Transmitting mass media novelties Bij deze vat ik de koe bij de horens om Media Radar en misschien belangrijker, mezelf, voor te stellen.
Mijn naam is Aude François, fulltime Flight Attendant en parttime student aan de Artesis-Plantijn Hogeschool in Antwerpen. Bezig bijtje, up high in the sky en down town Antwerp city ;-)
Media Radar is mijn blog waarop ik regelmatig nieuwtjes zal posten uit de mediasector, opgericht voor een workshop die ik volg naar aanleiding van mijn studie Communicatiemanagement. Enkele aspecten die aan bod komen zijn:
print: #mrrprint
radio: #mrrradio
tv #mrrtv
cijfers: #mrrcijfers
digitaal: #mrrdigitaal
buitenland: #mrrbuitenland
Belgie: #mrrbel
PR: #mrrPR
Bent u ook geïnteresseerd in media en al zijn facetten? Wil je op de hoogte blijven van highlights uit de sector? Volg dan zeker Media Radar!
04-08-2016
app Paper van De Persgroep NL naar Blendle
Online-kiosk Blendle neemt de app Paper over van de Persgroep Nederland, onder andere uitgever van De Volkskrant. De digitale uitgave biedt tegen betaling een dagelijkse selectie van artikelen uit de verschillende kranten van de uitgever. Hoeveel geld er met de overname gemoeid is, hebben de twee bedrijven niet bekendgemaakt.
van der Kolk, T. (4 augustus 2016). Blendle neemt app Paper over van De Persgroep. Opgehaald van devolkskrant.nl : http://www.volkskrant.nl/economie/blendle-neemt-app-paper-over-van-de-persgroep~a4351685/
websites VRT, federale overheid en universiteiten plat! #mrrdigitaal
Rond 22 uur gisteravond gingen alle websites van de VRT, de federale overheid én de universiteiten in ons land volledig plat. Allemaal sites die beheerd worden door Belnet, een computernetwerk voor openbare diensten en onderzoeksinstellingen. Wat er exact aan de hand was, was niet meteen duidelijk. Belnet tweette dat het "problemen aan het netwerk" ondervond die een impact hadden op alle klanten, en dat er volop naar een oplossing gezocht werd. Om middernacht was het euvel nog altijd niet verholpen.
Websites overheid en VRT plat. (3 augustus 2016 ). Het Laatste Nieuws , p. 5.
nieuwe trend in medialandschap: webshop/app door magazines en zenders #mrrprint #mrrdigitaal #mrrbel
Flair bouwt zijn website vanaf vandaag om tot een webshop, zo meldt De Tijd. Alles wat op de website te zien is, is te koop. Lezeressen kunnen nu volledig losgaan en alles wat te zien is bestellen, in samenwerking met Zalando en Zeb, en dit slechts door 1 klik op de desbetreffende foto. Flair krijgt een commissie op elke bestelling via zijn site.
'Magazines halen hun inkomsten traditioneel uit adverteerders en consumenten', zegt hoofdredacteur Frederik De Swaef in De Tijd. 'Die laatste inkomstenbron is moeilijker over te planten naar online. Daarom kwamen we met een webshop die andere webshops zal omvatten.'
Dit voorjaar werd Spott gelanceerd, een app die volgens een vergelijkbaar principe werkt. VRT- en VTM-kijkers kunnen via hun smartphone aankopen wat ze in De keuken van Sofie en Dagelijkse kost hebben gezien.
Website 'Flair' wordt webwinkel. (3 augustus 2016). De Standaard, p. 3.
Topics viert zijn 50.000 abonnees #mrrprint #mrrdigitaal
De exclusieve gratis dienst voor lezers van de Persgroep-kranten bereikte kortelings 50.000 abonnees. De website werd eind juni gelanceerd voor lezers van De Morgen en HLN. Een week later kon Topics al op 10.000 gebruikers rekenen. Recent kregen ook de lezers van Nederlandse kranten toegang tot de nieuwe service.
De site werkt als volgt: lezers kunnen uit meer dan 10.000 topics hun favoriete onderwerp kiezen om over te lezen en stellen zélf hun eigen nieuwsoverzicht samen; kortom, een gepersonaliseerde krant uit een selectie van de 13 kranten van de uitgever.
50.000 abonnees op Topics. (2 augustus 2016). Het Laatste Nieuws, p9.
reclame op maat getest bij Proximus #mrrdigitaal #mrrtv
Proximus TV pakt binnenkort uit met gepersonaliseerde reclame in onze woonkamers.Hetbedrijf past daarvoor vanaf 1 september zijn algemene voorwaarden aan.In de selectie van de reclamespots wordt gekeken naar administratieve klantengegevens, het kijkgedrag en de gegevens van andere Proximus-diensten.
Ze zullen deze nieuwe aanpak starten op TV Replay, de dienst van Proximus TV om uitgesteld te kijken. Op termijn willen ze ook tijdens het live kijken de boodschappen aanpassen aan de kijkers, iets dat van groot belang is voor adverteerders.Wie reclame maakt voor pampers, heeft er weinig aan dat die boodschap een halve minuut op het scherm prijkt bij een alleenstaande man. Wie de juiste reclame bij de juiste mensen krijgt, kan dus meer geld vragen voor die boodschap.
Ook concurrent Telenet werkt, in samenwerking met de gelieerde commerciële zenders VIER en VIJF, aan gerichte reclame. Dat project zou later dit jaar van start moeten gaan.
Proximus test reclame op maat. (2 augustus 2016). De Tijd, p. 14.
VTM biedt excuses aan omtrent sketch met Frank en Sabine #mrrtv
Tegen de Sterren op, een gevestigde waarde bij iedereen die komische ontspanningstelevisie weet te apprecieren. In de aflevering van vorig weekend werden Frank en Sabine (weerman en -vrouw) gepariodeerd in het programma. Uiteraard kunnen beide partijen het grappige hiervan inzien, maar deze week lag het anders: zowel Frank als Sabine maakten vorige week een persoonlijk drama mee. Hagedoren verloor haar man en Deboosere nam enkele dagen eerder afscheid van zus Paskal. Ongepast, klonk het op social media. Medialaan excuseerde zich gisteren dan ook alsvolgend: 'het was ongepast om de sketch uit te zenden na de persoonlijke tragedies binnen de families van Frank en Sabine'. De sketch dateerde al uit 2013, maar door een human error werd de uitzending op zaterdag niet aangepast.
ondertussen zoekt VRT een oplossing voor de presentatie van het weer op langere termijn. Woordvoerster Anne Stroobandts bevestigde dat de komende dagen een oplossing op korte termijn gevonden werd. Ze benadrukte ook dat VRT beide weerankers de ruimte wil bieden om te kunnen rouwen.
VTM excuseert zich voor sketch met Frank en Sabine. (1 augustus 2016). Het Nieuwsblad, p22