Het is zover, de laatste rit gaat beginnen. Vermits er geen camping verder op de reisweg lag zijn we terug in Signy blijven overnachten. Dus vertrekken we vandaag om 07.00u om tijdig in Ham aan te komen. De eerste 100km zijn nog serieus heuvelachtig, de Franse en de Belgische Ardennen zijn ervoor gekend dat het lastige klanten zijn. Gister avond bij toeval de gsm afgezet en deze morgen vergeten op te zetten. Daar we op voorhand wisten waar er gegeten ging worden was ik mij van geen kwaad bewust maar de begeleiders hadden ondertussen al meerdere pogingen ondernomen om ons te bereiken wat dus niet kon. Zo gebeurt er altijd wel eens iets wat je niet verwacht. Onze koks hebben een lekkere spaghetti boulognaise gemaakt wat er wel inging. Om 13.10u beginnen we aan de laatste 100km, dan besef je wel dat afkort. De Ravel van Namen naar huis gaat als een sneltrein, de neuzen ruiken de stal, we zijn juist voor de begeleiders op onze laatste afspraak in Hoegaarden. We nemen daar een laatste hot-dog en dan naar Ham. Het deed deugd om daar je familie en vrienden terug te zien. Er werden enkele woordjes geplaatst en geschenken uitgedeeld en natuurlijk (straffe) verhalen verteld. Het zal voor ons en de begeleiders een onvergetelijke tocht blijven, een droom is weer verwezenlijkt.
Er komt waarschijnlijk nog een naverslag van wat er allemaal verbruikt werd op deze tocht, mochten er mensen zijn die graag een inlichting of wat info willen over deze reis je kan mij altijd mailen op julienhannes@telenet.be. De reisweg is in drie delen verdeeld, deel 1 en 3 in Frankrijk zijn zelf uitgestippeld om het zo kort mogelijk te houden, deel 2 heen en terugreis op Spaans grondgebied is de route van Clemens Sweerman "St Jacobs fietsroute".
Met dit verslag willen we onze ervaringen neerschrijven ook al voor potentiele toekomstige Compostela-gangers.
Voorbereiding leerde ons ondermeer dat het mogelijk is deze reis met een mobile home te doen waarin 4 personen dienen te overnachten,te leven,maar best te voorzien de overnachtin0gen door te brengen op campings vanwege de extra mogelijkheden van gebruik van sanitair,douches en afwas.
Regelmatig en tijdig inkopen doen van voeding en drank is eveneens een must.
Goede afspraken over hoeveel kleding schoeilsel,bij vertrek gezien beperkte ruimte.
De ritten werden prima voorbereid alsook campings en stopplaatsen,doch de aard van bepaalde ritten en het weer zorgden er snel voor dat er diende afgeweken te worden,van de planning.
Hierdoor dienen er nieuwe afspraken te worden gemaakt stopplaatsen,en overnachting locaties. flexibiliteit ,goed overleg en overeenkomen is een noodzaak.
Het was ons snel duidelijk dat bijstand regelmatig en noodzakelijk,wenselijk was.Het weer, vooral zon, de afstand de vorm van de dag,en het zware parcours. Zo bleken beide renners de dag dat de pyrineeen rit werd gereden,naar compostela,samen 16 liter water 4 liter cola en 10 tal suiker wafels te hebben verorberd.
Tel hierbij twee evenwichtige voedzame maaltijden en je weet dat je met volle winkelkarren rondloopt.
Winkelen vooral in de voormiddag zodat er steeds verse producten op tafel komen.Bovendien is het nodig vrij snel voor brood en vlees te zorgen,zeker in frankrijk,anders kan je wel eens zonder te komen zitten.
Ook winkelen en tanken dienen tijdig te gebeuren er zijn er gewoon minder dan bij ons op dezelfde oppervlakte.
Ook zorgt tijdig tanken en goed uitkijken voor goedkopere tankbeurten,en stellen we vast dat veel warenhuizen tankstations hebben waar de prijzen laag zijn.
Onze conclusie is ook dat jules en maurits prachtig presteerden .Wijzelf hebben tenvole genoten van de tochten ,de zon, de zichten, de sfeer en de kameradschap en stelden vast dat de trip verrijkend is in veel opzichten.
We vetrekken om 7.45 ur onder een stralend zonnetje en 19 graden.
Van het we moeten we zeker niet klagen,op onze tocht met uitzondering van de wind.
We hebben toch 19 dagen wind op kop gehad,wat ons een gevoel geft avn de ganse dag vals plat te rijden.
De rit kabbelde verder tot we in de carrousel rond Reims beginnen.het is naturlijk mooi tussen de wijnranken e het blijft altijd de vraag Wie drinkt al die champagne.
Spek en eieren voor het middagmaal richting signy.
We wilden wel verder te rijden doch opteerden dan toch voor signy gezien er camping is.
We voorzien dat we morgen om 17 uur in ham gaan aankomen .
Het is en fantastische ervaring geweestn zwaar maar het was een pelgrimstocht en zeker geen pleziertocht aan gemiddeld 200 kilometers per dag.
Ik bedank onze families die ons zolang heben moeten,missen,jos en louks voor hen goede begeleiding en kookkunsten,en julie voor het volgen van onze blog. Er volgen nog sfeer foto,s en een afsluitend verslag en
Foto,s inde volgende dagen.ook jos en louis zullen een verslag brengen over hun ervaring.
De cijfers.
Gemid 22.2
Tijd 8.37
Afstand 192 kilometer wardoor we de 4000 kilometers hebben overschreden.
Mennetou is een prachtig middeleeuws stadje met zeer oude gebouwen.
We hebben er nog een leuk terasje gedaan echter wifi schepte problemen waardoor we weer enkele dagen achter staan met onze nieuws melding,onze excuses.
De camping was een gemeentelijke camping zonder wifi wel verder in orde.
We hebben vandaag war extra kilometers gemaakt zodat de alaatstse dagen onder controle gaan zijn.
Het is de bedoeling om woensdag rond 17 uur in Ham aan te komen.Het parcour van vandaag was afwisselend meer best te doen.Het weer was zeer goed om te fietsen 23 graden en,licht bewolkt.
Het Noorden van Frankrijk is echt aan het uitsterven.in de dorpjes staan overal woningen te koop of te verkrotten,grote boeren met zeer grote graanvelden,en men gebint nu reeds te oogsten.
Ook vandaag geen camping te vinden.we eten rijst met veel kip.
Morgen het laatste avondmaal,wie weet wat er dan gaat klaar gemaakt worden.
We staan op en horen enkele druppels op het dak.Geen nood voor de rest van de dag geen wolkje meer.33 graden en nog steeds 3 beaufort,moordend op het laatste van dedag.In de voormiddag is het parcour goed te doen,weinig klimwerk en zeer goede wegen.
We eten rond 12 uur in Sourcy en hebben dan 105 kilometer een stuk beter dan de vorige dagen.
In de namiddag wordt het zwaarder vooral de wind gooit roet in het eten.18,05 zijn we op de camping in Mennitou sur cher.de koks hebbende pellegrino menu gemaakt,met saucise de basque.
Mmmmmmmm lekker.
Nu voetbal ijken en ja even later zien wedat Belgie zich plaatst.
Weer prachtig ontwaken al 19 graden,overdag veel zon tot 33 graden.De wind is iets minder maar goed voelbaar rechtsvoor op kop gaat allemaal prima.Jos en louis gaan nog langs St Emilion,gezien het in de heenreis niet lukte.
Ze stellen vast datook hier toerisme geld kost 7, euro voor twee koffies.
Dat slaat het nodlot weer toe,een probleem met de reisweg,drie lekke banden en we zijn een uur kwijt.als lunch bloedworst met appelspij,ze hebben een zeer uitgebreid menu.
Het zonne brand er lekker op los,liters wtar verzwelgen we .Om 18.3o op de camping en dan een stuk vlees waar er maar twee van in depan gaan.Op kracht zullen we zeker wel blijven.
Een heel ander wakker worden 19gr aub gewoon zalig. We krijgen nog enkele kleine klimmetjes die vlot verteren, maar weer het fenomeen van veelsluipverkeer op de kleine wegeltjes, een groot verschil met 18 jaar geleden toen kon je makkelijk een uurrijden zonder een vrtg tegen te komen. Wij rijden door de Landes vlak langs de a-weg gedurende een 20tal km, het gaat niet vooruit altijd vals plat. We rijden langs een rechte weg 19km lang kaarsrecht. Waar moet een mens dan aan denken? Weet je hoeveel bewegingen onze gewrichten maken tijdens zo een rit. Met een trapfrequentie van+- 85 is dat ongeveer 40.000 keer per dag, ongelooflijk eh. We eten na 95km nabij Sabres, zalig in openlucht. We vertrekken opnieuw en moeten ons parcours aanpassen vanwege een zandweg die ineens opduikt. Even later opnieuw problemen, we krijgen een omleiding vanwege werken aan de brug. Wij kunnen nog een stuk afsnijden maar de mannen moeten achterom. Vanaf st Symphorien verandert het decor, we zitten terug in de wijnvelden rond st Emilion en natuurlijk ook de bijhorende cotes. Daar gaan we weer op en neer op en neer. Omstreeks 18.00u zijn we op camping du Vieux Chateau te Raunzau. Patatten met etjes en pekes en een stuk kalkoen, mm mm.
We hadden om 9.00u al 28gr en in de namiddag 33gr zonder problemen, en dan maar drinken.
De batterij is bijna leeg dus moet ik het kort houden vandaag. Vertrokken om 0745u. Het was weer koud vanmorgen. De rest van de dag was het ong 30gr en zon. We hebben vandaag Spanje achtergelaten. De laatste bergjes hebben we goed verteert en de Pyreneën hebben we langs een andere weg verlaten, minder hoog en bijgevolg minder zwaar. Maar even over de grens valt er wel iets op. Ook hier zitten de kleinere weggetjes vol sluikverkeer. We zien op de laatste 15 km meer verkeer dan op de hele voormiddag. Het is zeer irriterend en vermoeiend die voorbij razende voertuigen. We zitten op een camping net over grens. er is inderdaad vraag naar foto's, we doen ons best maar telkens is wel een ander probleem dat opduikt.Vandaag ook een nieuw buitenband moeten leggen, de gravel heeft zijn tol geeist.
De cijfers gem 22.5 tijd 8u 48min 199km tot 3011km
We worden wakker op een koude mistige camping door een verkeerd gestuurde sms van een vriend om 06.30u gelukkig maar een kwartier voor we anders opstaan. We vertrekken met het windjasje en de dikke handschoenen om 07.45u. Het probleem van gisteren hebben we opgelost door een andere weg en 15km extra. Hierdoor passeren we wel door een zeer mooi dorpje genaamd Orbaneja del Castillo, een zeer mooie waterval is vanop de weg zichtbaar. De begeleiders zullen het dorpje bezoeken en de nodige foto's nemen. De volgende kms lopen door een canon waar natuurlijke kantelen gevormd zijn. Even later is de zon van de partij en zal de mist opruimen. Rond de middag hebben we 85km en we eten in Ona. Namiddag loopt het nog goed tot ong 150km en dan het weerkerende stukje wasbord klimwerk. We klimmen 25km aan een weerkerend ritme van 500m klimmen en dan weer 250m dalen. Het is zeer vermoeiend en om gek van te worden. Na 175km toch eindelijk beterschap het begint te dalen. Het verhaal van de dag moet toch nog komen. Op enkele kms van de camping in Acedo. We volgen volgens het parcours een afgedankte spoorlijn in gravel. Hier bevindt zich ook een tunnel van ong één km. We rijden de tunnel in maar er is geen verlichting. We hebben enkel het lichtpunt aan de uitgang. Pikdonker dus en er zit niets anders op dan te voet. Wanneer we over de helft zijn verschijnt er aan de uitgang een fietser en het licht gaat aan. Wat blijkt dat de automatische sensoren die het licht moeten bedienen aan ingang van de tunnel zijn gestolen. Wat gaan we nog allemaal meemaken. Gelukkig verlaten we morgen Spanje. Bij het afnemen van de kilometerteller hebben we per toeval de gegevens gewist, enkel het aantal kms zijn beschikbaar. Het was 25 gr en de wind 3bft blijft hardnekkig in het nadeel blazen, hopelijk veranderd dat ook in Franrijk.
Wat zal het vandaag worden. We beginnen om 06.45u. Het loopt goed. Het is bij aanvang koud, ik heb na een kwartier spijt dat ik geen volledige handschoenen aan heb. Het zal uiteindelijk een 25gr worden en 3 bft wind op kop. Even doorbijten en de volgende klim worden we al opgewarmd. De klims zijn minder lang en zo talrijk. We hebben om 12.45u toch al 87km, een opluchting. Het venijn zit wel degelijk in de staart. We moeten een camping vinden om de was te doen. Het probleem op deze route is het gebrek aan campings. We moeten 10km van de route afwijken om er een vinden. En dan gebeurt het. Je hebt 200 km in de benen en dan moet je nog 5km 8% klimmen en dan, ik ben nog niet dikwijls geschrokken, 3km naar beneden aan meer dan 15%. Dwz morgen ook omhoog. De goede douches en de mannen die een echte bbq hebben bereid maakt natuurlijk alles goed.
De cijfers gem 22.8 tijd 9u 10min afstand 212km. Totaal 2591km
Om 07.45u vertrekken we, het was nog fris. De eerste kms hebben we een afdaling op slechte weg. Na eenzestal km beginnen we aan de eerste klim en niet de laatste. Als het middag is hebben we een tegenslag. Op een bergweg zijn er werken. Met de fiets mogen we door maar de mobilhome moet wachten tot 1300 uur. Wij maar terug dan zodat we toch kunnen eten. We hadden het middagmaal wat verder gepland. Om aan te tonen hoe moeilijk het is hebben we een foto gemaakt van de berggrafiek en hierbij gevoegd. We hebben om 13.00u maar 70km gehaald. De namiddag wordt niet beter het is 1700u als we aan de eerste serieuse afdaling beginnen. We hebben vandaag weer zeker 80km geklommen. Het is moordend, de temp haalt 28gr en de windin het nadeel. Om 18.20u zijn we onze parking langs de rivier aangekomen. Wifi hebben we in aanpalende cafe gevonden.
De cijfers gem 19.7km tijd 8u 40min 172km totaal 2379km
Maadag 15/6 wij beginnen aan de terugtocht. We moeten weer een stuk van autostrade gebruiken om buiten de stad te geraken. Hoe is het mogelijk. Het routeboekje sprak van zwaaf parcours en gelijk hadden ze. Het gaat constant op en af. Ruw geteld hebben we 80 km geklommen met 3800 hoogtemeters. De rugwind van voorbije dagen is nu wind op de kop geworden en is nu duidelijk onze vijand. Vermoedelijk nog de hele week. Wij stoppen vandaag op 169 km vermits de volgende km ook klimkms zijn.
We staab wat later op en alles gaat wat trager. Om 09.30 vertrekken we met de mobilhome ri Fistera. Fistera is het abslute eindpunt van de Camino, kmp 0.00. We volgen ook een stuk van kustlijn, wondermooi. Het visserstadje Murros hebben we bezocht De scholen vissen komen tot vast bij de strandlijn. Vervolgens in Fistera het zelfde scholen vissen van 2cm tot 50cm zwemmen in et haventje rond. Wij genieten er van een heerlijke vissoep en een paella. We brengen een bezoek aan de kmp 0.00 en aan het oventje waar de schoenen worden verbrand. Dan terug naar Compostella eten fietsen nazien en slapen.