Transmitting mass media novelties Bij deze vat ik de koe bij de horens om Media Radar en misschien belangrijker, mezelf, voor te stellen.
Mijn naam is Aude François, fulltime Flight Attendant en parttime student aan de Artesis-Plantijn Hogeschool in Antwerpen. Bezig bijtje, up high in the sky en down town Antwerp city ;-)
Media Radar is mijn blog waarop ik regelmatig nieuwtjes zal posten uit de mediasector, opgericht voor een workshop die ik volg naar aanleiding van mijn studie Communicatiemanagement. Enkele aspecten die aan bod komen zijn:
print: #mrrprint
radio: #mrrradio
tv #mrrtv
cijfers: #mrrcijfers
digitaal: #mrrdigitaal
buitenland: #mrrbuitenland
Belgie: #mrrbel
PR: #mrrPR
Bent u ook geïnteresseerd in media en al zijn facetten? Wil je op de hoogte blijven van highlights uit de sector? Volg dan zeker Media Radar!
15-07-2016
Sanoma's winstverwachting terug in stijgende lijn #mrrprint #mrrbuitenland
Het Finse mediabedrijf Sanoma is weer wat positiever gestemd over de toekomst. Vooral in thuisland Finland lopen de zaken beter dan voorheen, zo laat het moederbedrijf van magazines als 'Libelle' en 'Flair' weten. Sanoma rekent nu op een operationele winstmarge van zo'n 9%. In februari ging de mediagroep nog uit van zo'n 7%. Ook in de omzet verwacht Sanoma dit jaar een verbetering tegenover 2015. Vorig jaar namen de opbrengsten, gecorrigeerd voor de verkoop van bedrijfsonderdelen, nog met 3,4% af.
Sanoma schroeft
winstverwachting weer op . (15 juli 2016). Het Laatste Nieuws , p. 21.
verlaging BTW gevraagd op elektronische kranten en boeken
Het voorstel werd ingediend door MR-Kamerlid Caroline Cassart (MR). Georges Gilkinet (Ecolo) diende een amendement in om de belastingverlaging niet enkel voor de elektronische boeken te laten gelden, maar ook voor de elektronische pers. "De waarde van een boek is onafhankelijk van de drager en de manier waarop de lezer er toegang tot heeft", benadrukt Cassart. Ze wijst op de digitale revolutie in de samenleving en het gevaar dat Belgische uitgevers een concurrentienadeel hebben ten opzichte van hun buitenlandse collega's die wel van een lager BTW-tarief kunnen genieten.
Belga. (13 juli 2016). Kamer
vraagt verlaging BTW op elektronische boeken en kranten naar 6 procent. Opgeroepen
op 15 juli 2016, van Knack Datanews :
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/kamer-vraagt-verlaging-btw-op-elektronische-boeken-en-kranten-naar-6-procent/article-normal-728377.html
Famous, één van de grootste onafhankelijke reclamebureaus van het land, komt in buitenlandse handen. Grey, onderdeel van het Britse WPP, neemt een meerderheidsbelang in Famous.
Famous is onder meer bekend van campagnes voor Klara (Klarafy), De Lijn (Stressmannetje), de NMBS en Jupiler. Het bureau telt tachtig werknemers. Aan het hoofd staat oprichter Marc Fauconnier. Famous wordt omgedoopt tot FamousGrey.
Overnemer Grey is onderdeel van de WPP groep (Wire and Plastic Products). Het Britse WPP is het grootste reclamebureau ter wereld.
Belga. (12 juli 2016). Belgisch reclamebureau Famous in buitenlandse handen. Opgeroepen op 12 juli 2016, van De Redactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/1.2711556
WPG Uitgevers heeft een nieuwe CEO gevonden voor zijn Belgische tak. Uitgever en ex-literair journalist bij de krant De Standaard (waar hij het tot chef boeken schopte)Jeroen Overstijns wordt de opvolger van de naar SBS vertrokken Peter Quaghebeur.
WPG Uitgevers België is het Belgische dochterbedrijf van de Nederlandse uitgever WPG. In ons land is het de koepel boven bekende uitgeverijen als Manteau en Standaard Uitgeverij.
Die Belgische dochter werd jarenlang geleid door Peter Quaghebeur, maar die vertrok begin dit jaar voor een nieuwe uitdaging als CEO van SBS Belgium, het bedrijf boven commerciële zenders VIER en VIJF.
Overstijns is geen onbekende van het huis. Hij stond eerder aan het roer van de B2B-uitgever Standaard Uitgeverij Professional. Toen die werd verkocht aan sectorgenoot Larcier, stapte Overstijns mee over om er commercieel directeur te worden. Larcier werd vorige maand op zijn beurt verkocht aan het Franse Editions Lefebvre Sarrut.
Serrure, B. (9 juli 2016). WPG strikt nieuwe Belgische topman. De Tijd, p. 15.
Brecht Decaestecker nieuwe hoofdredacteur digitaal bij VRT Nieuws
Enkele weken geleden heeft hoofdredacteur online Emmanuel Rottey aangekondigd dat hij voor een tijd naar het buitenland verhuist om familiale redenen. VRT Nieuws moest op zoek naar een nieuwe hoofdredacteur en heeft die nu gevonden in Brecht Decaestecker.
Decaestecker komt over van De Persgroep waar hij onder meer instond voor de lancering van het digitale nieuwsmerk demorgen.be. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij de Krant van West-Vlaanderen en later bij Het Nieuwsblad.
In 2006 ging hij bij De Morgen aan de slag. Daar was hij achtereenvolgens coördinator van de mediabijlage media.com, chef nieuws, chef weekend, adjunct-hoofdredacteur en verantwoordelijke voor de digitale projecten. Vorig jaar stapte hij over naar Humo.
Verstraete, A. (11 juli 2016). Brecht Decaestecker nieuwe hoofdredacteur digitaal bij VRT Nieuws. Opgeroepen op 12 juli 2016, van De Redactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/1.2711162