DEZE BLOG BEKIJKEN Kan het best door te klikken op het onderwerp van uw keuze, bv.havendammen, bij CATEGORIEËN, daar zie je dan alle postings over dit onderwerp samen.
Vandaag 15 september 2011 zijn de uitvoeringswerken gestart. Burgemeester Jean Vandecasteele en de directeuren van de NMBS-Holding, Infrabel en De Lijn West-Vlaanderen hebben het project toegelicht. Bovendien hebben zij een maquette onthuld en het startschot gegeven voor de afbraakwerken.
De werkzaamheden voor het stationsproject Oostende zijn vandaag gestart met het neerhalen van de oude loopbrug op de havenkaai achter het stationsgebouw. Het stationsproject reikt immers verder dan het stationsgebouw en de perrons. Niet alleen wordt het treinstation gerenoveerd en heringericht en wordt een nieuw trein-, bus- en tramstation gebouwd, ook de ferryterminal wordt vervangen en in het havengebied komt een nieuwe bus- en tramstelplaats. Een stadsdeel met een oppervlakte van meer dan 100.000m² wordt geherwaardeerd.
Meer dan honderd jaar geleden liet koning Leopold II het station van Oostende bouwen. Een statig gebouw met een prachtige architectuur, een stationsgebouw de koningin der badsteden waardig. De hoge luifel die elf meter hoog en in kleuren die verwijzen naar de zee de perrons zal overdekken en de historische en nieuwe gebouwen op de stationssite met elkaar zal verbinden.De opmerkelijke architectuur van de luifel zal van het Station aan Zee een landmark maken waaropOostende Stad aan Zee trots kan zijn.
Op deze zonnige dag ook even foto's gaan nemen in het stationsgebouw.
Wij ontmoetten er ook Burgemeester Vandecasteele, Bart Tommelein, en Nico Geldhof.
Nadien was er nog een demonstratie hoe de oude loopbrug op de havenkaai , gelegen achter het station, in delen neergelaten wordt, en meteen door een kraanschaar versnipperd wordt.