waarbij ze niets hadden dan wat stramme
spieren. De aimabele Etienne van
Emvelomobiel (alle limburgers zijn aimabel) is zo in een race kopje over gegaan
met zn Quest toen hij in een bocht tegen 62/u een klapband kreeg. Hij hield er niets aan over, maar had wel
een worstenhelm en daarboven zn velomobielkap met plexiglas ruit voor
aerodynamica. Hij had nog zon
geval staan dat tegen een paal geknald was en waar de berijder zonder
kleerscheuren uitkwam (ook die kap op, anders dodelijk zei die). Hierbij zie ik het niet zitten om mee
te doen in zon race met mijn dure aankoop...
Die ene triatlon die ik ooit deed is
mij ook niet goed bekomen met mn racefiets. In ieder geval fiets ik met mn racefiets liever
alleen dan in groep want als er één valt liggen de heren erachter mee tegen de
korst (sleutelbeenbreuk heb ik veel gehoord op TV). Met je velomobiel is dit toch net anders denk ik dan...
Je
valt van minder hoog en wordt je aangereden is het niet rechtstreeks tegen je
been maar zit er toch nog iéts cocon tussen jou en de wagen in. Schaafwonden zijn ook niet van
toepassing en met je 3 wielen en lage zit is de kans weggekatapulteerd te
worden toch nog kleiner. Het model
Waw van fietser.be heeft dan nog een rolkooi (niet testen tussen 2 vrachtwagens
a.u.b.) en kreukelzones (al dienen die denk ik meer om de rest van de fiets te
vrijwaren en kosten te besparen bij aanrijding). Helaas heb ik nog geen model met gordel gevonden maar ik
vermoed (en hoop) dat klikpedalen je netjes binnen je fiets houden als het
ooit zover komt.
Qua zichtbaarheid in het verkeer zei Etienne
me dat hij meer gezien wordt door automobilisten in zijn velomobiel dan op zn
racefiets (meer specifiek heeft hij met zn tweewieler op een heenrit van
30km naar het werk 2
bijna-aanrijdingen/maand), maar ja, hij verkoopt velomobiels... (wij werden wel met onze wandeltocht naar
scherpenheuvel ook beter gezien met een bak bier op een skateboard dan met fluo
hesjes) Nochtans, toen ik voor een 2de hands Waw naar "de Vlaanders"
reed zei de eigenaar me (ik kon hem verstaan ja) dat iedereen hem zei dat het niet zichtbaar genoeg was
maar dat ze hem wel dààr en dààr en gìnder zien rijden hebben. Hij nam ook meestal de autoweg om
zichtbaar te zijn (bij max 70/u nam hij nog steeds de autoweg) en ik kan dat
beamen. (De fiets is toen verkocht
aan een Italiaan die speciaal ervoor met de trein kwam uit, jawel, Italië, ik vermoed geen
trein van Ansaldo Breda)
Toen ik met
de racefiets door Frankrijk reed (nog een ander verhaal) was ik eerst ambetant
geen fietsweg te hebben (Valenciënne is de hel) maar gaandeweg voelde ik mij echt op mijn gemak op de
autoweg: je zit op dezelfde weg als chauffeurs dus zien ze je en als je niet te
ver naar de kant rijdt moeten ze wachten tot tegenliggers gepasseerd zijn om je
in te halen waardoor ze meer afstand houden van je fiets. Het was een tegenslag weer fietspaden
te hebben die dan altijd kruisingen en oversteken vormen met de autoweg. Bovendien ben je veel beter zichtbaarder
voor autos uit een zijweg want zij zien of de autoweg vrij is en verwachten
geen fietser op het fietspad tegen 30 per uur.
Hoeveel keer heb je zelf met de neus van je wagen op het fietspad moeten rijden om te
kunnen zien of er iets komt? Het
nieuwe ronde punt op de provinciale baan is eveneens vrij onveilig naar mijn
gevoel op het fietspad: je hebt geen voorrang omdat er nog een berm tussen zit en
de wagens geven die meestal wel zodat duidelijkheid ver zoek is.
Bovendien is de oversteek verder van de
rijweg geplaatst zodat er nog een afslaande auto kan stoppen zonder het rond
punt te hinderen. Hierdoor is het
rond punt vlak voor het oversteken achter je rug en je ziet dan niets komen omdat je ook het fietspad voor je
in het oog moet houden voor tegenliggers (vanwege een haag in de bocht zie je
ze niet komen). Als automobilist echter heb je de fietser wel goed gezien.
Toch nemen
veel van mijn omgeving aan dat de fietspad het veiligst is (ze geloven ook nog
in de tandenfee denk ik) en vinden dat er een vlaggetje op mn fiets
hoort. Dat vlaggetje zie ik echter
niet zitten en wel om 3 redenen: heel de aerodynamica van de fiets is
verstoord, die fiets heeft heel wat gekost dus die mag snel zijn wanneer het
veilig kan, ik moet een gat in mijn lekker droge en glimmende nieuwe fiets
boren (hem verkl*ten dus) en met een beetje pech blijft die vlag hangen aan het
stuur van een tweewieler met alle gevolgen van dien.
Tegen punt
één valt nog iets te ondernemen: In plaats van een vlaggetje gewoon dat stokje
met fluo verf en een lichtje op de top maar dan nog zal dat ding zwiepen tenzij
ik een manier vindt om de stok stijver te krijgen (wat klinken we weer
verkeerd). Een aerodynamischer
oplossing is misschien een vin maken en die erbovenop te plaatsen (zoals de
staart van een vliegtuig) maar wat dan met sterke zijwind? Dan moet het al een stevige vin zijn en
niet te breed uitgevallen (en ik moet misschien nog wat bijkomen als tegengewicht). Voordeel zou wel zijn dat je hier dan
een cameraatje op kan monteren, al is er altijd wel een plaatsje op de body te
vinden voor zoiets.
Neen, al bij al liever niets van zoiets
voor mij....
Al bij al heb ik (na weer een hele verhandeling te hebben geschreven)
nog altijd geen antwoord waar mn omgeving mee genoegen neemt maar het beste
antwoord is veilig rijden en geen ongevallen veroorzaken (blijf jezelf wijsmaken dat dit helpt). Wordt je toch aangereden (kans is
als fietser altijd groot, heb al een perde total racefiets zonder in
fout te zijn) dan zal je met het Zie je wel, ik zei het toch zitten, waarop
jij hopelijk kan zeggen: Zie je wel, ik heb niets...
Toch is het
enkel de nabije omgeving die ongerust is want toen ik een week een model aan
het testen was namen kinderen in de wagen fotos van mij, sprak een oude man in
Mechelen mij nieuwsgierig aan en zagen de dorpsgenoten aan de bushalte weer
die coole groene auto passeren toen een velomobiel van iemand van een buurdorp kwam
gepasseerd. Ik neem aan dat al die
ongerustheid enkel uit een gevoel van genegenheid om mij ontsproten is, daarom,
omgeving, dankjewel, snif, dat doet mij iets... (hopelijk vinden ze dit iets te
familiair en zwijgen ze nu uit schrik, héhé)
Allez...
Schatten, toedeloe!
Een bewogen
belg.
|