Transmitting mass media novelties Bij deze vat ik de koe bij de horens om Media Radar en misschien belangrijker, mezelf, voor te stellen.
Mijn naam is Aude François, fulltime Flight Attendant en parttime student aan de Artesis-Plantijn Hogeschool in Antwerpen. Bezig bijtje, up high in the sky en down town Antwerp city ;-)
Media Radar is mijn blog waarop ik regelmatig nieuwtjes zal posten uit de mediasector, opgericht voor een workshop die ik volg naar aanleiding van mijn studie Communicatiemanagement. Enkele aspecten die aan bod komen zijn:
print: #mrrprint
radio: #mrrradio
tv #mrrtv
cijfers: #mrrcijfers
digitaal: #mrrdigitaal
buitenland: #mrrbuitenland
Belgie: #mrrbel
PR: #mrrPR
Bent u ook geïnteresseerd in media en al zijn facetten? Wil je op de hoogte blijven van highlights uit de sector? Volg dan zeker Media Radar!
Maandblad Ché zal voortaan niet meer tussen de favoriete maandbladen voor mannen liggen, zo vernam De Morgen van uitgeverij Cascade die het blad nog maar recent overgenomen had van Think Media, dat nog niet zo lang geleden failliet verklaard werd.
Het was de bedoeling om Ché een nieuw elan te geven: de bikinibabes verdwenen van de voorpagina en inhoudelijk moest het machogehalte verminderen. Maar die nieuwe aanpak werd lauw onthaald bij de lezers. Ook de adverteerders liepen niet warm voor het vernieuwde Ché.
Het aantal verkochte exemplaren was simpelweg te laag, en de kosten te hoog volgens De Buck van Cascade. Ook een koerswijziging zou een te zware taak worden voor de kleine uitgeverij: hierdoor beslisten ze dat de editie die nu in de rekken ligt de allerlaatste zal zijn.
De beslissing zal niet tot ontslagen leiden, meldt De Morgen nog, omdat het blad vooral door freelance journalisten bij elkaar werd geschreven.
De Morgen. (27 juli 2016). Maandblad Ché houdt ermee op . Opgeroepen op 27 juli 2016, van hln: http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/2810026/2016/07/26/Maandblad-Che-houdt-ermee-op.dhtml
nieuwe afleveringen van Belga Sport #mrrBel #mrrtv
Dik drie jaar na de laatste aflevering krijgt Belga Sport een onverwacht vervolg op de betaalzender Play Sports van Telenet. Met acht nieuwe documentaires wil de zender samen met Woestijnvis de bejubelde documentairereeks van onder het stof halen.
In maart 2013 zette Belga Sport een punt achter zeven mooie seizoenen en vijftig afleveringen. Niet dat de sportverhalen op waren, maar door de toen hevig oplaaiende ruzie tussen Woestijnvis en de VRT was er geen toekomst meer voor het programma.
Play Sports zal de nieuwe afleveringen van Belga Sport dit najaar uitzenden. Exacte data zijn nog niet bekend.
De Morgen. (25 juli 2016). Telenet haalt 'Belga Sport' van onder het stof. De Morgen, p. 20.
Minister Gatz bereidt omschakeling naar DAB+ radio voor #mrrradio #mrrbel
De Vlaamse Regering heeft op voorstel van mediaminister Sven Gatz een ontwerp van decreet goedgekeurd dat de Vlaamse radio's voorbereidt op de omschakeling naar DAB+, de digitale radio die via de ether te ontvangen is en meer spelers mogelijk maakt.
Een radiostation voor mediagroep SBS (die tv-zenders VIER en VIJF bezit) komt er voorlopig niet omdat de landelijke dekking daarvan kwaliteitsverlies zou betekenen voor de ontvangst van VRT-zenders.
Nieuw is dat er volgend jaar een oproep komt voor vier commerciële netwerkradio's met een voornamelijk stedelijke dekking die een welomschreven profiel moeten hebben: Vlaamse en Nederlandstalige muziek, nieuws- en informatiezender en genre- of themaradio, bijvoorbeeld jazz of sport. Zij zullen een vergunning krijgen voor negen jaar en kunnen dankzij invoering van DAB+ doorgroeien tot landelijke zenders.
Vanaf 1 september 2018 moeten de bestaande nationale commerciële radio's Q music, Joe FM en Nostalgie ook beschikbaar zijn op DAB+. De VRT-radio's zijn dat nu al, op de ontkoppeling van Radio 2 na. Een datum voor de afschakeling van de FM-band (de zgn. analoge switch-off) wordt na een breed overleg tussen de belanghebbenden in het najaar bepaald. Lokale radio's blijven op de FM-band uitzenden, maar via samengevoegde frequenties. Zo kunnen ze meer luisteraars bereiken en in een groter gebied lokale reclame-inkomsten werven. Ook voor de lokale radio's volgt in 2017 een oproep. De uitverkorenen zullen dan net als de netwerkradio's een vergunning krijgen voor negen jaar.
De Condé, R. (8 juli 2016). Gatz wil commerciële
netwerkradio's. Het belang van Limburg, p. 23.
Sanoma's winstverwachting terug in stijgende lijn #mrrprint #mrrbuitenland
Het Finse mediabedrijf Sanoma is weer wat positiever gestemd over de toekomst. Vooral in thuisland Finland lopen de zaken beter dan voorheen, zo laat het moederbedrijf van magazines als 'Libelle' en 'Flair' weten. Sanoma rekent nu op een operationele winstmarge van zo'n 9%. In februari ging de mediagroep nog uit van zo'n 7%. Ook in de omzet verwacht Sanoma dit jaar een verbetering tegenover 2015. Vorig jaar namen de opbrengsten, gecorrigeerd voor de verkoop van bedrijfsonderdelen, nog met 3,4% af.
Sanoma schroeft
winstverwachting weer op . (15 juli 2016). Het Laatste Nieuws , p. 21.
verlaging BTW gevraagd op elektronische kranten en boeken
Het voorstel werd ingediend door MR-Kamerlid Caroline Cassart (MR). Georges Gilkinet (Ecolo) diende een amendement in om de belastingverlaging niet enkel voor de elektronische boeken te laten gelden, maar ook voor de elektronische pers. "De waarde van een boek is onafhankelijk van de drager en de manier waarop de lezer er toegang tot heeft", benadrukt Cassart. Ze wijst op de digitale revolutie in de samenleving en het gevaar dat Belgische uitgevers een concurrentienadeel hebben ten opzichte van hun buitenlandse collega's die wel van een lager BTW-tarief kunnen genieten.
Belga. (13 juli 2016). Kamer
vraagt verlaging BTW op elektronische boeken en kranten naar 6 procent. Opgeroepen
op 15 juli 2016, van Knack Datanews :
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/kamer-vraagt-verlaging-btw-op-elektronische-boeken-en-kranten-naar-6-procent/article-normal-728377.html
Famous, één van de grootste onafhankelijke reclamebureaus van het land, komt in buitenlandse handen. Grey, onderdeel van het Britse WPP, neemt een meerderheidsbelang in Famous.
Famous is onder meer bekend van campagnes voor Klara (Klarafy), De Lijn (Stressmannetje), de NMBS en Jupiler. Het bureau telt tachtig werknemers. Aan het hoofd staat oprichter Marc Fauconnier. Famous wordt omgedoopt tot FamousGrey.
Overnemer Grey is onderdeel van de WPP groep (Wire and Plastic Products). Het Britse WPP is het grootste reclamebureau ter wereld.
Belga. (12 juli 2016). Belgisch reclamebureau Famous in buitenlandse handen. Opgeroepen op 12 juli 2016, van De Redactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/1.2711556
WPG Uitgevers heeft een nieuwe CEO gevonden voor zijn Belgische tak. Uitgever en ex-literair journalist bij de krant De Standaard (waar hij het tot chef boeken schopte)Jeroen Overstijns wordt de opvolger van de naar SBS vertrokken Peter Quaghebeur.
WPG Uitgevers België is het Belgische dochterbedrijf van de Nederlandse uitgever WPG. In ons land is het de koepel boven bekende uitgeverijen als Manteau en Standaard Uitgeverij.
Die Belgische dochter werd jarenlang geleid door Peter Quaghebeur, maar die vertrok begin dit jaar voor een nieuwe uitdaging als CEO van SBS Belgium, het bedrijf boven commerciële zenders VIER en VIJF.
Overstijns is geen onbekende van het huis. Hij stond eerder aan het roer van de B2B-uitgever Standaard Uitgeverij Professional. Toen die werd verkocht aan sectorgenoot Larcier, stapte Overstijns mee over om er commercieel directeur te worden. Larcier werd vorige maand op zijn beurt verkocht aan het Franse Editions Lefebvre Sarrut.
Serrure, B. (9 juli 2016). WPG strikt nieuwe Belgische topman. De Tijd, p. 15.
Brecht Decaestecker nieuwe hoofdredacteur digitaal bij VRT Nieuws
Enkele weken geleden heeft hoofdredacteur online Emmanuel Rottey aangekondigd dat hij voor een tijd naar het buitenland verhuist om familiale redenen. VRT Nieuws moest op zoek naar een nieuwe hoofdredacteur en heeft die nu gevonden in Brecht Decaestecker.
Decaestecker komt over van De Persgroep waar hij onder meer instond voor de lancering van het digitale nieuwsmerk demorgen.be. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij de Krant van West-Vlaanderen en later bij Het Nieuwsblad.
In 2006 ging hij bij De Morgen aan de slag. Daar was hij achtereenvolgens coördinator van de mediabijlage media.com, chef nieuws, chef weekend, adjunct-hoofdredacteur en verantwoordelijke voor de digitale projecten. Vorig jaar stapte hij over naar Humo.
Verstraete, A. (11 juli 2016). Brecht Decaestecker nieuwe hoofdredacteur digitaal bij VRT Nieuws. Opgeroepen op 12 juli 2016, van De Redactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/1.2711162