DEZE BLOG BEKIJKEN Kan het best door te klikken op het onderwerp van uw keuze, bv.havendammen, bij CATEGORIEËN, daar zie je dan alle postings over dit onderwerp samen.
Het laden van de wieken en andere montagestukken voor de tweede windmolen.
Ook hier zie je de grootte goed in vergelijking met de man op de stelling.
Enkele van de motoren en schroeven van de Neptune, waarmee het vaartuig op eigen kracht heen en terug kan varen.
Hier is ook een man op de knieen aan het werk bovenop de turbine, net boven het streepje van C-Power. Om de onvoorstelbare grootte van alles aan deze windmolens te benadrukken.
Foto vanaf de kop van het staketsel, zou graag wel eens dichterbij geraken om hoge resolutie detailfoto's te nemen .
Ook die is vanaf een behoorlijke afstand genomen, allemaal trouwens. Maar mensen aan het werk, dat lukt dan weer niet om duidelijke foto's te nemen.
Ik was er 17 en 18 maart om de werkzaamheden op te volgen aan de windmolens. Normaal zou dan op zondagvoormiddag de 18de het vaartuig Neptune uitvaren met alle onderdelen voor een der windmolen naar de Thorntonbank. Het laden is een geduldig werkje en liep uit, waarschijnlijk door onvoorziene omstandigheden, en toen om 15 uur alles geladen was kreeg ik te horen dat het convooi misschien om 18 uur zou afvaren. Het was er zonnig maar koud, en ik kreeg het steeds kouden, dus wilde dit niet meer afwachten,zeker toen het nog niet echt zeker was. Ik hoorde achteraf dat het dan toch doorgegaan was, nu er komer er nog meerdere langs, het zal wel eens lukken..
Eerst even de foto's van zaterdag 17.03
Een van de wieken, om het in het Vlaams uit te drukken, geen klein bier.
Enkele van de wiekenkoppen.
Daar kan een grote auto in rijden..
Levering over zee van de buizen en turbines voor de montage van de windmolens op de kade. 18.03.2012
Sleepboot de Ensor is ook van de partij.
Een indrukwekkende lengte
De 126 meter brede gondel met de drie wieken gaan traag de hoogte in.
Stilaan gaat de eerste molenwieken combinatie iets na elf uur de lucht in..
Hier hangt de gondel boven de Neptune.
Tussen alle obstakels loodsen ze perfect de wieken naar het platform.
Millimeterwerk...
Bijna op zijn plaats.
En met ze'n allen het ding van 126 meter breed vastmaken aan de stellage voor de tocht van iets dan 4 uur naar de Thorntonbank.
Zelfs het kleine bovendeel van de kraan is al een mastadont. Iemand van de toeschouwers wilde wel een foto van dichtbij, iets met een kabeltje ofzo, waar hij aan gewerkt heeft denk ik dus hierbij...
Deze mensen trekken de wieken in de juiste positie.
Toezichters, dit is al van een behoorlijke afstand gefotografeerd.
En kijklustigen, weliswaar minder dan in de tijd van de verscheping van de eerste betonnen funderingsvoeten.
En nog even een foto van de zeekabel van fase1, zomaar eventjes 22 cm dik, deze loopt vanaf bredene naar de windmolens op zowat 30 km offshore van zeebrugge, waar uit de kust de thorntonbank is gelegen. Buiten de 6 windmolens van 5 MW op een betonnen voet, die sinds 2009 actief zijn, komen er in de tweede en derde fase telkens 24 windmolens bij, elk met een capaciteit van 6.15 MW, wat 325 MW geeft goed voor jaarlijks een miljoen Kwh, of stroom voor 600.000 huisgezinnen. Wat meteen ook goed is voor het milieu, met het terugdringen van 450.000 ton co2 jaarlijks.
196 stalen palen tussen 40 en 50 meter lang werden geheid in de zeeboden door de ponton Buzzard, dit van april tot augustus 2011. Deze verankeringen in de zeebodem zijn de steunen voor de jacket funderingen die er bovenop komen. Deze jacket fundering is een stalen vakwerk bestaande uit ronde buizen ontworpen voor het dragen van de windturbines. De hoogte van een jacket variëert tussen de 40 en de 45 m en is ondertussen geplaatst door de rambiz, terwijl de Breugel, een baggerschip de geul voor de kabel maakte.. De totale kostprijs van de 54 windmolens met alle voorbereidende werken van het project zou 1.3 miljard euro bedragen. waarvan 1/10 voor het maken van deze foto's....Grapje Leo, grapje man !
Alles komt ten goede aan de planeet aarde, om zoveel mogelijk de klimaatsveranderingen en opwarming tegen te gaan, wat we enkel maar kunnen toejuichen. Meer over onze planeet en het klimaat ; zie http://www.klimaat.be/spip.php?rubrique4 -------------------------------------------------- _______________
De windmolens komen terug in een stroomversnelling in de haven van Oostende. In tegenstelling met de vorige windmolens met betonnen voeten of fundatie, zijn deze windmolens nu volledig in metaal.
De grote kranen, pontons en onderdelen van de windmolens vullen de haven met een zomende bende werkers die de molens assenbleren en naar de zandbank voor de Vlaamse kust, de Thorntonbank zulen brengen. Indrukwekkend zijn de gebruikte kranen en pontons door hun afmetingen, evenzeer als de turbines, zuilen en wieken van de windmolens.
Ostend, 7 March 2012 - Amid great public attention, the new DP2 jack-up vessel Neptune was named today at the port of Ostend by Mrs Isabel Casteleyn, partner of Federal State Secretary for Energy and the Environment Melchior Wathelet. This self-propelled jack-up vessel was built by IHC Merwede for GeoSea N.V., the offshore marine construction specialist of the Belgian DEME Group.
The 60 metre long and 38 metre wide Neptune is a DP2 (dynamic positioning) jack-up vessel and is equipped with a 600-ton crane that is fully integrated into the hull. As such, the Neptune will be perfect for the transport and installation of offshore wind turbines and any other heavy marine offshore structures. The Neptune also obtained a Green Passport, provided by ABS (American Bureau of Shipping). The Neptune's first assignment will take it to the Thornton Bank off the Belgian coast, where it will install 48 wind turbines for the second and third stages of the C-Power offshore wind farm.
De Kiosk op de grote markt wordt ook onder handen genomen, daar vele delen door de tand des tijds aangetast zijn. Onder het kiosk is een installatie voor het verdelen van stroom, een stroomcabine die ook vernieuwd zal worden, en waar de taak door een container die naast de kiosk opgesteld staat tijdelijk overgenomen wordt.
Terwijl de nieuwe havendam zich vastzet in de noordzeeboden, schieten de werken aan het nieuwe zeeheldenplein goed op.
Het wordt de mooiste en grootste ontmoetingplaats van de noordzeekust, voor alle zee en strandminnende bezoekers en stedelingen, een soort oase gevangen tussen het centrum en de zee.
Met het zeehelden plein die over een groot gedeelte uitgebreid wordt door de Vlaamse overheid, en aan zal sluiten met de nieuwe westelijke havendam, en verder met de ook al nieuwe promenade kan Oostende enkel maar een nog grotere uitstraling krijgen, zowel voor de toeristen als de stadsbewoners.
Kijk maar even mee naar de voorbereidende werken aan het zeeheldenplein, waar nu tonnen zand worden aangebracht om als fundatie te dienen voor het nieuwe evenement plein bij het strand en de zee.
Vesaliusinstituut school Leffingestraat - Haverstraat Oostende Persuitnodiging: GO! bouwt school voor 500 leerlingen
Op dinsdag 18 oktober start het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap met de plaatsing van het nieuwe schoolgebouw van het Vesaliusinstituut in Oostende. Via modulaire bouw wordt deze nieuwbouw op 6 dagen tijd geplaatst, indrukwekkend snel voor een schooleenheid met een oppervlakte van 2.700 m².
De bestaande gebouwen van het Vesaliusinstituut in de Leffingestraat in Oostende kunnen de sterke stijging van het leerlingenaantal niet meer aan. Vanaf 18 oktober wordt er hard gewerkt aan een nieuw gebouw op de Haverstraat. Op de nieuwe site komen 26 modern ingerichte klaslokalen, met twee labos en een ICT-lokaal, vertelt Guy Ghysels als fiere directeur.
De start van deze nieuwbouw zal niet onopgemerkt voorbij gaan. In de nacht van 17 op 18 oktober worden de gigantische bouweenheden via uitzonderlijk vervoer in vrachtwagenkonvooi naar Oostende gebracht. Tien vrachtwagens vervoeren de units die 4 meter breed, 17 meter lang en 3,6 meter hoog zijn. Een bijzonder zicht.
Het nieuwe schoolgebouw voldoet aan alle eisen van energiezuinigheid en duurzaamheid, vertelt afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck. maar vooral de levertijd is spectaculair, op zes werkdagen wordt het hele gebouw weer- en winddicht geplaatst. De afwerking duurt daarna nog slechts twee maanden.
De symbolische eerste steenlegging vindt plaats op dinsdag 18 oktober, om 08.45 uur, op de bouwsite in de Haverstraat in Oostende. Er is voldoende beeldmateriaal om fotos te maken of te filmen.
Op een grasland tegenaan het bosje zijn ze bezig een school te bouwen. Dit gebeurt met kant en klare modules die door grote laagladers ter plaatse worden gebracht, en als een blokkendoos opeen worden gestapeld, In geen tijd zal de school klaar zijn, want alle voorzieningen zitten al in de zo goed als afgewerkte modules. Vanaf begin september is begonnen met het verwijderen van de bomen op het terrein aan de Leffingestraat, begrensd door de Koninginnelaan en de Haverstraat. Het schoolgebouw zal plaats bieden aaneen 500 tal leerlingen.
Vandaag 15 september 2011 zijn de uitvoeringswerken gestart. Burgemeester Jean Vandecasteele en de directeuren van de NMBS-Holding, Infrabel en De Lijn West-Vlaanderen hebben het project toegelicht. Bovendien hebben zij een maquette onthuld en het startschot gegeven voor de afbraakwerken.
De werkzaamheden voor het stationsproject Oostende zijn vandaag gestart met het neerhalen van de oude loopbrug op de havenkaai achter het stationsgebouw. Het stationsproject reikt immers verder dan het stationsgebouw en de perrons. Niet alleen wordt het treinstation gerenoveerd en heringericht en wordt een nieuw trein-, bus- en tramstation gebouwd, ook de ferryterminal wordt vervangen en in het havengebied komt een nieuwe bus- en tramstelplaats. Een stadsdeel met een oppervlakte van meer dan 100.000m² wordt geherwaardeerd.
Meer dan honderd jaar geleden liet koning Leopold II het station van Oostende bouwen. Een statig gebouw met een prachtige architectuur, een stationsgebouw de koningin der badsteden waardig. De hoge luifel die elf meter hoog en in kleuren die verwijzen naar de zee de perrons zal overdekken en de historische en nieuwe gebouwen op de stationssite met elkaar zal verbinden.De opmerkelijke architectuur van de luifel zal van het Station aan Zee een landmark maken waaropOostende Stad aan Zee trots kan zijn.
Op deze zonnige dag ook even foto's gaan nemen in het stationsgebouw.
Wij ontmoetten er ook Burgemeester Vandecasteele, Bart Tommelein, en Nico Geldhof.
Nadien was er nog een demonstratie hoe de oude loopbrug op de havenkaai , gelegen achter het station, in delen neergelaten wordt, en meteen door een kraanschaar versnipperd wordt.
Vandaag, na een week van minder goed weer bij de havendammen..
Havendamwerken In mei leggen de mannen van Depret geen ei, maar rotsblokken..
Vandaag, na een week van minder goed weer even gaan loeren bij de havendammen. Door de harde wind kon er enkele dagen niet volop doorgewerkt worden aan de dammen, maar nu kon er weer een lading rotsblokken aangevoerd worden tot aan het strand, en zouden de mannen van de kamions, de kraanmannen, en iedereen die daar de handen uit de mouwen kan steken weer vol vuur aan de slag kunnen . Ook nog een praatje kunnen maken met die tof mannen daar.. Ik dus, met de camera in de aanslag, en met de kleine telezoom weer van de partij om enkele meifoto's te schieten. Raar, bij ons noemen de meeste mensen een foto maken als, 'een foto trekken' waar dat vandaan komt weet ik niet, maar veel trekken komt er niet bij kijken, zeker niet zoveel als die mannen die op het strand aan dat zeil stonden te 'trekken'.
Moet eigenlijk, als ik dat woord hoor nog het meest denken aan een leraar in de snotneuzen school, die was een bekend trekker, ook al geen foto's, maar aan de oren als je iets mispeuterd had. De stinkerd, $£# µ § (Een vloek die ik leerde uit de Nero albums ) Advonture noemde ie, kon er wat van, zelfs voor een onnozel babbeltje, kwam die dan stiekem langs achter, greep uw oor vast, trok en draaide eraan en sleepte je zo een eind mee. Iedereen die het ooit meemaakte, er dat was , elk jaar weer, bijna de voltallige klas, kon zeker een week lang niet op dat bewuste trekkers oor slapen. Toen kon dat nog, zo'n trekker in de school, weet zelfs van een gastje, die een scheurtje in zijn oor had, zo geweldig was hij tekeer gegaan. Moest het hedendaags zo gaan , ze kloppen hem in elkaar de jonge gasten, maar wij als dertien-veertien jarige kereltjes toen, dan zweeg je in alle talen, ook thuis, of je kreeg er nog een oorveeg bovenop. Wel, dat noem ik trekken, niet op dat knopje van dat bakje duwen, zeg dat ik het gezegd heb!
Tussenin ook een paar foto's van de werken aan de dijk,die wordt flink vergroot aan het vissersstandbeeld, met aansluiting op de nieuwe westdam. Ook parkings komen onder de promenade, dus megawerken is geen woord teveel.