De voorbereidingen voor wieken montage
Ik was er 17 en 18 maart om de werkzaamheden op te volgen aan de windmolens. Normaal zou dan op zondagvoormiddag de 18de het vaartuig Neptune uitvaren met alle onderdelen voor een der windmolen naar de Thorntonbank. Het laden is een geduldig werkje en liep uit, waarschijnlijk door onvoorziene omstandigheden, en toen om 15 uur alles geladen was kreeg ik te horen dat het convooi misschien om 18 uur zou afvaren. Het was er zonnig maar koud, en ik kreeg het steeds kouden, dus wilde dit niet meer afwachten,zeker toen het nog niet echt zeker was. Ik hoorde achteraf dat het dan toch doorgegaan was, nu er komer er nog meerdere langs, het zal wel eens lukken..
Eerst even de foto's van zaterdag 17.03










Een van de wieken, om het in het Vlaams uit te drukken, geen klein bier.

Enkele van de wiekenkoppen.

Daar kan een grote auto in rijden..

Levering over zee van de buizen en turbines voor de montage van de windmolens op de kade. 18.03.2012









Sleepboot de Ensor is ook van de partij.

Een indrukwekkende lengte

De 126 meter brede gondel met de drie wieken gaan traag de hoogte in.
Stilaan gaat de eerste molenwieken combinatie iets na elf uur de lucht in..






Hier hangt de gondel boven de Neptune.


Tussen alle obstakels loodsen ze perfect de wieken naar het platform.

Millimeterwerk...

Bijna op zijn plaats.


En met ze'n allen het ding van 126 meter breed vastmaken aan de stellage voor de tocht van iets dan 4 uur naar de Thorntonbank.


Zelfs het kleine bovendeel van de kraan is al een mastadont. Iemand van de toeschouwers wilde wel een foto van dichtbij, iets met een kabeltje ofzo, waar hij aan gewerkt heeft denk ik dus hierbij...



Deze mensen trekken de wieken in de juiste positie.

Toezichters, dit is al van een behoorlijke afstand gefotografeerd.

En kijklustigen, weliswaar minder dan in de tijd van de verscheping van de eerste betonnen funderingsvoeten.

En nog even een foto van de zeekabel van fase1, zomaar eventjes 22 cm dik, deze loopt vanaf bredene naar de windmolens op zowat 30 km offshore van zeebrugge, waar uit de kust de thorntonbank is gelegen. Buiten de 6 windmolens van 5 MW op een betonnen voet, die sinds 2009 actief zijn, komen er in de tweede en derde fase telkens 24 windmolens bij, elk met een capaciteit van 6.15 MW, wat 325 MW geeft goed voor jaarlijks een miljoen Kwh, of stroom voor 600.000 huisgezinnen. Wat meteen ook goed is voor het milieu, met het terugdringen van 450.000 ton co2 jaarlijks.
196 stalen palen tussen 40 en 50 meter lang werden geheid in de zeeboden door de ponton Buzzard, dit van april tot augustus 2011. Deze verankeringen in de zeebodem zijn de steunen voor de jacket funderingen die er bovenop komen. Deze jacket fundering is een stalen vakwerk bestaande uit ronde buizen ontworpen voor het dragen van de windturbines. De hoogte van een jacket variëert tussen de 40 en de 45 m en is ondertussen geplaatst door de rambiz, terwijl de Breugel, een baggerschip de geul voor de kabel maakte.. De totale kostprijs van de 54 windmolens met alle voorbereidende werken van het project zou 1.3 miljard euro bedragen. waarvan 1/10 voor het maken van deze foto's....Grapje Leo, grapje man ! Alles komt ten goede aan de planeet aarde, om zoveel mogelijk de klimaatsveranderingen en opwarming tegen te gaan, wat we enkel maar kunnen toejuichen. Meer over onze planeet en het klimaat ; zie http://www.klimaat.be/spip.php?rubrique4-------------------------------------------------- _______________
|